Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

dubbla frontpar

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 February 2008 - 16:56

Folköl dunka-dunka
  • Folköl dunka-dunka
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Jag sitter och funderar lite på mitt eget lilla vis. Det finns några golvhögtalare som är mycket billiga. Om man skulle ta två sådana per kanal i stället för att skaffa en dubbelt så dyr - hur skulle det bli då? Jag tänker mig att de ändå får stå mer eller mindre sida vid sida.

Något säger mig att det nästan alltid är klokare att koncentrera resurserna till få enheter av hög kvalitet. Men ändå..! Det är så spännande. Lite extra tänker jag kanske på Dynavoice Magic F-6. Man kan faktiskt ha dubbla frontar + en inte alltför skämmig subbas och ändå klara sig rätt lindrigt undan.

Vad tror ni, och vad är det ni vet?

Postad 29 February 2008 - 16:59

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

• 408 inlägg
  • 0

Något säger mig att det nästan alltid är klokare att koncentrera resurserna till få enheter av hög kvalitet.

Alldeles rätt svar!

Postad 29 February 2008 - 20:33

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0

Jag sitter och funderar lite på mitt eget lilla vis. Det finns några golvhögtalare som är mycket billiga. Om man skulle ta två sådana per kanal i stället för att skaffa en dubbelt så dyr - hur skulle det bli då? Jag tänker mig att de ändå får stå mer eller mindre sida vid sida.

Något säger mig att det nästan alltid är klokare att koncentrera resurserna till få enheter av hög kvalitet. Men ändå..! Det är så spännande. Lite extra tänker jag kanske på Dynavoice Magic F-6. Man kan faktiskt ha dubbla frontar + en inte alltför skämmig subbas och ändå klara sig rätt lindrigt undan.

Jag tror inte på din teori. Behöver du ett par F-6 för att testa, får du mina gratis om du kommer och hämtar dem ;)

Postad 01 March 2008 - 20:03

Folköl dunka-dunka
  • Folköl dunka-dunka
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Något säger mig att det nästan alltid är klokare att koncentrera resurserna till få enheter av hög kvalitet.

Alldeles rätt svar!

:rolleyes: men lite trist

Jag tror inte på din teori. Behöver du ett par F-6 för att testa, får du mina gratis om du kommer och hämtar dem ;)

Hade jag haft bil så hade jag måhända tagit dig på orden :-) jag tror att det skulle kunna fungera bra.

Postad 01 March 2008 - 21:58

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Det skulle vara intressant att testa hur det låter om man ställer ett extra par likadana högtalare upp och ner ovanpå de befintliga. Flera större och dyrare högtalare har en liknande konstruktion med diskanten i mitten och basarna längst ner respektive längst upp.

/Heron

Redigerat av Heron, 01 March 2008 - 21:59.

Postad 01 March 2008 - 22:34

Folköl dunka-dunka
  • Folköl dunka-dunka
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Det skulle vara intressant att testa hur det låter om man ställer ett extra par likadana högtalare upp och ner ovanpå de befintliga. Flera större och dyrare högtalare har en liknande konstruktion med diskanten i mitten och basarna längst ner respektive längst upp.

/Heron

Se där!

Det är sant att få förespråkar en spridning av elementen i sidled, med viss rimlighet. Fast när det gäller Dyrare högtalare tror jag (lite surt) att det mest handlar om att lyckas med excentrisk design utan att helt paja ljudet ;-)

Så fort jag hade skrivit att jag tänkte mig dem tätt ihop så började jag undra... jag skulle bra gärna vilja lyssna på en uppställning där ett par är ~1,5 m ifrån varandra, det andra ~2,5 m. Säkert fel på många sätt, men jag vädrar någonting där. Jag tror att det finns okända nyanser i audiofilin; det finns något (någon) mellan "ultimat stereoperspektiv och upplösningsförmåga" å ena sidan och "allt duger" å andra. BRA är och förblir en subjektiv pryl.

Dock skulle jag kanske tro att man skulle vilja ha möjlighet att koppla om mellan a, b & ab om man ställde upp som jag skisserat. Om det nu inte är osunda drömmerier alltsammans.

Postad 21 June 2008 - 23:38

Mirker
  • Mirker
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Tjena, hur blir det med ljudkvaliten rent tekniskt när man kör dubbla fronthögtalare i en stereo?

stående vågor borde väll kunna förstöra ljudbilden?

Postad 21 June 2008 - 23:45

Stereotypen
  • Stereotypen
  • Forumräv

• 589 inlägg
  • 0

Ja vart finns dom? ;)

Postad 22 June 2008 - 12:26

kaffekoppen
  • kaffekoppen
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Hur trist det än låter så blir det skit av det!

Delningsfiltrena är anpassade efter ett visst avstånd mellan elementen för att det skall fungera, och det går helt enkelt inte ihop sig med två stackade högtalarlådor.

Skall man ändå göra det så är det nog smartast att placera den övre uppochned så åtminstonde diskanterna kommer så nära varandra som möjligt ;)

Postad 22 June 2008 - 19:01

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Att ljudet blir mycket bättre av dubbla fronthögtalare ska man nog inte hoppas för mycket på. Däremot kan du spela starkare. :)

Själv körde jag dubbla fronthögtalare ett tag och visst det lät ju bra och så men riktigt bra vart det inte. Nu spelade jag ju iof allt detta i mitt lilla rum på 9kvm så det kan ha varit det också. ;)

Mvh
AlexanderE

Postad 22 June 2008 - 22:15

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
kompisen har ett par genexxxa med 2x10", sen ett par pioneer med 10" bas ovanpå, inte så mycket "hifi" direkt, men hög partyfaktor:)

Postad 22 June 2008 - 22:54

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Har kört dubbelt upp vid två tillfällen...

I begynelsen... ett par Cerwin Vega AT-100 och ett par Acoustic 1500. Acoustic burkarna stod upp och ner på min Cerwin. Allt var paralellkopplat till min stackars NAD 302 med härliga 2x25 W. Det spelade högt men inte med så mycket tryck som man hade hoppats på.

Sen körde jag en vända med 2 par Cerwin Vega AT-100. Jag hade en i varje hörn i mitt vardagsrum. Detta var paralellkopplat till mitt slutsteg NAD 2700. Spelade fruktansvärt mycket, både i volym och tryck. Kan så här i efterhand tycka att det blev lite skriktigt på högre volymer...

En kul grej. Mitt NAD 2700 fixade paralellkopplingen utan problem, men när jag provade samma sak med det lite nyare NAD 206, så gillades det inte. 206:an klarade inte av den belastningen...

2 par högtalare är roligare än ett par, men låter inte helt säkert bättre...

/Johan

Postad 30 July 2008 - 00:39

Folköl dunka-dunka
  • Folköl dunka-dunka
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Kul att tråden levde vidare ett tag!
Själv vandrar jag bort från sådana expansiva idéer och tror nu mer på det lite mindre systemet. Det är fortfarande oklart vad det innebär mer konkret, men jag skiter med all sannolikhet i flerkanal iaf. Och dubbla frontpar...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.