Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

"Amerikaniserade filmer" - vad innebar det for dig?

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 March 2008 - 21:15

Heywood Floyd
  • Heywood Floyd
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Jag ser for tillfallet mycket icke engelsksprakiga filmer. I en artikel jag laste for ett tag sen sa kom begreppet "amerikanisering" upp. Da som kritik till en film att den var for amerikaniserad.

Vad anser ni pa forumet, vilka aspekter ar det som gor att en film kallas amerikaniserad?

Postad 03 March 2008 - 22:17

ATz
  • ATz
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0

[...]

Vad anser ni pa forumet, vilka aspekter ar det som gor att en film kallas amerikaniserad?

För mig betyder det att filmen är överdrivet förenklad: allt ska förklaras mer än nödvändigt för att publiken antas vara idioter. Överdrivet censurerat för att tjäna så mycket pengar som möjligt(lägre åldersgräns). Minimalt med erotik/sex/nakna kroppar, maximalt med våld osv...

Postad 03 March 2008 - 23:11

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Det här var ett stort ämne men för att dra några exempel...
De filmer som får "R" brukar som regel dra in mindre summor än de som ligger under denna gräns.
Och i hollywood the big 7 drar sex in lite pengar, nämn t.ex 2 titlar som sålt bra med denna innebörd?
Med några undantag drar inga utländska filmer in lika mycket som den inhemska produktionen, åndra sidan är de utländska mindre påkostade i jämförelse men kan ändå hålla högre klass, och därför har vi oberoende filmkritiker.

Artist namn säljer, inte filmbolaget, och med få utländska artist namn kommer dessa filmer ingenvart, så amerikanarna (istället som t.ex med den tyska eller italienska metoden att dubba filmerna) köper rättigheterna och gör en egen produktion -som vi brukar ogilla för vi kanske föredrar originalet framför 'kopian', för att därigenom säkra in bättre kassa intäkter...

Men det finns alltid bättre undantag, ett klassiskt exemepel är 'kurusowas yojimbo' som en italienare gjorde om till västern miljö 'för en handfull dollar' och enligt kurosawa själv gillade han filmen med clintan mer än det japanska original versionen.

Filmerna också görs efter efterfrågan vad som är inne och vad som är ute. Ibland kan man göra en storsatsning som går helt fel. Knappt nåt filmbolag vågade att göra en västern film efter katastof missen 'heavens gate' som skakade om UA i grundvalarna och försatte bolaget i ekonomisk obestånd. Den första filmen som jag minns med västern miljö var 'silverado' som kom 5 år efter denna. Sedan blev det nästan normalt i och med 'dansar med vargar' men alla kommer alltid att minnas cimonos 'heavens gate' och veta vilken risk man tar när man ger sig ut på okända trakter.

Titanic visade att enorma investeringar kan generera stora summor, och den filmen är historisk, för hollywood själva har fortfarande inte fattat hur populär filmen blev, för så stor är den, den är nog näst störst i världen endast passerad av filmernas film, som märkligt nog också hade en enorm invesering bakom sig 'borta med vinden' från 1939

Nja, det är nog bara som jag tycker men sammanfattat köper jag tanken på alternativa versioner.

Postad 04 March 2008 - 16:15

bonka_rules
  • bonka_rules
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
filmer med fler scener $$$,brudar och bilar än handling

Postad 05 March 2008 - 09:45

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Filmer med ärkeamerikanska slut där hjälten besegrar ondskan med sina sista krafter (och sen gärna får dö för att visa vilken uppoffring han gjorde) ackompanjerad av gråtmild musik och en amerikansk flagga som vajar i vinden.

Även filmer som har en överdriven och orealistisk uppdelning i gott och ont, där självklart amerikanerna är dom goda.

Jag håller även med tidigare talare om deras synpunkter.
Något av det värsta som gjorts när det gäller amerikanisering är den amerikanska remaken av den franska filmen taxi. Originalet är en kul komedi på franska, remaken är nästan exakt samma film fast på engelska, plus att alla bytt kön och att den utspelar sig i New York, plus att skådisarna är under all kritik. Jag försökte se den häromdagen, jag satt och dunkade huvudet i soffan dom 15 första minuterna, sen stängde jag av :)

Postad 05 March 2008 - 12:04

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
Att amerikansk film nästan uteslutande innefattar våld samt att filmerna oftast utgår från att publiken är idioter.

Redigerat av Tomas_D700, 11 March 2008 - 19:56.

Postad 05 March 2008 - 13:35

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Har faktiskt inget emot amerikaniserade filmer men tyvärr är dom oftast sämre än orginalet, så då ser jag hellre om orginalet än att titta på "kopian".
Den film som lyckats bäst med att "bevara" orginalhandlingen/upplägg är väl "the departed".
Men jag ser nog hellre om Infernal Affairs trots allt.

Postad 06 March 2008 - 03:25

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Jag tycker att det lika lite går att generalisera kring vad som är amerikanskt i film som vad som är svenskt i film. Det görs massor av "icke-amerikansk" film i USA, samtidigt som det görs massor av "amerikansk film" i Sverige och Europa. Världen är inte svart eller vit.

Redigerat av Tomas_D700, 11 March 2008 - 19:57.

Postad 10 March 2008 - 18:03

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

• 2926 inlägg
  • 0
Amerikaniserade filmer är för mig filmer som är glorifierade till USA.
Att t.ex. en amerikan är den sista på jorden, eller att en amerikan räddar någon. Det är liksom alltid amerikaner som är goda. Det finns inte en enda amerikansk krigsfilm som säger att de gjort något fel. Det visas inga våldtäkter eller annat ont de gjorde under andra världskriget, utan sånt ska endast tyskarna göra.
Jag gillar amerikanska filmer mycket ändå, även om det kan balla ut ibland.

Postad 11 March 2008 - 00:44

Tiny Turtle
  • Tiny Turtle
  • Veteran

• 1869 inlägg
  • 0

Det visas inga våldtäkter eller annat ont de gjorde under andra världskriget, utan sånt ska endast tyskarna göra.

Har du några aktuella exempel på amerikanska filmer som demoniserar tyskarna?

Att göra film handlar väl i mångt och mycket om att tjäna pengar. Naturligtvis anpassar man då sin produkt efter marknaden varför det görs filmer som Independence Day, Armageddon osv där amerikaner räddar jorden - för det är vad amerikaner vill se! Amerikaniseringen är alltså bara en marknadsanpassning, inget mer.

Redigerat av Tomas_D700, 11 March 2008 - 20:01.

Postad 11 March 2008 - 15:58

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
Det är ett billand där man helst ska röra sig så lite som möjligt, därmed speglar filmerna oftast våld och mycket ätande till förmån från en riktig story.

Clint Eastwood har ju bemött problemet lite annorlunda och gör filmer som är ganska annorlunda från amerikanskt recept vilket jag tycker är bra.

Det är alldeles för mycket Spiderman och Batman filmer.

Redigerat av Tomas_D700, 11 March 2008 - 20:03.

Postad 11 March 2008 - 18:09

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0

Det är alldeles för mycket Spiderman och Batman filmer.

För lite menar du..? Mer Marvel och DC tack :(

Postad 11 March 2008 - 20:59

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0
Jag har redigerat och avlägsnat vissa inlägg med hänvisning till reglerna 3.2 och 3.4 (samt inlägg som kommenterade dessa). Vänligen anmäl inlägg som bryter mot våra regler i stället för att kommentera dem i tråden och håll er till trådens ämne som är "Amerikaniserade filmer - vad innebär det för dig?"

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.