Kabel eller adapter? PA-slutsteg.
26 svar till detta ämne
Postad 29 February 2008 - 10:01
dB_Smeden
-
dB_Smeden
-
Lärjunge
-
-
311 inlägg
Jag börjar med att säga att jag har noll-koll på just PA-slutsteg.
Men nu har jag tänkt införskaffa ett US Blaster för en billig penning för att driva mina basar på QLN Artech 12.
Det behöver alltså inte vara finlir-bas utan det ska vara party!
I manualen står det: Inputs;2 x XLR bus and 2 x 6.3 mm Jack plug bus.
Vilket av dessa ska man använda? Kan man plugga in en adapter (RCA hona till 6,3mm hane)?
Eller blir det till att tillverka en XLR till RCA för att få det bäst?
Postad 29 February 2008 - 11:48
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Du kan köra vilket som, men RCA - XLR e ju häftigast
Båda är lätta att göra, men XLR är lättare att löda i och få det rätt i.
Postad 29 February 2008 - 13:04
dB_Smeden
-
dB_Smeden
-
Lärjunge
-
-
311 inlägg
Du kan köra vilket som, men RCA - XLR e ju häftigast Båda är lätta att göra, men XLR är lättare att löda i och få det rätt i.
Då blir det nog XLR  Har det någon som helst inverkan på ljudet vilket man väljer? Blir det nån skillnad? Tackar för svaret!
Postad 29 February 2008 - 13:31
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Idet här fallet så blir det inte någonstörre skildnad, men omdet mot all förmodan skulle vara skildnad så skulle RCA-XLR låta bässt,
Det är ju fortfarande bara samma signal som RCA'n och det blir ju inte helt balancerat som XLR igentligen är till för, därför så borde det inte bli någon större skildnad på XLR och Phono anslutningen i detta fallet.
Postad 29 February 2008 - 13:47
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
Om källan inte är balanserad kommer inte signalen att vara det även om steget har XLR in. Så om du inte har en balaserad källa kommer det att vara en obalanserad signal som kommer till steget.
Balanserats vinst kommer när man kör lågnivå över större sträckor. Så upp till någon (ca 1) meter så kommer inte det vara någon skillnad på balanserat eller obalanserat...
Så du tar det du gillar mest. (XLR är ju trevliga kontakter om något klumpiga)
Redigerat av GrodanB, 29 February 2008 - 13:49.
Postad 29 February 2008 - 15:53
dB_Smeden
-
dB_Smeden
-
Lärjunge
-
-
311 inlägg
Tack grabbar för infon!
Dags att beställa ett slutsteg då kanske... bara man får sålt sina AL-750...
Postad 29 February 2008 - 16:23
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Ett pa-slutsteg är oftast elektroniskt balanserat,för att som nån skrev minimera förlusten vid långa kablar.
Blanda inte ihop detta med helt balanserat,där ena sidan tar hand om den negativa och den andra den positiva fasen i signalen.
Detta är ett dyrt sätt att bygga slutsteg på,och används icke av pa-steg iaf inte i budgetklassen.
Vad kostar dina al-750...?
Ett pa-slutsteg är oftast elektroniskt balanserat,för att som nån skrev minimera förlusten vid långa kablar.
Blanda inte ihop detta med helt balanserat,där ena sidan tar hand om den negativa och den andra den positiva fasen i signalen.
Detta är ett dyrt sätt att bygga slutsteg på,och används icke av pa-steg iaf inte i budgetklassen.
Vad kostar dina al-750...?
Postad 01 March 2008 - 09:56
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
öhhh va???
Nu får du förklara skillnaden mellan elektroniskt balanserat och highend balanserat (icke elektriskt???????) ...
Samt förklara hur du kan skicka fasen?????? över en kabel? ("filtrerar man bort signalen då? eller skickar man den i jordkablen???
Och hur man delar upp allt med posetiv fas i den ena kablen och det positiv i den andra...
Redigerat av GrodanB, 01 March 2008 - 10:03.
Postad 01 March 2008 - 10:12
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Ett pa-slutsteg är oftast elektroniskt balanserat,för att som nån skrev minimera förlusten vid långa kablar. Blanda inte ihop detta med helt balanserat,där ena sidan tar hand om den negativa och den andra den positiva fasen i signalen. Detta är ett dyrt sätt att bygga slutsteg på,och används icke av pa-steg iaf inte i budgetklassen. Vad kostar dina al-750...?
Ett pa-slutsteg är oftast elektroniskt balanserat,för att som nån skrev minimera förlusten vid långa kablar. Blanda inte ihop detta med helt balanserat,där ena sidan tar hand om den negativa och den andra den positiva fasen i signalen. Detta är ett dyrt sätt att bygga slutsteg på,och används icke av pa-steg iaf inte i budgetklassen. Vad kostar dina al-750...?
Inte för att jag är någon expert på ämnet men det här låter mycket märkligt, jag har alldrig någonsin hört att det skulle vara någon skildnad mellan PA - steg och hifi - steg när det gäller balancerad uppbyggnad. Men jag kan ju ha fel, ja menar, det har ju hänt förut
Postad 01 March 2008 - 10:35
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Det kanske blev lite luddigt,är inte så bra på o förklara och jag har säkert fel också....
Men jag snackade med en kille som lagar slutsteg,och han sa ungefär så här:
Bara för det är xlr så måste det INTE vara balanserat.
på en xlr kabel är ju 3 stift,det kan vi vara överens om?
ett är positiv ena är negativ och den tredje är jord.
På elektroniskt balanserat sitter en ingångstransformator på ingången,och då används inte det tredje stiftet.
Är inte särskilt dyrt o bygga så.
Ni har säkert hört uttrycket "FULLY BALANCED"?
Då är det helt balanserat och då delas signalen upp i förstärkaren så en del tar hand om den negativa och en den positiva delen. Ett exempel på den konstruktionen torde vara Krell FBI (fully balanced integrated...)
Jag kommer inte ihåg allt vad killen sa,men jag vet att det var skillnad på balanserat och helt balanserad kostruktion.
Vet också att om det är riktigt balanserat och du använder en adapter till rca så är det inte balanserat längre,och då kan du få brum. Men om det bara är xlr kontakter och inte balanserat "på riktigt" så går det bra med en adapter.
Man kan ju säga att om det är balanserat så är det det hela vägen,på den billigare varianten så är det bara en xlr anslutning i princip.
Jag ska försöka få kontakt med den killen jag snacka med om det här,så han får förklara ordentligt.
Postad 01 March 2008 - 10:50
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Det kanske blev lite luddigt,är inte så bra på o förklara och jag har säkert fel också.... Men jag snackade med en kille som lagar slutsteg,och han sa ungefär så här: Bara för det är xlr så måste det INTE vara balanserat. på en xlr kabel är ju 3 stift,det kan vi vara överens om? ett är positiv ena är negativ och den tredje är jord. På elektroniskt balanserat sitter en ingångstransformator på ingången,och då används inte det tredje stiftet. Är inte särskilt dyrt o bygga så. Ni har säkert hört uttrycket "FULLY BALANCED"? Då är det helt balanserat och då delas signalen upp i förstärkaren så en del tar hand om den negativa och en den positiva delen. Ett exempel på den konstruktionen torde vara Krell FBI (fully balanced integrated...)
Jag kommer inte ihåg allt vad killen sa,men jag vet att det var skillnad på balanserat och hela balanserad kostruktion. Vet också att om det är riktigt balanserat och du använder en adapter till rca så är det inte balanserat längre,och då kan du få brum. Men om det bara är xlr kontakter och inte balanserat "på riktigt" så går det bra med en adapter. Man kan ju säga att om det är balanserat så är det det hela vägen,på den billigare varianten så är det bara en xlr anslutning i princip. Jag ska försöka få kontakt med den killen jag snacka med om det här,så han får förklara ordentligt.
Tycker jag låter ganska vettigt, men om det inte är balancerat hela vägen så ska det ju inte få heta jusst balancerat ?! Tycker att det verkar riktigt "muppigt" att bara sätta XLR för att "luras" och jag har alldrig varit med om att det skulle bli ett brum. Jag har testat med många steg att köra RCA-XLR och det fungerar helt klockrent, har testat på mitt dB-Technologies MPA 1400 steg för 13000 kr och jag har även gjort det på mitt större dB-technologies steg som jag hadde förut som kostade 35000 kr. De två va garanterat "helt balancerad" och det blev inget brumm alls
Redigerat av DVD-ai, 01 March 2008 - 10:52.
Postad 01 March 2008 - 11:01
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Precis!
Är det balanserat så ska det stå fully balanced,helt balanserat el liknande.
Db-technologies är det pa steg?
Visst är det muppigt att skriva balanserat och det egentligen inte är det.
Ingångarna är väl balanserade med hjälp av ingångstransformatorn,men inte resten.
Jag har skickat ett mail till han som berättade det för mig.
Jag hör av mig så fort jag får svar.
Men det tar väl 100 år...
Förresten tror jag det har stått i nån hifi o musik om detta, i samband med nåt slutsteg som var helt balanserat.
Postad 01 March 2008 - 11:07
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Precis! Är det balanserat så ska det stå fully balanced,helt balanserat el liknande. Db-technologies är det pa steg? Visst är det muppigt att skriva balanserat och det egentligen inte är det. Ingångarna är väl balanserade med hjälp av ingångstransformatorn,men inte resten. Jag har skickat ett mail till han som berättade det för mig. Jag hör av mig så fort jag får svar. Men det tar väl 100 år...
Förresten tror jag det har stått i nån hifi o musik om detta, i samband med nåt slutsteg som var helt balanserat.
OK, jo dB-Technologies är PA-steg som låter mycket bra, Dom är lite udda så det kan vara svårt att hitta dom ibland, även med google
Redigerat av DVD-ai, 01 March 2008 - 11:08.
Postad 01 March 2008 - 11:11
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
En kommentar är att BÅDA är elektroniska...  Nu när du förtydligat lite mer förstår jag vad du menar...
Postad 01 March 2008 - 11:24
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Ja,självklart är det elektroniskt när det är helt balanserat också,det blir ju inte mekaniskt för det!
Det kallas elektroniskt bara.
För annars är KONSTRUKTIONEN balanserad,alltså hur det är uppbyggt.
Postad 01 March 2008 - 12:00
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
Lite info om detta... Fast jag vet inte om den visar att transformator lösningen är kass... och inte önskvärd...
Postad 01 March 2008 - 14:12
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Har aldrig sagt att transformatorlösningen är kass eller icke önskvärd!
Säger bara att det är skillnad på den varianten och äkta balanserat.
Och att allt som har xlr per automatik inte betyder att det är fullt balanserat.
Eftersom dom flesta säger ju "balanserat" om xlr.
Och helt balanserade slutsteg i pasammanhang ÄR ovanligt.
Vet på rak arm ingen tillverkare som har det.
Inte ens på krokig arm vet jag det.
Men den varianten med transformator har ju i princip alla pasteg.
Därmed inte sagt att pasteg suger fett,jag har ju själv pagrejer och det låter bättre än
allt jag hört hittils i affärer o dylikt iaf enligt mitt tycke o smak.
Obalanserat behöver ju inte vara dåligt heller.
Jag nämnde detta så folk skulle få veta skillnaden.
Postad 01 March 2008 - 15:07
Mullis
-
Mullis
-
Användare
-
-
146 inlägg
Du kan köra vilket som, men RCA - XLR e ju häftigast Båda är lätta att göra, men XLR är lättare att löda i och få det rätt i.
Då blir det nog XLR  Har det någon som helst inverkan på ljudet vilket man väljer? Blir det nån skillnad?
Tackar för svaret!
Nej, det blir det inte om det är bara en kort bit. En meter gör ingen skillnad. Vet du hur du ska löda kabeln? Vet att vissa PA-steg har så att minus och plus är bytta på kontakten. Normalt så är pinne 1 minus, pinne 2 plus och pinne 3 jord. Har sett att pinne 1 och 2 kan vara tvårt om, som jag antydde... Man måste jorda pinne 1 om man ska köra från RCA kontakt till XLR, annars så kommer det inget eller väldigt lite ljud. Så, signal in på pinne 2 och jorda ihop pinne 1 & 3 så får man en fungerande koppling in på ett balanserat PAsteg. Men det bästa är ju att köra balanserat ifrån ljudkälla till slutsteg...
Postad 01 March 2008 - 16:59
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
Snarare säger den att äkta balanserat görs med trafo... budgetlösningen är elektronik...
Postad 01 March 2008 - 17:37
dB_Smeden
-
dB_Smeden
-
Lärjunge
-
-
311 inlägg
Detta är det tilltänkta slutsteget: http://www.usblaster...gen/arfp768.pdfUSB 7123 Wattage;2 x 600 watt RMS Supply voltage;230 V Max. power;with 4 Ohm is 2 x 600 W Power in bridge configuration;(4 Ohm) 1010 W, (8 Ohm) 850 W Power consumption;1100 W Frequency range;20 – 25,000 Hz Damping factor; 150 Distortion factor;0.01 % Signal to noise ratio;90 dB Channel separation;(at 1 kHz) 60 dB Input impedance;20 kOhm Inputs;2 x XLR bus and 2 x 6.3 mm Jack plug bus Outputs;2 x lockable Speaker-plugs (stereo), 1 x lockable Speaker-plugs (bridge), 2 x banana plug⁄screw Dimensions;(lxbxh) 482 x 403 x 134 mm Weight;19 kg
Postad 02 March 2008 - 09:26
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Ok,jag hade väl fel då om hel a trafo grejen skit samma det är skillnad på konstruktioner iaf.
Verkar dock väldigt konstigt att det är budget att bygga hela slutsteget från början till slut balanserat,och dyrare/bättre att balansera enbart ingången.
Men säger du det så är det väl så.
Konstigt att dom först specar steget till 6oo w RMS och längre ner skriver max 600 w i 4 ohm.
Är en viss skillnad..
Postad 02 March 2008 - 10:36
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Ok,jag hade väl fel då om hel a trafo grejen skit samma det är skillnad på konstruktioner iaf. Verkar dock väldigt konstigt att det är budget att bygga hela slutsteget från början till slut balanserat,och dyrare/bättre att balansera enbart ingången. Men säger du det så är det väl så.
Konstigt att dom först specar steget till 6oo w RMS och längre ner skriver max 600 w i 4 ohm. Är en viss skillnad..
Jag hittar inte var det står någonstans, men kan tänka mig att dom 600W RMS är vid 8 ohm och inte 4 ohm.
Postad 02 March 2008 - 11:02
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
Du få gära visa mig ett steg som har balanserat mer än bara i in och utgångarna. RMS säger ju inte vilken last man mätte vid...
Redigerat av GrodanB, 02 March 2008 - 11:05.
Postad 02 March 2008 - 11:21
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Du få gära visa mig ett steg som har balanserat mer än bara i in och utgångarna.
RMS säger ju inte vilken last man mätte vid...
Ne, precis det va därför jag funderade på om dom inte i sådana fall menade 600W RMS @ 8 ohm när dom sedan skriver 600W MAX @ 4 ohm ?!
Postad 02 March 2008 - 14:24
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
ja,det verkar ju helknäppt.
inte mycket till steg om det ger 600 watt kont. i 8 ohm men 600 watt max i 4.
Balanserat i utgångarna? va?
Du har rätt jag har fel i allt jag säger,så jag orkar inte tjata mer om detta
adjö
Postad 05 March 2008 - 00:22
akterspegel
-
akterspegel
-
Beroende
-
-
1309 inlägg
Det måste vara Behringer steg och liknande som ni menar när ni skriver om fejkbalanserade steg?
Tekniken kommer ju från PA-branchen då det ofta blir långa signalvägar,
visste inte att det fanns fejkbalanserade steg..
Låter visserligen som en typisk behringer sak att göra då dom inte besitter egen kompetens utan förlitar sig på att kopiera andras saker och då är det väl lätt att missa lite..
Postad 06 March 2008 - 15:57
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
ok,jag skickade ju denna fråga till han som berättade det för mig men han verkar ha gått under jorden eller nåt.
skickade även samma fråga till hifi o musik och jag fick medhåll i det jag säger.
så här skriver jonas bryngelson till mig:
Hej!
Utan att fördjupa oss, så är det exakt som du säger! En rakt igenom balanserad konstruktion är just det, med dubblerade signalvägar plus jord. Vid en obalanserad konstruktion med balanserade kontakter görs ”balanseringen” vid kontakten, och den enda eventuella vinsten med detta är att man kan driva längre kabellängder utan att ta upp störningar (inte minst därför är XLR-kontakterna så populära i studio- och proffssammanhang, förutom att de också är bättre och framför allt robustare).
Ha det bra,
Jonas
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|