Synpunkter? Gärna från er som också har barn.
Postad 07 March 2008 - 08:47
Postad 07 March 2008 - 10:22
Postad 07 March 2008 - 10:27
Jag har varken spelet eller småbarn, men det räcker väl med att se på de trailers som finns för att inse att det inte är lämpligt för en 9åring - dels också pga att spelet faktiskt har 18års gräns?
Är det verkligen en laglig 18års gräns? och inte bara en rekommendation?
Till trådskaparen så tycker jag själv att vid 9års ålder är "döda" spel inte okey, även om det är ett spel.
Har nästan spelat igenom hela spelet, RIKTIGT BRA, dock mycket skjuta o döda dvs inte lämpligt för barn.
Redigerat av stoffe69, 07 March 2008 - 10:32.
Postad 07 March 2008 - 10:32
Funderar på att köpa Army of Two och spela det tillsammans med min son. Han är dock bara 9 år så jag undrar hur grovt och realistiskt våld det är i spelet? Vi har spelat igenom Resistance: Fall of Man och det var ok imo.
Tycker att det beror helt på hur barnet normalt förhåller sig till TV-spel. En del ungar ser det bara som kul underhållning på ett bra sätt, andra ungar har svårt att skilja på vad som är spel och vad som är på riktig, vilket kan resultera i mardrömmar, osunda lekar och en märklig syn på sin tillvaro.
Bättre att vara för försiktig än att chansa.
ps. Har två grabbar 5 och 10 år.
Postad 07 March 2008 - 10:37
Själv hade jag inte satt min (imaginära) 9-årige son framför ett sådant spel. Men det är ju bara jag det.
-lk
Postad 07 March 2008 - 10:41
Kan tillägga att jag aldrig ngnsin ens varit inblandad i ett slagsmål i hela mitt liv.
Våld i spel och våld i verkligheten är 2 helt skilda saker. Tycker åldersgränser på film och spel är otroligt löjligt.
Postad 07 March 2008 - 10:50
Postad 07 March 2008 - 11:26
Postad 07 March 2008 - 11:31
När jag var 9 så spelade jag bland annat Commando Libya där det gick ut på att avrätta folk mer eller mindre.
Kan tillägga att jag aldrig ngnsin ens varit inblandad i ett slagsmål i hela mitt liv.
Våld i spel och våld i verkligheten är 2 helt skilda saker. Tycker åldersgränser på film och spel är otroligt löjligt.
Helt sant!! jag höll också på med detta spel i den åldern. Helt sjukt spel, seciellt när man fick skriva in sitt highscore.
Postad 07 March 2008 - 11:36
Postad 07 March 2008 - 11:47
När jag var 9 så spelade jag bland annat Commando Libya där det gick ut på att avrätta folk mer eller mindre.
Iofs så var Commando Libia och Barbarian (en annan våldsklassiker från 80-talet) inte lika realistiska grafiskt som spelen idag
Men jag tror allt hänger på föräldrarna, att förklara lite vad som är äkta och fantasi m.m.
Själv växte jag upp med massvis av våldsfilmer, skräck m.m. och jag blev heller ingen massmördare
Spel som "Resistence" med sina aliens m.m. känns inte så farligt.
Jag skulle dock inte rekommendera ett spel som Condemned eller F.E.A.R. till en 9 åring
Army of two är väl lite råare än Resistence iofs, men inget som lär sätta spår för livet
Redigerat av Svante Skoog, 07 March 2008 - 11:48.
Postad 07 March 2008 - 11:59
Postad 07 March 2008 - 12:30
Postad 07 March 2008 - 13:13
Postad 07 March 2008 - 13:15
Exakt så tänkte jag också."Jag har rökt hela mitt liv utan att ta skada av det, klart min unge ska börja röka i ung ålder!"
Postad 07 March 2008 - 13:18
Inte riktigt samma sak va"Jag har rökt hela mitt liv utan att ta skada av det, klart min unge ska börja röka i ung ålder!"
Dessutom tar du skada av att röka, det är inte säkert du ser det bara. Som du jämställer det så ska våldsamheten ligga passiv och arbeta subliminalt på hjärnan hela tiden för att till slut någon gång i framtiden göra Radiozo till massmördare.
Postad 07 March 2008 - 13:50
Om du nu sätter upp en tråd om detta så kanske det tyder på tvivel så kanske bäst att ta det säkra före det osäkra?
Postad 07 March 2008 - 13:54
TS, håller du för ditt 9-åriga barns ögon när det kommer otäcka saker på nyheterna som t ex ett självmordsattentat? För barmets skull hoppas jag att du gör det. På samma sätt borde du hålla ungen ifrån våldsspel tills han blivit lite äldre.
Kan tilllägga att jag själv inte har några barn.
Postad 07 March 2008 - 14:00
Inte riktigt samma sak va
Givetvis inte. Jag drog bara resonemanget; "Jag tog ingen skada av det så varför skulle nån annan göra det"; till sin spets.
Jag tror att de som man hört om den senaste tiden (killen som slog ihjäl sin unge för att den störde honom när han spelade och syrran med pojkvän som dödade sin lillebror medan de lekte Mortal Kombat) nog fan skulle hitta på något annat sätt att döda dem även om de inte kunnat knyta det till något spel. Men man måste ju fråga sig om dessa mentalt instabila personer kanske inte hade agerat på det sättet de gjorde om det inte hade varit för att de hade varit utsatte för nöjesvåld? Om det så bara var en jätteliten, pytte-chans till det; är det något som är värt att riskera?
Dessutom, och detta tycker jag är huvudsaken i debatten, visa politiker och alla andra att systemet med självcensur fungerar. Är det 18 års gräns på spelet; låt inte folk under 18 spela det. Det slutar bara med stora rubriker på aftonbladet och att vi får samma lagsystem som i Tyskland där allt blod är grönt och det är bara zombies man dödar.
Postad 07 March 2008 - 14:49
Jag tror en unge som blir så begränsad genom livet kommer få mer sociala problem av mobbing och utstöthet för att han inte spelar och tittar på samma saker som övriga i klassen gör, än vad han får av "avtrubbning".. Vissa gränser är bara löjliga.Visa politiker och alla andra att systemet med självcensur fungerar. Är det 18 års gräns på spelet; låt inte folk under 18 spela det.
Vad gäller Tyskland, tja vi vet ju varför de har sin speciella lagstiftning och det beror på något aningen mer tangibelt än sparsamma eventuella aftonbladetrubriker.
Postad 07 March 2008 - 15:00
Så m.a.o. så kan mamma lugnt kan sätta lilla Karl-Martin 5 år framför Motorsågsmassakern då?
Nu har man ju helt plötsligt många fler filmer att välja på till ungarna, nu när du har berättat hur det är för oss!
Postad 07 March 2008 - 15:16
Well, en 9-åring har levt nästan dubbla livet en 5-åring levt så det är viss skillnad där. Och det är viss skillnad påSå m.a.o. så kan mamma lugnt kan sätta lilla Karl-Martin 5 år framför Motorsågsmassakern då?
Nu har man ju helt plötsligt många fler filmer att välja på till ungarna, nu när du har berättat hur det är för oss!

Och motorsågsmassakern
Men det är ändå lite intressant, för ju mer realistiskt och blodigt spelet blir desto mer tycker man att det borde påverka. Jag vet inte om vi som växte upp med sämre grafik egentligen kan jämföra oss med t ex Army of Two och säga att vi "been there, done that". Eller så är det inte grafiken som påverkar, utan handlingarna man utför (döda som döda).
Postad 07 March 2008 - 15:42
Men det är ändå lite intressant, för ju mer realistiskt och blodigt spelet blir desto mer tycker man att det borde påverka. Jag vet inte om vi som växte upp med sämre grafik egentligen kan jämföra oss med t ex Army of Two och säga att vi "been there, done that". Eller så är det inte grafiken som påverkar, utan handlingarna man utför (döda som döda).
Tja, det är ju lite skillnad på att styra ett hårkors över skärmen och trycka på joysticken och de 10 pixlar man pekade på får en liten dödsanimation jämfört med att hugga av armar och ben medan blodet sprutar eller att skjuta folk i magen med en hagelbrakare så de måste bära runt sina inälvor i famnen.
Men det är ju inte bara spelen som förändrats, utan även filmerna. Motorsågsmassakern idag är ju en oskyldig matinefilm om man jämför med tex Hostel...
Personligen är jag för nöjesvåld; men tycker nog att man ska tänka efter innan man låter barn uppleva det.
Postad 07 March 2008 - 15:49
Angående PEGI-märkningen så tycker jag att den är helt ointressant, jag ser den inte ens som ett riktmärke. Ta tex spelet Resistance som vi spelade tillsammans, det har också 18+märkning. Våldet finns men det är helt orealistiskt och spelet är inte "läskigt". Tom & Jerry är galet våldsamt men det är inte heller realistiskt. Vill minnas att spelet Alien vs Predator hade 15-årsmärking, trots detta höll jag på att skita i byxan när jag spelade det och då var jag unt 30 år
Min främsta aspekt för att hindra min son från en viss typ av våld är INTE för att jag tror att han blir en yxmördare utan för att jag inte vill att han ska bli rädd och fara illa. Jag tror inte på att visuellt våld (i form av film eller spel) kan påverka en persons våldsbenägenhet eller psyke i större omfattning.
Någon nämner tex att sätta Karl-Martin 5 år framför Motorsågsmassakern. Imo är det en form av barnmisshandel eftersom han troligtvis kommer att bli skrämd från vettet. Jag är dock övertygad om att han inte kommer personlighetförändras pga av detta. Det är helt enkelt inte så enkelt att forma någons psyke.
Jag är övertygad om att min son kan skilja på spel och verklighet och att samhället inte kommer att behöva skyddas från honom om jag nu låter honom spela AoT
Redigerat av Unregisterede129e982, 07 March 2008 - 15:50.
Postad 07 March 2008 - 16:15
Inte visuellt våld, men visuellt spel. Låt inte din unge spela Bionicle Heroes till 360 t ex om du inte vill att han ska bli psyksjukJag tror inte på att visuellt våld (i form av film eller spel) kan påverka en persons våldsbenägenhet eller psyke i större omfattning.
Postad 07 March 2008 - 16:19
Min främsta aspekt för att hindra min son från en viss typ av våld är INTE för att jag tror att han blir en yxmördare utan för att jag inte vill att han ska bli rädd och fara illa. Jag tror inte på att visuellt våld (i form av film eller spel) kan påverka en persons våldsbenägenhet eller psyke i större omfattning.
Jag har precis samma uppfattning som dej.
Man ska inte glömma att barn är individer. Det som kan vara skrämmande för ett barn kan vara barnsligt för ett annat.
Edit: Jag har kollat på trailern till Army of Two och tycker själv det verkar ganska tamt. Men trailern är ju knappast hela spelet.
Redigerat av Phredreeke, 07 March 2008 - 16:48.
Postad 07 March 2008 - 17:25
Postad 07 March 2008 - 17:53
Det är, i mina ögon, absurt hur en person som inte ens har några barn tror att han kan och känner denne 9-åring bättre än hans egen far som uppfostrat honom i nästan ett decennium.Det är, i mina ögon, skrämmande hur en vuxen person kan låta sin 9-åring spela Resistence. En 9-åring är inte gammal nog att spela sådana här våldsspel. Det kommer sluta med att ditt barn kommer kolla på Nyheterna och säga "Jahopp, där sprängdes en skola i luften, so what". Tragiskt.
Du kan inte säga med någon säkerhet om det här kommer påverka hans framtid någonting och det finns inga empiriska studier på detta alls, så försök inte inbilla oss att du vet hur det här kommer "sluta".
Postad 07 March 2008 - 18:16
Det är, i mina ögon, skrämmande hur en vuxen person kan låta sin 9-åring spela Resistence. En 9-åring är inte gammal nog att spela sådana här våldsspel. Det kommer sluta med att ditt barn kommer kolla på Nyheterna och säga "Jahopp, där sprängdes en skola i luften, so what". Tragiskt.
Och vilken vetenskaplig studie baserar du detta starka uttalandet på? Jag respekterar din åsikt men att påstå att min son inte kommer att kunna känna empati för verkliga tragedier är fanimig absurt.
Postad 07 March 2008 - 18:45
Jag tycker nog inte att en 9åring ska spela Army of Two direkt
Postad 07 March 2008 - 19:37
Postad 07 March 2008 - 20:32
Köp hem Crash of the titans, beautiful katamari eller andra spel som innehåller problemlösning och en mer "lämplig" story som får ditt barn att använda hjärnan kreativt..
Jag antar att du hellre vill att ditt barn utvecklas på ett positivt sätt, istället för att lära sig att sätta en headshot på bästa tillfälle?
Att du ens frågar är ju iallafall ett sunt tecken, då antagligen även du innerst inne kanske inte tycker det är lämpligt
Jag avslutar med en ganska passande film från youtube: http://www.youtube.c...h?v=M8pR1rZZHEs
Postad 07 March 2008 - 21:24
Amen tjena, du tror detta har med att "känna sitt barn" att göra? En 9-åring är ett BARN, barn är som svampar, dom suger in all information dom kan. Du kan väl inte på fullaste allvar tro att en 9-åring har samma omdöme som en vuxen och har samma förmåga att verkligen förstå skillnaden mellan ett spel och verkligheten (typ nyheterna)? Dom vet att det finns en skillnad, för att vi säger att det är en, men dom kan inte helt förstå den. Om vi kollar på den rekommenderade åldersgränsen så är ju inte den baserad på om barnet blir rädd för spelet för då skulle Doom 3 ha 30-års gräns. Gränsen finns där eftersom man anser att barn är barn och att dom inte är mogna för den typen av våld.Det är, i mina ögon, absurt hur en person som inte ens har några barn tror att han kan och känner denne 9-åring bättre än hans egen far som uppfostrat honom i nästan ett decennium.
Du kan inte säga med någon säkerhet om det här kommer påverka hans framtid någonting och det finns inga empiriska studier på detta alls, så försök inte inbilla oss att du vet hur det här kommer "sluta".
Ingen vetenskaplig studie alls, bara min åsikt. Jag är nästan helt säker på att ditt barn kommer känna empati som alla andra när dom växer upp men man blir AVTRUBBAD, känner inte du dig avtrubbad när du kollar på nyheterna?Och vilken vetenskaplig studie baserar du detta starka uttalandet på? Jag respekterar din åsikt men att påstå att min son inte kommer att kunna känna empati för verkliga tragedier är fanimig absurt.
Som sagt, håller du för ögonen för ditt barn när det kommer hemska scener på filmer eller när det är hemska bilder på nyheterna?
Redigerat av Unregistered801fc485, 07 March 2008 - 21:25.
Postad 07 March 2008 - 21:30
Postad 07 March 2008 - 22:13
Jag tror 9-åringar förstår skillnaden tillräckligt mycket, från egen erfarenhet. Det med att känna sitt barn är viktigt för att veta vad han blir rädd för och inte. Vilket är vad det handlar om i det här fallet och vad trådskaparen vill undvika. Att du tror att han kommer bli avtrubbad fortare är ju väldigt omtänksamt, även om du lägger fram det som om han vore den värsta föräldern i historien, men jag tror hans unge kommer klara sig rätt hyfsat ändå. Vi kanske kan ta fram den här tråden om 20-30 år och se efter vem som hade rätt?Amen tjena, du tror detta har med att "känna sitt barn" att göra? En 9-åring är ett BARN, barn är som svampar, dom suger in all information dom kan. Du kan väl inte på fullaste allvar tro att en 9-åring har samma omdöme som en vuxen och har samma förmåga att verkligen förstå skillnaden mellan ett spel och verkligheten (typ nyheterna)? Dom vet att det finns en skillnad, för att vi säger att det är en, men dom kan inte helt förstå den. Om vi kollar på den rekommenderade åldersgränsen så är ju inte den baserad på om barnet blir rädd för spelet för då skulle Doom 3 ha 30-års gräns. Gränsen finns där eftersom man anser att barn är barn och att dom inte är mogna för den typen av våld.
Förresten, blir vi inte alla avtrubbade förr eller senare? Man skulle ju bli helt galen om man brydde sig om varenda tragedi på nyheterna som om det vore ens egen släkt.
Ps. Manhunt 2 släpptes inte för att det var för våldsamt. Vi som är över 18 år var inte mogna för den typen av våld.
Eller tvärtom då.. man kanske blir mer rädd för att dö. Men det har inte så mycket med våld i spel att göra.Men jag kan tänka mig att om man vid tidig ålder får uppleva mycket våld och död så kanske man har mindre respekt för döden och annan syn på mord...?
Redigerat av Zoiler, 07 March 2008 - 22:15.
Postad 08 March 2008 - 00:14
Denna tråd handlar väl ändå inte om huruvida ungen kommer bli rädd eller inte? Utan om våldet är bra för en 9-åring? Och ja, jag tror definitvt att ett barn som spelar våldsspel i tidig ålder blir mer avtrubbet, generellt, än en som spelar i sen ålder.Jag tror 9-åringar förstår skillnaden tillräckligt mycket, från egen erfarenhet. Det med att känna sitt barn är viktigt för att veta vad han blir rädd för och inte. Vilket är vad det handlar om i det här fallet och vad trådskaparen vill undvika. Att du tror att han kommer bli avtrubbad fortare är ju väldigt omtänksamt, även om du lägger fram det som om han vore den värsta föräldern i historien, men jag tror hans unge kommer klara sig rätt hyfsat ändå. Vi kanske kan ta fram den här tråden om 20-30 år och se efter vem som hade rätt?Amen tjena, du tror detta har med att "känna sitt barn" att göra? En 9-åring är ett BARN, barn är som svampar, dom suger in all information dom kan. Du kan väl inte på fullaste allvar tro att en 9-åring har samma omdöme som en vuxen och har samma förmåga att verkligen förstå skillnaden mellan ett spel och verkligheten (typ nyheterna)? Dom vet att det finns en skillnad, för att vi säger att det är en, men dom kan inte helt förstå den. Om vi kollar på den rekommenderade åldersgränsen så är ju inte den baserad på om barnet blir rädd för spelet för då skulle Doom 3 ha 30-års gräns. Gränsen finns där eftersom man anser att barn är barn och att dom inte är mogna för den typen av våld.
Förresten, blir vi inte alla avtrubbade förr eller senare? Man skulle ju bli helt galen om man brydde sig om varenda tragedi på nyheterna som om det vore ens egen släkt.
Ps. Manhunt 2 släpptes inte för att det var för våldsamt. Vi som är över 18 år var inte mogna för den typen av våld.
Om vi alla blir avtrubbade? Jo men vadå, skall vi göra det värre än vad det redan är?
Postad 08 March 2008 - 00:30
Jo, tydligen. I stort sett samma fråga som om man ska låta någon titta på en skräckfilm eller om han kommer få t ex mardrömmar.Denna tråd handlar väl ändå inte om huruvida ungen kommer bli rädd eller inte? Utan om våldet är bra för en 9-åring?
Han ville veta hur grovt våldet var i Army of Two, inte få synpunkter på något som redan är överspelat. Den frågan du tror att han ställer (om våldet är bra för en 9-åring) kan ingen av oss svara på, bara komma med ogrundade slutledningar.
Finns det en avtrubbningsskalaOm vi alla blir avtrubbade? Jo men vadå, skall vi göra det värre än vad det redan är?
Grejen är ju att du kan inte veta hur det påverkar, ergo är det meningslöst att hävda att det blir värre. Det är en ogrundad åsikt, och som sådan förstår jag inte varför du använder uttryck som "skrämmande" och "tragiskt". Det här är inte hela världen. Det är inte som att han ger honom en k-pist som de gör i Afrika.
Postad 08 March 2008 - 08:19
Jag läste en vetenskaplig artikel [...}
Det finns 'vetenskapliga' artiklar som 'bevisar' båda sidornas argument. Våldet i samhället har inte ändrats nämnvärt sen nöjesvåldet blev 'allmängiltigt'; därimot har våldet blivit råare. Men att säga att detta har med tv-spel att göra är att leta lite väl enkla lösningar.
ingen av oss svara på, bara komma med ogrundade slutledningar.
Välkommen till internet.
Jag tycker fortfarande det är olämpligt att utsätta barn för nöjesvåld. De är helt enkelt inte mogna för det.
Fast man måste ändå ge OT tummen upp för att att han spelar MED sin son, och inte bara sätter honom framför TVn.
Postad 08 March 2008 - 08:40
För övrigt tycker jag själv som joakim123.
Risken för att barnet skall fara illa på något sätt (avtrubbning, mardrömmar osv) ser jag som större än att barnet skulle hindras i sin utveckling om han/hon INTE får spela Army of Two.
MVH
/Chuck
Postad 08 March 2008 - 09:42
Jag avslutar med en ganska passande film från youtube: http://www.youtube.c...h?v=M8pR1rZZHEs
Glömde att säga att detta var nog det roligaste jag sett på youtube på länge.
Speciellt om man hittar en video med den 'riktiga' översättningen....
Postad 08 March 2008 - 12:00
Tycker du ska skaffa Soldier of Fortune till din 9-åring så han kan lära sig skjuta av kroppsdelar. Gäller att trubba av dem i så tidig ålder som möjligt.
Kul, din sarkasm bidrar verkligen med mycket i denna tråden!
"Arguing on the internet is like winning the special olympics, even if you win you're still retarded."
Jag skulle aldrig sätta en 9 åring framför det spelet.
Jag antar att du hellre vill att ditt barn utvecklas på ett positivt sätt, istället för att lära sig att sätta en headshot på bästa tillfälle?
Att du ens frågar är ju iallafall ett sunt tecken, då antagligen även du innerst inne kanske inte tycker det är lämpligt
Jag anser mig vara sund och en ansvarskännande förälder och jag vill påstå att min son har en väldigt trygg och stabil miljö. Upplysningsvis kan jag nämna att min son alltid får beröm för sin förmåga att känna empati för barn som behandlas illa i skolan, lärarna har nämnt det flera gånger. Detta trots att han har spelat ett par våldsamma TV-spel.
Jag tror att ALLA här är överrens om att man ska ta väl hand om barnen och inte utsätta dem för traumatiska sitationer i onödan. Det som skiljer oss är åsikten om vad som är "olämpligt" och vilka eventuella konsekvenser det får. Jag är tydligen ganska liberal i frågan och jag tror att det beror på diskussionen om video-våld i in uppväxt. Jag älskade skräckfilmer och tittade på det tillsammans med kompisar så fort tillfälle gavs. Jag vill påstå att dessa filmer inte har format mig till den jag är idag på något sätt alls, inte ens marginellt.
Ingen vetenskaplig studie alls, bara min åsikt. Jag är nästan helt säker på att ditt barn kommer känna empati som alla andra när dom växer upp men man blir AVTRUBBAD, känner inte du dig avtrubbad när du kollar på nyheterna?
Som sagt, håller du för ögonen för ditt barn när det kommer hemska scener på filmer eller när det är hemska bilder på nyheterna?
Nej, jag är absolut inte avtrubbad. Jag blir fortfarande väldigt illa berörd av saker jag ser på nyheterna. Ibland väldigt påtagligt i form av illamående. Det finns ingen film eller spel som har varit i närheten av att framkalla några sådana känslor hos mig.
Nej, min son får inte se på nyheterna och jag håller för hans ögon vid vissa trailers i reklampauserna. Detta gör jag dock inte för att han ska bli avtrubbad utan för den simpla anledningen att han inte ska bli rädd. En annan skillnad mellan nyheterna och tex ett spel är ju att nyheterna faktiskt är verklighet. Mitt resonemang bygger ju på att barn i relativt låg ålder kan skilja på fantasi och verklighet.
Frågan som är upphovet till denna tråden behöver dock inte besvaras längre. Jag har köpt spelet och kommer att göra det som alltid är bäst; bilda mig en egen uppfattning
Over and out
Postad 08 March 2008 - 12:56
Jag drar mig till minnes en gång när jag var en liten unge och Tom och Jerry gick på lilla sportspegeln. Jag tyckte det var jätteskoj! Men en dag när jag var på väg att öppna en dörr till ett annat rum i huset hörde jag att min syster just gick förbi, jag väntade tills hon var just utanför dörren innan jag öppnade den så hon fick den i huvudet. Jag hade sett de tecknade figurerna göra exakt samma sak dagen före och det skrämde mig faktiskt att jag gjorde exakt samma sak bara för att de gjort det...
Som barn är man otroligt lättpåverkad och känslig, ingen kan väl säga emot det!? Varför låta dem spela våldsamma spel när det finns bra och spännande spel med goda utmaningar som inte går ut på att mörda? Jag förstår faktiskt inte det...
Postad 08 March 2008 - 13:13
Min egen åsikt är däremot den att som förälder måste man kunna bedömma huruvida ens barn är kapabel att skilja på verklighet och spel. När jag var 6 år så fivk jag se Fredagen den 13e för min farsa och har absolut inte blivit avtrubbad för det. Jag blir Ofta väldigt illa berörd när jag ser på nyheter osv speciellt om det finns barn med i bilden.
Så vad jag tycker är att det är upp till var och en att bedöma sina barn, och vad dom är kapabla till att skilja på.
Postad 08 March 2008 - 13:14
Detta är rått.
Postad 08 March 2008 - 16:08
Inte för våldets skull (som jag anser är flera snäpp under tex GoW i råhetsgrad) men för att styrningen är bra komplex. Jag är ändå ganska många år över 18+ märkningen men får inte till flytet i kontrollerna. Kanske bara jag som är trög. Jag hinner knappt uppfatta vad som händer för våldsamt på skärmen eftersom jag hela tiden måste tänka till vilken knappkombination av shoulderbutton och d-pad jag skall trycka för att min partner skall spring framåt osv.
Med detta sagt kommer troligtvis trådskaparen säga att hans son lärde sig allt på 5 minuter och sänka mitt självförtroende till botten :/
Sen kommer troligtvis mycket av tounge-in-cheek ironi:n i story:n gå helt förbi en 9-åring. Men det kan väl lika gärna kvitta.
-lk
Postad 08 March 2008 - 17:17
För att delge lite av mina åsikter i denna fråga vill jag hålla med tidigare talare om att vi med tiden blir avtrubbade, oavsett om vi vill eller ej. Men det känns ju dock onödigt att skynda på denna avtrubbning genom att uppmana sina barn till att spela våldsamma TV-spel där man aktivt skadar, mördar och lemlästar människor. Rent logiskt känns det väl inte som något man vill att sina barn gör, eller?
Jag drar mig till minnes en gång när jag var en liten unge och Tom och Jerry gick på lilla sportspegeln. Jag tyckte det var jätteskoj! Men en dag när jag var på väg att öppna en dörr till ett annat rum i huset hörde jag att min syster just gick förbi, jag väntade tills hon var just utanför dörren innan jag öppnade den så hon fick den i huvudet. Jag hade sett de tecknade figurerna göra exakt samma sak dagen före och det skrämde mig faktiskt att jag gjorde exakt samma sak bara för att de gjort det...
Som barn är man otroligt lättpåverkad och känslig, ingen kan väl säga emot det!? Varför låta dem spela våldsamma spel när det finns bra och spännande spel med goda utmaningar som inte går ut på att mörda? Jag förstår faktiskt inte det...
Ser man på det sättet så är väl Tom och Jerry värre? Det som är i Tom och Jerry är lätt att efterlikna hemma, men hur många nioåringar får tag i en pistol eller dylikt?
Postad 08 March 2008 - 18:20
Redigerat av Unregistered96c62822, 08 March 2008 - 18:21.
Postad 09 March 2008 - 00:10
Problemet är dock svårt. Själv tycker jag att man skall försöka hålla sina barn skyddade från onödigt våld och liknande så länge det går. Dock vet jag från egen erfarenhet att man vid den åldern hittar vägar för att göra, spela eller se det som förbjuds i hemmet. Själv tittade jag på "otäcka filmer" & lekte med vapen hos min granne eftersom jag inte tilläts göra detta hemma när jag var ung.
Problematiken är den samma som med ungdommar som vill testa alkohol. Skall man erbjuda det hemma i små kontrollerade mängder eller förbjuda det helt. Oavsett så kommer barn & ungdommar göra det de själva vill om & när de har möjlighet. Enda sättet att vara helt säker från allt är väl att låsa in dem 24/7.
Mitt råd är att inte erbjuda barn att spela våldsspel eller själv spela den typ av spel när barnen är hemma eller vakna. När de själva frågar eller nämner att de spelat det hemma hos någon annan kan det vara dags. Då givetvis genom att spela tillsammans.
Postad 09 March 2008 - 17:10
Som min son sa till mig när han lyckats hitta Alien filmerna när han var 10 år och jag frustrerat skulle förklara att han var för liten för att se sånna filmer "men pappa, det är bara film. Det finns inga sånna varelser i verkligheten. Det är bara påhittat."
Kändes ganska snopet att få det förklarat för mig av min egen son, vilket visade hur man kan missbedömma barn i allmänhet, även sinna egna barn. Nej, han fick inga mardrömmar... och han försökte inte döda folk heller.
Jag tror faktiskt att det är lika många "vuxna" som tar "skada" av filmer och spel, som det är barn. Enda skillnaden är att det är vuxna som sätter reglerna....och hur många vuxna vill hindra sig själva från att kunna göra som dom vill?
Bara ett par tankar i "debatten"
Det enda man kan göra är att inte uppmuntra barnen till att spela vålds spel och se vålds filmer. Att aktivt gå in och hindra dom, gör att dom ALDRIG kommer vilja prata ut om det med dig om dom sett något ruskigt med rädsla för att få skäll.
Dessutom är nyheterna på TVn 10 gånger värre än vilka våldspel som helst...för det är i verkligheten, och det vet barn.
Redigerat av King Cobra, 09 March 2008 - 17:15.
Postad 09 March 2008 - 17:25
Barnen i iraq ser verkligt våld varje dag. Det är väldig skillnad mellan verklighet och fantasiJag läste en vetenskaplig artikel där man hade gjort undersökning på barn som inte lever civiliserat som vi gör, dvs. utan datorspel, TV och liknande. Studien visade att barnen där inte uppförde sig mindre aggressivt eller våldsamt än barn som bor i I-länder. Men jag kan tänka mig att om man vid tidig ålder får uppleva mycket våld och död så kanske man har mindre respekt för döden och annan syn på mord...? Hur är barnen i Iraq?
Fundera på alla Sagor barn har fått höra genom århundraden innan TV och spel fanns. Rödluvan o vargen osv osv...... kom inte och säg att dom inte är våldsamma och inehåller både skräck och grymma våldshandlingar. Dessutom lurade föräldrar i barnen att det fanns en massa monster och grejjer i verkligheten, med grymt utstuderade våldshandlingar, mord och annat roligt som dom utförde speciellt på barn.
Att vi inte alla blivigt avtrubbade sen barndommen är helt otroligt...eller kanske ganska normalt och mänskligt?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
69 filmer
38 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?