Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur brett isär bör man ha frontarna?

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 March 2008 - 14:31

Jocce81
  • Jocce81
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0
Hur brett isär bör man ha sina Frontar, för optimal ljudbild?

Just nu står mina ca 15-20 cm på sidan av min 40" LCD. Detta pga utformningen av mitt vardagsrum.
(dvs ca 150 cm från varandra)
Titt/Lyssningsavståndet är ca 2,6 meter.
Detta ger väl en ganska smal "sweatspot" antar jag?

Skall jag ha dem ännu bredare ifrån varandra så hamnar de olika långt från mitten (pga dörröppning m.m.), men det borde väl inte vara nått problem om man har automatisk kalibrering i Stärkaren?

Tar gärna emot er input?

/Jocce

Redigerat av Jocce81, 01 March 2008 - 14:42.

Postad 01 March 2008 - 14:44

Unregistered9f8385c8
  • Unregistered9f8385c8
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Jag brukar utgå från måttet 1,28. Det betyder att 2 m. mellan högtalarna skall alltså ge en teoretiskt sett en ideal lyssningsplats 2.56 meter därifrån. Iditt fall skall du alltså sitta 1.92m ifrån om du har 150cm mellan högtalarna.

Nu är ju inte verkligheten en ekvation som tur är. Utan prova istället för att räkna. Ett sätt att öka sweetspoten är också att vinkla in högtalarna så att deras firing range korsar varandra strax framför din lyssningsplats. Dessutom så minskar du problemet med elaka reflektioner från sidoväggarna. Det fungerar riktigt bra i m ånga setups.

Postad 01 March 2008 - 15:16

Unregistered0917eae3
  • Unregistered0917eae3
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
En liksidig triangel brukar vara ett bra mått.
Mindre komplicerat att räkna och det krävs endast
en tumstock eller ett bra ögonmått. ;)

Postad 01 March 2008 - 19:35

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Optimal ljudbild för vad? Bio, musik, hur ser rummet ut i övrigt, vad är det för högtalare, etc.
Finns lite olika saker att tänka på, inte minst om du dessutom ska vinkla dem.

För bioljud kan du ju alltid kolla på THX.com eller dolbys sida. Annars har de flesta tillverkare rekommendationer över hur de ska placeras. Men börja med något snävare än en likbent triangel och testa att köra lite bredare och lite snävare. Personligen tycker jag det blir klara problem med stereoperspektivet om de står i precis en likbent triangel, men det beror ju såklart på rummet och hur högtalaren sprider ljudet.

Postad 02 March 2008 - 10:14

janank
  • janank
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Det mått jag lärt mig är 1,18 gånger bredden mellan diskanterna på högtalarna. Då får du en vinkel på 23 grader som fungerar på de flesta högtalare.

Postad 02 March 2008 - 13:37

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Jag brukar lyssna mig fram till högtalarnas placering. Slår aldrig fel. Lovar. :P

Postad 02 March 2008 - 13:40

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

en tumstock eller ett bra ögonmått. :P

Alltid ett bra sätta att börja uppställningen på! Sen laborerar man från där.

Postad 02 March 2008 - 14:03

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

en tumstock eller ett bra ögonmått. :P

Helt klart. :D

Postad 03 March 2008 - 10:04

Jocce81
  • Jocce81
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Problemet är juh bara när man inte har möjlighet att ställa dem som man vill, vill inte ha dem mitt i dörröppningen...

Så, vad är att föredra, att ha dem "för" brett eller som beskrivet ovan?

/Jocce

Postad 03 March 2008 - 10:19

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Ett sätt att öka sweetspoten är också att vinkla in högtalarna så att deras firing range korsar varandra strax framför din lyssningsplats.

Framför sweetspot?? Det kan väl aldrig stämma. Det är väl ändå så att ju längre bort bakom sweetspot som högtalarnas firing range korsar varandra (med bibehållen ljudbild i sweetspot såklart) desto större lyssningsarea. Korsningen av firing rangen brukar optimalt ligga ca halva avståndet bakom sweetspot i jämförelse med avståndet mellan sweetspot och högtalarna. Dock är detta beroende av högtalarmodell och rummets egna akustik.

MVH
Jonsod

Postad 03 March 2008 - 12:09

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Ett sätt att öka sweetspoten är också att vinkla in högtalarna så att deras firing range korsar varandra strax framför din lyssningsplats.

Framför sweetspot?? Det kan väl aldrig stämma. Det är väl ändå så att ju längre bort bakom sweetspot som högtalarnas firing range korsar varandra (med bibehållen ljudbild i sweetspot såklart) desto större lyssningsarea. Korsningen av firing rangen brukar optimalt ligga ca halva avståndet bakom sweetspot i jämförelse med avståndet mellan sweetspot och högtalarna. Dock är detta beroende av högtalarmodell och rummets egna akustik.

MVH
Jonsod

Det är som du säger beroende av modell och tillverkare.
Mina högtalare SKA korsas framför lyssnaren för bästa möjliga ljud.

Postad 03 March 2008 - 14:43

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Problemet är juh bara när man inte har möjlighet att ställa dem som man vill, vill inte ha dem mitt i dörröppningen...

Så, vad är att föredra, att ha dem "för" brett eller som beskrivet ovan?

/Jocce

Det blir väl i princip alltid en kompromiss efter rummets utformning. Det måste vara väldigt få som har möjlighet att ställa högtalarna precis efter optimala ljudförhållanden. Testa och avgör själv vilket som är bäst, brett - eller - tätt ihopa. ;)

Thomas

Postad 03 March 2008 - 15:56

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Det är som du säger beroende av modell och tillverkare.
Mina högtalare SKA korsas framför lyssnaren för bästa möjliga ljud.

Ok, detta var något helt nytt för mig. Är det någon speciell typ av högtalare som skall korsas framför sweetspot? Jag är bara nyfiken eftersom detta var totalt okänt för mig, tyckte som sagt att det verkade helt galet... :)

MVH
Jonsod

Postad 03 March 2008 - 19:20

Unregistered9f8385c8
  • Unregistered9f8385c8
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Tror inte det är några speciella märken (jo, kanske några men det är svårt att fullständig koll på alla högtalarfabrikat) men helt klart är att det är en bra metod att prova - speciellt med en minimalistisk inredningsstil. Men högtalartypen bör nog vara av den traditionella typen; 2/3vägshögtalare med eller utan basportpå baksidan. Elektrostater, tex. Martin Logan skall inte placeras på detta sättet.

Just för att man slipper elaka reflexer från sidoväggarna samt att perspektivet brukar att bli bra är detta verkligen en metod att prova.

Postad 03 March 2008 - 19:35

Unregistered7146b06c
  • Unregistered7146b06c
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Allt beror på hur petig man är men dom flesta besvärliga placeringar har jag kunnat kompensera med dom förstärkare jag haft. Dom flesta förstärkarna har väl kompensation med bredare ljudbild och allt annat man kan tänka sig, så det bästa är att pröva sig fram med förstärkar inställningarna. Det finns säkert någon teoretisk bästa placering för dina högtalare men låt dina öron avgöra istället.

Postad 04 March 2008 - 09:43

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
En av dom stora fördelarna med att korsa högtalarna framför sweetspot är att de personer som inte sitter direkt i sweetspot får en MYCKET bättre stereoljudbild. Det är lite krångligt att förklara varför i skrift, om jag har tid ikväll kan jag försöka fixa en bild som visar hur det går till.

Postad 04 March 2008 - 10:22

pgg
  • pgg
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Hellre för brett enligt mig. Finns inget värre än att ha ett par hyggliga högtalare och sedan ha dom så nära varandra att det låter som om man har en miniorkester framför sig.

edit. rättstavning

Redigerat av pgg, 04 March 2008 - 10:23.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.