Ja vi kan alltså lika gärna använda vanlig ståltråd istället för dyra ripoff-kablar.
Postad 04 March 2008 - 10:34
Ja vi kan alltså lika gärna använda vanlig ståltråd istället för dyra ripoff-kablar.
Postad 17 March 2008 - 15:02
Och ni får hugga på mig hur mycket ni vill för jag kommer inte att ändra mig på denna punkt då jag jobbat både med koppar kabel i alla dess former och fiberkabel ännu mer. Jag kommer inte heller att komma med massa argument för eller emot det finns redan här på Minhemmabio.com så bara att söka och skaffa en egen uppfattning.
//Schill
Postad 17 March 2008 - 17:32
TESTET:
I'm so sorry, but I do not buy into 90% of the hype brought to us audiophiles by the commercial sector of our hobby and the home entertainment industry at large. My brother, an audio engineering whiz kid has proven to me what is real and what is not. Let me rehearse with you an example of how he does this. We gathered up a 5 of our audio buddies. We took my "old" Martin Logan SL-3 (not a bad speaker for accurate noise making) and hooked them up with Monster 1000 speaker cables [ed. Monster Ultra Series THX 1000 Audio Interconnects] (decent cables according to the audio press). We also rigged up 14 gauge, oxygen free Belden stranded copper wire with a simple PVC jacket. Both were 2 meters long. They were connected to an ABX switch box allowing blind fold testing. Volume levels were set at 75 Db at 1000K Hz. A high quality recording of smooth, trio, easy listening jazz was played (Piano, drums, bass). None of us had heard this group or CD before, therefore eliminating biases. The music was played. Of the 5 blind folded, only 2 guessed correctly which was the monster cable. (I was not one of them). This was done 7 times in a row! Keeping us blind folded, my brother switched out the Belden wire (are you ready for this) with simple coat hanger wire! Unknown to me and our 12 audiophile buddies, prior to the ABX blind test, he took apart four coat hangers, reconnected them and twisted them into a pair of speaker cables. Connections were soldered. He stashed them in a closet within the testing room so we were not privy to what he was up to. This made for a pair of 2 meter cables, the exact length of the other wires. The test was conducted. After 5 tests, none could determine which was the Monster 1000 cable or the coat hanger wire. Further, when music was played through the coat hanger wire, we were asked if what we heard sounded good to us. All agreed that what was heard sounded excellent, however, when A-B tests occurred, it was impossible to determine which sounded best the majority of the time and which wire was in use. Needless to say, after the blind folds came off and we saw what my brother did, we learned he was right...most of what manufactures have to say about their products is pure hype. It seems the more they charge, the more hyped it is.
Redigerat av toler, 17 March 2008 - 18:42.
Postad 18 March 2008 - 14:13
//Schil
Postad 18 March 2008 - 22:17
Det är det enda vilktiga.
Vad jag vill se är samma test på Monster vs Clicktronic, för Clicktronic ser ut som hi-end men kostar low-end.
Någon skillnad borde inte höras.
Och så kunde de mätas förståss - för att visa den tekniska skillnaden. Jag gillar Clicktronics utseende mest.
Det är många som tjänar massor på denna myt, som bekämpar fakta. Jag skrattar bara
Postad 08 September 2010 - 15:42
Bara min synpunkt.
Postad 09 September 2010 - 12:12
Jag själv använder mig av Biltemas högtalar kablar men det är för att jag är nöjd med det men jag tror ingen skulle börja använda sig av ståltråd för att det låter lika bra som lite dyrare kablar.
Vem är det som får för sig att göra dessa tester igentligen använda ståltråd som högtalarkabel. Ska man linda på en spik på dom och använda de som banankontakter också?
Jag tror inte ens den mest snålaste skulle använda sig av ståltråd. Den mest snålaste skulle nog klippa av en gammal förlängningkabel och koppla in stickkontaken i ena änden som två bananer för att han är för lat att klippa bort den också, och ta de lösa tamparna i den andra änden och koppla in i högtalaren.
Postad 17 September 2010 - 22:16
Vilken typ av ståltråd är det de använt sig av de lär knappast vara skärmade så jordningsbrus och andra konstigheter lär man ju få. Vilken prisklass ska man lägga sig i och finns det en mjukare variant för annars kan man väl knappast använda de som högtalarkablar.
Jag själv använder mig av Biltemas högtalar kablar men det är för att jag är nöjd med det men jag tror ingen skulle börja använda sig av ståltråd för att det låter lika bra som lite dyrare kablar.
Vem är det som får för sig att göra dessa tester igentligen använda ståltråd som högtalarkabel. Ska man linda på en spik på dom och använda de som banankontakter också?
Jag tror inte ens den mest snålaste skulle använda sig av ståltråd. Den mest snålaste skulle nog klippa av en gammal förlängningkabel och koppla in stickkontaken i ena änden som två bananer för att han är för lat att klippa bort den också, och ta de lösa tamparna i den andra änden och koppla in i högtalaren.
Du missar poängen helt.
Postad 03 January 2011 - 19:30
"Can you see the Monster difference?" Klart som fan att man inte kan, DÄR, då nötterna som är ansvariga över det där testet förmodligen har mixtrat sönder bilden helt på den produkten som använde det dyrare märket då det är uppenbart att DE inte anser att man ska köpa dyrare kablar bara för att man kan, har lust, eller "inbillar" sig att det blir bättre. Det är ju just till okunniga de vill nå ut med dessa tester för jag tror inte ett skit på det där. Testar man produkter så ska detta göras under samma förhållanden och det står inget om att t ex. TV aparaterna hade samma inställning.
Jag var faktist för inte länge sedan inne i en butik och testade min Monster 1000 HD HDMI kabel för 1600 kr mot en Audioqest kabel tror jag det var, den kostade i alla fall runt 1500 spen. Deras skärm var kalibrerad och jag såg skillnad direkt mellan kablarna, min var snäppet vassare. Fick lite annan karaktär på färg och andra små detaljer, inte mycket skillnad tycker vissa men den finns där helt klart. Båda var av samma längd också, 2 meter. Enbart märket på kablarna som var olika.
Postad 03 January 2011 - 20:32
Jag måste säga att människor som utför dessa tester är helt sorliga i mina ögon. Varför lägger de ner energi på att försöka övertyga andra människor till att inte köpa dyrare kablar? De måste ju må väldigt dåligt över att inte själva ha råd med att unna sig en lite finare kabel till sin utrustning eller vad är det frågan om? Jag förstår inte...
"Can you see the Monster difference?" Klart som fan att man inte kan, DÄR, då nötterna som är ansvariga över det där testet förmodligen har mixtrat sönder bilden helt på den produkten som använde det dyrare märket då det är uppenbart att DE inte anser att man ska köpa dyrare kablar bara för att man kan, har lust, eller "inbillar" sig att det blir bättre. Det är ju just till okunniga de vill nå ut med dessa tester för jag tror inte ett skit på det där. Testar man produkter så ska detta göras under samma förhållanden och det står inget om att t ex. TV aparaterna hade samma inställning.
Jag var faktist för inte länge sedan inne i en butik och testade min Monster 1000 HD HDMI kabel för 1600 kr mot en Audioqest kabel tror jag det var, den kostade i alla fall runt 1500 spen. Deras skärm var kalibrerad och jag såg skillnad direkt mellan kablarna, min var snäppet vassare. Fick lite annan karaktär på färg och andra små detaljer, inte mycket skillnad tycker vissa men den finns där helt klart. Båda var av samma längd också, 2 meter. Enbart märket på kablarna som var olika.
Då bör du nog ta en tur förbi psykakuten därefter, vanföreställningar är inte att leka med =)
Börja med att läsa in dig på hur hdmi fungerar innan du börjar cykla långt ut på isen med att du såg fler detaljer och bättre färger med olika hdmi-kablar...
Å andra sidan så är det din plånbok som drabbas so I couldnt care less.
Postad 04 January 2011 - 18:07
Frågan är vad som hade hänt om du inte vetat vilken kabel som var inkopplad.Jag var faktist för inte länge sedan inne i en butik och testade min Monster 1000 HD HDMI kabel för 1600 kr mot en Audioqest kabel tror jag det var, den kostade i alla fall runt 1500 spen. Deras skärm var kalibrerad och jag såg skillnad direkt mellan kablarna, min var snäppet vassare. Fick lite annan karaktär på färg och andra små detaljer, inte mycket skillnad tycker vissa men den finns där helt klart. Båda var av samma längd också, 2 meter. Enbart märket på kablarna som var olika.
"Om man dock ska ta en titt på det egentliga testresultatet och dra några mer konkreta slutsatser så är svaret ganska enkelt; det är ingen skillnad mellan de olika kablarna. I snitt har de olika testarna fått ungefär lika många rätt som om man hade chansat helt och hållet. Även Max Näslund som var helt övertygad om att kunna pricka ut de olika kablarna då det var stor skillnad mellan dem lyckades inte pricka mer än fyra rätt i tio omgångar."
http://www.idg.se/2....r-kabel-bluffen
http://www.testfakta...rticle14518.ece
Postad 04 January 2011 - 18:27
Om man nu tror/tycker att man kan höra/se skillnader på kablar så kan man väl få göra det. Så länge man inte påtvingar sin tro på andra
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
12 bilder
20 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?