Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hifiklubben vs. "småhandlaren"?

30 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 March 2008 - 17:27

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0
En känsla jag får är att Hifiklubben tycker att hifihandlaren (valfri butik) är flummig och småhandlaren tycker Hifiklubben är halvointresserade snobbar.

Borde igentligen inte Hifiklubben vinna "fighten" då de har ett ganska brett utbud ljudidealmässigt och då de är stora inköpare (kedja) så borde de kunna pressa priserna. Småhandlaren tar in halvskumma grejor med hög prislapp då de inte köper in så mycket åt gången.

Vad tycker ni?

Ska kolla på högtalare framöver och måste bestämma mig i vilken butik jag ska gå in i först. :D

Postad 07 March 2008 - 17:39

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Själv så tycker jag Hifi klubben är skojare . Dom säger att dom handlar direkt i från fabrikerna för att kapa mellanhänder & få ner priserna . Varför kan man då få tag på ex DENON produkter billigare i Europa .

En liten handlare kan ta in det han tycker är bäst medans Hifi klubben är låst till dom märkena dom har avtal med .

Besök flera olika säljare & lyssna på så mkt som möjligt & sedan köper du det du tycker låter bäst .

Postad 07 March 2008 - 17:40

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Problemet är ju att Hifiklubben borde just kunna göra detta, som du säger, men - att dom istället utnyttjar sin position och sina halvt olagliga monopol och därmed snudd på har ensamrätt på vissa märken. Vad vi konsumenter då får i slutänden, är att genom Hifiklubbens girighet får du betala ett mycket högre pris än alla andra i Europa tar.

Detta skyller dom på att dom har "lager", "service", "butiker där folk kan lyssna" osv...
Något som dom påstår att inte dom konkurrerande handlarna tillhandahåller, dvs dom i Europa med deras lägre priser, för här i Sverige finns det ju som sagt ingen konkurrens...

Sedan visar det sig att själva chefen för Hifiklubben köper anläggning via gråimport, eller hur var det? haha...

Redigerat av Unregisteredb38af287, 07 March 2008 - 17:42.

Postad 07 March 2008 - 17:46

j-holm
  • j-holm
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Jag har aldrig haft problem med HiFi klubben,har handlat där par gånger fått bra service och jag gillar deras grejor
Tycker att andra HiFI affären ligger ungerfär lika högt med sina priser på sina varor

Postad 07 March 2008 - 17:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Varför kan man då få tag på ex DENON produkter billigare i Europa.

Det kanske är ett företag som importerar likt Hifiklubben, men har lägre marginaler?

Hifiklubben är billigast i Europa på B&W (om det inte har hänt något med priserna de senaste månaderna).

Postad 07 March 2008 - 18:36

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0
Än sålänge har jag bara positiva erfarenheter av Hifiklubben iaf när det gäller service/ support.

Postad 07 March 2008 - 20:48

gekados
  • gekados
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Har varit trogen kund i hifi-klubben i många år, tills jag nyligen upptäckte hur hög marginal de måste ha och att deras filosofi om 'mest för pengarna' är något bs... Ursäkta.

Köpte en Nad T744 för 5000 spänn nyligen, då var det ingen andra som hade NAD i Sverige.. Sen kom komplett.se fram med NAD i deras sortiment, numera för 4200 spänn.. Och då sänkte hifi-klubben till 3500:- .. Kontaktade de och frågade hur priset plötsligen kunna gå ner med 1500:- (30% +/-) och konstigt nog samtidigt med att de inte längre var ensamma om NAD i Sverige..

Inte ens ett svar kunna man få ifrån dem, så mycket tycker de om deras kunder..
Så ifrån att ha handlat i hfklubben sen början av 90-talet vid ett 10-tals tillfälle, då kommer jag nog aldrig lägga pengar der igen.. Vill inte betala 30%s överpris, inte ens för ett bra produkt.

Argumentet kan vara att även till 5000:- skulle jag tycke det var ett bra produkt, men vetenskaben om att de medvetet tar överpris gör att jag blir motvillig att handla där..

Import från Tyskland blir det för min del, med allt vad det innebärer. Men tyskare går det i alla fall att prata pris/kompensation med. Och även om de inte kan göra något åt en pris/prissänkning, då får man åtminstone ett svar !!

Hoppas att det går som med NAD, att fler får sälja 'hifi-klubbens' produkter i Sverige, då det endast kan ge bättra priser och utbud för oss konsumenter. Monopol = girrighet.

Med allt det sagt, ska jag dock säga att deres personal, båda på Sveavägen och i Uppsala (samt i Danmark) är toppklass och väldigt snälla samt hjälpsamma. Men det kostar !

Postad 07 March 2008 - 20:51

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
jag gillar min mindre lokala butik bättre. hifiklubben känns lite " vi är störst och bäst". Dom är bra, fast, det fattas den där sista personliga touch som man får på den andra. DVS en kopp kaffe i handen och dom faktiskt minns vad jag har för prylar. Behöver inte förklara vilka högtalare eller förstärkare jag har t.ex

Postad 07 March 2008 - 20:51

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Hifiklubben är en solid kedja numer men tiderna har varit tunga för dem tidigare. Det är bara att lyfta på hatten och visa lite respekt för deras lyckosamma företagide. Den lilla kan ha fördelar som någon nämnt men blir förlorar i längden.

Postad 07 March 2008 - 20:55

Unregistered1014
  • Unregistered1014
  • Forumräv

• 530 inlägg
  • 0
Jag tycker att Hifiklubben fungerar bra, har personligen aldrig hört någon anställd prata illa om någon butik eller ett märke som dom inte säljer.

Självklart tycker jag inte om monopol och jag tror att det bara är en tidsfråga innan vi ser exempelvis B&W hos andra butiker också.

Det är väl egentligen först då som vi kan se hur bra priser dom egentligen har, dvs. när dom blir utsatta för konkurrens.

En sak som jag funderat på... Vet någon om den lokala butiken får provision på sådant man köper från deras online butik? Jag menar oftast så har ju den lokala Hifiklubbsbutiken inte sakerna hemma och då kan man ju lika bra köpa via nätet och bara titta/fråga i butiken.

Postad 07 March 2008 - 20:56

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

jag gillar min mindre lokala butik bättre. hifiklubben känns lite " vi är störst och bäst". Dom är bra, fast, det fattas den där sista personliga touch som man får på den andra. DVS en kopp kaffe i handen och dom faktiskt minns vad jag har för prylar. Behöver inte förklara vilka högtalare eller förstärkare jag har t.ex

'Jag tror man måste inse att de tiderna är passerad snart. Arbetstiden och servicen är betydligt dyrare än prylarna i butiken snart så en 1/2 timmes surr om hifi och väder och vind kostar honom runt 400-600:- ... Tiderna förändras och den lilla gulliga butiken med guru-lasse som kan allt inklusive min anläggning har inte plats i den nya tiden.

Om inte volymerna ökar så kommer givervis flertalet större märken att pressa ut sitt sortement via jättarna som Media markt etc.

Titta på fabrikanterna som gått från småskalig källarverksamhet till stora bolagskomplex. Jättetråkigt men framtiden eftersom axtieägarna vill ha ut sina vinster så måste all overhead bort och volymerna öka markant.

Postad 07 March 2008 - 21:15

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0

'Jag tror man måste inse att de tiderna är passerad snart. Arbetstiden och servicen är betydligt dyrare än prylarna i butiken snart så en 1/2 timmes surr om hifi och väder och vind kostar honom runt 400-600:- ... Tiderna förändras och den lilla gulliga butiken med guru-lasse som kan allt inklusive min anläggning har inte plats i den nya tiden.

Om inte volymerna ökar så kommer givervis flertalet större märken att pressa ut sitt sortement via jättarna som Media markt etc.

Titta på fabrikanterna som gått från småskalig källarverksamhet till stora bolagskomplex. Jättetråkigt men framtiden eftersom axtieägarna vill ha ut sina vinster så måste all overhead bort och volymerna öka markant.

så rätt. det är på väg bort. Men, det är trevligt.

Hifiklubben har i vilket fall blivit många gånger bättre sista åren här i Linköping.

Postad 07 March 2008 - 21:39

Acid
  • Acid
  • Lärjunge

• 352 inlägg
  • 0
Har inga problem med HiFi Klubben och har alltid fått kanon service av dem som har butiken på min ort.

Postad 07 March 2008 - 22:23

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Ett "problem", utöver girighet, som jag ser det - är att när dom har monopol och skickar produkter till jämförande tester osv, så är priset kanske högre än det borde vara och produkterna krigar i en klass där dom egentligen inte har att göra.
Okej, om dom väl gör bra ifrån sig där så är dom då (egentligen) kanske mycket (mer) bra och extremt prisvärda jämfört med mer normalt prissatta konkurrenter, men om dom hade kostat "icke-monopol-pris" så hade det varit ännu bättre, och då kanske märket ifråga hade tagit stora marknadsandelar bara pga att det är så bra produkter i sig.
Detta i sin tur kanske hade ändrat hela industrin till det bättre iom att produkterna blir bättre och billigare osv.
Det är själva syftet med icke-kartell-verksamhet och monopol osv.

Och det hade såklart gynnat oss konsumenter, som sagt. Det är inte fråga om att betala "mindre", det är fråga om att inte acceptera att dom kan ta ut så mycket "mer" än det borde kosta. Vinst, javisst - ocker, ugly...

Som ett exempel kan vi ta CAV högtalarna som generalagenten i Sverige tog ut 30.000,- för.
Hi-End menade man... tills någon på det här forumet (såklart) hittade dom i Baltikum för 15.000,- och då får vi komma ihåg två saker - 1: Baltikum är väldigt nära 2: Dom tjänar också sitt leverne med dessa priser.

Inom väldigt kort tid, och med några väl valda förklaringar (som lät ungefär som HiHi-klubbens brukar göra) så sänkte dom priset till 15.000,- och tjänade fortfarande så att dom kunde livnära sig på försäljningen...
Frågan är då vad dom köpte in dom för, vad som är acceptabelt och inte när det gäller marginaler, och vilka ursäkter som man egentligen borde acceptera som kund.
Ocker är väl en av dödssynderna också va? :D

Tycker det är ocker vart man än vänder sig i dagens samhälle. Folk skulle sälja sina egna mammor om det gynnade dom, och fattiglapparna är dom som står kvar där med skiten upp till halsen...

ps: Det jag egentligen reagerar över är att man har en särställning och utnyttjar den på min/vår bekostnad + de "dåliga" ursäkterna till svar på "varför?"

Redigerat av Unregisteredb38af287, 07 March 2008 - 22:43.

Postad 08 March 2008 - 09:32

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0

Köpte en Nad T744 för 5000 spänn nyligen, då var det ingen andra som hade NAD i Sverige.. Sen kom komplett.se fram med NAD i deras sortiment, numera för 4200 spänn.. Och då sänkte hifi-klubben till 3500:- .. Kontaktade de och frågade hur priset plötsligen kunna gå ner med 1500:- (30% +/-) och konstigt nog samtidigt med att de inte längre var ensamma om NAD i Sverige..

Inte ens ett svar kunna man få ifrån dem, så mycket tycker de om deras kunder..
Så ifrån att ha handlat i hfklubben sen början av 90-talet vid ett 10-tals tillfälle, då kommer jag nog aldrig lägga pengar der igen.. Vill inte betala 30%s överpris, inte ens för ett bra produkt.

Med allt det sagt, ska jag dock säga att deres personal, båda på Sveavägen och i Uppsala (samt i Danmark) är toppklass och väldigt snälla samt hjälpsamma. Men det kostar !

Tycker faktiskt du ska gå in till Klubbarna och snacka med dom om det..

**edit3: Just NAD modellen i fråga var en utgående produkt som såldes ut till väldigt bra pris.
Komplett sålde de därför med väldigt liten marginal.
Och för att Klubben som vanligt ska vara billigast på sina produkter så pressade de priset ännu mer..

/Gick inom Klubben idag för att höra hur det verkligen gick till. :D **

För det andra vad det gäller priser och marginaler..
Fördelen med Klubben är som sagt att de inte har en mellanhand.. De kan hålla marginaler nere..
Även om de själklart tjänar på att inte ha en mellanhand också, så har dom ju ofta bra produkter i de flesta prisklasser..
De andra småförsäljarna har ju trots allt en mellanhand som ska tjäna en viss % på en produkt samtidigt som de själv också ska göra lite vinst..
Vilket för mig innebär att marginalerna egentligen är rätt mycket större här..

När det gäller Klubben vs Småhandlarn så tycker jag det är hugget som stucket..
Har en butik inte trevlig personal eller de produkter jag kan tänka mig handla så är det ingen butik för mig..
Sen det hela med marginaler.. Ja, det får man helt enkelt strunta i.. De måste trots allt tjäna pengar på det de säljer för att butikerna ska kunna överleva och fortsätta leverera varor till oss konsumenter..
Och hur kul hade det varit om alla butiker blivit internet butiker för att hålla priserna nere??
Då hade de ju slupit personal på samma vis.. Ingen lokal att hyra och inte behöva ha produkter hemma som kostar butiken pengar..
Hade ju slutat med att man inte haft någonstans att gå för att provlyssna.. Ingen som gärna spelat och demat för en och berättat intressant info ang produkterna som kan vara bra att veta..

Visst skulle det vara skönt att slippa betala någon vinst marginal på sina produkter.. Men hur skulle butikerna då överleva?? :D

*edit: Ni som klagar på girighet.. Var finns girigheten? Att produkterna inte kostar så mycket att köpas in som de gör att säljas, eller i att personalen vill ha så mycket som möjligt i lön för att de ska kunna leva nästa månad också?
Och så är det väl inom alla företag? B)

*edit2: Flyttade tråden till rätt forumsdel.

Redigerat av Darth Tojayz, 08 March 2008 - 12:52.

Postad 08 March 2008 - 11:52

Unregisteredcadb2904
  • Unregisteredcadb2904
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0
måste va svårt att förstå att en butik måste ha en viss marginal för att kunna överleva.

har aldrig haft problem i nån klubbenbutik jag varit inne i, har besökt lund, vöxjö och kristianstad. och aldrig hört att dem rackat ner på andra märken eller handlare.

Postad 08 March 2008 - 12:02

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0

Har en butik inte trevlig personal eller de produkter jag kan tänka mig handla så är det ingen butik för mig.

Precis. Bemötandet har mycket stor betydelse. Är det dåligt sprids det snabbt och det lär inte vara gynnande för en butiks försäljningsstatistik.

Postad 08 March 2008 - 13:56

Unregisteredf0eacfec
  • Unregisteredf0eacfec
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Är positivt inställd till Hifiklubben och deras personal och produkter. Jobbade extra där under studietiden och har fortsatt att handla därefter även om jag nu föredrar min "småhandlare" The Rock i Lund som är betydligt kompetentare och har ett bättre och mer personligt kundmottagande.

Det sämsta med Hifiklubben är deras anspelningar på att kapa mellanhänder och ge lägre priser. Som ovan nämnt gäller inte detta alla märken, tex Denon.

Man bör komma ihåg att det är Peter Lyngdorf som är ägare till Hifiklubben. Han är även grundare till Dali och var även inblandad i NADs uppstart. NAD Svenska AB bytte namn till Sveriges Hi-fi klubb 1986, så ni förstår nog att merparten av Hifiklubbens produkter tillhör samma koncern.

Peter Lyngdorf har även märket "Lyngdorf" (med designdrag från NAD) och är inblandad i Gryphon Audio och Snell Acoustics. Märket "Lyngdorf" hette tidigare Tact (Tact Audio ApS).

Från Hifiklubbens hemsida:

"Det som ligger bakom Thules problem är att EU under 2006 införde så kallade RoHS-krav för miljövänlig tillverkning av elektronik. Företaget lade ut tillverkningen på entreprenad till ett företag i danska Skive..."

Från Lyngdorfs hemsida:

"This interest led to the foundation of Tact Audio ApS, a high technology company focused on digital audio. This is today named Lyngdorf Audio and is based in Skive, Denmark."

Det verkar även som om att Lyngdorf koncernen (inkl Hifiklubben) tog över distribution och senare tillverkning av märket "Thule", dvs även detta ett inhouse märke numera.

Argon är Hifiklubbens eget budget varumärke precis som ICA har deras Euroshopper.

Hifiklubben är svenska generalagenter för Denon, B&W samt Cervin Wega. Eftersom de har ett redan utbyggt och väl fungerande butiksnät (retail), behöver de inte lägga pengar på grossistverksamhet (wholesale) och kan därigenom hålla uppe marginalerna (ingen konkurrens).

De har en mycket bra affärside och en numera väluppbyggd affärsmodell som genererar bra med pengar till ägarna.

Men de gör bra produkter och kan konkurrera med andra externa märken. Skulle dock föredra lite lägre priser på deras egna produkter.

Postad 08 March 2008 - 18:33

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0

Är positivt inställd till Hifiklubben och deras personal och produkter. Jobbade extra där under studietiden och har fortsatt att handla därefter även om jag nu föredrar min "småhandlare" The Rock i Lund som är betydligt kompetentare och har ett bättre och mer personligt kundmottagande.

Det sämsta med Hifiklubben är deras anspelningar på att kapa mellanhänder och ge lägre priser. Som ovan nämnt gäller inte detta alla märken, tex Denon.

Man bör komma ihåg att det är Peter Lyngdorf som är ägare till Hifiklubben. Han är även grundare till Dali och var även inblandad i NADs uppstart. NAD Svenska AB bytte namn till Sveriges Hi-fi klubb 1986, så ni förstår nog att merparten av Hifiklubbens produkter tillhör samma koncern.

Peter Lyngdorf har även märket "Lyngdorf" (med designdrag från NAD) och är inblandad i Gryphon Audio och Snell Acoustics. Märket "Lyngdorf" hette tidigare Tact (Tact Audio ApS).

"Det som ligger bakom Thules problem är att EU under 2006 införde så kallade RoHS-krav för miljövänlig tillverkning av elektronik. Företaget lade ut tillverkningen på entreprenad till ett företag i danska Skive..."

Från Lyngdorfs hemsida:

"This interest led to the foundation of Tact Audio ApS, a high technology company focused on digital audio. This is today named Lyngdorf Audio and is based in Skive, Denmark."

Det verkar även som om att Lyngdorf koncernen (inkl Hifiklubben) tog över distribution och senare tillverkning av märket "Thule", dvs även detta ett inhouse märke numera.

Argon är Hifiklubbens eget budget varumärke precis som ICA har deras Euroshopper.

Hifiklubben är svenska generalagenter för Denon, B&W samt Cervin Wega. Eftersom de har ett redan utbyggt och väl fungerande butiksnät (retail), behöver de inte lägga pengar på grossistverksamhet (wholesale) och kan därigenom hålla uppe marginalerna (ingen konkurrens).

De har en mycket bra affärside och en numera väluppbyggd affärsmodell som genererar bra med pengar till ägarna.

Men de gör bra produkter och kan konkurrera med andra externa märken. Skulle dock föredra lite lägre priser på deras egna produkter.

Flextronics (en global elektroniktillverkare) köpte för några år sedan B&O's kretskortsproduktion i Skive DK. Det är sannolikt den Thule använder. Sant att Lyngdorf Audio har sitt HQ i Skive också men det behöver inte innebära att det finns någon koppling mellan Thule och Hifi-klubben.

Generellt tycker jag att klubben är bra. Det går att låna ett demo för att lyssna hemma. Priserna (i alla fall på Nad & Cambridge) är bra jämfört med utlandet. Klart att en web-handel i Tyskland kan vara billigare, delvis pga lägre moms.
NAD tillhör förresten en Kanadensisk koncern.

Postad 08 March 2008 - 18:40

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0

Från Lyngdorfs hemsida:

Skive är en stad CSY.. En stad rymmer rätt många företag..
De 2 har inget med varandra att göra förutom att Klubben är återförsäljare av Thule..
Vilket du själv borde inse med tanke på att Thule inte hade varit nära att kursa med ett stort företag som Tact bakom sig.
Och med tanke på samtliga bekymmer som Thule haft under de sista åren med att leverera produkter och reparationer, så visar även det att detta företag inte haft något med ett större att göra..

Thule har varit fristående och kommer säkerligen gå i konkurs som det ser ut. Och det är som sagt inte så konstigt..

Men att dra slutsatsen att de är ägda av ett annat företag bara för att det finns i samma stad är ju bara dumt..

Sen måste jag bara säg att jag tycker att ditt inlägg är fantastiskt roande att läsa när du börjar med att skriva att du är positivt inställd till Klubben och sedan radar upp en hel lista med negativa punkter.. :D

Redigerat av Darth Tojayz, 08 March 2008 - 18:42.

Postad 08 March 2008 - 22:15

Unregistered840e5864
  • Unregistered840e5864
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0

Själv så tycker jag Hifi klubben är skojare . Dom säger att dom handlar direkt i från fabrikerna för att kapa mellanhänder & få ner priserna . Varför kan man då få tag på ex DENON produkter billigare i Europa .

När Klubben tog över märken som tex Snell, B&W så gjorde de stor reklam över de sänkta priserna på produkterna pga slopade mellanhänder. Men sedan så fick jag känslan att priserna höjs ganska rejält när väl nya modeller/serier kommer ifrån märken som de har tagit över. Men visst är en hel del av grejerna prisvärda, men inte allt som sagt.

Postad 08 March 2008 - 22:22

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Lurvas och Aengus, i första hand>

Måste väl ändå vara rätt svårt att INTE förstå vad jag menade också.

Marginaler för överlevnad, javisst, en förutsättning.

MEN, om man tvingar igenom ett monopol och således inte har någon konkurrens att matcha så är marginalerna kanske oerhört mycket större än vad dom hade varit med viss konkurrens?
Om komplett eller Fynda eller Fyndbörsen skulle börja konkurrera med lägre pris, hur länge skulle överpriserna stå sig innan dom sänker?
Dom ovanstående säljer förmodligen på det smarta av två sätt att sälja, enligt mig då, dvs säljer fler produkter med lägre påslag.
Det andra sättet är färre produkter med mycket högre påslag. Det blir ju lite mer exklusivt då också, men det funkar ju bara om det inte finns någon som säljer billigare, inte sant?
Klubben kör enligt den stilen, så dom lär ju knappast tillåta att någon annan i Skandinavien säljer något av "deras" märken.
Det är smart men också fult spel och girigt i mina ögon.

Och med tanke på den tidigare (inlägg ovan) beskrivningen av Hifiklubbens särposition när det gäller deras märken på Skandinaviska marknaden, hur mycket konkurrens tror ni vi har att vänta oss av andra säljare inom överskådlig framtid?
Och är det troligt alls att vi får annat än utom-skandinaviska = Europeiska sådana isf? - nä, jag skulle inte tro det, och det gynnar isf bara hifiklubben.

Jag tycker också att butikerna är trevliga och att produkterna är bra, men om dom dels är för upptagna för att vara tjänstvilliga och man inte får pruta alls (av diverse anledningar), och kan handla många tusingar billigare i exempelvis Tyskland, ja då blir det så. Jag har iaf inte råd att hyckla...

Det finns sedan flera exempel på handlare i Tyskland där just dessa monopol och påtryckningar märks extra tydligt, det är exempelvis när man handlar Canton i Tyskland med världsgaranti i 5år, och får fel på produkten och vänder sig till svensk generalagent som dels är sur över Tysk-handeln som han inte tjänar på, om man inte köper genom svenska butiker, dels vägrar stå för Cantons garanti - och inom kort märker man även tydligt att populära butiker i Tyskland helt plötsligt inte säljer vissa märken till "Skandinavien"...
Trots att dom bevisligen tjänar en jäkla massa på att ta stora delar av den Skandinaviska försäljningen... är det frivilligt att lägga ner försäjningen hit tror ni? (behövs inte svaras på)

Där har dom för övrigt inga "generalagenter" som tar en del av kakan och gör priserna dyrare heller, där vänder butiken sig direkt till tillverkaren om man får problem. Rätt mycket smidigare, har jag märkt.

Sura miner, uteblivna vinster pga fantasipriser och påtryckningar som genererar olagliga metoder där vissa inom EU inte får ta del av fri konkurrens - DET är vad jag opponerar mig mot. (och dåliga ursäkter i stil med politikers undanflykter)

Ett ytterligare exempel - Jag fick köpa en spritt ny modell av en receiver med nypris ca 12.000,- genom en (butik) kontakt, för 7500,- (en av de första apparaterna i landet, och ändå går dom inte med förlust), detta var förstås "hemligt", men jag förstog nog inte hur allvarligt det var menat med "hemligt", för när jag nämnde saken i en lokal butik och frågade varför deras påslag knappt gick att pruta på när det bevisligen var en stor summa det rörde sig om, och när jag dessutom (dumt nog) berättade vad jag precis hade handlat den för annorstädes pga deras ovilja att kompromissa med en hyfsat bra kund, ja då fick jag senare höra att dom beklagat sig (mycket) till generalagenten som i sin tur hade ringt upp den "billiga" säljaren och formligen skällt ut denne efter notor, vilket jag i min tur fick skit för... så funkar det... och vidare inköp var nu helt plötsligt inte möjliga genom den vänliga samariten.
Det var väldigt nära att jag av princip inte ville handla hos den lokala handlaren (tjallaren =) alls efter detta, men dom är också trevliga trots deras tattarstil i exemplet ovan, och den här gången prutade dom också så då vann alla på den här affären.

Musikbörsen är ett liknande företag inom musikinstrument-branschen, där kan man nu helt plötsligt sänka priserna med 30-40% om man väl nämner att man hittat något dom säljer och eventuellt har tänkt köpa från Tyskland exempelvis.
Och ändå, tjänar dom på det. Nice för oss.

Konkurrens är bra, och fula metoder och monopol och framtvingade säljstopp är... mindre bra... :)

Redigerat av Unregisteredb38af287, 08 March 2008 - 22:27.

Postad 08 March 2008 - 23:07

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Visst är konkurens bra, speciellt för oss som tycker om att handla.. :)

Men en sak måste du ju tänka på när du gör jämförelser med tex Tyskland..
Sverige är ett land med en massa moms och skatt på allt till skillnad från många andra länder..
Även detta gör att priserna höjs..

Som jag förstått det så finns det ingen monopol på Klubbens produkter.. Men eftersom de skippar mellanhanden så blir det svårt för andra företag att sälja med vinst om de ska konkurera med Klubben..

Visst tjänar säkerligen Klubben mer än andra butiker på deras produkter, och själv kan jag tycka att det är rätt dåligt att man inte kan göra något åt priset som man ofta kan i andra butiker när man handlar mycket och dyrt..
Vi som handlar är ju inte dumma trots allt, vi vet ju om att de tjänar på det..

Klubben kunde säkerligen tjänat mer på att sälja mer än vad de gör i dagsläget.
Men affärmässigt så vågar de nog inte det..
Deras produkter står sig faktiskt oftast riktigt bra i de prisklasser de ligger i..

Sen är ju även Klubben styrda av utomstående som sätter upp riktlinjer ang deras priser..
Fick höra att när de tog in Sharps första full HD LCDer så fick de höja priset efter ett tag eftersom de ansågs ligga för lågt..
Klubben har ju även fördelar och bättre priser som enbart gäller deras medlemmar..
Ett sätt som jag iaf tycker är smart.. Precis som deras event kvällar..
Något som får en att känna sig mer välkommen..

Det hade varit kul att få reda på vad Klubben egentligen tjänar per produkt med all skatt och moms..
Tror egentligen inte det är mycket efter att löner, hyror och andra nödvändiga utgifter är betalda..
Men procent-mässiga siffror mellan en Klubben och en lokal butik hade varit intressanta att se.. :blush:

Åter igen till det här med Tyskland VS Sverige..
Undrar hur stora marginalerna och vinsten per produkt är i Tyskland om man jämför med Sverige..
Tror tyskarna tjänar betydligt mer på sina produkter trots att de ibland säljer dom till bättre priser än här hemma..

Tycker det är väldigt många som hänger upp sig på Klubben och att deras produkter inte finns i andra butiker..
De kör som sagt en väldigt smart affärsidé som gynnar dom och säkerligen oss andra också..
Hade där funnits en mellanhand så hade tex B&W varit dyrare i Sverige, Denon också..

Att sedan Klubben inte är lika flexibla med sina priser som lokala handlaren kan vara.. Det är det enda jag kan se som negativt med Klubben..
Tycker om att handla på samma ställe oftast eftersom jag fastnar för butiker med bra personal.. Är så med allt jag handlar..
Och tycker att man ska tjäna på att vara en trogen kund..
Så är det ju tyvärr inte riktigt..
Men det är också allt jag känner att jag saknar hos Klubben..

Redigerat av Darth Tojayz, 08 March 2008 - 23:16.

Postad 09 March 2008 - 03:14

Unregisteredf0eacfec
  • Unregisteredf0eacfec
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Härligt med lite frisk vind i tråden :blush:

Skive är en stad CSY.. En stad rymmer rätt många företag..
De 2 har inget med varandra att göra förutom att Klubben är återförsäljare av Thule..
Vilket du själv borde inse med tanke på att Thule inte hade varit nära att kursa med ett stort företag som Tact bakom sig.
Och med tanke på samtliga bekymmer som Thule haft under de sista åren med att leverera produkter och reparationer, så visar även det att detta företag inte haft något med ett större att göra..

Thule har varit fristående och kommer säkerligen gå i konkurs som det ser ut. Och det är som sagt inte så konstigt..

Men att dra slutsatsen att de är ägda av ett annat företag bara för att det finns i samma stad är ju bara dumt..

Jag har aldrig sagt att Thule ägs av Lyngdorf (TacT) eller Hifiklubben. Bara att de verkar ha en del affärer ihop.

Hifiklubben sköter ju sedan 2004 deras distribution, så de är väl involverade i deras affärer på något sätt, eller hur?

Att Skive är en stad fattar jag nog (jobbar själv i Danmark), men det är också en ganska liten stad i lilla Danmark.

Sen måste jag bara säg att jag tycker att ditt inlägg är fantastiskt roande att läsa när du börjar med att skriva att du är positivt inställd till Klubben och sedan radar upp en hel lista med negativa punkter..

Bara för att jag inte köper deras Robin Hood attityd, behöver det inte innebära att jag inte kan tycka positivt om dem. De har ett bra utbud, bra personal, trevliga butiker och bra service. :)

Flextronics (en global elektroniktillverkare) köpte för några år sedan B&O's kretskortsproduktion i Skive DK. Det är sannolikt den Thule använder. Sant att Lyngdorf Audio har sitt HQ i Skive också men det behöver inte innebära att det finns någon koppling mellan Thule och Hifi-klubben.

Helt rätt. Hifiklubben tog dock över deras distribution 2004 och nu även resten av deras reservdelslager. Skive är dock en för liten stad för att två elektronikföretag inom hifi området inte skulle ha något med varandra att göra, Flextronic (B&O) och Lyngdorf (TacT).

NAD tillhör förresten en Kanadensisk koncern.

Jag har aldrig påstått att Peter fortfarande är delägare i NAD, men har troligtvis fortfarande ett finger med i spelet. NAD ingår i Lenbrook precis som du säger, men det utesluter inte Peter som delägare eller delaktig i företaget.

Lyngdorf hemsida

"Peter has founded or co-founded several world famous audio companies, for instance Dali Loudspeakers along with full or part ownership of many other highly esteemed audio brands such as NAD Electronics, Gryphon Audio and Snell Acoustics."

Postad 09 March 2008 - 03:35

Unregisteredf0eacfec
  • Unregisteredf0eacfec
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0

Som jag förstått det så finns det ingen monopol på Klubbens produkter.. Men eftersom de skippar mellanhanden så blir det svårt för andra företag att sälja med vinst om de ska konkurera med Klubben..

Hifiklubben är återförsäljare för Denon, B&W samt Cervin Wega i Skandinavien. Detta innebär att de styr försäljningen av dessa produkter och eftersom de tjänar ju mer på att sälja dem i sina egna butiker än att sälja dem till andra butiker ser marknaden ut på detta sätt.

De är både mellanhanden och slutledet vilket innebär att de behåller båda marginalerna i dessa led.

Som ni ovan har noterat är dessa produkter inte dyrare när de dyker upp hos andra handlare, vilket gör att deras Robin Hood argument bortfaller.

Postad 09 March 2008 - 10:26

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Tänkte börja med att skriva Godmorgon CSY, men misstänker du sover nu med tanke på de sena inläggen.. :blush:

Hifiklubben är återförsäljare för Denon, B&W samt Cervin Wega i Skandinavien. Detta innebär att de styr försäljningen av dessa produkter och eftersom de tjänar ju mer på att sälja dem i sina egna butiker än att sälja dem till andra butiker ser marknaden ut på detta sätt.

De är både mellanhanden och slutledet vilket innebär att de behåller båda marginalerna i dessa led.

Men detta är ju inte att ha monopol på något.. Det är ju deras smarta affärsidé som sagt..
Skulle någon butik vilja sälja dessa märken med så pass lite marginal som det blivit så hade de kunnat göra det..
Men de tjänar för lite på det..
Visst.. På ett sätt så styr Klubben det.. Men det är ju fortfarande en fri marknad för andra företag, om än en ganska omöjlig marknad..

Från ditt första inlägg:

De var som sagt aldrig inblandade i tillverkning eller liknande..
Återförsäljare av märket, men det var/är allt..
Dessutom ett märke som inte funkat för Klubben pga alla bekymmer de haft med reparationer och förmåga att leverera nya produkter..
Deras DVD/CD med HDMI har varit förväntad att levereras i över 1,5år och har inte släppts på marknaden än.. Och nu ser det ut som att den aldrig kommer heller..

Att Skive var en stad var skrivet med lite ironi så du inte misstolkar mig där.. :)
Med att det är en stad så menade jag bara att det kan finnas fler företag i samma stad.. Även i en liten..
Vissa städer blir ju industristäder där samtliga företag väljer att placera sin tillverkning..
Om de sen väljer att köra något samarbete eller liknande som är inofficiellt låter jag vara osagt..

Postad 09 March 2008 - 10:40

piraya01
  • piraya01
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

så rätt. det är på väg bort. Men, det är trevligt.

Hifiklubben har i vilket fall blivit många gånger bättre sista åren här i Linköping.

skojar du eller..... nuförtiden är det bara ett gäng finniga tonåringar som står som frågetecken i butiken. nä, nästa uppgradering blir från marknaden här på minhembio eller på Lefflers hifi. hifi-klubben tom. lurade på mina föräldrar en DVD med scart när de köpte ny LCD på hifiklubben efter mina rekommendationer att dom skulle bli mindre lurade där än på elgiganten.. :)

Postad 09 March 2008 - 12:18

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0
Ta tex Rotel. En Svensk "agent" och ett antal fristående återförsäljare och lik fö..b är priserna identiska överallt. (och klart över vissa marknader). Fungerar konkurrensen bara för att man inte kör Hifiklubb setuppen? Knappast.

Postad 09 March 2008 - 13:12

Unregisteredf0eacfec
  • Unregisteredf0eacfec
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0

Tänkte börja med att skriva Godmorgon CSY, men misstänker du sover nu med tanke på de sena inläggen.. :D

Men detta är ju inte att ha monopol på något.. Det är ju deras smarta affärsidé som sagt..
Skulle någon butik vilja sälja dessa märken med så pass lite marginal som det blivit så hade de kunnat göra det..
Men de tjänar för lite på det..
Visst.. På ett sätt så styr Klubben det.. Men det är ju fortfarande en fri marknad för andra företag, om än en ganska omöjlig marknad..

Från ditt första inlägg:

De var som sagt aldrig inblandade i tillverkning eller liknande..
Återförsäljare av märket, men det var/är allt..
Dessutom ett märke som inte funkat för Klubben pga alla bekymmer de haft med reparationer och förmåga att leverera nya produkter..
Deras DVD/CD med HDMI har varit förväntad att levereras i över 1,5år och har inte släppts på marknaden än.. Och nu ser det ut som att den aldrig kommer heller..

Att Skive var en stad var skrivet med lite ironi så du inte misstolkar mig där.. :)
Med att det är en stad så menade jag bara att det kan finnas fler företag i samma stad.. Även i en liten..
Vissa städer blir ju industristäder där samtliga företag väljer att placera sin tillverkning..
Om de sen väljer att köra något samarbete eller liknande som är inofficiellt låter jag vara osagt..

God morgon :blush:

Erkänner att jag var lite för snabb i mina slutsatser avseende Thule.

Det lät dock bara lite för bra att det skulle finnas två st högteknologiska företag inom Hifi området i en dansk liten småstad (ca 20 000 invånare). Nu verkar det ju inte bättre än att så är fallet, så jag får stå här och skämmas lite :D

Danskarna är dock duktiga på att dra nytta av den inhemska kunskapen som finns och skapa multibrand företag med skalfördelar (jobbar själv i ett sådant). Så därför låg det nära till hands att dra slutsatsen att Lyngdorf var inblandad i Thule på något sätt.

Det måste föreligga kunskapsöverföring mellan bolag i Skive. Lyngdorf (TacT) ligger i världsnivå avseende digitala förstärkare samtidigt som B&O (Flextronics) är långt framme med sin ICEpower teknik (digitala förstärkare).

Gällande den skandinaviska marknaden och Hifiklubbens dominans på Denon, så står det andra företag fritt att importera Denon. Det blir dock ganska dyrt att ta hem små kvantiteter och själv stå för alla garantier och reparationer som kan uppstå. Audionord International A/S (Hifiklubben) har den volym som krävs för att kunna få lönsamhet i egen import.

Postad 10 March 2008 - 13:42

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Ja problemet är väl egentligen "Generalagenter" i stort, vilka ska tjäna på att hålla ett märke och sälja vidare till handlarna runtom, vilket dom tar betalt för, och dikterar vilkor för handlarna ganska fritt - inofficiellt - för det är ju olagligt.
Det funkar ju bevisligen så i en okänd andel fall.

Vad dom egentligen fyller för funktion övergår mitt förstånd, för det är väl troligtvis precis där åtminstone en del av priset stiger, och i Tyskland som exempel, och utländska handlare generellt - sköter ju handlarna allt mycket smidigt med fabrikanten direkt. Och priset är därmed kapat ett ganska stort mellanled.
Frågar man exempelvis tillverkaren varför det är fula inofficiella regler för handlarna, via generalagenter, så svarar dom förstås att "så ska det inte vara", men dom är ju samtidigt direkt beroende av dessa för försäljningen här.
Som jag förstår det, inte för att jag är någon expert direkt, men lite har man ju snappat upp och reagerat på genom åren.

Enkelt sett är det ju så att om osten i affären stiger i pris från 100,- > 130,- så är det ju en betydande skillnad i procent, och inte minst med tanke på att allt annat också går upp lika mycket. Och bensin osv också, livsnödvändiga saker mao. Mer eller mindre mycket ... (aldrig lite)

Det enda som inte går upp i samma extrema takt är väl lönen för vanligt folk.
Den stiger med feta 300 kronor per år (inte ens 10 snusdosor, numera...) men om man ser dom riktiga siffrorna så sjunker ju REAL-lönen med en jäkla massa hundringar eller kanske tusingar varje år, iom att annat stiger som en helium-balong i fetstorm!, och ÄNDÅ vågar politikerna påpeka att det är dags att bromsa lönerna för att dom går upp för fort... *suck*

Säg det till tjejen som hade jobbat (statligt) på mitt i 8år när jag började för några år sedan, hon hade då hela 13.800,- i lön... FÖRE skatt! (hon var inget missanpassat undantag, utan mycket kompetent och ansvarsfull)
JAG fick 14.000,- första dagen och kunde bara skratta åt den lönen med lite svart humor, men tog jobbet för att det trots allt gick flera tusen arbetslösa i sundsvall just då. Tjejen kunde nog hålla sig för skratt... till saken hör att jag var en av de som hade bäst betalt som "handläggare" för staten då, med rätt slitigt jobb och en gedigen expertis som grundkrav. Mycket stressigt var det också.
Nu förhandlade jag mig nyligen med halvfula metoder från 16.300,- till 19.500,- och blev därför direkt innan jag "slutade" därmed högst betald av alla där... 14.000,- > 16.300,- tog väl 4 år eller så, och det EFTER en rigörös översikt av de icke-marknasanpassade lönerna, där jag jobbade.

Detta faktum vet förstås arbetsgivaren att dom kan utnyttja, tyvärr.
Samma sketna taktik fast då staten som utövar den.
Det enda vettiga när man har tagit en sån lön och allt i samhället gått upp markant i summa kronor på bara några år, så att lönen inte räcker till, är ju att säga upp sig och få en nyanställning med skälig lön med dagens mått mätt. Vågar man göra det med utbredd arbetslöshet?

Så i slutänden när pengarna inte räcker till och en ost kostar 200,- och en lägenhet á 2 rok kostar 4 miljoner, och man inte har råd att åka bil, och bussen är höjd med flera 100% på några år - pengarna räcker inte till allt och då frågar man sig, har jag RÅD att köpa en stereoanläggning för X-antal tusen kronor?
Om jag ska välja, väljer jag då en sk "lyx"-produkt där dom suger i sig överpriser eller struntar jag i det hela?

Mycket av ovanstående kanske är anledningen till att priserna sticker iväg även på dessa saker iom att handlarna också ska leva, men ofta märker jag dåliga argument för ökade priser, och allt handlar ju om att vinna - att TJÄNA - mer och mer varje år.
Det räcker liksom inte att har mer inkomster än utgifter... tjänar du 100 miljoner ena året så måste du tjäna MER än 100 miljoner nästa år, annars har du FÖRLORAT det året... detta övergår mitt förstånd och det är nog bara ekonomer och chefer som kan argumentera ihop en sån sak.
Chefen såklart för att han/hon varje år måste sälja MER och MER för att få bonusar...
" för mycket är aldrig nog... " återigen - Per Gessle

Men till slut går det ju liksom inte att bara höja och höja. Tills slut så tar det stopp och folket tänjer inte på gränserna längre, för att handla saker som gör att dom hamnar på gränsen till ruin, om det inte är direkt livsnödvändigt. Och det är det ju inte.

Och så är det ju för många idag en omöjlighet att faktiskt spara pengar till vad det än månde.
Det har jag personligen märkt, att även då folk egentligen har mindre och mindre pengar iom dessa real-löne-sänkningar så köper vi mer och mer, vad beror det på?
Själv är jag ganska övertygad om att vi vill köpa bort tristessen och stressen och tittar gärna på grannar och vänner.
Många handlar med lånade pengar och där har jag noterat en sjukt stor ökning av handel med lånade pengar, folk klarar inte att spara ihop vad kapitalvaror eller allt utöver vad det viktiga kostar - 1000-tals 16-åringar är kunder hos kronofogden pga lån och skulder - 1000-tals "äldre" villaägare sitter i samma sits på grund av att elpriser (som är livsnödvändiga i sverige) stiger som en helium-balong i fetstorm (trots den fina konkurrensen, kartell någon?) och folk vet kanske inte omfattningen av att få en släpande räkning på säg 30.000,- som ska betalas utöver mat, räkningar och den aktuella uppvärmningen etc.

Nä, suck säger jag...

Vi behöver inte fler priser som är orimliga.

Skulle beställa element för ett högtalarbygge men tyvärr säljer dom inte från Norge till Sverige så man får handla från Tyskland eller USA, tyvärr får man då inte betala "priset" för produkten utan det ska betalas skatt och moms och frakt och gud-vet-vad ovanpå detta... vilket gör att man struntar i det hela.
Detta på grund av att det inte finns distributörer i vårt härliga land. Man kan ju iofs förstå varför...

Det här inlägget berör väl bara ämnets kärna högst flyktigt så det får gärna flyttas om det blir för långt och negativt haha...
Men för er som orkar läsa så ska ni se att jag sitter här med ett smil på läpparna för det finns ju inte så många andra sätt att reagera på. Svart humor är ett måste idag, anser jag.

Postad 10 March 2008 - 19:52

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
Det finns numera många som köper direkt från fabrik ( i Kina som B&W numera ) så inga mellanhänder är inget ovanligt längre. Distributionnssystemen är mycket effektivare än här hifiklubben började. Det behöver inte heller vara billigare än att köpa från en mellanhand men ger bättre känsla av kontroll. Minns ni alla ehandelsföretag som handlade utan mellanhänder- och gick i konkurs pga höga kostader?

Även om momsen är lite högre i sverige så är lokalkostnader/kvm och lönekostnader ofta högre i tyskland än i sverige - per timma. Dessutom är bolagsskatten mycket högre där. Vill vi ha låga lönekostnader hos butikspersonal inom EU, sök då efter affärer i Baltikum eller polen osv.

Sedan har Hifiklubben visserligen ensamrätt på flera varumärken, men inte fasiken är det monopol när det finns andra högtalare och receivers med samma ljud och finesser .

Sen har jag ju köpt på Hifiklubben och varit nöjd. Även från småhandlare, summan av sevice, bemötandet + prisnivå skall vara rimliga, billigast är inte alltid bäst kvalitet.

Redigerat av spacebot, 10 March 2008 - 19:55.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.