Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blue ray kvalitet på hårddisk?

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 March 2008 - 16:04

Jinglerack
  • Jinglerack
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Hejsan! Nu vet inte jag om jag missar något självklart men i så fall så rätta mig. Jag undrade om man skulle kunna spara blueray skivor på datorn i iso (eller liknande) med en blueray brännare och på så vis överföra filmer i blueraykvalitet på en t.ex. popcorn hour. Finns det några stora brister i min plan eller är det bara att tuta och köra? Tack.

Postad 11 March 2008 - 16:07

Jensa86
  • Jensa86
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0
Det brister i att inte alla filmer går att rippa fungerande (BD+ titlar från FOX) och i att jag tror inte att popcorn hour klarar av att spela upp m2ts strömmar och defenitivt inte direkt från iso.

Postad 11 March 2008 - 16:09

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0
det ska inte vara några konstigheter så länge du har ett ripp program som fixar ev. kryptering av skivorna.
BTW: osäker på om det är tillåtet att diskutera på forumet om hur man kringgår kopieringsskydd...

EDIT:
TViX spelarna ska klara m2ts strömmar

Redigerat av PsychoCheF, 11 March 2008 - 16:09.

Postad 11 March 2008 - 17:49

Jinglerack
  • Jinglerack
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
1. Vad är det?
2. Vilka andra potentiellt enklare sätt finns det att få in filmer av samma kvalitet på mediacentret?

EDIT: Ville bara säga att jag ska inte streama utan spara på hårddisken.

Redigerat av Jinglerack, 11 March 2008 - 17:50.

Postad 12 March 2008 - 20:02

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Såhär ligger det till:

Vilken typ av media du sparar ditt högupplösta material på spelar ingen roll - du kan ha en filmsnutt som är 1920x1080 med 100 megabyte/sek bitrate sparat på en 5.25" floppydisk, men det blir en jäkligt kort film... Så vad du sparar din film spelar ingen roll vilket för oss in på hur man sparar filmer. Självklart vill inte filmbolagen att folk skall kopiera deras filmer varför de krypterar skivorna. Hur man kringår detta är inget vi diskuterar på detta forum dock.

Postad 13 March 2008 - 09:19

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Tyvärr så vann BD vilket gör det stort sett omöjligt att kopiera filmerna till hårddisk. BD+ är ett stort steg tillbaka för alla som föredrar ha sina filmer på hårddisk istället för att springa och leta upp en skiva varenda gång man ska se en film.

Postad 13 March 2008 - 16:28

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0
Kvaliten blir ju oftast märkbart bättre när filmer är ordentligt rippade till t.ex. HDD, sedan så bibehålls kvaliten mycket bättre i tiden.
Rörliga optiska media tillhör 70-talet, snart bli flashdiskar vardag tack&lov.

Postad 13 March 2008 - 17:48

Jinglerack
  • Jinglerack
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Såhär ligger det till:

Vilken typ av media du sparar ditt högupplösta material på spelar ingen roll - du kan ha en filmsnutt som är 1920x1080 med 100 megabyte/sek bitrate sparat på en 5.25" floppydisk, men det blir en jäkligt kort film... Så vad du sparar din film spelar ingen roll vilket för oss in på hur man sparar filmer. Självklart vill inte filmbolagen att folk skall kopiera deras filmer varför de krypterar skivorna. Hur man kringår detta är inget vi diskuterar på detta forum dock.

Om man nu sparar som du sa, varför skulle filmsnutten bli så kort? Har man plats att spara hela filen så borde det väl funka, eller?

Postad 13 March 2008 - 23:52

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Hehe, på en 5.25" floppydisk (som Dreadlock skrev) har du helt enkelt inte plats.B)

Postad 14 March 2008 - 13:23

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0
Om jag inte har räknat helt galet nu så bör väl två bild rutor ta upp ca 12MB, Om bilderna sedan är grovt komprimerade (90%) vilket det brukar vara så skulle man nog kunna pressa in den på en 3½"-diskett med utrymmet ca 1,44MB? Fast jag vet inte om två bild rutor kan räknas som film, inte mycket att hurra för. B)

Postad 14 March 2008 - 14:44

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

Om jag inte har räknat helt galet nu så bör väl två bild rutor ta upp ca 12MB, Om bilderna sedan är grovt komprimerade (90%) vilket det brukar vara så skulle man nog kunna pressa in den på en 3½"-diskett med utrymmet ca 1,44MB? Fast jag vet inte om två bild rutor kan räknas som film, inte mycket att hurra för. B)

Ha-HA
2 filmrutor är faktiskt en hel film om man väljer rätt kategori :D (in and out)
Sorry, kunde inte låta bli. Vet att det är fredag vilket är min ursäkt.

Dock har jag filmer(mina egna) kopierade till HDD och det fungerar bra.
Dock får man fundera lite innan man tar upp det i lika stor skala som man gjort med sin DVD -samlig.
Om jag minns rätt har jag en film som blev 44gb på HDD...10 sådana och man har...ja ni förstår

Postad 14 March 2008 - 22:27

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Kvaliten blir ju oftast märkbart bättre när filmer är ordentligt rippade till t.ex. HDD, sedan så bibehålls kvaliten mycket bättre i tiden.
Rörliga optiska media tillhör 70-talet, snart bli flashdiskar vardag tack&lov.

Vad är det som blir märkbart bättre när du har filmen på en HDD istället för att titta på filmen via en hddvd/bd-spelare?

Postad 14 March 2008 - 23:32

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Ha-HA
2 filmrutor är faktiskt en hel film om man väljer rätt kategori :blink: (in and out)

Dock får man fundera lite innan man tar upp det i lika stor skala som man gjort med sin DVD -samlig.
Om jag minns rätt har jag en film som blev 44gb på HDD...10 sådana och man har...ja ni förstår

Japp, Fredagar är trevliga :blink: , vilken film var det som tog upp 44GB?

Postad 14 March 2008 - 23:43

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Vad är det som blir märkbart bättre när du har filmen på en HDD istället för att titta på filmen via en hddvd/bd-spelare?

ljudet, bilden vill jag inte riktigt uttala mig om då min bild monitor inte är av någon vidare kvalitet. Får se om några år när en laser monitor är inhandlad, tills dess så får även bilden ligga bevara på HDD för säkerhets skull. :blink:

Postad 15 March 2008 - 08:10

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

ljudet, bilden vill jag inte riktigt uttala mig om då min bild monitor inte är av någon vidare kvalitet. Får se om några år när en laser monitor är inhandlad, tills dess så får även bilden ligga bevara på HDD för säkerhets skull. :blink:

Ok. Själv har jag inte hittat någon lösning som stödjer DTS-HD MA och Dolby TrueHD fullt ut på pc. Vad kör du för lösning för att få ljudet lossless till förstärkaren?

Postad 15 March 2008 - 12:01

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

Ha-HA
2 filmrutor är faktiskt en hel film om man väljer rätt kategori :blink: (in and out)

Japp, Fredagar är trevliga :blink: , vilken film var det som tog upp 44GB?

Harry Potter 5

Postad 17 March 2008 - 19:43

Grower
  • Grower
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Det blir ungefär 50 kr per film i hårddiskutrymme om jag räknar rätt. Går det inte att komprimera filerna med
nästan bibehållen kvalitet? Jag får ibland känslan att man slösar med utrymme helt enkelt för att det finns mycket
rum på BD-skivorna. En poäng i det hela är förstås att ha så stora filer som möjligt för att göra det jobbigare att
kopiera. Synd bara för dem som vill göra sina egna backuper.

Postad 18 March 2008 - 00:05

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlägg
  • 0

Det blir ungefär 50 kr per film i hårddiskutrymme om jag räknar rätt. Går det inte att komprimera filerna med
nästan bibehållen kvalitet? Jag får ibland känslan att man slösar med utrymme helt enkelt för att det finns mycket
rum på BD-skivorna. En poäng i det hela är förstås att ha så stora filer som möjligt för att göra det jobbigare att
kopiera. Synd bara för dem som vill göra sina egna backuper.

det är klart det går, men det är en hel del pill att lära sig och du får räkna med (minst) ett dygns omkodning per film, då datorn blir tämligen obrukbar. funkar dessutom inte på skivor med BD+.

noggrannare än så får vi nog inte gå in på det på detta forum, men googla runt lite, finns gott om guider.

sen är ju frågan varför nöja sig med nästan bibehållen kvalitet om man ändå har skivan? HD handlar ju om maximal kvalitet

Postad 18 March 2008 - 20:37

Jinglerack
  • Jinglerack
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Nu fick jag en ny snilleblixt som jag nästan är helt säker har något självklart fel som jag skulle vilja ha hjälp att peka ut. Om man nu köpte en br brännare, skulle man då kunna sätta den i en kabinett och koppla till en popcorn hour via usb och på så vis använda den som br-spelare? Om det skulle funka så är det det första jag ska beställa hem :)

Postad 19 March 2008 - 19:33

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlägg
  • 0

Nu fick jag en ny snilleblixt som jag nästan är helt säker har något självklart fel som jag skulle vilja ha hjälp att peka ut. Om man nu köpte en br brännare, skulle man då kunna sätta den i en kabinett och koppla till en popcorn hour via usb och på så vis använda den som br-spelare? Om det skulle funka så är det det första jag ska beställa hem :wub:

nope, chipet i PCH har inget stöd för att avkryptera kopieringsskydd (CSS, AACS, BD+). att spela upp egenhändigt producerade BD utan kopieringsskydd skulle förmodligen fungera, men det är inget jag vill garantera.

Postad 20 March 2008 - 18:36

Jinglerack
  • Jinglerack
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Nu fick jag en ny snilleblixt som jag nästan är helt säker har något självklart fel som jag skulle vilja ha hjälp att peka ut. Om man nu köpte en br brännare, skulle man då kunna sätta den i en kabinett och koppla till en popcorn hour via usb och på så vis använda den som br-spelare? Om det skulle funka så är det det första jag ska beställa hem ;)

nope, chipet i PCH har inget stöd för att avkryptera kopieringsskydd (CSS, AACS, BD+). att spela upp egenhändigt producerade BD utan kopieringsskydd skulle förmodligen fungera, men det är inget jag vill garantera.

Hmmm... Om man på något sätt skulle kunna koppla den till en reciever då?

Postad 21 March 2008 - 00:17

Sledgeman
  • Sledgeman
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Blev inte BD+ krossat härom dagen? Har för mig jag läste det någonstans. Verkar som vad än filmbolagen hittar på så finns det alltid någon som lyckas hacka det.

Postad 21 March 2008 - 01:45

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlägg
  • 0

Hmmm... Om man på något sätt skulle kunna koppla den till en reciever då?

förstår inte frågan? (misstänker att du förväxlar de kopieringsskydden med HDCP, men är inte säker)

Blev inte BD+ krossat härom dagen? Har för mig jag läste det någonstans. Verkar som vad än filmbolagen hittar på så finns det alltid någon som lyckas hacka det.

jo, men anydvd är svårt att köra på en PCH, och att betala 245:- per film (billigaste BD-R50) för att kunna titta via PCHn låter lite... ohållbart om man vill se många filmer. (att kolla vilken film som helst (utom Hitman) fr HDD är givetvis möjligt nu, men det var det ju redan tidigare med de flesta filmer)

Postad 21 March 2008 - 14:50

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Ok. Själv har jag inte hittat någon lösning som stödjer DTS-HD MA och Dolby TrueHD fullt ut på pc. Vad kör du för lösning för att få ljudet lossless till förstärkaren?

Min kommentar att ljudet låter bättre från HDD jämfört med optiskt media (alla) baserar sig mest på mina CD/DVD vs HDD tester med LPCM-data. Kör man DTS-HD MA eller Dolby TrueHD så är det ingen skillnad mellan HDD och BD/HD DVD/DVD etc. Var mest LPCM spåren som jag hade i tanke.
Jag har inte hittat någon mjukvara för filmuppspelning via PC som har stöd för riktig ASIO support i multikanal, man får extrahera ljud spåren och spela upp i ljudprogram som har stödet. Inte heller ljudkort med HDMI ut för lossless multikanalsljud. Jag vet att det skall finnas mer dedicerade spelare på den kommersiella marknaden där du kan köra med HDDanslutning (kan inte komma på vad de heter). jag kör med ljudkort E-MU 1820m, har stöd för analogt 7.1 48/24 LPCM (Går att koda av i mjukvara, power DVD) Jag utnyttjar inte detta då jag kör med stereo via DS.

Postad 09 August 2008 - 21:07

Unregisteredad8d67ff
  • Unregisteredad8d67ff
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Min kommentar att ljudet låter bättre från HDD jämfört med optiskt media (alla) baserar sig mest på mina CD/DVD vs HDD tester med LPCM-data. Kör man DTS-HD MA eller Dolby TrueHD så är det ingen skillnad mellan HDD och BD/HD DVD/DVD etc. Var mest LPCM spåren som jag hade i tanke.
Jag har inte hittat någon mjukvara för filmuppspelning via PC som har stöd för riktig ASIO support i multikanal, man får extrahera ljud spåren och spela upp i ljudprogram som har stödet. Inte heller ljudkort med HDMI ut för lossless multikanalsljud. Jag vet att det skall finnas mer dedicerade spelare på den kommersiella marknaden där du kan köra med HDDanslutning (kan inte komma på vad de heter). jag kör med ljudkort E-MU 1820m, har stöd för analogt 7.1 48/24 LPCM (Går att koda av i mjukvara, power DVD) Jag utnyttjar inte detta då jag kör med stereo via DS.

hadlar det inte bara om att du kanske har bättre ljud i ditt ljudkort än vad du har i din dac i cd spelaren eller dvd spelaren

Postad 10 August 2008 - 00:06

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Ha-HA
2 filmrutor är faktiskt en hel film om man väljer rätt kategori :) (in and out)

Om jag inte misstar mig finns det ju mkv som filformat, då tar ju en 720P ca 4 gb. Sedan vet jag ej hur man rippar BD, om man änns får det? (för privat bruk).

Postad 10 August 2008 - 10:21

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0

Om jag inte misstar mig finns det ju mkv som filformat, då tar ju en 720P ca 4 gb. Sedan vet jag ej hur man rippar BD, om man änns får det? (för privat bruk).

Mkv är bara en "cointainer" och formatet brukar vara H264 för videon.
Du kommer förlora en hel el kvalite om du komprimerar ner till 4GB. Skulle inte gå lägre än 8GB och 1080p.

Ändå inte en så bra komprimiss tycker jag, skulle heldre köpa mer disk. Det tar dessutom hyffsat med tid att komprimera om. Ett par dagar med en snabb burk lär det ta åtminstone tror jag (rätta gärna, har ingen källa).

Redigerat av Myllerman, 10 August 2008 - 10:21.

Postad 10 August 2008 - 11:52

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Isch, digital media fy fan. Man förlorar ju helt romantiken med att plocka ut skivan, läsa lite på fodralet och pilla lite med in och ut ur läsaren. Ska man köra från datorn kan man lika gärna köra "arr arr matey, and a long john of silver, arr arr"

Postad 10 August 2008 - 12:59

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0

Isch, digital media fy fan. Man förlorar ju helt romantiken med att plocka ut skivan, läsa lite på fodralet och pilla lite med in och ut ur läsaren. Ska man köra från datorn kan man lika gärna köra "arr arr matey, and a long john of silver, arr arr"

Hehe, ja.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.