Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Får inte ut nån bra bas

43 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 March 2008 - 17:36

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
Har en uppsättning Yamaha NS-515F golvhögtalare biampade till en Sony STR-DA5200ES.

Jag får inte ut mycket bas i dessa högtalare, det är väldigt ljust ljud och jag får köra med baskontrollen på maxat läge.

Är detta en omöjlig kombination pga högtalarna? tror ni byte av högtalare skulle hjälpa? och till vilka i så fall?

Säkra före osäkra skulle väl vara köpa ett par Cerwin Vega men då lär jag ju tappa alla andra detaljer i ljudet jag har nu till förmån för bastrycket.

Redigerat av Packetloss, 03 March 2008 - 17:38.

Postad 03 March 2008 - 17:38

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Hur är dom uppställda?

Postad 03 March 2008 - 17:40

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Hur är dom uppställda?

Du kan se mitt galleri hur det ser ut, dom står 1 meter från bakväggen ungefär och på var sida av min plasma.

Jag tycker jag hade mycket bättre bas i min Yamaha receiver jag hade förut för då körde jag med loudness funktionen inkopplad som Sonyn saknar.

Redigerat av Packetloss, 03 March 2008 - 17:41.

Postad 03 March 2008 - 17:43

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Hur är dom uppställda?

Du kan se mitt galleri hur det ser ut, dom står 1 meter från bakväggen ungefär och på var sida av min plasma.

Jag tycker jag hade mycket bättre bas i min Yamaha receiver jag hade förut för då körde jag med loudness funktionen inkopplad som Sonyn saknar.

Jag hade mina Elac 210, 60-70 cm från vägg och då var det inte nån bas, möblerade om och ställde dom 20 cm ifrån och då blev det riktigt bra bas och fast var den ändå, samt att mellan och diskant fick mer kraft

Postad 03 March 2008 - 17:47

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Hur är dom uppställda?

Jag hade mina Elac 210, 60-70 cm från vägg och då var det inte nån bas, möblerade om och ställde dom 20 cm ifrån och då blev det riktigt bra bas och fast var den ändå, samt att mellan och diskant fick mer kraft

Tack, ska testa med lite omplaceringar om det ger nån skillnad.

Värsta som finns när man inte får något riktigt tryck i basen.....

Postad 03 March 2008 - 17:51

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Bas med god kontroll vill man ha, hade tonkontrollen uppdragen förut en hel del och sedan behövde jag inte röra den mer

Postad 03 March 2008 - 18:08

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0

Upplever lite tvärtom ang mellanregister/diskant. Har mina Triangle 14 cm från väggen pga möbleringsskäl. Ställer jag ut dem ca 60 cm öppnar mellanregistret upp sig mer. Tillverkaren rekommenderar ca 40 cm.

Postad 03 March 2008 - 18:13

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Köp en subwoofer annars? :)

Postad 03 March 2008 - 18:18

bjorn_m_eriksson
  • bjorn_m_eriksson
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Dubbelkolla så att inte den ena högtalaren är fasvänd?

Och som sagt tidigare, skjut in dom mot väggen lite grann.. du kanske får kompromissa lite mellan en tyngre och varmare bas jämte mot ett grötigare mellanregister.

Postad 03 March 2008 - 19:11

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Sony och Yamaha kan kanske vara en lite ljus kombination, s.k. japanljud.

Enklaste lösningen, om det inte är något enkelt fel som fasvändning eller inställning i receivern, är väl att skaffa en sub.

Kudos för Pana PHD6.

Postad 03 March 2008 - 20:41

Unregistered1129
  • Unregistered1129
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Har en uppsättning Yamaha NS-515F golvhögtalare biampade till en Sony STR-DA5200ES.

Jag får inte ut mycket bas i dessa högtalare, det är väldigt ljust ljud och jag får köra med baskontrollen på maxat läge.

Är detta en omöjlig kombination pga högtalarna? tror ni byte av högtalare skulle hjälpa? och till vilka i så fall?

Säkra före osäkra skulle väl vara köpa ett par Cerwin Vega men då lär jag ju tappa alla andra detaljer i ljudet jag har nu till förmån för bastrycket.

Har du instält Sony'n rät? Som de andra skrivar, är plus och minus korrekt påsat. Sony'n är fabriksinstält med sub. Har du dina frontar som large och ingen sub? Är Sony'n instält til bi-amp?

Jag har en STR-DA1200ES och kör med stativare Jamo D430 utan sub eller annat. Har haft H/K HK970 innan och jag tycker jag har bättre bas nu - och inte mindre än H/K'n. Jag har inte biampad än men skal prova - men kanske där är något som går fel. Prova att sätta i byglerna på högtalerna och ta bort bi-amp instälningen och lysna igen. Jag tycker inte att Sony'n är ljus - inte heller Yamaha (nya) - klangbilden är väldigt lik H/K dock inte så massivt.

Lycka till - och berätta gerna dina resultat så vi kan lära oss. (Ursäkta för stavfel -jag är dansk som lär sig svenska för tiden). :)

Postad 03 March 2008 - 21:06

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0
En sak jag hade provat är att ställa dem på spikes.
Detta kan göra skillnad som natt och dag.

Högtalarna har hyfsat hög känslighet enligt specar och Sonyn ska inte ha problem att driva dem.
Däremot spelar ju dessa högtalare inte så väldigt djupt, så det beror lite på vad du menar att det fattas bas.
Om du vill få ut basinformation under 40Hz får du skaffa en sub eller byta högtalare.

Har du haft bas tidigare i rummet?

Postad 03 March 2008 - 23:01

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Fixa med acustiken !

Postad 03 March 2008 - 23:47

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Den högtalaren är inte alls konstruerad för att hantera tung bas. Väldigt toalt mid och diskant fokuserad. Sonyn är även den alldeles för strikt åt det hållet. Tyvärr finns det många billigare högtalare som brister kapitalt i basområdet! Väldigt enkelt att konstruera bort detta eftersom det kräver så mycket mera av kontruktionen.

Postad 04 March 2008 - 07:33

matte76
  • matte76
  • Forumräv

• 929 inlägg
  • 0
Köp andra och bättre högtalare och arbeta med placeringen av dem samt med akustiken, så kommer basen att finnas där.

Postad 04 March 2008 - 09:34

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Eller så beror det till största delen på placeringen av högtalarna och var du sitter när du lyssnar. Jag har själv haft yamaha NS300 som i någon mening kan anses vara en föregångare till 515, dom hade en viss betoning på diskant och mellanregister som tidigare nämnts men när dom stod rätt placerade levererade dom en fantastiskt tight bas, inte avgrundsdjup men tillräckligt djup för att ge ordentliga smällar i bröstet.
Pröva att flytta dom mycket närmre väggen. 1 meter ut från väggen så får man nästan inget rumsstöd alls

Postad 04 March 2008 - 12:25

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
Nu står dom 10 cm från betongväggen och basen är bättre men som sagt det låter grötigare.

Har ont om cash nu så kanske den enklaste och billigaste lösningen är att köpa en XTZ 99 W12 sub och köra med tillsvidare?

Det borde väl bli något bättre?

Redigerat av Packetloss, 04 March 2008 - 12:25.

Postad 04 March 2008 - 12:30

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Var det inte den du dissade efter det finska testet?

Postad 04 March 2008 - 12:42

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Köp andra och bättre högtalare och arbeta med placeringen av dem samt med akustiken, så kommer basen att finnas där.

Vilket bra förslag. Lika bra att köpa ny förstärkare, signalkälla, kablar och en nytt hus också. ;)

Postad 04 March 2008 - 13:14

endallas
  • endallas
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
behåll högtalarna nära väggen, bygg en absorbent och ställ bakom så blir du nog av med grötigheten

Redigerat av endallas, 04 March 2008 - 13:15.

Postad 04 March 2008 - 13:23

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Jo men som jag skrev så har jag ont med cash och det skulle kanske vara bättre än ingenting.

Postad 04 March 2008 - 13:48

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
En sub kan förvärra det hela ytterligare eftersom det inte är alldeles självklart att den lirar med högtalarna så var på din vakt för detta faktum också. En subb är svår att få ihop med golvhögtalare tyvärr och då kommer du att få det ännu grötigare och en väldans olinjär baråtergivning vilket troligen medför att du hamnar i trubbel.

Postad 04 March 2008 - 14:18

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

En sub kan förvärra det hela ytterligare eftersom det inte är alldeles självklart att den lirar med högtalarna så var på din vakt för detta faktum också. En subb är svår att få ihop med golvhögtalare tyvärr och då kommer du att få det ännu grötigare och en väldans olinjär baråtergivning vilket troligen medför att du hamnar i trubbel.

Då kanske det är bättre och vänta till man har mer stålar och köpa riktigt bra golvare istället.

Postad 04 March 2008 - 14:23

Unregisteredd295e7f6
  • Unregisteredd295e7f6
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Som någon nämnt tidigare. Kontrollera att du inte har det inställt så att subben som du inte har skall ta hand om allt under 80 Hz. Det kan hända att det helt enkelt är felinställt i receivern.

Postad 04 March 2008 - 14:30

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Jo men som jag skrev så har jag ont med cash och det skulle kanske vara bättre än ingenting.

Kan nog vara sant. Beg då?

Eller satsa på nya frontare? Canton Ergo RC-L kanske? ;)

Postad 04 March 2008 - 14:39

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Som någon nämnt tidigare. Kontrollera att du inte har det inställt så att subben som du inte har skall ta hand om allt under 80 Hz. Det kan hända att det helt enkelt är felinställt i receivern.

Nej jag har kollat flera ggr, jag till och med kör i rent 2-kanals läge.

Postad 04 March 2008 - 16:13

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
Jag har hittat ett par beggade NHT 2.5i, ska kolla in dom, jag vet är bland det bästa för pengarna.

Postad 04 March 2008 - 16:38

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Grymt lyft mot det du har nu. Beg bör de ligg apå 4'-4'5. Observera dock att de är ruggigt trögdrivna.

Postad 04 March 2008 - 16:44

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Grymt lyft mot det du har nu. Beg bör de ligg apå 4'-4'5. Observera dock att de är ruggigt trögdrivna.

Jag vet att Göran Chatall på Svenska Laserföreningen som har agenturen för NHT sålde ut sina sista 2.5i:or helt nya för 8500:- år 2000.

Tycker du 4500:- är max man ska betala för dom om de är ok?

Postad 04 March 2008 - 20:32

Falken36
  • Falken36
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Hej!

Det kanske inte händer så ofta men den kan ju vara felkopplat internt i högtalaren , att + och - är fel alltså.

för att kolla detta tar du ett 9 volt batteri + till + på hötalarterminal - till - på hötalarterminal=
då skall baskon gå i plusriktning dvs ut från lådan mot spotposition.

Annars kan du ju alltid placera dem i hörnet på rummet då får du en bashöjning ca 2-3 db.

mvh

Falken

Postad 04 March 2008 - 20:44

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Hej!

Det kanske inte händer så ofta men den kan ju vara felkopplat internt i högtalaren , att + och - är fel alltså.

för att kolla detta tar du ett 9 volt batteri + till + på hötalarterminal - till - på hötalarterminal=
då skall baskon gå i plusriktning dvs ut från lådan mot spotposition.

Annars kan du ju alltid placera dem i hörnet på rummet då får du en bashöjning ca 2-3 db.

mvh

Falken

Tack, ska kolla det också.

Postad 05 March 2008 - 04:15

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Flytta närmre vägg hade du gjort nu va, och då fick du väl en bättre bas men kanske kompromissa lite längre upp.
En del högtalare är just lite tunna i mellanbasen och nedöver och kanske tillockmed konstruerade för att stå lite nära vägg just på grund av detta. Andra har inte samma problem och låter kanske bara sämre, man får testa och använda lite experimentlusta samt sunt förnuft.
Testa att flytta hela uppsättningen och spela över andra ledden eller över diaginalen, för ibland så har man rejäla utsläckningar i en viss del av rummet och du kanske har råkat hitta precis den platsen.
Har själv varit med om väldigt intressanta och underliga fenomen i en lägenhet där jag hade minst sagt kapabel basåtergivare. Gick knappt att ställa upp anläggningen vettigt där den gav kapabel bas.

Sedan är ju nästan alla golvare som är överkomliga för vanligt folk kompromisser i just basdelen av återgivningen.
Om dom du nu har sköter sig bra i det register dom ändå spänner över, skaffa en högtalare avsedd för det du saknar - just det, en sub.

En XTZ 10:a klarar du dig långt med (om rummet inte är stort, och funkar bra till både musik och film dessutom), och det är steglös faskontroll så du kan integrera dom mot vilka stativare eller golvare du vill. På det sättet är subben bra tycker jag...
Och justera måste man alltid göra för att få till det hela optimalt. Nivåer, fas, delning, portar, placering osv.
Viktigt och en förutsättning för att helheten ska bli bra till all sorts musik och film.

Snabb, tajt och bra med tryck putsar den jag har ut, även om det som sagt finns både bättre, dyrare och värre.
Men den kostar ju inte ens 3 brakare, vid gudars skymning. Med tanke på det är det ju en sensation att man ens får bra bas över huvudtaget.
En annan fördel med både 10:an och 12:an är att det går att spela högt hela vägen utan att det börjar låta illa.

Sedan om du mot all förmodan senare känner att du behöver bättre/värre och har kommit över lite cash, så kan du behålla den väldigt kompetenta slutstegsdelen med filter (samma i båda) och skramla ihop till 2st specifika Peerless 12:or och lite mdf samt rör och anslutningar. Kanske lite färg och högtalartyg också...
Det går lös på ca drygt 3 papp och då ska du sedan få en ritning på en låda jag gjorde simulering av idag.
Stoppa i slutsteget i lådan efter ritning, klä den eller måla den och använd den som bänk med skivor över och under så ska du se att det inte finns en sub på jorden för dryga 5 papp (XTZ 10:a + element + låda osv) som ens är i närheten av att konkurrera med den simuleringen iaf :)
Det fina är att du då också sprider uppgraderingen över tid och att du får behålla det finfina steget att återanvända och därmed komma ruggigt billigt undan, med tanke på prestandan och hur okomplicerat det är att bygga. Och roligt!

Postad 05 March 2008 - 12:07

endallas
  • endallas
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
oj oj oj megalomaniac, det där lät ruskigt intressant!

Det där måste du, eller någon annan, ta och genomföra och lägga ut en massa bilder på!! :)

Postad 05 March 2008 - 12:27

Ghorun
  • Ghorun
  • Forumräv

• 686 inlägg
  • 0
Har du EQ Curve Effect igång under auto-calibration på receivern? Den gör iaf ljudet ljusare och mer basfattigt för mig med min 1200ES. Jag skulle gissa att den kommer fram till olika inställningar på det alternativet beroende på resultaten från autokalibreringen, men det kan vara värt ett försök.

Postad 05 March 2008 - 12:40

Unregistered53c3a6cc
  • Unregistered53c3a6cc
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Va fan grejorna ska ju ge någorlunda bra ljud utan att man ska behöva möblera om hemma, jag skulle rekommendera en sub, ny förstärkare eller nya högtalare beroende på vad som orsaker det basfattiga ljudet. Skulle aldrig köpa grejor som jag inte kan ha stående var jag vill eller att jag måste befinna mig på en speciell plats pga att ljudet blir för taskigt...

Tycker det här med positionering och möblering är lite överdrivet, visst kan man få grejor att låta lite bättre, men va fan låter det inte bra så lär inte möblering göra underverk...

Postad 05 March 2008 - 14:05

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Tycker det här med positionering och möblering är lite överdrivet, visst kan man få grejor att låta lite bättre, men va fan låter det inte bra så lär inte möblering göra underverk...

Möblering KAN göra helt sjukt stora saker med ljudet. Det kan även vara galet stor skillnad på olika platser i rummet, men för att få extrema skillnader behövs extrema åtgärder. Jag har jämfört ett rumsom först var odämpat mot amma som är mycket mycket dämpat, (dämppaneler på väggarna i hela rummet, basfällor under sängen och heltäckningsmatta). Skillnaden var enorm, som att helt byta stereo.
Om man vet vad man ska göra kan även små förändringar i rummet göra enorm skillnad men då behövs akustikkunskaper.

Postad 05 March 2008 - 16:26

Falken36
  • Falken36
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Det enklaste och billigaste om du inte vill flytta högtalarna är att skaffa en subba eller 2 (XTZ 10 alt 12)BOB
bra o billig
Kör så det ryker:

PS har du provat med batteri för att kolla polariteten?ds

Falken

Postad 05 March 2008 - 16:47

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Har du EQ Curve Effect igång under auto-calibration på receivern? Den gör iaf ljudet ljusare och mer basfattigt för mig med min 1200ES. Jag skulle gissa att den kommer fram till olika inställningar på det alternativet beroende på resultaten från autokalibreringen, men det kan vara värt ett försök.

EQ Curve Effect??

Jag har inte den inställningen på min 5200ES.

Möblering KAN göra helt sjukt stora saker med ljudet. Det kan även vara galet stor skillnad på olika platser i rummet, men för att få extrema skillnader behövs extrema åtgärder. Jag har jämfört ett rumsom först var odämpat mot amma som är mycket mycket dämpat, (dämppaneler på väggarna i hela rummet, basfällor under sängen och heltäckningsmatta). Skillnaden var enorm, som att helt byta stereo.
Om man vet vad man ska göra kan även små förändringar i rummet göra enorm skillnad men då behövs akustikkunskaper.

Värt notera att jag bor i ett skithus som är byggt på 60-talet och det är så tunna betongväggar och lyhört så man hör grannnen vad de gör.

Postad 05 March 2008 - 19:20

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag skulle säga såhär direkt: med konventionella högtalare får man vara beredd på möblering för att locka fram det bästa ljudet. Alternativ till den vägen finns och skulle kunna kallas för "tredje vägen" eller helt enkelt den orto-akustiska vägen. Det innebär då att högtalarna byts ut mot Carlsson eller Larsen. Fördelarna är att de ska stå på golv mot vägg, att ljudet sprids mycket bra i rummet även om lyssningspositionen är off axis, att basen går djupt och att detaljeringsgraden och balansen i ljudet är utmärkt.

Tror inte att basfattigheten beror på att förstärkaren fallerar, möjligen att kombinationen högtalare och förstärkare inte är i balans med varandra klangmässigt. Sonys bättre modeller tycker jag inte är basfattiga i sin återgivning, de kan locka fram fin bas med rätt högtalare, placering etc.

Ytterligare en metod om högtalarna är trivsamma i övrigt är att skaffa en stereoförstärkare eller slutsteg och driva frontarna med det. Således:

1. Placering. Hjälper det?
2. Andra högtalare.
3. Slutsteg eller stereoförstärkare kopplat till pre-out som driver frontarna.

Postad 05 March 2008 - 20:52

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
Jag kan inte placera högtalarna hur som helst eftersom frontarna måste stå på var sida av plasman eftersom jag använder det mest till film.

Min gamla Yamaha RX-V2700 gav betydligt bättre knuff i basen än Sonyn med dessa högtalare.

Jag tror inte Sonyn helt enkelt passar med mina högtalare, det är alldeles för ljust.

Postad 05 March 2008 - 21:04

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0

Va fan grejorna ska ju ge någorlunda bra ljud utan att man ska behöva möblera om hemma, jag skulle rekommendera en sub, ny förstärkare eller nya högtalare beroende på vad som orsaker det basfattiga ljudet. Skulle aldrig köpa grejor som jag inte kan ha stående var jag vill eller att jag måste befinna mig på en speciell plats pga att ljudet blir för taskigt...

Jag skulle rekommendera att du slänger ett getöga på vågrörelselära, mer specifikt akustik och ännu mer specifikt stående vågor (rumsresonanser).

Mer allmänt är det inte bara högtalarnas placering som påverkar den uppfattade basåtergivningen, utan i nästan lika hög grad lyssningpositionen. Sitter du i en (multipel) utsläckning och lyssnar, kan du byta byta förstärkare och högtalare eller vräka på med loudness utan någon större förbättring.

Redigerat av guldfisk, 05 March 2008 - 21:12.

Postad 05 March 2008 - 22:31

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Förlåt en dum fråga: varför bytte du ut Yamahan? Har nämligen alltid uppfattat RX-V2700 som en mer påkostad modell hos Yamaha jämfört med Sony STR-DA1200ES. Helt klart är högtalarna anpassade efter Yamaha så ett byte av receiver kan ju vara något att fundera på (ny Yamaha alltså). Eller andra högtalare om du gillar Sonyn iövrigt.

Postad 06 March 2008 - 11:01

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Förlåt en dum fråga: varför bytte du ut Yamahan? Har nämligen alltid uppfattat RX-V2700 som en mer påkostad modell hos Yamaha jämfört med Sony STR-DA1200ES. Helt klart är högtalarna anpassade efter Yamaha så ett byte av receiver kan ju vara något att fundera på (ny Yamaha alltså). Eller andra högtalare om du gillar Sonyn iövrigt.

Du kan inte jämföra Yamaha RX-V2700 rent tekniskt med Sony 5200ES.

Sonyn ger ett mycket renare och mer detaljriktljud, det är en helt annan generation receivers.

Dock ger den mindre bas men antar att det är högtalarna som inte passar.

Postad 06 March 2008 - 13:05

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Förlåt, läste fel, läste "1200ES" istället för "5200ES". Det är ju en viss skillnad.:)

I.s.f är det helt klart inte receivern som begränsar utan högtalarna. Då återstår antingen nya högtalare eller en subwoofer (som med fördel provlyssnas tillsammans med högtalarna för att hitta bästa matchningen).

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.