Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XBMC för Windows

522 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 October 2009 - 06:30

DanC
  • DanC
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Tänkte testa XBMC lite och läste att det skulle fungera att köra XBMC maximerat på 2:a bildskärmen nuförtiden.
Men jag hittar inga inställningar för detta? Måste man ha någon speciell version av XBMC, och isåfall, vilken?

Postad 22 October 2009 - 12:18

DanC
  • DanC
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Tänkte testa XBMC lite och läste att det skulle fungera att köra XBMC maximerat på 2:a bildskärmen nuförtiden.
Men jag hittar inga inställningar för detta? Måste man ha någon speciell version av XBMC, och isåfall, vilken?

Nu har jag hittat lösningen! Det funkar inte med den senaste officella XBMC för windows, utan man måste ha
en "SVN" release. Jag installerade en som hette XBMCSetup-Rev23858-dx, och då fungerar det klockrent med XBMC maximerat i 1360*768 på 2:a skärmen som är min LCD TV! Klockren bild över hdmi, så nu är jag så nöjd.

Trixade även igån min Windows MCE remote till XBMC med hjälp av programmet Eventghost, och det funkar kanon det oxså, kan styra i stort sett "allt" inne i XBMC med fjärren nu.

Redigerat av DanC, 22 October 2009 - 12:39.

Postad 06 November 2009 - 11:19

Sailfast
  • Sailfast
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Man kan också lösa det där med dubbla skärmar genom att använda inställningar för grafikkortet. På mitt ATI-kort kan man t.ex. ha olika profiler som man kan växla mellan genom snabbkommandon (länk på skrivbordet eller tangentbordskombinationer etc.). Antar att Nvidia har något liknande i sitt grafikprogram.

Jag har t.ex. ställt in Ctrl-Alt-X så att den flyttar den primära skärmen från datorskärmen till TV:n, stänger av datorskärmen, ändrar till korrekt upplösning på TV:n och startar XBMC i helskärmsläge. Ctrl-Alt-D ändrar tillbaka igen. Man kan göra vilka profiler som helst. Mycket smidigt.

Postad 06 November 2009 - 14:43

DanC
  • DanC
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Man kan också lösa det där med dubbla skärmar genom att använda inställningar för grafikkortet. På mitt ATI-kort kan man t.ex. ha olika profiler som man kan växla mellan genom snabbkommandon (länk på skrivbordet eller tangentbordskombinationer etc.). Antar att Nvidia har något liknande i sitt grafikprogram.

Jag har t.ex. ställt in Ctrl-Alt-X så att den flyttar den primära skärmen från datorskärmen till TV:n, stänger av datorskärmen, ändrar till korrekt upplösning på TV:n och startar XBMC i helskärmsläge. Ctrl-Alt-D ändrar tillbaka igen. Man kan göra vilka profiler som helst. Mycket smidigt.

Åhå så smidigt! Grejen är att jag har Nvidia, och jag har inte hittat något sånt alls i Nvidias drivare eller program. En gång i tiden fick man visst något som hette Nview för sådana saker, men det finns inte nuförtiden verkar det som :blink:

Postad 10 November 2009 - 22:06

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0
Är riktigt nöjd med min XBMC installation just nu, dock har den vissa små hyss för sig som är lite småstöriga;
- Mina källor/genvägar försvinner ibland så jag måste lägga till dem igen.
- En del av menyerna visas inte alltid, tex OSD menyn vid filmspelning eller "ja/nej" alternativet om man t.ex. vill radera en mapp. Oftast löser detta sig med en omstart.

Har ni något tips på vad detta kan bero på?

Jag kör build 22516 och Showmix skinnet.

Postad 19 November 2009 - 20:12

ChristerN
  • ChristerN
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Någon som kan hjälpa mig med detta?

Har en bärbar HP maskin med Vista (32bit) som jag kör XBMC på. För att jag ska få ljud ut via HDMI på HPn måste jag ställa in Realtek Digital Output som standard ljudkälla. Så långt inga konstigheter.
I XBMC så måste jag ställa in att ljudkällan är analog och det är det jag inte begriper. Ställer jag in att källan är digital så får jag inget ljud alls.
Det spelar ingen roll om jag kör via förstärkare (som hanterar digitalt ljud) eller direkt på TVn.

Någon som kan förklara?
XBMC 9.04.1 R20672

Postad 23 November 2009 - 11:46

Unregisteredeb16f459
  • Unregisteredeb16f459
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Hej,

Jag valde installera Windows 7 och XBMC 9.11 Camelot Alpha 2 på min Ion 330 igår. Allt funkar jätte bra, förutom XBMC. XBMC vill inte spara mina inställningar. Varje gång jag stänger ner XBMC för att sedan starta upp programmet igen, så nollställs allt. Är det någon som har råkat ut för samma eller är det jag som gör något fel?

Postad 06 May 2011 - 18:54

Unregistered69f558b3
  • Unregistered69f558b3
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Efter att kört XBMC vill jag gå tillbaka till MCE i Windows 7 64 bit men efter att avinstallerat XBMC och ska starta MCE får jag felmeddelandet: programmet kan inte öppnas på grund av en programbegränsningsprincip

Vill gärna inte ominstallera hela Windows.

Postad 06 May 2011 - 19:24

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2789 inlägg
  • 0
Skulle avråda de flesta att använda XBMC. Deras forum är rena skämtet då tex man vill veta varför XBMC låser hela datorn vid random tillfällen låses tråden om man inte skickar med rena ingenjörs rapporten. Inget för den så kallade vanliga användaren som inte i minsta detalj kan all liten hårdvara på sin dator.

Mediaportal är inte lättare att ställa in men på de datorer jag använt det på fungerar det bara.

Redigerat av ruva, 06 May 2011 - 19:25.

Postad 06 May 2011 - 22:39

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1992 inlägg
  • 0
Ser inget kostigt med det, hur skall dom annars kunna veta varför just du har problem?

Postad 07 May 2011 - 10:25

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0
lol. Du aktiverar debug i dina inställningar, och vips så har du din ingenjörsrapport :)
I övrigt har jag aldrig sett en tråd låsas för att det inte är en debuglog med. Det måste vara någonting annat du har råkat säga.

Redigerat av StarChild, 07 May 2011 - 10:26.

Postad 07 May 2011 - 19:16

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2789 inlägg
  • 0
Konstigt, då jag aldrig reggade mig för att folk fick dessa svar.

I alla fall ska man inte bråka och jag kan ha fel men min åsikt är att XBMC nog är för fantasterna som också är mer kunniga än mig på Windows. På Linux fungerar det utmärkt men kan inte köra detta då mitt Ljudkort inte stöds genom SPDIF/Coaxial-utgången (http://www.auzentech...sion_cinema.php) med någon av de distar jag testat . Annars hade jag kört XBMC och Linux alla dagar i veckan.

Ingen som vet hur man får tillbaka att Windows 7 MCE startar?

Redigerat av ruva, 07 May 2011 - 19:18.

Postad 07 May 2011 - 22:50

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0

....

Ingen som vet hur man får tillbaka att Windows 7 MCE startar?

Vad får dig att tro att detta har något med XBMC att göra??

Och oftast låser de trådar i xbmc's forum när trådskaparen varit för lat för att söka i foumet/faq innan de skapar tråden.

Tyvärr fungerar inte de senaste Dharma versionerna för mig, antingen är ljudet ca 200ms ur sync eller så börjar filmerna att lagga ;)
Så för mig gäller fortfarande gamla 9.11

Redigerat av PsychoCheF, 07 May 2011 - 22:53.

Postad 08 May 2011 - 18:16

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2789 inlägg
  • 0
Gjorde en insällning i programmet som jag trodde bara förhindrade MCE att starta när man tryckte på "den där knappen" på MCE fjärren. Kommer inte ihåg vart den inställningen gjordes och nu startar inte ens MCE från start/program. Men som sagt, vore ett ickeproblem om mitt ljudkort fungerat med Coaxial och 5.1 ljud i Ubuntu eller Fedora. I Linux flyter XBMC som smäck (fast ljudlöst).

Observera att ljudkortsproblemet inte är en fråga här då jag kört den diskussionen både på svenska och engelska Linuxforum i 2 år nu. Och att jag inte är ute efter DD-Live eller DTS Active utan bara vanligt pass-trough genom Koaxialkabel (inte Tosslink).

Redigerat av ruva, 08 May 2011 - 18:18.

Postad 11 May 2011 - 06:03

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2789 inlägg
  • 0
Har gått över till Mediaportal nu men tror att jag kommit på lösningen med hängningarna under uppsleoning i XBMC och varför datorn fryser när man stoppar en film i MP. Jag har filmerna på en WD Green 1 TB som innan fanns i min Emiga 2-Box och orsakade en del små besvär. Konstigt att det flyter på i Ubuntu/Fedora?

Lite exempel på folk som har samma problem med dessa diskar:
huma79
Registered: 11-01-2010
1
Re: Green Series (WD5000AADS) freezes system seemingly at random for up to 3 minutes
[ Edited ]
Options

12-15-2010 04:52 AM - last edited on 12-21-2010 10:16 PM

There are tons of people with this same problem using this drive.. many threads here and other forums.

example:

http://www.sevenforu...riodically.html

http://www.sevenforu.....t-100-hdd.htm...

http://community.wdc...s-xp/td-p/20150

http://community.wdc...ight/true#M2556

http://www.tomshardw...aads-32mb-cache

http://vip.asus.com/...200...1...

https://bbs.archlinu....php?pid=712746

http://www.avforums....son-hd-box.html

Håller på att flytta över all media till en annan disk. kul-

--------------

Lyckades... allt nu frid och fröjd.

Redigerat av ruva, 11 May 2011 - 18:53.

Postad 21 July 2011 - 14:14

Unregistered1918
  • Unregistered1918
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
behöver lite hjälp med att komma igång med xbmc och jag har läst deras wiki men fattar fan inte ändå!

jag har märkt att den scannar av filnamnen och söker på imdb efter det. men jag orkar inte döpa om filerna jag packar upp utan jag nöjer mig med att döpa mappen som filmen ligger i till det rätta filmnamnet. hur ändrar jag så att den ska scanna av mapparna och söka på imdb efter det?

sen fattar jag inte riktigt hur jag tar bort en source? jag vill ta bort alla min sources och göra om själva scanningen.

jag tycker xbmc är rätt svårnavigerat och jag får inte upp den där context menyn där man ändrar scrappers å sånt? hur får ja uppå den.. när ja trycker knappen "c" så får jag upp settings bara...

Postad 21 July 2011 - 14:17

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2199 inlägg
  • 0

behöver lite hjälp med att komma igång med xbmc och jag har läst deras wiki men fattar fan inte ändå!

jag har märkt att den scannar av filnamnen och söker på imdb efter det. men jag orkar inte döpa om filerna jag packar upp utan jag nöjer mig med att döpa mappen som filmen ligger i till det rätta filmnamnet. hur ändrar jag så att den ska scanna av mapparna och söka på imdb efter det?

sen fattar jag inte riktigt hur jag tar bort en source? jag vill ta bort alla min sources och göra om själva scanningen.

jag tycker xbmc är rätt svårnavigerat och jag får inte upp den där context menyn där man ändrar scrappers å sånt? hur får ja uppå den.. när ja trycker knappen "c" så får jag upp settings bara...

Pro tip, använd inte imdb, använd Themoviedb, funkar 100 ggr bättre.

Postad 21 July 2011 - 14:30

Unregistered1918
  • Unregistered1918
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
nu va det ju inte det jag hade problem med men... tack ska kolla på det när jag får igång skiten

* jag löste det!! jag hade "library mode" påslaget!!

Redigerat av Unregistered1918, 21 July 2011 - 14:33.

Postad 21 July 2011 - 20:30

Unregistered1918
  • Unregistered1918
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
jag har fortsatta problem med xbmc. När jag söker efter content på en mapp så söker den jättesnabbt och så är det klart men den laddar inte hem bilder och info utan jag måste trycka på varje film att scan content och då får jag en fin bild.. lite jobbigt dock att göra så på varje film enskilt ;) hur löser jag detta?

sen om jag väljer library mode - movies, och jag har flera olika Källor som "barnfilmer" "filmer" så får jag ju upp allt. dvs båda mapparna. lite jobbigt när jag vill ha filmer för barnen endast. måste de vara så?

Postad 22 July 2011 - 01:26

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0

jag har fortsatta problem med xbmc. När jag söker efter content på en mapp så söker den jättesnabbt och så är det klart men den laddar inte hem bilder och info utan jag måste trycka på varje film att scan content och då får jag en fin bild.. lite jobbigt dock att göra så på varje film enskilt :) hur löser jag detta?

sen om jag väljer library mode - movies, och jag har flera olika Källor som "barnfilmer" "filmer" så får jag ju upp allt. dvs båda mapparna. lite jobbigt när jag vill ha filmer för barnen endast. måste de vara så?

Hmm, är det ovanliga filmer eller filmer med "svåra" namn?
Om du bara väljer "update library" efer du har lagt till en källa?
Jag tror inte det är möjligt att ha två olika biblotek för samma användare, men du kan lägga till "barnen" som en egen användare och skapa ett biblotek med enbart barnfilmer tror jag.

Postad 22 July 2011 - 09:27

gojan
  • gojan
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Jag har också två bibliotek på min WHS, ett med barnfilmer och ett med andra filmer men det skiter sig ju när man kör librarymode. Jag har lärt barnen att gå till Genre och välja Family då dyker bara barnfamiljerna upp.

/Gojan

Postad 23 July 2011 - 15:47

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0

Jag har också två bibliotek på min WHS, ett med barnfilmer och ett med andra filmer men det skiter sig ju när man kör librarymode. Jag har lärt barnen att gå till Genre och välja Family då dyker bara barnfamiljerna upp.

/Gojan

Been there done that
Svär väl i kyrkan men ändå - Mediabrowser som plugin till MCE funkar alltid och är oerhört lättnavigerat. Kör man sedan TV och annat via MCE så funkar det också. Alla senaste ljudformat funkar också. Det enda som krävs är lite enkel handpåläggning (som i och för sig man slipper i xbmc) men allt flyter sedan på.

Med detta lämnar jag forumtråden (iklädd tjära och fjädrar? :) ridande på en åsna ut ur forumet )

Redigerat av spelevinken, 23 July 2011 - 15:49.

Postad 24 July 2011 - 00:58

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0

Been there done that
Svär väl i kyrkan men ändå - Mediabrowser som plugin till MCE funkar alltid och är oerhört lättnavigerat. Kör man sedan TV och annat via MCE så funkar det också. Alla senaste ljudformat funkar också. Det enda som krävs är lite enkel handpåläggning (som i och för sig man slipper i xbmc) men allt flyter sedan på.

Med detta lämnar jag forumtråden (iklädd tjära och fjädrar? :( ridande på en åsna ut ur forumet )

Hittade detta;
http://wiki.xbmc.org...?title=Profiles
Med olika profiler/användare får man olika biblotek/libray, kanske är bra om man vill censurera lite för barnen?
Har dock inte testat själv, inget behov av detta, men det kanske hjälper er andra.

@spelevinken
Ridandes? Du släpas i genitalierna efter åsnan. :)

Postad 02 August 2011 - 00:02

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

• 804 inlägg
  • 0
Stött på ett märkligt problem, kör senaste Dharma på Win 7 64
XBMC har fungerat perfekt fram till häromveckan, när jag försöker starta en film står den bara och tuggar, filmen startar inte, sen hänger sig programmet. Har kommit fram till att detta INTE händer när man kör file-mode, utan bara vid Library mode.
Googlat som en tok, hittar ingen lösning.

Postad 02 August 2011 - 19:18

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0

Stött på ett märkligt problem, kör senaste Dharma på Win 7 64
XBMC har fungerat perfekt fram till häromveckan, när jag försöker starta en film står den bara och tuggar, filmen startar inte, sen hänger sig programmet. Har kommit fram till att detta INTE händer när man kör file-mode, utan bara vid Library mode.
Googlat som en tok, hittar ingen lösning.

Ingen aning vad som kan ha hänt, men ta backup/exportera bibloteket, rensa det och scanna om?

Postad 18 February 2012 - 22:50

yesman
  • yesman
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Jag hade själv Media portal installerat och det fick min MC att sluta fungera, men genom att kolla på dessa nycklar i regedit så fungerar det nu! Hade provat allt annat ag hittade på nätet, men inget fungerade förrän denna fix.

HKLM\Software\Policies\Microsoft\WindowsMediaCenter\MediaCenter
HKCU\Software\Policies\Microsoft\WindowsMediaCenter\MediaCenter
A ValueData of 0 = MC can run; 1= MC is disabled.

Postad 04 March 2012 - 19:45

Unregisteredfd67aa39
  • Unregisteredfd67aa39
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Kör senaste nightly och är väldigt nöjd, kan vara lite strul med att datorn går ner i vänteläge när man är i XBMC, då är det bara att gå ut i windows och starta om xbmc.
Ett tips för Er som vill köra XBMCoch är lite osäkra+ är att kolla på www.sweclockers.com forum, där finns många forumrävar som gärna ger tips och råd om man frågar snällt....! ;-).

Sen kan jag inte hålla med om att XBMC är krångligt, grabben är 4 år och startar själv tv och mediadatorn på morgonen och letar sig in i hans barn-mapp och startar det han vill se på! Om det skulle bli något strul så styr jag bara XBMC från sängkammare via appen på surfplattan, duktigt smidigt! :-)

Postad 12 November 2012 - 10:27

henke19822
  • henke19822
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0
Jag sparkar liv i den här tråden igen, jag har ett problem med min advancedsettings.xml!
Tidigare har jag bara använt "cleanonupdute"-taggen (städar bort borttagna filmer ur biblioteket vid uppstart), och den har fungerat bra. Nu har jag lagt till några kommandon till, bland annat cachemembuffersize som ska buffra en given storlek av filmen innan den startar, i mitt fall 50 mb. Men jag får det inte att fungera och nu undrar jag om någon annan använder denna smarta lösning att tweaka sitt xbmc som xml.filen är.
Min advancedsettings.xml ser ut såhär (radbrytningar har jag lagt till här för att det ska vara lättare att följa!):

<advancedsettings>

<videolibrary>
<cleanonupdate>true</cleanonupdate>
</videolibrary>

<gui>
<algorithmdirtyregions>1</algorithmdirtyregions>
<nofliptimeout>1000</nofliptimeout>
</gui>

<network>
<cachemembuffersize>52428800</cachemembuffersize>
</network>

</advancedsettings>

Öppnar man filen som den är läggs även <?xml version="1.0"?> till, och det ser jag inga problem med.

Tips mottages ödmjukt och tacksamt!

EDIT: Jag kör win7 64-bit och XBMC Eden, Stable

Redigerat av henke19822, 12 November 2012 - 10:30.

Postad 14 November 2012 - 11:01

extremesanta
  • extremesanta
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Jag sparkar liv i den här tråden igen, jag har ett problem med min advancedsettings.xml!
Tidigare har jag bara använt "cleanonupdute"-taggen (städar bort borttagna filmer ur biblioteket vid uppstart), och den har fungerat bra. Nu har jag lagt till några kommandon till, bland annat cachemembuffersize som ska buffra en given storlek av filmen innan den startar, i mitt fall 50 mb. Men jag får det inte att fungera och nu undrar jag om någon annan använder denna smarta lösning att tweaka sitt xbmc som xml.filen är.
Min advancedsettings.xml ser ut såhär (radbrytningar har jag lagt till här för att det ska vara lättare att följa!):

<advancedsettings>

<videolibrary>
<cleanonupdate>true</cleanonupdate>
</videolibrary>

<gui>
<algorithmdirtyregions>1</algorithmdirtyregions>
<nofliptimeout>1000</nofliptimeout>
</gui>

<network>
</network>

</advancedsettings>

Öppnar man filen som den är läggs även <?xml version="1.0"?> till, och det ser jag inga problem med.

Tips mottages ödmjukt och tacksamt!

EDIT: Jag kör win7 64-bit och XBMC Eden, Stable

Jag använder advancedsettings.xml dock enbart för mysql samt omslag och fanart till olika xbmc enheter.
Men vad säger xbmc.log filen då?

Postad 14 November 2012 - 12:05

henke19822
  • henke19822
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0

Jag använder advancedsettings.xml dock enbart för mysql samt omslag och fanart till olika xbmc enheter.
Men vad säger xbmc.log filen då?

Tack för svar!
Enligt logfilen så blir xml-filen inläst, jag får inga felmeddelanden.
Dirtyregions är kanske svårt att se om det fungerar, men cachemembuffersize kan man ju se när man spelar filmer och trycker på "O" för att få fram codecinformation. Men där står det fortfarande på 0 Byte, ingen data buffras.

Jag har testat på olika datorer med samma fil, inget fungerar. Däremot fungerar cleanonupdate utan problem!

Postad 14 November 2012 - 14:25

extremesanta
  • extremesanta
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Vad händer om du enbart har
<network>
</network>i filen utan allt annat?

Postad 14 November 2012 - 14:28

henke19822
  • henke19822
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0

Vad händer om du enbart har
<network>
</network>i filen utan allt annat?

Det har jag visserligen inte provat, och visst kan det vara värt att testa!
Jag återkommer!

Redigerat av henke19822, 14 November 2012 - 14:28.

Postad 14 November 2012 - 23:44

henke19822
  • henke19822
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0
Dessvärre samma resultat, inget buffras Så här ser loggen ut:

19:24:05 T:6204 NOTICE: No settings file to load (special://xbmc/system/advancedsettings.xml)
19:24:05 T:6204 NOTICE: Loaded settings file from special://profile/advancedsettings.xml
19:24:05 T:6204 NOTICE: Contents of special://profile/advancedsettings.xml are...
<advancedsettings>
<network>
</network>
</advancedsettings>
19:24:05 T:6204 NOTICE: Getting hardware information now...

Filen ligger där den ska, antar jag, under userdata i .../roaming/appdata/...

Postad 15 November 2012 - 09:57

henke19822
  • henke19822
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0
En helt annan fråga. Vad är det för skillnad på DXVA och XVBA? Gäller DXVA både för ATI och Nvidia när man har Windows som OS, och XVBA för exempelvis Linux?

Eller gäller DXVA enbart för Nvidia, samtidigt som XVBA enbart gäller för ATI, oberoende på OS?

Bakgrunden är den att nya Frodo har stöd för XVBA för Radeon och Fusion, men gäller det ett specifikt OS?
Jag har en HTPC som jag byggt själv på en Asus E45M1i Deluxe med ett dedikerat grafikkort (Asus Radeon 6450). Men i xbmc står DXVA som hårdvaruaccelerationstyp. Och med handen på hjärtat funkar inte 24p bra alls.
Tacksam för om nån kan lysa upp min tillvaro med information!

Redigerat av henke19822, 15 November 2012 - 10:01.

Postad 17 November 2012 - 11:07

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0
Kan man få till skärmsläckaren med slideshow när man pausar i filmen? Funkar när man är ute i menyerna ju, men skulle gärna vilja ha det när man blir tvungen att pausa mitt i filmen med, dels är det coolt och snyggt, dels för att jag har plasma, och vill inte ha IR av texten, om man råkar pausa när det är text framme. Vet att bilden tonar bort lite efter ett tag, men skulle vilja att slidehowen går in i stället. Postad bild

Postad 18 November 2012 - 15:49

davvekulneff
  • davvekulneff
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0
Jag har XBMC på en dator kopplad till tv med hdmi. Till den datorn har jag en extern usb disk med all media på. Jag skulle vilja lägga in xbmc på vår andra dator och där lägga in så jag kommer åt alla filerna som ligger på den externa via nätverket. Hur gör jag detta? Jag har delat ut den externa i nätverket.

Postad 18 November 2012 - 15:53

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0

Jag har XBMC på en dator kopplad till tv med hdmi. Till den datorn har jag en extern usb disk med all media på. Jag skulle vilja lägga in xbmc på vår andra dator och där lägga in så jag kommer åt alla filerna som ligger på den externa via nätverket. Hur gör jag detta? Jag har delat ut den externa i nätverket.

"Lägg till video" , bläddra, Windows nätverk(SMB), och kolla om du hittar den andra datorn där. :)

Postad 19 November 2012 - 11:36

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
En bättre variant men inte inte lika lätt att sätta upp och speciellt inte under Windows antar jag.

http://wiki.xbmc.org...tiple_libraries

Redigerat av Leatherface, 19 November 2012 - 11:37.

Postad 19 November 2012 - 22:51

davvekulneff
  • davvekulneff
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0

"Lägg till video" , bläddra, Windows nätverk(SMB), och kolla om du hittar den andra datorn där. :)

Tack!
Dock efterfrågas ett username och ett password för att få åtkomst. Var hitar jag detta påminHTPC? Kommer inte ihåg att jag ställt in något sådant... :(

Postad 20 November 2012 - 02:42

Unregistered726722a6
  • Unregistered726722a6
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Tack!
Dock efterfrågas ett username och ett password för att få åtkomst. Var hitar jag detta påminHTPC? Kommer inte ihåg att jag ställt in något sådant... :(

Ta bort "lösernordskyddad delning" i inställningarna för nätverket och välj "alla" i delningsegenskaperna för mappen du ska dela.

Postad 20 November 2012 - 19:07

davvekulneff
  • davvekulneff
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0

Ta bort "lösernordskyddad delning" i inställningarna för nätverket och välj "alla" i delningsegenskaperna för mappen du ska dela.

Vart?

Postad 20 November 2012 - 20:51

Unregistered726722a6
  • Unregistered726722a6
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Vart?

I "nätverks och delningscenter" på Win 7 finns det en förenklad lista med lite val i. Bl.a. "lösenordsskyddad delning". Exakt var vet jag inte då jag sitter på XP just nu. Hårddisken högerklickar du på och delar som du antagligen har gjirt redan, och väljer sedan vilka som får behörighet att läsa/skriva mm. Lägg till "alla" i den listan. Kan skriva exakt hur i morgon när jag är hemma vid min Win 7 burk om du inte lyckas. Du har väl Win 7?

Postad 21 November 2012 - 13:01

extremesanta
  • extremesanta
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

En bättre variant men inte inte lika lätt att sätta upp och speciellt inte under Windows antar jag.

http://wiki.xbmc.org...tiple_libraries

Jag satt upp det via Osx och Windows, vill inte påstå att det var svårare på windows än på Osx.
Samma kommandon i MySql och advandcesettings.xml ser ju likadan ut så.

Postad 21 November 2012 - 21:34

davvekulneff
  • davvekulneff
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0
Jag har två mappar där jag har james bond collection och astrid lindgren collection. Jag använder skalet Back Row och vissa filmer hamnar i rätt "katalog" när jag är under movies, medan vissa hamnar löst utanför. Några tips för att flytta rätt dem?

Postad 25 January 2013 - 17:26

henke19822
  • henke19822
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0
Vad har ni för laddtider för bd-rips?

Postad 27 January 2013 - 00:19

Sailfast
  • Sailfast
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

Vad har ni för laddtider för bd-rips?

1-3 sekunder. Har du samma problem i windows som du skrev om i Openelec-tråden?

Postad 27 January 2013 - 00:21

henke19822
  • henke19822
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0

1-3 sekunder. Har du samma problem i windows som du skrev om i Openelec-tråden?

Yes, fram till idag har det inte varit någon skillnad!

Postad 27 January 2013 - 10:14

Sailfast
  • Sailfast
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

Yes, fram till idag har det inte varit någon skillnad!

Låter som problem med filmfilen, har du testat lite olika sätt att rippa på?

Postad 04 July 2013 - 07:37

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Kanske blir fel XBMC-tråd men postar här så får mod flytta till lämplig plats, jag just skaffat mig en skärm som kan visa 3D och hade problem med att bilden blev knasig när jag försökte med ett par demo 3D sbs mkv, fick tips på ett annat forum och det var en sådan enkel sak, jag gick in i XBMC och så ( lånad bild )
Postad bild
Zwipp zwipp så synkade bilderna ihop så snyggt så med sbs MKV :D

Postad 11 July 2013 - 08:04

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Har precis lagt in XBMC på en HTPC och jag har problem med att den buffrar ganska ofta när jag kör via SMB.

Vet någon hur man kan öka buffern, för jag antar att det är problemet.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.