Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Val av stativhögtalare

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 March 2008 - 14:59

Stierna
  • Stierna
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Jag står nu inför en uppgradering, då jag nu har sålt av mitt system bestående av Infinity BETA 50, 20 och C360.
Anledningen till att jag sålde för att jag inte var riktigt nöjd med det och tycker att det tog lite för stor plats.

Så nu är jag ute på jakt efter att ha bara stativhögtalare både som frontar och bakhögtalare och skulle
behöva lite tips och råd om vilka ni rekommenderar. Det är ju självklart mina öron som kommer att göra
slutbedömningen, men skulle behöva några vägvisare så att det blir lättare att hitta rätt.

De högtalarna som jag har varit och tittat lite på är:

B&W

tillsammans med

Tycker själv att detta lät väldigt bra och har planerat att låna hem dessa för ett grundligare test. Men
känner ändå att jag vill ha lite förslag på andra högtalare, så man inte begår ett misstaget.

Till en början ska jag driva högtalarna med en Harman Kardon AV630, men även denna kommer kanske bli
intressant för byte i framtiden.

Tacksam för alla svar

/mvh Oskar

Postad 10 March 2008 - 15:31

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
685 är mycket trevlig. Dock väldigt snäll i alla register, så jag upplever den lite klen till rockig musik.

En annan jag gillar, för övrigt den enda ur RS-serien jag gillar är Monitor Audio RS-1. En del klagar på MA, men just RS-1 tycker jag dom har lyckats väldigt bra med.

Dynaudio 42 är en lite rackare som spelar för fullt hus!

Där är några förslag från min sista runda inför mitt eget köp. Men helt rätt som du säger,det är dina öron som ska avgöra.

Postad 10 March 2008 - 15:33

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
Två bra tips är Focal 806V eller någon av Elac stativarna. Elac finns hos hifikit och Bestsound, Focal finns på massa ställen. Sök upp Focal 806V här på minhembio så ser du inköpställena.

Men det beror på vad du gillar för ljud, bäst att du lyssnar som sagt.

Postad 10 March 2008 - 15:47

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
B&W 685 är en mycket trevlig högtalare. Se dock bara till att du inte testar B&W CM1 när du är på HiFi Klubben för de skapar ha-begär vill jag lova.. ;) Behöver inte ens basen till dem om man nu inte har ett rum större än 30kvm.

Postad 11 March 2008 - 09:29

Stierna
  • Stierna
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

685 är mycket trevlig. Dock väldigt snäll i alla register, så jag upplever den lite klen till rockig musik.

En annan jag gillar, för övrigt den enda ur RS-serien jag gillar är Monitor Audio RS-1. En del klagar på MA, men just RS-1 tycker jag dom har lyckats väldigt bra med.

Dynaudio 42 är en lite rackare som spelar för fullt hus!

Där är några förslag från min sista runda inför mitt eget köp. Men helt rätt som du säger,det är dina öron som ska avgöra.

Två bra tips är Focal 806V eller någon av Elac stativarna. Elac finns hos hifikit och Bestsound, Focal finns på massa ställen. Sök upp Focal 806V här på minhembio så ser du inköpställena.

Men det beror på vad du gillar för ljud, bäst att du lyssnar som sagt.

B&W 685 är en mycket trevlig högtalare. Se dock bara till att du inte testar B&W CM1 när du är på HiFi Klubben för de skapar ha-begär vill jag lova.. :P Behöver inte ens basen till dem om man nu inte har ett rum större än 30kvm.

Tack för tipsen! =D

Har några högtalare att titta på nu:

Monitor Audio RS-1

B&W CM1

B&W DM685

Focal 806V eller Elac stativarna passade tyvärr inte riktigt in i min inrednings stil. ;)

Nu får man börja titta runt, vilket som är det närmaste stället att lyssna på dessa. B)

/mvh Oskar

Postad 11 March 2008 - 09:44

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
Hmmm dessa har fått fina tester och omdömen:

Även

Är ett fint alternativ.

Sedan tycker jag att B&Ws subbar är lite dyra i förhållande till ljudet, en
ger mycker för pengarna.

Sedan tycker jag att du skall lyssna på ELacs högtalare om inte form är totalt styrande :-), här är en :

Redigerat av spacebot, 11 March 2008 - 09:46.

Postad 11 March 2008 - 14:14

Stierna
  • Stierna
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Även

Är ett fint alternativ.

ger mycker för pengarna.

Sedan tycker jag att du skall lyssna på ELacs högtalare om inte form är totalt styrande :-), här är en :

Det har du helt rätt i, var själv inte så imponerad av B&W subben:

Men så tycker jag iaf så att det är snyggt att har alla högtalarna i samma serie.

Något som jag tycker är lite jobbigt med XTZ är att de har den blanka ytan och alla fingeravtryck syns, måste
ju vara lätt att städa också. ;)

En annan sub jag har tittat på är:

Är det någon annan som har några förslag på en passande sub till de högtalarna som har tagits upp?

/mvh Oskar

Postad 11 March 2008 - 14:53

Entraktor
  • Entraktor
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Något som jag tycker är lite jobbigt med XTZ är att de har den blanka ytan och alla fingeravtryck syns, måste
ju vara lätt att städa också. ;)

XTZ-subben finns även i matt svart.

Postad 11 March 2008 - 16:49

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
när man väl har lekt färdigt med inställningarna blir det inte några fingeravtryck. Och jo jag har två barn i förskoleåldern, men dom klättrar inte på stereoprylarna.

Postad 11 March 2008 - 17:21

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

• 902 inlägg
  • 0
Dali Ikon 2 kanske? ;)

Postad 12 March 2008 - 13:19

Stierna
  • Stierna
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Har suttit och tittat lite här nu på lunchen och råkade bläddra förbi:

Någon som har varit och lyssnat på dessa?

/mvh Oskar

Postad 12 March 2008 - 14:45

Stierna
  • Stierna
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Även

Är ett fint alternativ.

ger mycker för pengarna.

Har suttit och tittat lite på dessa högtalarna och mina ögen börjar trivas med dem mer och mer...
Men varför rekommenderar du just dessa?

Vad rekommenderar du att driva dem med, om man nu ska ha det som frontar till en hemmabio?

Synda att det är så långt att åka om man ska lyssna på några XTZ.

/mvh Oskar

Postad 12 March 2008 - 16:18

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Jo, men XTZ är det väl buy and try garanti på? Bara att skicka tebax om du inte är nöjd.

Postad 12 March 2008 - 17:13

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0

Focal 806V eller Elac stativarna passade tyvärr inte riktigt in i min inrednings stil. ;)

Nu får man börja titta runt, vilket som är det närmaste stället att lyssna på dessa. :D

/mvh Oskar

Hehe mer lik Elac kan man väl inte komma när det gäller utseendet till både RS1 och B&W CM1, samma träslag samt mycket silver kring elementen i båda!

Focal finns ju också i svart precis som B&W, jag tycker iaf du ska lyssna på dem båda, det blir ju bara synd om dig annars :D

Redigerat av Graziano, 12 March 2008 - 17:17.

Postad 12 March 2008 - 17:41

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
Varför?

XTZ går djupt i basen, rak fin frekvensgång, detaljerad mellanregister och ren diskant.

B&W är lättillgängliga, trevligt ljus, får mycket musik att låta bra- en schysst högtalarkompis.

ELAC har en mer tysk, dynamisk spelstil.

KEF har jag ingen aning om hur dom låter ;)

Hoppas jag svarade på din fråga :D

Postad 13 March 2008 - 00:11

Acid
  • Acid
  • Lärjunge

• 352 inlägg
  • 0
Kan bara rekommendera B&W 685 har dom själv och är fruktansvärt nöjd med dom. Har haft Dali Concept 6 och Canton GLE 409 innan och enligt MITT tycke så är 685:orna mycket bättre, skulle aldrig byta tillbaka är glad jag sålde mina gamla högtalare. Nu ska jag bara byta ut min förstärkare oxå till en Cambridge 840A V.2 och senare CDn i samma serie.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.