Eminence kappa 15 L
22 svar till detta ämne
Postad 07 March 2008 - 18:14
blylett
-
blylett
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hej!!
Har beställt hem ett Eminence Kappa 15" L eliment.
Har lådan klar, det enda jag inte förstår mig på just nu är avstämningsfrekvensen som behövs när jag ska räkna ut längden på mina basreflexrör. Och det är just detta jag behöver hjälp med.
Hur vet jag vilken avstämningsfrekvens jag vill ha till just det elementet?, känns som jag missat något.
// Blylett
Postad 07 March 2008 - 18:36
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
släng upp lite värden på den såsom qts,fs.vas ,x-max
Postad 07 March 2008 - 21:59
blylett
-
blylett
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
släng upp lite värden på den såsom qts,fs.vas ,x-max
Där har vi det också  * fs: 36 Hz * Re: 5,21 ohm * Le: 1,05 mH * Qes: 0,31 * Qms: 10,60 * Qts: 0,30 * Vas: 278 liter * Cms: 0,27 mm/N * Bl: 16,7 T-M * Mms: 74 gram * Xmax: 1,6 mm * Sd: 823,7 cm² * Xmek: 23,24 mm Tack på förhand!
Postad 07 March 2008 - 22:28
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Postad 07 March 2008 - 23:02
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
den kommer inte att bli några baskravader på 88 liter eller större då den landar på ett f3db på 58.33hz
om du skall ha den till film sub så skulle jag avbeställa den bums
Postad 08 March 2008 - 13:47
blylett
-
blylett
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
den kommer inte att bli några baskravader på 88 liter eller större då den landar på ett f3db på 58.33hz om du skall ha den till film sub så skulle jag avbeställa den bums
Lådan är 88 liter, och nej den ska inte fungera som hembio sub. Den ska användas som PA bas. Alltså kommer den spelas väldigt högt. Det jag söker är mycket bastryck på hög volym. Vilken lådvolym är då att rekomendera. Kan självklart minska volymen på lådan.
Postad 08 March 2008 - 13:53
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
den kommer inte att bli några baskravader på 88 liter eller större då den landar på ett f3db på 58.33hz om du skall ha den till film sub så skulle jag avbeställa den bums
Lådan är 88 liter, och nej den ska inte fungera som hembio sub. Den ska användas som PA bas. Alltså kommer den spelas väldigt högt. Det jag söker är mycket bastryck på hög volym. Vilken lådvolym är då att rekomendera. Kan självklart minska volymen på lådan.
då duger det förslag som du har på 88 liter
Postad 08 March 2008 - 14:57
Unregistered8e2ab484
-
Unregistered8e2ab484
-
Forumräv
-
-
589 inlägg
ska man inte kunna stämma av kappa 15" L lägre än 58hz ? jag skulle satsa på att få ihop en lite större låda för att ha en sub som inte går djupare än så är ju ingen höjdare... jag har mina delta 15" avstämda på 90hz ungefär och då kör jag dom som toppar...
Men vill du bara ha det där extrema discodunket så är det nog lagom...
Edit: kikade lite till och såg att man inte kunde komma så mycket lägre om man vill kunna belasta elementet fullt ut, trodde att LF versionen gick lägre än så faktiskt...
Redigerat av Unregistered8e2ab484, 08 March 2008 - 15:04.
Postad 08 March 2008 - 19:05
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
ska man inte kunna stämma av kappa 15" L lägre än 58hz ? jag skulle satsa på att få ihop en lite större låda för att ha en sub som inte går djupare än så är ju ingen höjdare... jag har mina delta 15" avstämda på 90hz ungefär och då kör jag dom som toppar... Men vill du bara ha det där extrema discodunket så är det nog lagom...
Edit: kikade lite till och såg att man inte kunde komma så mycket lägre om man vill kunna belasta elementet fullt ut, trodde att LF versionen gick lägre än så faktiskt...
för det första så är kappan en bas och ingen sub
Postad 08 March 2008 - 19:44
blylett
-
blylett
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Som jag nu förstått det så kan jag med min 88 liters låda få ett bra tryck med det elemtentet?
,
och 58,33 hz som den kommer hamna på med den här lådan är alltså det lägsta jag kan komma?
Väldigt tacksam för svaren
Postad 08 March 2008 - 20:22
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Som jag nu förstått det så kan jag med min 88 liters låda få ett bra tryck med det elemtentet? , och 58,33 hz som den kommer hamna på med den här lådan är alltså det lägsta jag kan komma?
Väldigt tacksam för svaren 
ja om man ser till dom simuleringar jag gjorde och lät programet styra fb så en större låda hjälper inget att få ner f3 och ju dtörre låda man andvände så steg f3 i takt med volymen
Postad 09 March 2008 - 01:52
blylett
-
blylett
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Som jag nu förstått det så kan jag med min 88 liters låda få ett bra tryck med det elemtentet? , och 58,33 hz som den kommer hamna på med den här lådan är alltså det lägsta jag kan komma?
Väldigt tacksam för svaren  ja om man ser till dom simuleringar jag gjorde och lät programet styra fb så en större låda hjälper inget att få ner f3 och ju dtörre låda man andvände så steg f3 i takt med volymen
Förstår. Men då kör jag på lådan jag har, nu vill jag bara ha längden på röret/rören.. 7cm diameter är det på dom
Postad 09 March 2008 - 08:37
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Väldigt tacksam för svaren  ja om man ser till dom simuleringar jag gjorde och lät programet styra fb så en större låda hjälper inget att få ner f3 och ju dtörre låda man andvände så steg f3 i takt med volymen
Förstår. Men då kör jag på lådan jag har, nu vill jag bara ha längden på röret/rören.. 7cm diameter är det på dom
titta på inlägg 5 och på box propertis dv,lv antal2
Postad 09 March 2008 - 09:32
Unregistered8e2ab484
-
Unregistered8e2ab484
-
Forumräv
-
-
589 inlägg
ska man inte kunna stämma av kappa 15" L lägre än 58hz ? jag skulle satsa på att få ihop en lite större låda för att ha en sub som inte går djupare än så är ju ingen höjdare... jag har mina delta 15" avstämda på 90hz ungefär och då kör jag dom som toppar... Men vill du bara ha det där extrema discodunket så är det nog lagom...
Edit: kikade lite till och såg att man inte kunde komma så mycket lägre om man vill kunna belasta elementet fullt ut, trodde att LF versionen gick lägre än så faktiskt... för det första så är kappan en bas och ingen sub
Jag ber om ursäkt jag som blandar ihop begreppen, har nån ful ovana att kalla allt som man kör till enbart basfrekvenser för sub... Men jag är lite spänd på hur resultatet blir, jag personligen tycker 58hz låter lite högt men blir det bra kanske man ska snickra ihop sig ett par reservlådor för jag har ett par 15L som sitter i nå gigantiska horn....
Postad 09 March 2008 - 13:44
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Edit: kikade lite till och såg att man inte kunde komma så mycket lägre om man vill kunna belasta elementet fullt ut, trodde att LF versionen gick lägre än så faktiskt... för det första så är kappan en bas och ingen sub
Jag ber om ursäkt jag som blandar ihop begreppen, har nån ful ovana att kalla allt som man kör till enbart basfrekvenser för sub... Men jag är lite spänd på hur resultatet blir, jag personligen tycker 58hz låter lite högt men blir det bra kanske man ska snickra ihop sig ett par reservlådor för jag har ett par 15L som sitter i nå gigantiska horn....
"Snärt-basen" ligger på en 60-90 Hz och är det den man vill ha så är det en fördel att stämma av lite högre, man kan även med flit göra så att en högtalare blir änu snärtigare genom att höja Fs änu högre i frekvens så att det blir en liten puckel vid 60-90Hz. Men det är ingenting som man vill ha hemma, utan bara till fester för att det blir mer tryck och livligare i basen. Till dessa basar och det som blylett verkar vilja ha dom till så borde 58Hz i f3dB borde bli ganska bra för att få en party bas som kan spela högt och med en skön snärt.
Postad 10 March 2008 - 09:24
blylett
-
blylett
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Det är ju inte så låga frekvenser som ni säger. Dock så kommer den nog uppfylla mina behov mer än väl, då som PA bas och inte till hembio.
Har även byggt klart lådan nu med 2 rör. (10 cm diameter x 17,23 cm långa.) Så nu är det bara att vänta på att element och stärkare kommer hem. Återkommer med resultatet i veckan.
Tack för all hjälp / Blylett
Postad 12 March 2008 - 20:43
Rastafarai
-
Rastafarai
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
"Snärt-basen" ligger på en 60-90 Hz och är det den man vill ha så är det en fördel att stämma av lite högre, man kan även med flit göra så att en högtalare blir änu snärtigare genom att höja Fs änu högre i frekvens så att det blir en liten puckel vid 60-90Hz. Men det är ingenting som man vill ha hemma, utan bara till fester för att det blir mer tryck och livligare i basen. Till dessa basar och det som blylett verkar vilja ha dom till så borde 58Hz i f3dB borde bli ganska bra för att få en party bas som kan spela högt och med en skön snärt.
Hur låter det om man bränner på en fet technolåt med denna bas i vardagsrummet då? Jävligt mycket men dåligt?
Postad 12 March 2008 - 20:50
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
"Snärt-basen" ligger på en 60-90 Hz och är det den man vill ha så är det en fördel att stämma av lite högre, man kan även med flit göra så att en högtalare blir änu snärtigare genom att höja Fs änu högre i frekvens så att det blir en liten puckel vid 60-90Hz. Men det är ingenting som man vill ha hemma, utan bara till fester för att det blir mer tryck och livligare i basen. Till dessa basar och det som blylett verkar vilja ha dom till så borde 58Hz i f3dB borde bli ganska bra för att få en party bas som kan spela högt och med en skön snärt. Hur låter det om man bränner på en fet technolåt med denna bas i vardagsrummet då? Jävligt mycket men dåligt? 
Vad menar du nu ?! Varför skulle det låta dåligt? Edit: blylett's baslåda kommer ju inte att ha någon puckel, så då blir det bara så att djupbasen inte riktigt kommer att infinna sig
Redigerat av DVD-ai, 12 March 2008 - 20:54.
Postad 16 March 2008 - 12:59
Rastafarai
-
Rastafarai
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Men om det inte låter dåligt med ett i rubriken nämnt element för hemmabruk, varför vill man inte ha ett sådant hemma?
Jag har länge funderat på att bygga en hemmabas med det elemenet för det har så brutal känslighet.
Postad 16 March 2008 - 13:10
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Men om det inte låter dåligt med ett i rubriken nämnt element för hemmabruk, varför vill man inte ha ett sådant hemma?
Jag har länge funderat på att bygga en hemmabas med det elemenet för det har så brutal känslighet.
det är väl bara att bygga det är ingen som hindrar dig
Postad 16 March 2008 - 15:44
Rastafarai
-
Rastafarai
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Nödvändigt att punga ut 1400 och göra sig besväret att knåpa ihop en uberfet låda om det låter skräp?
Redigerat av Rastafarai, 16 March 2008 - 15:45.
Postad 16 March 2008 - 15:55
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Nödvändigt att punga ut 1400 och göra sig besväret att knåpa ihop en uberfet låda om det låter skräp?
Den är inte att rekomendera för djupbasen kommer inte att finnas där, till hemstereon så vill man ha ett kontrolerat och frekvensrakt ljud som dessutom gärna går lite neråt i frekvens, men till PA, Dico lådor så behövs inte det och man sattsar på tålighet och "Punch" i stället En sådan låda kan låta dåligt hemma ( om man gör en puckel ) men om man stämmer av den rakt så låter den förmodligen ( beror på basens ljud i övrigt ) bra förutom att den i det här fallet inte kommer kunna spela någon djupbas så till bion är det inte att rekomendera. Men ska man spela högt och ha fester så kommer den att var super
Postad 16 March 2008 - 15:55
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Det elementet ensamt i din konfiguraton = skräp, det elementet plus mellanregister och diskant = användbart
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|