Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

4:3 format på 16:9 plasma

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 March 2008 - 15:42

socker_conny
  • socker_conny
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hej
hoppas jag posta rätt.

Jag har skaffat canal+ HD box med HD kanaler,men när man zappar igenom ikke HD kanaler är vissa av dom i 4:3 format.Innan när jag hade en vanlig digitalbox då hade jag 16:9 format på alla kanaler.Kanaler som inte är i 16:9 nu är tex Kanal 5,Discovery,Jag har ställt in plasman (LG 42PM1MA) på 16:9 och HD boxen kan jag inte ändra format på,kanske ska tillägga att jag kör med HDMI mellan apparaterna.Provade och köra med SCART då blev det 16:9 på alla kanaler, Funderar på om de är så att alla kanaler inte sänder ut i 16:9 format?
HD kanalerna funkar felfritt
tacksam för svar

Postad 11 March 2008 - 15:52

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0
fel forum men tryck på on-demand knappen på fjärrisen

Postad 17 May 2008 - 10:38

Sekely
  • Sekely
  • Forumräv

• 532 inlägg
  • 0
Det är sändningen som är sån av någon anledning. Går tyvärr inte ändra på.

Postad 17 May 2008 - 10:50

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Sänds kanalen i 4:3 så är det inte så konstigt att den visas i 4:3 på TV:n. :)
Eller är du en av dem som gillar att se allt utdraget på bredden så det ser helskumt ut, hellre än att ha lite svart på sidorna?

Postad 20 May 2008 - 16:03

Sekely
  • Sekely
  • Forumräv

• 532 inlägg
  • 0

Sänds kanalen i 4:3 så är det inte så konstigt att den visas i 4:3 på TV:n. :)
Eller är du en av dem som gillar att se allt utdraget på bredden så det ser helskumt ut, hellre än att ha lite svart på sidorna?

Jag vet inte om de va min komentar du påpeka men det spelar ingen roll.

Ska beskriva bättre. Man sänder allt i 16:9 men har lagt in svarta kanter när det är 4:3, så när bilden är i 4:3 så sänds den i 16:9 som allt annat med svarta kanter. Hoppas det blev bättre

Postad 05 July 2008 - 23:05

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

• 1161 inlägg
  • 0
Nån här som kan svara på om en plasma tar skada av att se film med svart uppe och svart nere? Eller måste man alltid dra ut bilden så att den täcker hela tv bilden?

Postad 06 July 2008 - 01:51

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Nån här som kan svara på om en plasma tar skada av att se film med svart uppe och svart nere? Eller måste man alltid dra ut bilden så att den täcker hela tv bilden?

fel forum men svar NEJ

Postad 06 July 2008 - 07:56

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4329 inlägg
  • 0

Ja det måste du annars exploderar tv:en!!! :)

Nej du behöver inte oroa dig om det. Det kan förekomma spökeffekter om du tittar på samma sak länge men de försvinner fort efter att du har bytt. Hemma hos mig rullar barnkanalerna varma på dagen och när jag skall titta på tv på kvällen är det spökeffekter ("inbränningar") på sidorna men dessa försvinner inom 60 sekunder.

Postad 06 July 2008 - 15:23

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0
Är det inte så att om man uteslutande tittar på material med svarta kanter så kommer det med tiden att uppstå skillnader i ljusstyrka i de tidigare svarta områdena i förhållande till resten av bilden när man väl tittar på något som faktiskt utnyttjar hela bildytan? Dvs att man i praktiken "sliter ut" olika delar av bildytan olika fort...

Postad 06 July 2008 - 19:28

Fangface
  • Fangface
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Är det inte så att om man uteslutande tittar på material med svarta kanter så kommer det med tiden att uppstå skillnader i ljusstyrka i de tidigare svarta områdena i förhållande till resten av bilden när man väl tittar på något som faktiskt utnyttjar hela bildytan? Dvs att man i praktiken "sliter ut" olika delar av bildytan olika fort...

Satt oxå och funderade på det. Rent logiskt så borde det väl bli så?
Isåfall är frågan hur lång tid det tar innan man verkligen ser någon skillnad. Lär väl inte vara någon som vet iofs...
Det blir ju rätt mycket visning i just 2,35:1 iom BD.

Postad 07 July 2008 - 01:17

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Satt oxå och funderade på det. Rent logiskt så borde det väl bli så?
Isåfall är frågan hur lång tid det tar innan man verkligen ser någon skillnad. Lär väl inte vara någon som vet iofs...
Det blir ju rätt mycket visning i just 2,35:1 iom BD.

du kan säkert se en skillnad efter 15-20000 timmar, men ska du se så mycket BD i sträck bara i 2:35 så blir du nog ganska uttråkad med tanke på utbudet :D

Postad 07 July 2008 - 01:52

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0
Med tanke på att 20.000 timmar är närmare 2,5 års oavbrutet tittande 24/7 så hinner det troligen komma lite nya titlar under tiden;)

Men allvarligt så har jag svårt att förstå vad du grundar påståendet att det tar 15-20.000 timmar på?

Flygplatsskärmar och andra skärmar som står igång dygnet runt brukar ju användas som skräckexempel gällande inbränningsproblem. Om skärmen "bara" varit igång 12 timmar per dygn så skulle den vara 4-5 år gammal vid 20.000:e timmen. Skärmarna som fanns för 4-5 år sedan var väl inga höjdare gällande inbränning direkt... Vilket alltså gör mig tveksam till om det existerar en enda plasma som hållit så många timmar över huvud taget...

Att det rör sig om tusentals timmar på en modern skärm innan man märker eventuellt ojämt slitage är säkert möjligt. Jag utesluter inte heller att siffran 15-20.000 kan vara sann. Men utan någon källa som styrker den saken utesluter jag inte heller t ex att siffran 1.500-2.000 kan stämma ännu bättre.

Det vore med andra ord intressant att veta mer exakt hur lång tid det tar att bli ett problem, om det ens blir ett problem, samt om det är någon idé att försöka alternera aspekt ration på materialet man tittar på för att lindra det eventuella problemet.

Postad 07 July 2008 - 04:36

Fangface
  • Fangface
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Nej, det blir/är väl egentligen inget problem. Bara den "håller" ett par tusen timmar, sen är det ju förmodligen ändå dags att byta upp sig...

Postad 07 July 2008 - 08:12

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Med tanke på att 20.000 timmar är närmare 2,5 års oavbrutet tittande 24/7 så hinner det troligen komma lite nya titlar under tiden;)

Men allvarligt så har jag svårt att förstå vad du grundar påståendet att det tar 15-20.000 timmar på?

Flygplatsskärmar och andra skärmar som står igång dygnet runt brukar ju användas som skräckexempel gällande inbränningsproblem. Om skärmen "bara" varit igång 12 timmar per dygn så skulle den vara 4-5 år gammal vid 20.000:e timmen. Skärmarna som fanns för 4-5 år sedan var väl inga höjdare gällande inbränning direkt... Vilket alltså gör mig tveksam till om det existerar en enda plasma som hållit så många timmar över huvud taget...

Att det rör sig om tusentals timmar på en modern skärm innan man märker eventuellt ojämt slitage är säkert möjligt. Jag utesluter inte heller att siffran 15-20.000 kan vara sann. Men utan någon källa som styrker den saken utesluter jag inte heller t ex att siffran 1.500-2.000 kan stämma ännu bättre.

Det vore med andra ord intressant att veta mer exakt hur lång tid det tar att bli ett problem, om det ens blir ett problem, samt om det är någon idé att försöka alternera aspekt ration på materialet man tittar på för att lindra det eventuella problemet.

Jag tog det som ett exempel då jag har för mig att någon av Plasmapanel tillverkarna påstod för något år sedan att en panel tappade halva sin ljusstyrka på 20000 timmar (kompenseras av användaren med TV inställningarna) MEN om man aldrig tittat på annat än 2:35 film under dessa år så skulle över och underkanten påvisa för stark ljusstyrka om man plötsligt fick för sig att börja titta på annat än 2:35 film...

Postad 06 September 2008 - 01:02

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1488 inlägg
  • 0
Nån som vet mer om det här med att bilden ibland inte täcker hela skärmen...

Finns ju som sagt ganska många 4:3 program och blue-ray är ju ofta i 2,35:1. Finns ju sidomasker man kan använda för 4:3 (med det vill man ju inte) men för 2,35:1 kan man väl inte göra något för att skydda tv:n... Är detta ett stort problem, kanske rent av plasmateknikens största?

Hur gör ni. Använder ni grå sidomasker eller skiter ni i det? Och är det någon som märkt en inbränning/försvagning av ljusstyrkan pga mycken 4:3 eller 2,35:1 tittande?

Postad 06 September 2008 - 02:30

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Hur gör ni. Använder ni grå sidomasker eller skiter ni i det? Och är det någon som märkt en inbränning/försvagning av ljusstyrkan pga mycken 4:3 eller 2,35:1 tittande?

Jag kör 16:9 format hela tiden,vid 2,35:1 tittande har jag inte märkt någon inbränning eller försvagning.

Postad 19 September 2008 - 07:33

Zamien
  • Zamien
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Jag har haft min plasma i 3 år nu och skulle gärna vilja att den började strula så jag kan motivera familjen att köpa nytt :)
Men min Panasonic bara går och går som en Duracellkanin och jag har aldrig sett antydan till ojämnt slitage eller inbränningar.

Postad 15 October 2008 - 23:39

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0
Utsliten efter 2000 timmar? Min 1.5 år gamla tv har snart gått det.
Vi hade en Philips 28" som inhandlades i slutet av 80-talet, den funkade klockrent utan större problem tills för ca: 3 år sedan då den blev segstartad. När den väl varit igång ett tag var den dock precis som vanligt. Undrar hur många tusen timmar den gick egentligen.
När jag var liten hade jag ju på tvn iaf 10h per dag minst. Det är iaf minst 3000 timmar på ett år...
Och antalet år kan ni räkna själva...

Postad 16 October 2008 - 00:27

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

När jag var liten hade jag ju på tvn iaf 10h per dag minst. Det är iaf minst 3000 timmar på ett år...

Ja det är väl vad min är på minst 10 timmar per dag. :)

Postad 16 October 2008 - 12:09

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

Nån som vet mer om det här med att bilden ibland inte täcker hela skärmen...

Finns ju som sagt ganska många 4:3 program och blue-ray är ju ofta i 2,35:1. Finns ju sidomasker man kan använda för 4:3 (med det vill man ju inte) men för 2,35:1 kan man väl inte göra något för att skydda tv:n... Är detta ett stort problem, kanske rent av plasmateknikens största?

Har en Pioneer G6. Har gått i snart tre år. Ca 6.000 timmar. Har inget ojämt slitage idag. Dock fick jag en antydan till det efter första sommaren när jag körde Tour de France i 4:3 8 timmar om dan i tre veckor. Hittade då en fil jag kunde spela som var svart i mitten och har rörliga pixlar på sidorna. Körde den när jag inte var hemma i någon vecka. Vips alla spår borta.

Idag tror jag det är svårt att se så mycket 4:3 i sträck ens om man vill. Dessutom verkar plasmorna bara blivit bättre på detta. Har de sista två åren sett kanske 50% 2,35:1 med svart uppe och nere och ser inga spår efter det.

Skulle inte vara orolig idag.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.