Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Målad vägg i stället för duk?

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 March 2008 - 11:12

Dabbi2000
  • Dabbi2000
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Frun är inte så glad över att ha en projektor-duk i vardagsrummet så jag ville fråga er om hur mycket sämre bilden blir om man använder väggen direkt? Nu är det så att färgen är en ljus-lila en, kan man med ställningar i projektoren kompensera för den lila färgen?? Eller behöver jag byta fru?

Postad 11 March 2008 - 11:21

Digitalsixx
  • Digitalsixx
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Varför inte köpa en motordriven duk, typ kingpin eller annat märke.

Postad 11 March 2008 - 12:07

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • Lärjunge

• 463 inlägg
  • 0

Frun är inte så glad över att ha en projektor-duk i vardagsrummet så jag ville fråga er om hur mycket sämre bilden blir om man använder väggen direkt? Nu är det så att färgen är en ljus-lila en, kan man med ställningar i projektoren kompensera för den lila färgen?? Eller behöver jag byta fru?

Intressant tanke ;-) Det borde kanske gå om man är riktigt vass på färgtemperatur. Det blir även svårt att sätta dit en svart ram utan att hon märker den. Du tappar mycket kvalitet på dom två genvägarna! Varning! ;)

Kolla runt på forumet efter snygga lösningar. Testa muta henne med ett par sammetsröda draperier vid duksidorna. Riktigt snyggt faktiskt!

Redigerat av Unregistered8de98e76, 11 March 2008 - 12:10.

Postad 11 March 2008 - 12:26

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Jag skulle inte rekommendera att skjuta projektorn mot en lila bakgrund. Finns som sagt bra motordrivna dukar (eller manuella rullgardinsdukar om man vill spara in lite på kostnaden). Kolla runt lite! Alternativet är att måla en duk med lämplig färg (Sök i forumet på goo) men då får du en vit fyrkant på väggen vilket kanske inte är acceptabelt? ;)

Postad 11 March 2008 - 12:27

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Om enda alternativet är att köra på en lila vägg så hade jag nog hoppat över projje överhuvudtaget...

Personligen så skulle jag bytt fru. :P

Kingpin = skräp så det skulle jag oxå undvikit.

Sätt ner foten och köp en vettig ramspänd duk istället! ;)

Redigerat av Dr. Death, 11 March 2008 - 12:28.

Postad 11 March 2008 - 12:31

_green_
  • _green_
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Det borde väl gå att måla väggen i en neutral ljusgråvit färg istället? Det blir rätt rejält svårt att kompensera för lila-färgen tror jag. Men, det är ju en smaksak också. Om man tycker att korrekt färg inte är helt viktigt så är det bara att köra direkt på väggen och dra ner lite lila i projen.

Det verkar som ett mycket dåligt förslag att byta fru!

Redigerat av _green_, 11 March 2008 - 12:55.

Postad 11 March 2008 - 13:33

Rasken
  • Rasken
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0

Om enda alternativet är att köra på en lila vägg så hade jag nog hoppat över projje överhuvudtaget...

Personligen så skulle jag bytt fru. :P

Kingpin = skräp så det skulle jag oxå undvikit.

Sätt ner foten och köp en vettig ramspänd duk istället! ;)

Nu måste jag bara fråga vilken duk och projektor du har? Jag menar att döma ut Kingpin som "skräp" helt utan omsvep, då blir jag helt klart nyfiken vilken setup du har.

Postad 11 March 2008 - 13:40

Dabbi2000
  • Dabbi2000
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Projektoren har jag inte köpt än pga detta, om det blir helt omöjligt med målad vägg så går jag hällre till en mindre LCD, där har jag i alla fall fått henne på en 40" ... Man skulle nämligen tro att med lite ändringar i RGB ställningarna så kunde detta gå - inte perfekt men bättre än 40" !

Faktiskt så står det en bänk vid väggen så en möjlighet också är att dra upp projektor-duk nerifrån... får titta på det också.

Det är svårt med frun. Har dock gått bättre efter jag pekat på hur kul det skulle bli med Eurovision party med projektor ;)

Postad 11 March 2008 - 13:54

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Om du är händig kan du bygga dig en egen sådan här: http://www.hembiobut...p?pgrpnr=125040

Om du inte är händig men har pengar så kan du köpa den. Är du varken händig eller villig att pynta så mycket tycker jag att du ska måla direkt på väggen. ;) Jag kör egenmålat med min Panasonic AE2000 och tycker det ser lika bra ut som dukar för 20k+ i butiker. Men det är jag det. :P

edit: Läste nog för snabbt, du ska alltså köra på en vägg utan att måla den vit? B) Det tycker jag inte låter som en bra idé alls.

Redigerat av Unregisteredec19889e, 11 March 2008 - 13:58.

Postad 11 March 2008 - 15:27

snutstrut
  • snutstrut
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Jag har sett folk som kört med golvmonterade rullgardinsdukar bakom tv-bänken och att man sedan drar duken upp mot väggen. Väldigt diskret och snyggt. Projecta vet jag tillverkar sådana dukar.

Postad 11 March 2008 - 17:40

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 1

Projektoren har jag inte köpt än pga detta, om det blir helt omöjligt med målad vägg så går jag hällre till en mindre LCD, där har jag i alla fall fått henne på en 40" ... Man skulle nämligen tro att med lite ändringar i RGB ställningarna så kunde detta gå - inte perfekt men bättre än 40" !

Faktiskt så står det en bänk vid väggen så en möjlighet också är att dra upp projektor-duk nerifrån... får titta på det också.

Det är svårt med frun. Har dock gått bättre efter jag pekat på hur kul det skulle bli med Eurovision party med projektor ;)

Det är nog mest problem med att det vita blir helt förvrängt, även om man kan leva med att färgerna bli lite förvrängda. Funkar ju hjälpligt att skjuta bild mot ett lakan eller vit/grå vägg, men blir lite mer stuns i bilden med en riktig duk.
Men du får väl leta på lite snygga galleri-setuper här på forumet och lotsa runt frun din på dom sidorna så kanske hon kan ändra sig. Ramspänt är ju snyggt och när man inte använder anläggningen så kan man ju tänka sig duken som abstrakt-konst =P

Tur att man börjat i andra änden, hembio och biljardbordet har man redan så när det kommer till flick/dejting-bestyr så blir det mer ..take it or leave :P

Redigerat av HenkeEdge, 11 March 2008 - 23:20.

Postad 11 March 2008 - 18:43

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0
Ett annat tips är att sätta upp en ramspänd duk och sedan sätta ett snyggt tyg med motiv på den så får du ett konstverk på väggen, sen kan du bara ta bort tyget när du kollar film. Jag ska själv försöka mig på det så småning om. Bl a Marimekko har snygga tyger som damerna brukar gilla.

Postad 11 March 2008 - 22:24

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

Tål att tänka på ! Du får väl lägga upp en bild på' na, ta även en på rummet så kanske någon klurar ut en bra lösning. Annars är ju vardagsrum snygga i lite sydlänskt vit och då kan du både behålla frun och slippa spyfärdiga karaktärer på duken.

Postad 11 March 2008 - 22:34

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0
Jag har målat direkt på väggen =) blev hur bra som helst. Min förra duk som jag byggde själv blev några tum för stor när jag vann CV 15" de gick upp över duken så skulle bli en ny, när jag fick omtapetserat så målades 1 vägg brun som fond och istället för att köpa en ny MDF som skulle kosta pengar och måla så tejpa jag ram på väggen och målade 4 lager direkt på. Den är helt slät då det spacklades och slipades rejält så det är jämt och fint.

Se i mitt galleri Ska måla svarta ramar men har varit så mycket ännat runomkring så har helt enkelt inte blivit av än, men fungerar bra ändå =) så du behöver helt enkelt måla om hela väggen ljusgrå. kan du göra någon najs väggmålning på sidorna.

Redigerat av Unregistered32555851, 11 March 2008 - 22:36.

Postad 12 March 2008 - 01:13

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • Lärjunge

• 463 inlägg
  • 0

Om du är händig kan du bygga dig en egen sådan här: http://www.hembiobut...p?pgrpnr=125040

Om du inte är händig men har pengar så kan du köpa den. Är du varken händig eller villig att pynta så mycket tycker jag att du ska måla direkt på väggen. :( Jag kör egenmålat med min Panasonic AE2000 och tycker det ser lika bra ut som dukar för 20k+ i butiker. Men det är jag det. :lol:

edit: Läste nog för snabbt, du ska alltså köra på en vägg utan att måla den vit? :blush: Det tycker jag inte låter som en bra idé alls.

Hej! Så du har en AE2000 :-) Hur tycker du den står sig mot din 75-kilos CRT?
Trevligt galleri! ska du inte fixa en ram till dukytan?

Postad 12 March 2008 - 20:19

Dabbi2000
  • Dabbi2000
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
har någon här länk för projektordukar som öppnas nedifrån?

vilken är den ideala färgen om jag nu får måla om väggen?

Postad 12 March 2008 - 20:44

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Helt normal vit. ;)

Absorbenten: Jag har fixat ram, har bara inte lagt upp nya bilder. :D AE2000 står sig väldigt bra mot CRTn, bättre på allt, förutom det där med svärtan som man saknar ibland. Men med 1080p-material sitter jag bara och ler åt den sjukt grymma bilden.

Postad 13 March 2008 - 06:55

_green_
  • _green_
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Det finns några trådar om DIY-dukar i underforumet Dukar här på Projektoravdelningen där "dukfärg" diskuteras. https://www.minhembi...hp?showforum=45

Själv kör jag med en bruten vit väggfärg med glans 07 och färgvärde 0500. Den ser helt vit ut om man inte har nått att jämföra med, men har man något helvitt så ser den lite grå ut. Andra kör med mörkare grått för att få till högre svärta, men det är kanske inte så kul att ha en hel vägg i lite mörkare grått.
Tycker det funkar mycket bra. Hade lätt kunnat tänka mig den färgen på väggen om den bara varit helt slät.

Lycka till och hoppas du får till en duk eller måla väggen då projektor är så otroligt trevligt! Din fru kommer nog se ljuset sen. :)

Postad 13 March 2008 - 07:58

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Jag målade upp några provbitar och lånade även några hos färghandlaren med olika brytningar, flyttade runt dem i bilden och avvägde för och nackdelar mest med hänsyn till hur utfrätt ljusa färger blev. valet föll på vanlig matt takfärg som rullades med fin roller "snobbroller" för tort för att få lätt knottrig yta ungeför som sandpaper . det hela rullades på en gipsplatta som sen ställdes på några tunna lister och sen listades fast med vanlig svartmålad täcklist.

Postad 13 March 2008 - 12:47

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0

har någon här länk för projektordukar som öppnas nedifrån?

Jag avände mig utav Inova Xtramatt s1500 när jag byggde egen mdf-duk, blev rekommenderad det av anställda på färghuset här i Eskilstuna. Den färgen är gråaktig, min duk som jag har på väggen är Inova Xtramatt s1000 lite ljusare i sig. Har inte märkt någon större skillnad på de olika nyanserna. Tycker att den färgen är riktigt bra.

Postad 13 March 2008 - 20:01

Unregistereda22d99cd
  • Unregistereda22d99cd
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Jag målade min vägg en gång i tiden och d blev kanon!

Målade väggen i matt vit takfärg med kulör S3000 som är lite lite gråaktig för att få bättre svärta och mer tryck i färger!

Blev klockrent bara måla om någon e sugen på d.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.