Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gömma kablar i nya biorummet?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 February 2008 - 13:54

MrTommy
  • MrTommy
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Snart flyttar till vi en ny lägenhet där biorummet ser ut enligt bifogad bild:
Postad bild

Mot väggen närmast kommer att finnas skåp för all utrustning såsom Reciever och dylikt.
De bruna fykanterna skall föreställa mina 5 högtalare (Subwoofer gömmer jag mot närmaste väggen).
Väggen till vänster är i gips och har en dörr medan den högra är i betong. Den bortre väggen med fönster är likaså en yttervägg i betong.
Till projektorduken kommer det att gå en strömkabel då den går på el.
Mellan samtliga högtalare kommer det såklart att gå högtalarkabel till recievern.

Nu till frågan: Hur 17 skall jag dra kablarna snyggt och prydligt så att de syns så lite som möjligt?

/MvH Tommy

Redigerat av MrTommy, 29 February 2008 - 14:14.

Postad 29 February 2008 - 14:34

Pinnacle
  • Pinnacle
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0
Kanske detta kan ge dig några tips och idéer?

Annars vet jag att det fanns ett reportage om just detta i förra numret av Hembiotidningen, kolla på bibblan (om du inte prenumererar) om de har ett ex som du kan låna.

Tror även att detta ämne har diskuterats flitigt i flertalet trådar här på forumet, testa att använda sökfunktionen så kanske du hittar något!

Postad 29 February 2008 - 14:44

MrTommy
  • MrTommy
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Jo jag vet. har läst tidningen (prenumrerar). och har sökt en hel del med.

Jag ville bara se om någon har några andra bra idéer, då jag inte ser någon självklar lösning i det rummet.

-Jag vet att det finns snygga golvlister (Hur göra med dörren?).
-Jag vet att man kan öppna upp väggen (hur göra med betongväggarna, fräsa betong verkar avancerat?)

Pinnacle: hehe jag såg förresten att du har exakt samma mourdant short högtalare som jag har i ditt galleri! ;-)

Redigerat av MrTommy, 29 February 2008 - 14:48.

Postad 29 February 2008 - 15:09

Pinnacle
  • Pinnacle
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

Jag ville bara se om någon har några andra bra idéer, då jag inte ser någon självklar lösning i det rummet.

-Jag vet att man kan öppna upp väggen (hur göra med betongväggarna, fräsa betong verkar avancerat?)

Överlåter svaren på dina frågor till andra som har bättre erfarenhet av sådant.
Vid dörren kanske du kan gömma listerna under tröskeln?

Pinnacle: hehe jag såg förresten att du har exakt samma mourdant short högtalare som jag har i ditt galleri! ;-)

Schysst, jag gillar mina högtalare skarpt.
Det enda jag tycker är synd är att de är lite klena i basen utan baslådan, men annars så är ljudet vad gäller både film och musik riktigt bra.

Postad 29 February 2008 - 15:48

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

hur göra med betongväggarna, fräsa betong verkar avancerat?

Egentligen inte. Är det murade betongblock (vanligt i villakällare) går det ju att köra med en billig borrhammare (ca 300:-). Är det gjuten betong kan man ju hyra en fräs, dvs en fräs som är gjort för at fräsa in kabelrör. Snabbt och enkelt MEn det dammar som tusan. I med kabelrör. Sedan köper du en säck gipsbruk ed och spacklar igen.
edit - ja just det - dörren.
Du kan ju alltid ta bort tröskeln och bila ner rör för att komma förbi om du väljer den lösningen.

Redigerat av Unregistered37573cc1, 29 February 2008 - 15:48.

Postad 29 February 2008 - 16:56

Z-man75
  • Z-man75
  • Beroende

• 1292 inlägg
  • 0
Vad är det för golv i rummet???!!!

Postad 29 February 2008 - 18:41

MrTommy
  • MrTommy
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Ek-parkett, vill helst inte bryta upp golvet...

Lutar nog mot att använda golvlister från Kanallisten http://www.bfast.se/...anallisten.htm#

Och att undvika dörren genom att dra båda frontarna+ center-kablaget på högra sidan samt att dra bakhögtalarna bakåt.

Inte perfekt och det löser inte problemet med elkabeln från projektorduken. men det blir hyffsat lätt och billigt...

Postad 02 March 2008 - 22:17

Altin
  • Altin
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Du borde helklart köra på kanallister.
Fast det kanske kan bli trångt =/

Postad 03 March 2008 - 09:20

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0

Borde väl gå att fräsa ur på baksidan av listerna runt dörrposten med?
Jag drog kabellist, nu kommer jag inte ihåg märket på dom men köpte dom i en vanlig "Elspar" affär där man har bra rabatt (vart rätt många man skulle ha ju). Måtten på dom jag använde var 21x11 dom breddade utåt ganska precis som vanlig standardgolvlist. Drog även över en dörr och på ena sidan av en portal, har projektorn sitter över portalen. Hörn och skarvar gömms av skarvbitar man klickade fast över och fanns i massa olika vinklar och kors.

Kanske inte lika snyggt som om man lyckas få bort kablar helt, men finare än när dom är synliga iaf.
Upp en bit på väggen bak för att få upp högtalarkabeln till surrarna så använde jag enkel IKEA-kabellist.

Postad 03 May 2008 - 23:50

MrTommy
  • MrTommy
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Det blev en kombination av kanallisten (fredells) och lägga in kablar i väggen.

Kolla gärna i mitt album om ni är nyfikna på resultatet.

Postad 04 May 2008 - 00:01

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Då får du nog göra galleriet synligt om vi skall se dem :)

Maveric ;)

Redigerat av Unregistered1103, 04 May 2008 - 00:02.

Postad 04 May 2008 - 11:26

MrTommy
  • MrTommy
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Men det är väl synligt?

Kolla under "Nya biorummet"!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.