Många intressanta förslag. (Har redan de flesta.) Skulle uppskatta om ni angav åldern på de ni refererar till.
T.ex. så är jag förtjust i Ardbeg. Jag finner den 17åriga klart överlägsen de yngre. (Varm rekommendation!). Då det däremot gäller Lapgroag gillar jag 10-åriga bättre än 15. Blir därför intressant at höta vad ni refererar till för ålder.
k -
Håller med om det mesta. Var ett tag sedan jag drack Springbank och den är inte så lätt att få tag i. Blir väl vid nästa Skottlandsbesök kanske...
Ardbeg kan jag som sagt varmt rekomendera de äldre. Fantastiska.
Då det gäller Highland Park tycker jag faktiskt inte den 18-åriga är bättre. Vet inte om jag hade ätit något konstigt innan sist, men jag föredrog den 12-åriga. Ska testa dem igen i helgen och se om jag ändrat mig ...
För Bowmore är hela woodfinish-serien lite kul. Även darkest och dawn är klart intressanta. Ruggigt goda om man är på rätt humör. Gillar du dem tycker jag du ska testa Glennmorengies woodfinish. (De har för övrigt en underbar 18-åring som jag hört ska komma till systemet. Köp!)
Nelson24 -
Hmmmm - har bara testat de vanliga Aberlour 10 och 15 och 18 år. Ska försöka få tag i ditt tips.
Longmorns 15-åriga är riktigt god efter maten. (Används bl.a. i Chivas) Inte så muntert namn bara ...
Sampa -
Håller med om att Ileach är en av systemets mest prisvärda. Tillsammans med en annan Isla Bunnahabbahin (hur det nu stavas). enligt mina källor görs Ileach på Ardbeg, men pga nedläggningen har den nya whiskeyn inte nått den mognad de vill ha så de säljer den under annat namn. Vet inte hur det stämmer, men mumsig är den. (Att Laproaig och Lagga skulle samarbeta har jag svårt att tro pga att de är uppköpta i olika bolag, men jag har ju haft fel förr ...)
silversurfarn -
Hörde att de fåt macs 18-åriga på systemet. Då var den helgbudgeten spräckt ... Måste testa.