Hur "viktigt" med "bra" bakhögtalare?
11 svar till detta ämne
Postad 01 March 2008 - 13:43
Jocce81
-
Jocce81
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Sitter och åller på att bygga upp en Hemmabioanläggning, och funderar lite på hur jag skall göra med de bakre högtalarna!
Har inget optimalt vardagsrum för Hemmabio, har (och "måste" ha) soffan mot bakre väggen, kan därav inte ställa högtalarna bakom på nått sätt, så de kommer troligen istället hamna uppe i hörnen på rummet.
Undrar därför hur pass "viktigt" det är med "feta" bakhögtalare, bakre kanalerna behöver väl inte så mycket tryck ändå?
Tänkte nämligen kanske försöka hitta några små typ vita högtalare som man kan sätta upp som smälter in med resten av vardagsrummet?
Men blir de små tappar man juh lite "kräm" i dem?
/Jocce
Postad 01 March 2008 - 14:06
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Det viktiga är att de är någorlunda bra klangmatchade till resten av högtalarna.
Det är sällan film har basinformation i bakhögtalarna, så stativare räcker, om man inte redan råkar ha ett par
golvare över.
DVD-konserter är ibland mixade med en hel del ljud bak, och då är det en fördel att t ex en trumpet inte låter
som en plastleksak från Toys'r Us. På film är det inte lika viktigt, men de får såklart inte låta apa för det.
Postad 01 March 2008 - 14:14
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Använd dig att bass management (alltså dela vid 80 Hz eller liknande) så förlorar du iaf ingen information om du inte har plats eller vill köpa stora bakhögtalare.
Jag tycker det är förhållandevis viktigt med bra bakhögtalare, men det är svårt att rangordna, det funkar inte. Det handlar om en helhetsupplevelse. Jag är dock inte förvånad att många har ett till synes starkt motstånd till multikanalsljud, med tanke på delvis dåliga högtalare men framförallt sättet man installerar dom. Det tror jag är en orask att många tycker det duger med vad skit som helst bak.
MVH
/Chuck
Postad 01 March 2008 - 14:34
sossen
-
sossen
-
Forumräv
-
-
718 inlägg
Vilken serie högtalare använder du Jocce81?, finns det nåt intressant där?
Står själv i valet och kvalet. Bakhögtalarna som matchar mina är lite för stora för att passa in, vilket tvingar mig finna nåt som ljudmässigt kan integreras väl. Som filmälskare vill jag ha välljud även bak.
Postad 01 March 2008 - 23:17
Jocce81
-
Jocce81
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Vilken serie högtalare använder du Jocce81?, finns det nåt intressant där? Står själv i valet och kvalet. Bakhögtalarna som matchar mina är lite för stora för att passa in, vilket tvingar mig finna nåt som ljudmässigt kan integreras väl. Som filmälskare vill jag ha välljud även bak.
Kör med ett par "nerärvda" B&O Beovox Penta.... Därför känns det lite "hopplöst" att leta i deras sortiment, då de är aningens för dyra för min budget  /Jocce
Postad 02 March 2008 - 11:02
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Jag uppgraderade nyligen från ett par 500,- stativare som jag hade bak till ett par 3500,- stativare bak. Jag kunde då inte höra att det var någon extremt stor skillnad.
I vissa 5-kanals musikinspelningar så är det givetvis mer detaljrikt, men i film har jag knappt märkt något. Jag vet inte om jag är helt döv eller om det inte är någon större skillnad.
Av alla som påstår att det är jätteviktigt så undrar jag hur många som egentligen har jämfört. För så mycket detaljrikt ljud kommer det inte bakifrån så man stör sig på att det är skillnad.
De flesta/största detaljerna kommer från frontar och center, resten tycker jag bara ger extra dimensioner till ljudet.
Visst är det optimalt med klangmatchande och bra presterande högtalare runt om, det kommer man aldrig ifrån. Men om man som medeltittare med en normal budget på sitt system så märker man ingen större skillnad.
Postad 02 March 2008 - 11:41
gekados
-
gekados
-
Användare
-
-
163 inlägg
Hade själv problemet med soffan emot väggen. Min lösning blev att sätta bakhögtalarna på sidoväggarna istället, så de spelar in emot soffan. Tyckte det gav ett mycket bättra ljud, och då fick jag även plats med lite fetare högtalare
Postad 02 March 2008 - 11:49
Jocce81
-
Jocce81
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Hade själv problemet med soffan emot väggen. Min lösning blev att sätta bakhögtalarna på sidoväggarna istället, så de spelar in emot soffan. Tyckte det gav ett mycket bättra ljud, och då fick jag även plats med lite fetare högtalare 
He he, jo blir juh lite så de hamnar, fast uppe i hörnen typ, för att göra det så snyggt som möjligt  /Jocce
Postad 02 March 2008 - 11:56
gekados
-
gekados
-
Användare
-
-
163 inlägg
Det är bra. Jag tycker ljudet blir mer diffust om de sittar högt. Du får hyra 2 tjejer som kan hålla uppe de medans du lyssnar, innan du börjar gör för mycket hål i väggen =D
Postad 02 March 2008 - 12:03
Jocce81
-
Jocce81
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Det är bra. Jag tycker ljudet blir mer diffust om de sittar högt. Du får hyra 2 tjejer som kan hålla uppe de medans du lyssnar, innan du börjar gör för mycket hål i väggen =D
Hm, jo, den risken kanske finns... Men med autokalibrering borde väl det bli lite bättre också, eller? He he, ja, får väl fråga lite tjej-kompisar  /Jocce
Postad 02 March 2008 - 12:03
KJE
-
KJE
-
Beroende
-
-
1076 inlägg
Om man är tvungen att ha soffan mot bakväggen så kan det ju också vara en bra idé att köra med Audio Pro's Qube's, de ska ju vara okänsliga för var de placeras så att säga:)
Postad 02 March 2008 - 12:22
Unregistered6332cbbb
-
Unregistered6332cbbb
-
Forumräv
-
-
882 inlägg
bara d att AP Cubes tar lite plats+ att de måste stå på golvet, om man inte hänger upp dem men det ser ju tyvärr inge bra ut då, nää jag tror Monitor Audio Radius hade varit något för dig, bra spridning, små så de nästan försvinner och de går att få i en massa färger så att de matchar in i rummet, rent ljudmässigt så är det viktigaste att frontar o center är klangmatchade, men MA är väldigt neutrala så de blir ett med det övriga systemet på ett väldigt bra sätt ändå, bifogar en liten bild, ser du surrisen
Bifogad fil(er)
-
009.JPG 1.32MB
0 Antal nerladdningar
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|