Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilka högtalarmärken fungerar bra ihop med NAD?

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 March 2008 - 17:11

MackeNo1
  • MackeNo1
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0
Jag har NAD T973 och T163v2 ståendes i biorummet, inköpta under förra året och har inte tänkt byta ut dom grejerna på länge.

Däremot är det för längesen dags att byta ut högtalarna, har idag Proson Reality 666 samt bakhögtalare, center och sub i samma serie. Känns som att det är lite klasskillnad med andra ord... :)

Är sugen på B&W 683 men har förstått att många anser att NAD och B&W inte fungerar bra ihop. "Låter som att mellanregistret spelar genom ett lager vadd" var det någon som skrev.... Dålig detalrikedom med andra ord. En del hävdar att B&W kräver mycket effekt och att dom annars inte alls låter så bra som dom har potential till, men då borde väll NAD vara ett bra vall isf? Dom är ju onekligen kända för att vara strömstarka, T973 slutsteget ska enligt NAD lämna 2x390w RMS i 4ohm och 7x140w RMS i 8ohm. Det bör väll räcka för dom flesta högtalare?

Är ute efter högtalare i 10 000:- klassen med riktigt bra ljud som passar mitt försteg och slutsteg, är B&W ett dåligt val och vad ska man isf välja istället?

Vore kalas om jag kunde få lite tips!

Postad 09 March 2008 - 17:29

Unregistered1014
  • Unregistered1014
  • Forumräv

• 530 inlägg
  • 0
Du hittar säkerligen minst lika många som säger att NAD och B&W är en bra kombination. Jag har själv haft denna kombination, dock 2-kanals, och var mycket nöjd.

Jag tycker att NAD generellt drar lite åt det varma hållet, så kanske Dali Ikon skulle passa till?

Postad 09 March 2008 - 17:45

Unregisterede99185f7
  • Unregisterede99185f7
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Använde NAD till Audiovector M3 Signatur. Vi snackar härligt ljud!!

Postad 09 March 2008 - 18:02

MackeNo1
  • MackeNo1
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0
Ok, så B&W kanske inte är helt fel till NAD iaf? Har förstått att Hifiklubben ofta rekommenderar NAD och B&W ihop, dom borde ju inte göra det om dom inte spelade bra ihop.

Audiovector, Dali eller eventuellt B&W har jag som alternativ hittills alltså.... Av dessa är det onekligen B&W jag föredrar, gilla utseendet :)

Postad 09 March 2008 - 18:09

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
ett par alternativ kanske?

Postad 09 March 2008 - 18:45

Unregisteredaefc5739
  • Unregisteredaefc5739
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0
Har spelat NAD T765 (stereoläge) ihop med B&W 683 och tycker att det låter ypperligt vackert.

Har även lyssnat på (inte alla med NAD):

DALI Concept 6/8/10
DALI IKON 5
DALI Suite 2.8
B&W 705
Audiovector <en del modeller> (Arcam och Naim)
KEF iQ9 (Primare)
Acoustic Energy Aelite Three (Marantz och Primare)
Med flera ...

Till musik bl a: Dire Straits, AC DC, Led Zeppelin, Mustasch, Metallica, Creedence Clearwater, Bad Company m.m.

Den enda högtalare som kom i närheten av 683:orna (med musiken ovan) var Acoustic Energy Aelite Three med Primare rakt igenom.

Postad 09 March 2008 - 18:48

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Provlyssna på B&W 703 och Dali mentor 5 med en Nad M3 + M55. Enligt både mig och min mor lät Dali+Nad bättre än B&W. Mer harmoniskt med Dali högtalarna, flöt på mer behärskat. Diskanten lät hissad med B&W+Nad medans mellanregistret hamna i skymundan.

Postad 09 March 2008 - 19:01

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0
Tycker inte du ska bry dig så mycket vad andra säger. Hälften kommer att säga att du inte ska köra B&W tillsammans med NAD, medans andra säger att du ska det. Jag tillhör den sistnämnda skaran. Hellre B&W till NAD än DALI. Men som sagt, tror inte du kommer bli besviken, oavsett vad du väljer. Att sedan dra paralleller till saker som kostar dubbelt så mycket och sedan välja utifrån det känns inte så relevant i detta sammanhang.

MVH Flingan

Redigerat av Flingan, 09 March 2008 - 19:02.

Postad 09 March 2008 - 19:01

MackeNo1
  • MackeNo1
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0

ett par alternativ kanske?

Hmmm, har aldrig hört talas om något av märkena. Men XTZ hade ju fått genomgående 10 poäng och hade ett utseende som tilltalade mig. Någon här som vet om denna högtalare passar bra ihop med NAD? Det faktum att den kostar lite mindre är onekligen bra för plånboken :)

Elac var ju även dom under 10k men den hittade jag inte så mkt info om. Någon här som har lyssnat på dom, helst då ihop med NAD givetvis..

Tackar för tipsen!

Har spelat NAD T765 (stereoläge) ihop med B&W 683 och tycker att det låter ypperligt vackert.

Har även lyssnat på (inte alla med NAD):

DALI Concept 6/8/10
DALI IKON 5
DALI Suite 2.8
B&W 705
Audiovector <en del modeller> (Arcam och Naim)
KEF iQ9 (Primare)
Acoustic Energy Aelite Three (Marantz och Primare)
Med flera ...

Till musik bl a: Dire Straits, AC DC, Led Zeppelin, Mustasch, Metallica, Creedence Clearwater, Bad Company m.m.

Den enda högtalare som kom i närheten av 683:orna (med musiken ovan) var Acoustic Energy Aelite Three med Primare rakt igenom.

Låter ju väldigt bra det där (precis vad jag vill höra), men det är konstigt att åsikterna är så skilda angående NAD - B&W kombinationen.

Räcker med att se till nästa inlägg:

Provlyssna på B&W 703 och Dali mentor 5 med en Nad M3 + M55. Enligt både mig och min mor lät Dali+Nad bättre än B&W. Mer harmoniskt med Dali högtalarna, flöt på mer behärskat. Diskanten lät hissad med B&W+Nad medans mellanregistret hamna i skymundan.

Antar att man egentligen ska ta med sig sin utrustning till butiken för att lyssna och själv bilda sig en uppfattning. Men är inte så sugen på att släpa med mig 40kg slutsteg och 7-8kg försteg in till stan :blink:

Postad 09 March 2008 - 19:19

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
jag tror att elac kan vara ett intressant alternativ: högupplöst ljudbild och lättplacerad högtalare som borde komplettera ljudet i NAD på ett bra sätt.

99.36 är konstruerad i Sverige, tillverkad i Kina med riktigt riktigt detaljerad banddiskant, fin frekvensgång i mellanregistret och bra stöd i den lite djupare basen. Högtalaren älskar kraft & kontroll så din muskulösa nad kommer till sin rätt här.

Kent Johansson https://www.minhembi.../Kent Johansson här på forumet har ett par 99.36. och fotin på in och utsidan av dom

elac är testade av ljud och bild hemma exvis.

Postad 09 March 2008 - 19:27

Unregisteredaefc5739
  • Unregisteredaefc5739
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0

Antar att man egentligen ska ta med sig sin utrustning till butiken för att lyssna och själv bilda sig en uppfattning. Men är inte så sugen på att släpa med mig 40kg slutsteg och 7-8kg försteg in till stan :)

Det du kan göra är att ta med dig musik som du lyssnar på till Hifi-klubben. Spendera några timmar på att lyssna på högtalare (t ex B&W DM683) och driv dessa med en bra NAD-förstärkare (NAD T765/T775/T785 m.m.).
När du väl har hittat en högtalare som låter bra så låna hem ett par över en helg och lyssna med dina egna grejer.

Det viktiga är att du får en egen uppfattning om vilka högtalare som låter bra för dig och inte vad andra tycker.

Postad 09 March 2008 - 19:39

MackeNo1
  • MackeNo1
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0
Har suttit och läst det jag har kunnat hitta om XTZ nu och dom verkar göra extremt bra och prisvärda högtalare, konstigt att jag inte hört talas om dom alls tidigare. Dom har ju dessutom en buy&try på 3 veckor där man har möjlighet att returnera högtalarna om man inte är nöjd, mycket bra initiativ! Då får man ju möjlighet att lyssna på högtalarna i "rätt" miljö och med den utrustning man har hemma.

Kanske ett måste med tanke på att det såvitt jag förstår inte finns några återförsäljare ute i landet, men fortfarande ett mycket bra initiativ.

Tackar för att ni öppnat mina ögon för XTZ :)

Ska göra precis som ni rekommenderar, ta med mig favoritmusiken till Hifiklubben och lyssna på B&W med en kraftig NAD förstärkare. Så får vi se vart det landar till slut... :blink:

Postad 09 March 2008 - 19:45

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
Lycka till! Berätta vad du kommer fram till!

Postad 09 March 2008 - 19:52

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Även jag har XTZ 99.36 och kan bara säga att det är en grym högtalare. :)

De spelar Ramstein lika bra som Dire Straits och Katie Melua. :blink:

Och med lite mer kraft så blir det bara ännu bättre. :)

Mvh
AlexanderE

Postad 09 March 2008 - 21:41

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Ang NAD och B&W eller Dali så är det helt en smak sak..
Personligen så gillar jag inte Dalis modeller under Helicon speciellt över huvudtaget..
Oavsett om det är NAD eller inte.. :blink:

Med det ville jag bara ha sagt att allt är smaksak..
Jag gillar B&W med NAD.. Tycker de funkar kanon tillsammans..

Även Monitor Audio funkar kanon till NAD i mina öron..
Så har du möjlighet att testa din elektronik med ett par MA RS så gör det.. Du har ju inget att förlora på det.. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.