Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic AE2000 hobbykalibrering

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 March 2008 - 22:40

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Hej,

Nu när Dell äntligen bytt ut mitt grafikkort mot ett som har fungerande DVI-utgång så tänkte jag skriva ihop lite material om hur min första kalibrering gick.

Har endast kört med Digital Video Essentials än så länge och de som har kört igenom den skivan vet nog hur jobbig den är, men vill man vara fin får man lida pin som det heter...

Här är min setup. En professionell installation är A och O i dessa sammanhang, vad kan då passa bättre än Mrs Cheng och Ravioli?
Bifogad fil  IMG_1970.jpg   170.43K   2 Antal nerladdningar

Lite utrustning som användes för kalibreringen, Dells XPS m1710 med DVI-HDMI, kabel. Bifogad fil  IMG_1975.jpg   203.34K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMG_1977.jpg   228.01K   1 Antal nerladdningar

Förutsättningarna är dessa, duken målad av mig direkt på väggen, med en fin ram av ... eltejp.
Bifogad fil  IMG_1978.jpg   100.39K   0 Antal nerladdningar

Börjar med min bakgrundsbild i windows, svårt att fatta att det är ett foto nästan.
Bifogad fil  IMG_1980.jpg   198.62K   0 Antal nerladdningar

En jämförelse mellan DVI och VGA. Blev inte så bra eftersom det är taget från olika avstånd och vinklar men man kan iaf se att färgerna skiljer väldigt mycket samt att skärpan inte är den bästa med VGA, titta på skuggan bakom ordet "Projektorer" t.ex..
Bifogad fil  IMG_1984.jpg   227.88K   0 Antal nerladdningar

Innan vi börjar kalibrera, ett screenshot på en kissemiss, från Planet Earth.
Bifogad fil  IMG_1993.jpg   221.15K   0 Antal nerladdningar

Dessa är alltså inställningarna just nu, läget är "normal".
Bifogad fil  IMG_1997.jpg   205.71K   0 Antal nerladdningar

Med DVI (eller är det CoreAVC's fel?) får jag inte ut "blacker than black" som an ses här, trist, men får väl klara mig utan. Bifogad fil  IMG_1998.jpg   52.92K   1 Antal nerladdningar

Ok, efter att jag kört igenom Kalibereringen på DVE fick jag dessa inställningar (även +3 på Gamma Low i Advanced Menu). Trodde inte det skulle bli så pass stora förändringar faktiskt, nu ska vi se hur det ser ut i film...
Bifogad fil  IMG_1999.jpg   125.89K   1 Antal nerladdningar

Den av mig kalibrerade bilden är till vänster på alla följande split-bilder.

Här ser man att brightness+gamma verkligen gör att man får fram mer detaljer i bilden, väldigt trevligt med "Freeze"-funktionen och "Split Adjust" som gör att man hela tiden kan jämföra sina inställningar mot varandra.
Bifogad fil  IMG_2002.jpg   113.27K   0 Antal nerladdningar

Närbild för detaljstudie. Lägg märke till de extra detaljerna i skägget och runt ögonen. Överlag för mycket färger och för mörkt på orginalbilden.
Bifogad fil  IMG_2003.jpg   147.79K   0 Antal nerladdningar

Här ser vi Bond titta i ryggsäcken efter sin matlåda. Notera detaljerna i buskaget samt Bonds t-shirt, på den vänstra bilden kan man faktiskt se att det finns något där. Möjligen kan man i denna direkta jämförelse tycka att bilden till vänster är lite väl "utvattnad" och saknar tryck.
Bifogad fil  IMG_2008.jpg   230.19K   0 Antal nerladdningar

Här tycker jag nog att det gått lite väl över till det blåa hållet i nyansen, man ser dock att Mads har en slips på sig.
Bifogad fil  IMG_2010.jpg   120.39K   1 Antal nerladdningar

Den här bilden är ganska talande för hela klabbet, vad är bäst? Överdrivna färger och en bild som försöker fuska fram någon slags kontrast eller mer naturliga färger där man inte går miste om detaljer... Smaksak, men jag gillar den vänstra bättre. När man ser bilden utan den högra varianten tycker man inte den ser blek ut alls.
Bifogad fil  IMG_2012.jpg   213.24K   0 Antal nerladdningar

Den bild jag tyckte blev sämst efter kalibreringen, tror nog jag ska öka på färgerna lite ändå, hon ser ju nästan sjuk ut :)
Bifogad fil  IMG_2017.jpg   148.7K   1 Antal nerladdningar

En mycket intressant bild, där man inte tappar mycket "tryck" jämfört med den högra bilden men samtidigt som man får fram väldigt mycket mer detaljer, titta bara på de två gulklädda gubbarna.
Bifogad fil  IMG_2021.jpg   225.44K   1 Antal nerladdningar

Här tycker jag det är en mycket skönare och mer naturlig bild till vänster.
Bifogad fil  IMG_2024.jpg   121.67K   0 Antal nerladdningar

Men hur gick det för katten då? Nja, inte så bra, här gillar jag nog före-bilden bättre än efter-bilden. Fast om man tänker lite så är nog den vänstra mer lik verkligheten... Svårt att säga.
Bifogad fil  IMG_2026.jpg   209.68K   1 Antal nerladdningar

Det man kan säga är iaf att det finns stora vinster med att göra någon slags kalibrering med Panasonic AE2000, här kanske jag tog i aningen för mycket på vissa punkter men tycker ändå att det på det stora hela blev en ganska dramatisk förändring till det bätre.

Det är ju svårt när man ser två bilder bredvid varandra också, man tenderar att tycka om det som är mest färgstarkt, även om det inte är "bäst".

Jag kommer nog att öka på färgen med ca 2 steg och minska brightness med 1-2 steg iaf, skulle även vara kul att få fram BTB, men då måste jag nog byta dator...

Tack för mig! Hoppas ni tyckte det var kul att se/läsa ;)

/anarkizt

Redigerat av Unregisteredec19889e, 05 March 2008 - 22:46.

Postad 05 March 2008 - 23:49

snuffe82
  • snuffe82
  • Forumräv

• 622 inlägg
  • 0
tack:) det bar bra/kul att läsa!

Postad 06 March 2008 - 08:57

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Kul läsning med hobbykalibrering och roligt med folk som står för vad de tycker :) Dock tycker jag att den kalibrerade bilden ser urvattnad ut och utan sting, men det är smaksak antar jag.

Postad 06 March 2008 - 09:05

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Jag tycker också det när man ser bilderna så här, bredvid varandra. Men när man ser på den riktiga bilden upplevs den högra bilden som alltför färgstark och mörk. Sen är det det här med fotograferingen... Det återspeglar inte verkligheten och jag är ingen mästerfotograf direkt. :)

Det som man iaf kan se är att i de okalibrerade bilderna fattas det information, och det är det viktigaste tycker jag, färger och sådant är ju mer en smaksak sen.

Postad 06 March 2008 - 11:17

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Ett stort tack anarkizt. Jag försökte söka efter nån som kunde berätta lite om kalibreringen i den officiella AE2000 tråden men fick aldrig något svar där men nu kan jag itne bli nöjdare=)

Jag tycker faktiskt den vänstra bilden ser bättre ut. Mer detaljer i mörka partier samt lite mer verklig bild (skulle jag själv tro). Visst gillar man högra bilden med sina färger (de var lite därför ja valde AE2000 emot Epson TW2000 för den var lite färgstarkare) också men de kan nästan bli lite för mycket färg, speciellt när man ser de två bilderna brevid varandra. Ska ta å ta tag i kalibreringen så fort ja införskaffat en PS3:a.

Postad 06 March 2008 - 11:23

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Tack för det. :)

Jag har lånat hem en PS3'a, upplever den bilden som mer neutral än den bild som jag får från 7900gtx-kortet i laptopen, så det behövs nog inte lika mycket pillande där, ska kolla lite mer på PS3'ans bild när jag får tid.

Postad 08 March 2008 - 07:59

Unregistered8386e6b4
  • Unregistered8386e6b4
  • Lärjunge

• 495 inlägg
  • 0
Jag tycker genomgående att den vänstra bilden är bättre. Vill man ha starkare färger får man väl slänga i lite dataanimerat :D

Postad 08 March 2008 - 08:38

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Inget snack om saken, jag slår vad om att det blir ett helt annan djupkänsla i den kalibrerade bilden dessutom. Vad som är naturligt eller inte kan ju vara svårt att veta då man inte vet vilka val filmmakarna gjort.

Postad 08 March 2008 - 09:12

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Om fotografierna är i närheten av hur det ser ut i verkligheten på din duk, anarkizt, så verkar du ha gjort ett bra jobb tycker jag! B)
Men dessutom verkar det som att AE2000 är EXTREMT tokig från start. Om bilderna nu ligger nära verkligheten som sagt... :D

Akta bara så du inte får för mkt blått i vitbalansen/gråskalan, har märkt att det är väldigt lätt att man hamnar i ett sådant läge när man inte har färgmätare tillgänglig. Det i sin tur kan göra att bilden känns onödigt urvattnad och livlös. Väldigt lätt att man upplever en blåtintad "grå" som mer grå än en korrekt grå (D65)... Bilden kan då nästan kännas som att den drar mot svartvitt...

Jobba på, men skaffa gärna en enkel färgmätare och gör en riktig gråskalekalibrering också! :D

Postad 08 March 2008 - 09:31

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Tack för det Arioch, alltid kul att höra dina åsikter. :D Med fotografier kan man bevisa vad som helst men jag har försökt efterlikna verkligheten så mycket som möjligt här, bilderna blev något överexponerade så jag fick dra ned på det i RAW-behandlaren, detta gör ju såklart att de är allt annat än objektiva så ni får tro på mig helt enkelt. :D

Mars, det stämmer, mer djupkänsla blir det med den kalibrerade bilden.

Ja, jag tyckte nästan på en gång att det vart för mycket blått i bilden så jag har dragit ned det en del. En jobbig sak är att jag har en tegelvägg precis till höger som lyser väldigt mycket rött i ljusa scener, men det får jag nog leva med. B)

Igår när jag satt och pillade på inställningarna hittade jag en inställning på projjen för HDMI som heter "Expand", jag tror att med detta påslaget så kan jag se BTB och bilden blev mycket ljusare, måste nog köra ett varv med kalibreringsskivan med denna inställning på...

Postad 08 March 2008 - 09:46

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Frågan är väl om det är projektorn eller datorn som ligger "snett"? Brukar det diffa mycket (eller något?) jämfört med att kalibrera mot en DVD?

Postad 08 March 2008 - 17:35

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0

Frågan är väl om det är projektorn eller datorn som ligger "snett"? Brukar det diffa mycket (eller något?) jämfört med att kalibrera mot en DVD?

Då det gäller färger: Projektorn alla gånger. (Såvida nu inte anarkizt har varit inne i grafikkortets kurvor och labbat runt hej vilt innan.)

När det gäller kontrastomfång (svart och vitnivå) kan det vara vilken som eller båda två.

:D

Postad 08 March 2008 - 17:43

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Härligt och se, nu ska jag nog kolla min lite

Postad 10 March 2008 - 09:22

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Lägg gärna upp dina värden md PS3:an sen. De skulle uppskattas:D

Postad 10 March 2008 - 13:23

stomper
  • stomper
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
För film-tittande är inställningen Bio 1 mycket bra, åtminstone från PS3. Jag utgår från den själv och har bara gjort ytterst små justeringar. Skulle vilja säga att Pannan är excellent "out of the box", men såklart inte med alla förinställningar.

Postad 17 March 2008 - 21:23

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Har du fått några nya värden med PS3:an anarkizt?

Är det någon som gett sig på den avancerade kalibreringen?

Redigerat av Lothar, 18 March 2008 - 12:13.

Postad 18 March 2008 - 14:00

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Nej, PS3'an lånade jag av en kompis men har den nedstoppad i kartongen för den var så tråkig att använda. :) Jag får se om jag orkar ta mig tid till att kalibrera med den...

Har fixat ihop en liten htpc istället som jag lagt all ledig tid åt att få till 1080p24 med. :)

Postad 19 March 2008 - 08:30

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Ah en del pill blir de antar jag?

Själv har ja problem med att få 24fps med Marantz 6001 som dvd-spelare som är kopplad till Denon 3808 och sen till AE2000. Om det är någon som vet så hojta till=)

Postad 19 March 2008 - 08:47

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0

Ah en del pill blir de antar jag?

Like you wouldn't believe! :) Har fått till det ganska bra nu dock, helt smooth playback i 1080p24, helt tyst htpc med endast passiv kylning (nödfläktar som går igång om det blir farligt varmt bara). Och det bästa av allt, jag kan styra hela klabbet med telefonen via Bluetooth, om jag måste in och konfigurera något så får jag remote'a in med laptopen. Otroligt smidigt. Så nu sitter jag och är så nöjd så nöjd så. ;) Vi får se hur länge denna nöjdhet sitter i...

Vet inte hur det fungerar med DVD-spelare, kan man verkligen få ut 24fps från en sådan, om du kör PAL (Region2) så borde ju 50Hz/25fps bli bäst eller?

Postad 19 March 2008 - 08:54

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Problemet är väl att när väl "nöjdheten" lagt sig så vlii man ha nått annat ;) Låter ju riktigt häftigt de där. Lite avis blir man faktiskt. Hade en HTPC förut när ja hade CRT proj men nu kör ja helt på hemmabio sidan :)

Nej kanske inte. Är osäker, hittar inget som visar att den skulle klara 24 fps men tänkte ändå kolla:) Mjo sant men nu får projektorn 60Hz signal. Vet inte var man ändrar de. Hittar inget sånt i dvd-spelarens meny.

Postad 13 July 2008 - 22:07

foggemannen
  • foggemannen
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
jag tycker det e skitsvårt att justera bilden, man kan hålla på i timmar och fortfarande inte vara nöjd..

jag har hållt på aslänge med min egen pt 2000.. just nyss så testa jag bara lite fram och illbaka. på mindre än 5min så fick jag fram min bästa bild hitills!;) ska lägga upp den snart så får ni se

Postad 14 July 2008 - 18:42

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Gammal tråd men nu ska vi prova nått nytt...screenshots-kalibrering! :D

Den bild jag tyckte blev sämst efter kalibreringen, tror nog jag ska öka på färgerna lite ändå, hon ser ju nästan sjuk ut

Jag lyckades få liv i henne utan att röra Färg i huvutaget! :P
Bifogad fil  kal_pic_corr2.jpg   104.68K   0 Antal nerladdningar
(nej jag kommer inte ihåg hur denna scen ska se ut - måste se den på min tv för att veta det...försöker bara rädda liv... :))

Fixade även vitan i din colordecoder testbild. ;)
Bifogad fil  colordec_cor.jpg   84.39K   0 Antal nerladdningar

A&O när det gäller kalibrering är ju annars att utgå från rätt bildläge, finns väl bättre lägen än Normal vill jag minnas...eller? Inställningstips finns ju i senaste HB iaf.

Postad 15 July 2008 - 14:06

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Bra jobbat Pacman, men vad är det du har gjort mer exakt?

På den undre bilden där du fixade det vita så ser det väldigt mycket att dra åt det röda hållet (om den högra är den omgjorda?). Visserligen på min jobbdator med mindre bra skärm kanske, ej kalibrerad iaf. ^^

foggemannen: Väntar med spänning på dina bilder! ;)

Postad 15 July 2008 - 16:08

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Vad jag främst gjorde var att jag ändra vitbalansen på bilden (plus att jag iofs oxå dämpade cyan-färger - de var helt galna). Din bild är tintad mot grön och framförallt blå, jag ändra vitbalansen mot 2 delar rött, 1 del grön så att säga för att neutralisera det.

I en proj motsvaras det att välja rätt färgtemperatur (eller mer avancerat RGB-reglagen). Det är nått man bör göra innan man ger sig på att mickla med Color.

Är dock tveksam till om du börjat i rätt ände. Som jag sa, undrar om Normal ger dig rätt färgrymd tex. Värt att kolla upp andra bildlägen alltså.

Kika faktiskt på denna scen på min tämligen korrekta tv idag. Den var inte särskillt lik min tillfixade bild (sedd via jobbmonitor inställd på 6500K vitblans och vad som verkar vara en HDTV-liknande färgrymd - hur mkt fel vitbalans och färgrymd är vet gudarna...), att minnas bild är rätt svårt... ;)

Det är naturligtivs miltal i skillnad mot hur bilden ser ut hos dig ijmf med vad ett screenshots av din bild ser ut på min monitor - det finns ju oändligt många felkällor. Men om vi låtsas att den bild jag ser på ett magiskt sätt är som den bild du har hemma så är din kalibrering åt skogen - sagt i all välmening.

På den undre bilden där du fixade det vita så ser det väldigt mycket att dra åt det röda hållet (om den högra är den omgjorda?). Visserligen på min jobbdator med mindre bra skärm kanske, ej kalibrerad iaf. ^^

Vänta på den, just därför jag tog med den. :) Faktum är att "vitan" på flera ställen drar en smula mot blått, väldigt få ställen den drar mot rött.

"Vitt" är per defintion "lika delar röd, grön och blå". Ta fram en "dropper" ("pick tool" i Paint) och du kommer se att vitan överlag ger liknande värde för R, G och B. Din vita däremot går återigen mot grönt och framförallt blått.

Där jag kanske har "190,190,192" har du "180,190,200" som RGB-värden för "vitan", du har grön-blå stick men inte jag mao)

Detta sagt om värderna i bild-filen. Det är ju bara siffror, går ju inte att titta på dem, för det behöver vi en display. Hur olika RGB värden ser ut beror förstås på vad monitorn man använder har för färgegenskaper (vitbalans och färgrymd). Och kalibrering syftar förstås att att ge monitorn färgegenskaper så att olika RGB-värden visas så rätt som möjligt.

Är det så att du uppfattar min vita som röd så skulle det kunna vara så att du har din monitor inställd på för röd vitbalans - det är faktiskt inte särskillt troligt, en monitor är ofta inställd på, i jmfr med vad som är rätt för film, för blå vitbalans. Vad som faktiskt har hänt är nog troligare att du har blivit lurad - våra ögon är lättlurade sakeroch det märker man om inte annat då man kalibrerar. :D

GIVETVIS är det lönlöst att hålla på att diskutera färg över screenshots såhär. Screenshots är, av självklara skäl, ett värdelöst sätt att försöka visa absoluta färger, däremot kan de funka för att på ett sissodär sätt åskådliggöra relativa skillnader (vilket du har gjort) och en diskussion runt dessa. Men med lite bildexempel kan man ju ha lite kul iaf och högst ev kommer det nått lärorikt ur det oxå. :P

Redigerat av pacman, 15 July 2008 - 16:23.

Postad 15 July 2008 - 18:06

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0

Där jag kanske har "190,190,192" har du "180,190,200" som RGB-värden för "vitan", du har grön-blå stick men inte jag mao)

Ja, det är helt sjukt. I mina ögon ser "din" bild extremt röd ut. Men det är den ju inte. ;)

Ang. om "Normal" var rätt ställe att börja med... Tyckte det var den som låg mest "rätt" från början. Vet inte varför men de andra lägena såg hemska ut. Har ju läst här och på andra ställen att folk föredrar "Cinema 2" osv osv men det såg verkligen fel ut hemma hos mig. Misstänker att min röda tegelvägg plus ett lila/grå bakgrundsvägg samt valnötsgolv kan få lite roliga effekter på bilden. :)

Postad 20 July 2008 - 10:44

foggemannen
  • foggemannen
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Bifogad fil  DSC00189.JPG   826.02K   1 Antal nerladdningar Min bild med PT AE 2000E efter inställningar. Min till vänster

Postad 21 July 2008 - 10:36

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Märkligt, det screenshotet såg oxå blå-cyan-ish ut :rolleyes: (om nu inte filmen är det förstås)

Postad 21 July 2008 - 10:40

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Ursäkta att jag lånar tråden lite.

Hur är det med textningen egentligen?

Är den/skall den alltid vara referens vit (typ D65) oavsett bildinnehåll, eller det finns utrymme för konstnärlig integritet här med?

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio i Sverige

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 21 July 2008 - 10:41.

Postad 21 July 2008 - 14:14

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Det lär inte finnas några restriktioner där (varför skulle det?) så det lär vid filmskapandet vara fria händer där precis som det är med allt annat (men de flesta har väl den goda smaken att välja grått/vitt).

Redigerat av pacman, 21 July 2008 - 15:47.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.