Sökresultat     Sökningen pågår   Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
 Söker efter filmer  
 Gå till filmdatabasen
 Söker efter produktkategorier  
 Se alla kategorier (på Prisjakt)

Söker efter användare  
 Avancerad sökning
 Söker efter gallerier  
 Se alla gallerier
 Sök forumtrådar  
 Avancerad sökning

Du måste vara registrerad för att kunna logga in.
Som registerad användare kan du:

• Skapa ett galleri och filmsamling
  • Skriva inlägg i forumet
  • Skapa prisbevakningar på Prisjakt
  • Annonsera gratis på Marknaden.

Om du inte har ett konto, kan du registrera dig här.

Användarnamn  Glömt ditt användarnamn? Klicka här
Lösenord  Glömt ditt lösenord? Klicka här

Stäng  

Välkommen gäst ( Logga in | Registrera ) Våra regler · 

Svara Starta ny tråd
Sony Ericsson MBS-100, Trådlös Bluetooth högtalare
Produkter kopplade till denna tråd
Sony Ericsson MBS-100 (MP3- & datorhögtalare)        6 Lägsta pris 279:- Betyg:   (4.00)
Sony Ericsson MBS-200 (MP3- & datorhögtalare)        0 Lägsta pris 206:- Betyg:   (8.20)
MBS-100 eller MAS-100?
Högtalarvalet.
MBS-100 [ 6 ] ** [66.67%]
MAS-100 [ 2 ] ** [22.22%]
Spara pengarna och köp korv för dem.. [ 1 ] ** [11.11%]
Totalt antal röster: 9
Gäster kan inte rösta 

posta Mar 2 2008, 18:20
Inlägg #1
Aandy

Forumräv

Gick med: 2007-11-16
 Har 21 bilder i Galleriet

Jag har nu på senaste tid börjat kolla på Sony Ericsson's trådlösa bluetooth högtalare, MBS-100.

Tycker den ser riktigt fin och stilren ut. Storleken verkar också helt okej, och på de små recensioner jag hört och läst sägs det att ljudet är helt ok.

MBS-100:

http://www.sonyericsson.com/cws/products/a...cc=se&lc=sv

Nu undrar jag om någon här på detta forum har köpt denna högtalare och kan ge lite personliga åsikter om:
- Ljudet
- Funktionaliteten
- Bärbarheten
- Batteritiden
- Allmänna och egna intryck

Samt ett liten snitsigt betyg mellan 1-10 smile.gif

Dock är ju inte allt så lätt, utan Sony Ericsson har ju också den utannonserade (men inte släppta) högtalaren MAS-100.
Den ska enligt specen vara tålig mot både damm, sand och vatten (till viss del). Denna har även en radioantenn. Dock så är det lite svårare att byta låt när man stängt ihop väskan och så, men känns lite nättare och mer portabelt över det hela.

MAS-100:

http://www.sonyericsson.com/cws/products/a...cc=se&lc=sv

Så jag vill gärna att ni lägger en röst på den ni tycker verkar bäst! biggrin.gif

För att göra det lite lättare, summerar jag allt med en plus och minus lista.

MBS-100:
+
- Trådlöst
- Bättre ljud?
- Designen
- Portarna (ska ju ha ett 3,5mm uttag)

-
- Batteritiden?
- Storleken
- Funtionalitet och portabligheten?

MAS-100:
+
- Tålig
- Radioantenn
- Skyddet

-
- Svårigheter att komma åt mobilen under uppspelning
- Batteritiden? (går på mobilens batteri)

Så det var allt. Lägg gärna en röst och en kommentar. Särskilt om du äger MBS-100 högtalaren, är rättså sugen på den känns det som!

/Andreas

posta Mar 8 2008, 15:45
Inlägg #2
Aandy

Forumräv

Gick med: 2007-11-16
 Har 21 bilder i Galleriet

Absolut ingen på hela forumet som kan slänga in en kommentar, eller åtminstone rösta? mellow.gif

posta Mar 15 2008, 18:04
Inlägg #3
Veratio

Wannabe
*

Gick med: 2006-01-15
 Har 2 annonser i Marknaden

Hej,

Jag är lite intresserad i samma banor. Har lyssnat på MBS-100 och jag tycker att det var helt okej ljud. Perfekt för stranden eller när man åker utomlands. Jag ska nog införskaffa en sådan innan sommaren.

Tyvärr kan jag inte vara dig behjälplig.

Niclas

posta Mar 29 2008, 19:18
Inlägg #4
JohhnyWalker

Användare
**

Gick med: 2006-11-17
Saknar galleri, filmsamling, annonser

Båda har väl sina fördelar, men MBS-100 är ju riktigt fräck, du lägger högtalaren någonstans där den står bra och så har du en fjärrkontroll i din mobil, för att byta låt, ev. pausa, ställa Equalisern och volymen.

Låter riktigt smidigt, inga sladdar.

posta Apr 1 2008, 18:54
Inlägg #5
kusling

Lärjunge

Gick med: 2006-02-28
 Har 11 bilder i Galleriet
 Har 8 filmer i samlingen

Jag köpte en W380 och en MBS-100 igår, så här kommer en minireview wink.gif

Batteritid har jag ännu inte hunnit testa, men försäljaren sa att den låg på 4-5h speltid (glöm inte att stänga av den om du inte spelar musik). Ett stort plus med den är att den går på sitt eget batteri och drivs därför inte av telefonen. Då telefonens "förstärkare" är väldigt klen gör detta att man får mkt högre och bättre ljud. Det är väl detta som skiljer den mot den andra högtalaren du listade, och det va pga detta som jag köpte just den här.

Ljudkvaliten är mkt bra för vad den kostar och vad den är avsedd för. Helt ok bas och mellanregister, diskanten kan dock bli lite rörig ibland (speciellt om man spelar väldigt högt). Jag är lite kräsen när det gäller ljud kan jag tillägga, men den här är klart godkänd smile.gif

När man väl sagt åt telefonen att den äger den här högtalaren (allra första gången man startar den) är den sjukt enkel att använda. Bara starta högtalaren så hittar telefonen den automatiskt och börjar spela på den istället för den inbyggda högtalaren. Om du har en handsfree inkopplad vet jag inte hur telefonen gör dock. Någon recension jag läste klagade på att det saknades fjärrkontroll till den, men ärligt talat, är det inte telefonen som är fjärrkontroll?

Man kan även använda den att koppla till stereon då den har en 3,5mm utgång

+ Portabel som få
+ Ljudkvaliten är över förväntan
+ Sjukt enkel att använda
+ Den är väldigt snygg, vilket många säkert bryr sig om. Hög imponeringsfaktor hehe

- Batteritid (jag tycker den är ok, men vill man campa med den måste man nog släpa med sig adapter och låna el nånstans). Batteriet är inbyggt och går inte att byta som vanliga AA.
- den vill nog inte ha vatten/sand på sig
- fungerar inte med äldre telefoner som saknar funktionen A2DP (min gamla K750 har bluetooth men inte A2DP alltså fungera den ej)

la upp en bild i mitt galleri om nån är intresserad

Det här inlägget har ändrats av Westerbom Apr 1 2008, 19:25

posta Jul 5 2008, 17:19
Inlägg #6
anru

Wannabe
*

Gick med: 2006-08-03

Jag har köpt SE MBS-100 på Siba för 599:- och hunnit testa litet grand. Ljudet är hyfsat, ungefär som man kan förvänta sig av pris och storlek. Som jämförelse har jag en annan portabel högtalare Philips SBA-290 som kostar 495:- på Clas Ohlson. Philipshögtalaren måste anslutas med sladd och batterierna kan enkelt bytas. Ljudet i Philipshögtalaren är bättre än i MBS-100 men bekvämligheten med trådlösheten gör ändå MBS-100 till en vinnare. Räckvidden när jag spelar upp via min mobil SE G900 ligger på ca 5-10 meter.

Har även köpt en separat A2PD-mottagare SE MBR-100 som kan anslutas till valfri aktiv högtalare eller till stereo. Den verkar inte ha samma goda räckvidd som MBS-100 utan ljudet kan börja hacka redan vid 2 meters avstånd. Om sändaren ligger still så fungerar den på ca 5 meters avstånd.

En snitsig detalj med MBS-100 är att den har en kombinerad in/utgång via gemensam 3.5 mm plugg. Ska testa att använda denna och då kanske få litet bättre räckvidd än vad MBR-100 medger när jag ansluter till min altan-stereo Logitech Z-2300.

Det här inlägget har ändrats av anru Nov 13 2008, 21:14

posta Nov 11 2008, 16:22
Inlägg #7
klaze

Wannabe
*

Gick med: 2007-09-16

Någon som vet om man kan streama från datorn till MBS-100?

Jag har en standard USB-bluetooth-dongle från typ clas ohlson som jag kopplat in i datorn och md den kan jag styra tex mediaplayer från telefonen. Vidare kan jag naturligtvis styra MBS-100 från telefonen, men undra alltså om man på något sätt kan köra winamp på PCn och stream ljudet därifrån via bluetooth till MBS-100..

Jag har gjort sökning på datorn och den hittar MBS-100. Eftersom jag inte kan välja en "nyckel" valde jag default key från manualen i MBS-100 - dvs: "0000" och är alltså "ansluten".

Ytterst tacksam för tips!

Det här inlägget har ändrats av klaze Nov 11 2008, 16:24

posta Nov 12 2008, 22:06
Inlägg #8
anru

Wannabe
*

Gick med: 2006-08-03

Citera(klaze @ Nov 11 2008, 17:22 ) *

Jag har en standard USB-bluetooth-dongle från typ clas ohlson som jag kopplat in i datorn och md den kan jag styra tex mediaplayer från telefonen. Vidare kan jag naturligtvis styra MBS-100 från telefonen, men undra alltså om man på något sätt kan köra winamp på PCn och stream ljudet därifrån via bluetooth till MBS-100..

Jag har gjort sökning på datorn och den hittar MBS-100. Eftersom jag inte kan välja en "nyckel" valde jag default key från manualen i MBS-100 - dvs: "0000" och är alltså "ansluten".

Jag testade precis att streama ljudet från min EEE PC som har inbyggt bluetooth och det fungerar utmärkt. Använder Windows media player som spelare. Jag angav nyckeln 0000.

posta Nov 29 2008, 11:52
Inlägg #9
JohhnyWalker

Användare
**

Citera(klaze @ Nov 11 2008, 16:22 ) *

Windows XP stöder inte A2DP streaming. Enklast är att köpa en dongel till datorn som stöder det, t.ex. http://www.kjell.com/?item=31077&path= för 199:-

posta Mar 15 2009, 10:37
Inlägg #10
mkjn2

Amatör
**

Gick med: 2008-06-02
 Har 12 filmer i samlingen
 Har 1 annonser i Marknaden

Jag har en sån där mbs-100 och musik går ibland snabbare/saktare
Varför gör den det??

posta Mar 30 2009, 07:34
Inlägg #11
JohhnyWalker

Användare
**

Kanske har du dålig länk så att du tappar data så att högtalaren sackar lite i väntan på ny?

posta Apr 9 2009, 08:46
Inlägg #12
evil_nike

Användare
**

Gick med: 2001-11-23

Hej, har oxå tänkt köpa denna högtalare. Har bara ett par snabba frågor angående att koppla den till datorn.

Om man kör Vista, funkar det med en sådan dongel då med? Eller finns det nått internt kort man kan använda?
(Skulle vara att föredra)

Och hur är det med räckvidden? Hade tänkt använda den på balkongen, ca. 5m från datorn plus en stängd balkongdörr i mellan.

Tack på förhand.

Glad påsk!

/Niklas

posta Apr 14 2009, 20:52
Inlägg #13
JohhnyWalker

Användare
**

Jag tror du måste ha dongel, om du inte har en laptop, som ofta har inbyggt Bluetooth. Borde inte vara något problem med 5m, men det beror mycket på dörren, tror jag.

Men du kan kanske i värsta fall sätta BT dongeln på en USB-förlängningssladd så avståndet blir mindre?

De har även en MBS-200 om du vill lite mer högtalare,
http://www.sonyericsson.com/cws/products/a...lc=sv&cc=se

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=351473

Det här inlägget har ändrats av JohhnyWalker Jun 7 2009, 19:16

posta Jan 12 2010, 19:09
Inlägg #14
Dj AudaSpexx

Användare
**

Gick med: 2009-05-20

Hejsan!

Köpte en sån där "boll" i somras och är sjuuuukt missnöjd. Kom igen, liksom basen är ingen bas, utan snarare lågt mellanregister. Sen kommer det andra mellanregistret, som är riktigt påfrestande. Sen så har den ju ingen diskant, ännu mindre på låga volymer. Visserligen är den bättre än Maxell MPS-2, men priset är lååångt mycket dyrare (med tanke på den kassa ljudkvaliteten). Du betalar för bluetooth sändaren. 2" högtalaren, förstärkaren, plasten och allt annat åker med på köpet.

Mitt tips:

Bygg något eget. Det finns massor av 2,5" och 3,5" element där. Driv allt sen med en T-Amp eller något liknande. Visserligen blir det över 1000-lappen, men du får bättre ljud och kraftigare ljud än den kassa "bollen".

I'll be back!!!

posta May 13 2010, 17:24
Inlägg #15
JohhnyWalker

Användare
**

Jag har både MBS-100 och MBS-200. Den senare har bättre bas och diskant. Idag säljs båda för en bra bit under 300kr, jag betalade det dubbla innan. De är helt klart värda sitt pris. För sin storlek låter de verkligen bra, men MBS-200 är naturligtvis bättre på allt.

Två stycken MBS-200 kan dessutom kopplas ihop, då går vänster kanal bara i den ena och höger bara i den andra, och det blir riktigt riktigt fint ljud.

Kör varsin med en kompis om ni inte vill satsa på att köpa två utan att prova dem ihop.

Det här inlägget har ändrats av JohhnyWalker May 13 2010, 18:22

posta Jun 10 2010, 11:24
Inlägg #16
Fredag

Forumräv

Gick med: 2004-11-15

Följer det med sladd om man vill koppla ihop två? (MBS-200)

Köpte en för 249:- verkade ok pris för en trådlös högtalare.

Fungerar den med laddaren i?

1 användare läser den här tråden (1 gäst(er) och 0 anonym(a) användare)
0 medlem(mar):

Lo-Fi-version Tid: 3rd September 2010 - 16:42
Detta forum sponsras av
log
log
Sängen!
  Crivler
1 timme sedan
Akustik
  lanken
1 timme sedan

Prisjakt © 2000 - 2009 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.