Nu när Dell äntligen bytt ut mitt grafikkort mot ett som har fungerande DVI-utgång så tänkte jag skriva ihop lite material om hur min första kalibrering gick.
Har endast kört med Digital Video Essentials än så länge och de som har kört igenom den skivan vet nog hur jobbig den är, men vill man vara fin får man lida pin som det heter...
Här är min setup. En professionell installation är A och O i dessa sammanhang, vad kan då passa bättre än Mrs Cheng och Ravioli?
IMG_1970.jpg 170.43K
2 Antal nerladdningarLite utrustning som användes för kalibreringen, Dells XPS m1710 med DVI-HDMI, kabel.
IMG_1975.jpg 203.34K
1 Antal nerladdningar
IMG_1977.jpg 228.01K
1 Antal nerladdningarFörutsättningarna är dessa, duken målad av mig direkt på väggen, med en fin ram av ... eltejp.
IMG_1978.jpg 100.39K
0 Antal nerladdningarBörjar med min bakgrundsbild i windows, svårt att fatta att det är ett foto nästan.
IMG_1980.jpg 198.62K
0 Antal nerladdningarEn jämförelse mellan DVI och VGA. Blev inte så bra eftersom det är taget från olika avstånd och vinklar men man kan iaf se att färgerna skiljer väldigt mycket samt att skärpan inte är den bästa med VGA, titta på skuggan bakom ordet "Projektorer" t.ex..
IMG_1984.jpg 227.88K
0 Antal nerladdningarInnan vi börjar kalibrera, ett screenshot på en kissemiss, från Planet Earth.
IMG_1993.jpg 221.15K
0 Antal nerladdningarDessa är alltså inställningarna just nu, läget är "normal".
IMG_1997.jpg 205.71K
0 Antal nerladdningarMed DVI (eller är det CoreAVC's fel?) får jag inte ut "blacker than black" som an ses här, trist, men får väl klara mig utan.
IMG_1998.jpg 52.92K
1 Antal nerladdningarOk, efter att jag kört igenom Kalibereringen på DVE fick jag dessa inställningar (även +3 på Gamma Low i Advanced Menu). Trodde inte det skulle bli så pass stora förändringar faktiskt, nu ska vi se hur det ser ut i film...
IMG_1999.jpg 125.89K
1 Antal nerladdningarDen av mig kalibrerade bilden är till vänster på alla följande split-bilder.
Här ser man att brightness+gamma verkligen gör att man får fram mer detaljer i bilden, väldigt trevligt med "Freeze"-funktionen och "Split Adjust" som gör att man hela tiden kan jämföra sina inställningar mot varandra.
IMG_2002.jpg 113.27K
0 Antal nerladdningarNärbild för detaljstudie. Lägg märke till de extra detaljerna i skägget och runt ögonen. Överlag för mycket färger och för mörkt på orginalbilden.
IMG_2003.jpg 147.79K
0 Antal nerladdningarHär ser vi Bond titta i ryggsäcken efter sin matlåda. Notera detaljerna i buskaget samt Bonds t-shirt, på den vänstra bilden kan man faktiskt se att det finns något där. Möjligen kan man i denna direkta jämförelse tycka att bilden till vänster är lite väl "utvattnad" och saknar tryck.
IMG_2008.jpg 230.19K
0 Antal nerladdningarHär tycker jag nog att det gått lite väl över till det blåa hållet i nyansen, man ser dock att Mads har en slips på sig.
IMG_2010.jpg 120.39K
1 Antal nerladdningarDen här bilden är ganska talande för hela klabbet, vad är bäst? Överdrivna färger och en bild som försöker fuska fram någon slags kontrast eller mer naturliga färger där man inte går miste om detaljer... Smaksak, men jag gillar den vänstra bättre. När man ser bilden utan den högra varianten tycker man inte den ser blek ut alls.
IMG_2012.jpg 213.24K
0 Antal nerladdningarDen bild jag tyckte blev sämst efter kalibreringen, tror nog jag ska öka på färgerna lite ändå, hon ser ju nästan sjuk ut
IMG_2017.jpg 148.7K
1 Antal nerladdningarEn mycket intressant bild, där man inte tappar mycket "tryck" jämfört med den högra bilden men samtidigt som man får fram väldigt mycket mer detaljer, titta bara på de två gulklädda gubbarna.
IMG_2021.jpg 225.44K
1 Antal nerladdningarHär tycker jag det är en mycket skönare och mer naturlig bild till vänster.
IMG_2024.jpg 121.67K
0 Antal nerladdningarMen hur gick det för katten då? Nja, inte så bra, här gillar jag nog före-bilden bättre än efter-bilden. Fast om man tänker lite så är nog den vänstra mer lik verkligheten... Svårt att säga.
IMG_2026.jpg 209.68K
1 Antal nerladdningarDet man kan säga är iaf att det finns stora vinster med att göra någon slags kalibrering med Panasonic AE2000, här kanske jag tog i aningen för mycket på vissa punkter men tycker ändå att det på det stora hela blev en ganska dramatisk förändring till det bätre.
Det är ju svårt när man ser två bilder bredvid varandra också, man tenderar att tycka om det som är mest färgstarkt, även om det inte är "bäst".
Jag kommer nog att öka på färgen med ca 2 steg och minska brightness med 1-2 steg iaf, skulle även vara kul att få fram BTB, men då måste jag nog byta dator...
Tack för mig! Hoppas ni tyckte det var kul att se/läsa
/anarkizt
Redigerat av Unregisteredec19889e, 05 March 2008 - 22:46.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
38 bilder
13 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?