Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Satsa på ny cd-spelare eller inte?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 March 2008 - 17:07

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0
Jag köpte för några månader sen en ny Onkyo 805 bioförstäkare som jag också ska ha för lyssning i stereo. Satsade strax därefter på nya högtalare, Canton GLE 409 som jag är nöjd med med tanke på låga priset. Använder egentillverkade högtalarkablar av EKK som fungerar bra.

Mitt intresse för att lyssna på cd-skivor i stereo har varit lite si och så senare åren. Jag har helt enkelt haft för dåliga grejer tidigare. Nu när jag köpt bättre förstärkare och högtalare är det roligare att lyssna.

Jag har tre olika spelare att använda för cd-skivor. En gammal Denon cd-spelare (DCD-620) från ca 1990 som jag trodde var defekt men nu fungerar den perfekt igen. En 25-skivors cd-växlare från Pioneer (PD-F607) som säkert är minst 8 år gammal. Och den nyaste är en dvd-spelare från Pioneer (DV-696).

Jag använder pure audio på förstärkaren.

Först har jag testat alla spelare med analog koppling. Där har jag använt mig av egentillverkade kablar av RG62- koaxialkabel. Bäst lät faktiskt Denon- spelaren, cd-växlaren och dvd-spelaren var ungefär lika bra med viss fördel för dvd-spelaren. Dvd- spelaren har väl Burr Brown D/A- omvandlare men tillhör väl inte toppskiktet.

Nu på senare tid har jag tänkt på att prova med att koppla digitalt med optisk kabel. Vad jag förstår har Onkyo 805 riktigt bra D/A- omvandlare (Burr Brown) som även kan hittas i Denons allra bästa modeller.

Denon cd-spelaren går inte att koppla digitalt så den går bort i det testet. CD-växlaren har optisk utgång och Pioneer dvd-spelaren har både optisk och koaxial. Jag har provat koxiala med en Supra Trico och det lät riktigt "platt" och dåligt. Optiskt lät något bättre men jag var inte riktigt nöjd med ljudet.

Till sist har jag provat med optisk utgång från cd-växlaren och det låter riktigt bra! Det är bred ljudbild med fin diskant utan att bli påträngande. Luftigt ljud. Så bra ljud har jag aldrig haft.

Kabeln är en enkel från Clas Ohlson. Jag har även provat med en lite dyrare och kortare kabel (Profigold) men det är inte någon större skillnad.

CD-växlaren är ganska bra byggd men har lite sladdrigt drivverk (läser av vertikalt). Bäst är ändå att drivverk och övrig elektronik är separerade med en plåt (ca 1 mm tjock) som är heltäckande. Man kan säga att det är två kammare. I övrigt är väl ändå växlaren budget kan jag tänka mig. Kostade ca 1 700 kr ny.

Den inbyggda D/A- omvandlaren är inte bra, det har jag konstaterat. Men det är ju meningen att jag ska skicka till Onkyon.

Min undran är hur pass mycket bättre ljud jag kan få med en ny cd-spelare för max 4 000 kr?

Avläsningen i växlaren är väl inte optimal och där kanske det finns en del att förbättra med en ny cd-spelare.

Jag har läst om Harman/Kardon HD-970, att den ska ha bra ljud. Men samtidigt verkar folk har vissa problem med den när det gäller kvalitén. Jag tycker att ljudet med Onkyo och Canton är ganska ljust så jag ska nog inte ha en cd-spelare som är alltför aggressiv i diskanten.

Tyvärr har jag inte möjlighet att låna hem cd-spelare eftersom jag bor i en mindre stad som inte har någon riktig hifi- butik. Ganska långt till närmaste större stad så att jag ska låna hem är uteslutet.

Postad 02 March 2008 - 10:44

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Bra fråga... Om du törs meka med din egen spelare så skulle mitt tips vara att köpa en bättre beggad maskin (t.ex. en Pioneer PD-S901/904/S-06) och sedan byta klocka i den. För rimliga 2-3k får du då en maskin som spelar riktigt bra. (Jag har en gammal Rotel RCD965LE från -93. I somras bytte jag klocka i den, 800:- och en timmes jobb.... Just nu har jag hemma en Advance Acoustics MCD203II - och den slår inte min gamla spelare.... Jag har haft hemma Marantz SA7001, Cambridge 640Cv2 m.fl. och de slår inte heller den gamla spelaren... Jo förresten, Marantzen var faktiskt bättre...men för de nära 6k den kostar skulle jag alla dagar i veckan välja en separat DA istället.)
Ett annat alternativ är att köpa en separat DA, ex. Harmony Designs DA9 för 4.800:-. Sedan, när pengarna tillåter köpa en bra transport (De rekommenderar själva en Onkyo DVD som man kan hitta för 1500 - 2500:-).
Alternativt köpa en Musical Fidelity X-DAC (v3) när de finns som beggade...

Och för att förekomma svaret på frågan - ja, en separat DA har bättre ljud än en inbyggd DA i en hemmabioförstärkare (inom rimliga prisklasser).

Postad 02 March 2008 - 17:23

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0
Tack för tipsen!

Jag är inte främmande för att hålla på och meka lite grann. Men jag tror inte att jag kommer att gå i mål med ett sådant projekt.

Tipset med separat D/A för 4 800 kr som du nämner kanske kan vara något i så fall om jag vill uppnå bättre ljud än jag har nu. Ska fundera på saken fast det är över min budget.

Synd att min Denon inte har digitalutgång för den är bra byggd.

Min Pioneer dvd-spelare kanske kan duga som transport.

Helst vill jag inte gå och köpa ytterligare en spelare eftersom jag redan har tre. En separat D/A kan man ju gömma undan lättare.

Postad 02 March 2008 - 19:01

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0
För att krångla till det lite har jag testat en fjärde cd-spelare som jag har (kom jag på nyss).

Det är min HTPC/mediadator (fläktar stör inte musiken). Den har en vanlig intern Samsung DVD-brännare. Ljudkort Zoltrix Nightingale Pro 6 (fanns för många år sen på Clas Ohlson) som tydligen fått bra kritik om man skickar digitalt. Använder samma billiga optiska kabel från Clas O. Skickar alltså optiskt till Onkyon.

Tycker faktiskt att det låter bättre än med cd-växlaren. Det är mjukare ljud och bättre återgivning av röster.

Om jag ska gissa beror det på att DVD-brännaren läser av skivan bättre och att ljudkortet har bättre elektronik än i cd-växlaren. Men jag är något av en amatör när det gäller just den biten. Jag är bättre på att skruva ihop datorer och fixa med mjukvara.

Är det möjligt att koppla en separat D/A- omvandlare med ljudkortet och därmed få bättre ljud? Kan det vara ett bra alternativ? Visserligen använder jag min HTPC för film (5.1). Men jag har två digitala utgångar på ljudkortet (koax och optisk).

Det skulle ju vara bra att få så bra ljud det går utan att köpa så mycket nytt. Jag vet inte hur stor skillnad det är på ljudkort när man skickar digitalt. Annars kanske det är en uppgradering, att köpa bättre ljudkort. Och kanske satsa på en bättre optisk kabel.

Redigerat av Ritsch, 02 March 2008 - 19:02.

Postad 02 March 2008 - 19:31

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Tja - om du läser in skivan med t.ex. EAC och sparar den i lossless (t.ex. FLAC) så kommer du så nära en perfekt digital avläsning som du kan komma. Sedan kan du skicka signalen vidare till förstärkaren...eller till en separat DA...

Om du vill testa vad en DAC kan göra så kan du ju beställa en på postorder - enligt distansavtalslagen har du 14dgr ångerrätt (du behöver inte ange skäl - men varan ska vara i perfekt, oanvänt skick). Kolla på www.konsumentverket.se för info om vad lagen innehåller.

Postad 02 March 2008 - 19:56

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0
Ja jag är nog mer inne på att kunna utnyttja min HTPC. EAC har jag provat och även läst om att förbättra ljudet genom att spela upp från hårddisken. FLAC- formatet använder jag lite grann redan nu.

Hm, jo det kan ju vara en idé att beställa en D/A- omvandlare, prova och sen skicka tillbaka om det inte faller mig i smaken. Eller att det inte är tillräcklig förbättring att betala för. Jag ska lyssna in mig på det här ljudet jag har nu och sen utgå från det och avgöra om jag vill satsa mer pengar.

En DVD-brännare bör ju vara bra att läsa av skivor direkt eftersom den ska kunna bränna med precision. Eller har jag fel där?

Men att läsa in på hårddisken är väl ännu bättre.

Redigerat av Ritsch, 02 March 2008 - 19:57.

Postad 02 March 2008 - 20:09

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Två alternativ:

(1) Harman/Kardon HD970 - Utmärkt ljud och möjlighet att använda som DAC med sin digitala ingång.

(2) Marantz CD6002 - Musikaliskt och levande ljud.

HD970 är lite mer kall och analytisk än Marantzen, men båda fungerar i en neutral setup med Cantonhögtalare.

Postad 02 March 2008 - 22:03

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0
Ska jag ha någon ny cd-spelare i min prisklass (max 4 000 kr) så får det i så fall bli Harman/Kardon. Just att den har digital ingång kan även vara intressant tillsammans med HTPC.

Är det någon som vet hur bra ett nytt ljudkort kan prestera i en HTPC. Som t ex nya Asus D2X? Jag tänker mest på om det är någon skillnad överhuvudtaget på mitt gamla ljudkort och ett nytt för att skicka digitalt till min reciever. Kanske bortkastade pengar att köpa ett nytt ljudkort, i alla fall när det gäller 2-kanals stereolyssning. D/A- omvandlarna i Asus- kortet är likdana som i min Onkyo.

Nu kanske det blir frågor som hör hemma i HTPC- forumet. Men det handlar fortfarande om en separat cd-spelare kontra att använda HTPC som god cd-spelare.

Men jag kanske ändå ska söka mig till HTPC- forumet och fråga där angående ljudkort.

Redigerat av Ritsch, 02 March 2008 - 22:56.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.