Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Cerwin vega fråga?

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 March 2008 - 20:42

davva2
  • davva2
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Shena! Jag har lite frågor här.! Jag har ett par cerwin vega cls-15 och jag kör dom med ett cerwin vega A0.8KW steg, är detta lite för klent för dessa? kan jag få ut MER från högtalarna om jag tex. byter till ett A1.5KW lr kommer jag knapp märka någon skillnad? Och sen har jag upptäckt att d finns ett par cerin vega högtalare som heter HP-215, vad är det för skillnad på dom och från cls-215? Tacksam för svar. MVH//david

Postad 11 March 2008 - 21:31

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
2st bryggade 0,8 kw2 så skulle du kunna nyttja dina cls-15 fullt ut. Eventuelt 2st bryggade på basarna medans ett separat som driver mellan/diskant men då drar prislappen iväg och kan bara tänka mig att dom mest ljudtrycks törstande människor som räknar varje db med decimaler skulle investera i något sådant, förutsatt att det inte handlar om PA. HP 215 har jag inte läst mycket om, ska väl vara CVs kompromisslösa diskohögtalare bland dom menat hifiinriktade. Kan säkert spela askalas men finkänslighet ska man inte förvänta sig för mycket.

Postad 11 March 2008 - 21:41

davva2
  • davva2
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Ok, tack så mycket för snabbt svar! Har funderat på att köpa ett till 0,8 steg, men har även kollat på en annan site som säljer ut ett KAM KX Pro 2400, som ger ut 2*750 W i 8 ohm och dubbla fläktar och lite krims krams för 5000:-, är kam skit lr vad är det som kan skilja? Varför just verwin stegen så dyra? MVH//david

Postad 11 March 2008 - 21:48

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Tja

Du klarar dig på ett 1,5 steg...

HP är en mer pa-inriktad högtalare för hemma bruk... Kan tänka mig att cls spelar finare, men du har en mer gedigen och basspelande högtalare i HP (home party).

/Johan

Postad 11 March 2008 - 21:53

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

Ok, tack så mycket för snabbt svar! Har funderat på att köpa ett till 0,8 steg, men har även kollat på en annan site som säljer ut ett KAM KX Pro 2400, som ger ut 2*750 W i 8 ohm och dubbla fläktar och lite krims krams för 5000:-, är kam skit lr vad är det som kan skilja? Varför just verwin stegen så dyra? MVH//david

PA-slutsteg har jag inte en blekaste erfarenhet om. Var bara några år sedan jag trodde alla lät likadant : S
hmm.. varför dom är så dyra. I vissa anseénden kan dom anses som billiga. Nad c272 som har klart lägre spec kostar detsamma som 0,8kw2 som dessutom kan hålla på längre p.g.a. fläktarna och har bas-boost vid 50 och 30hz med brant nedskärning under, vilket gynnar högtalare som ska spelas högt och slippa distorision från lågbasen ( i dom flesta fall disko högtalare ). Sen är ju stegen betydligt dyrare än t.ex. samson, Qcs, Behringer m.fl. som ger mer effekt/krona. Jag vet inte precis vad det beror på men ett alternativ är ju märket cerwin-vega som har många anhängare som inte bryr sig om att betala lite extra, bara dom får CV. En annan anledning är att dom ar en högre ljudkvalitet än steg som ger mer effekt/krona. Mvh Mydynavoice

Postad 12 March 2008 - 22:26

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
hej.köp inte ett par cerwin vega hp lådor ,ren smörja för inomhusbruk i mina ögon.brorsan hade ett par ett tag som han sålde illa kvickt,det är en sluten konstruktion som inte klarar av att spela djupas alls nästan,byggd i 16mm spånplatta ock inte ett uns med dämpmatreal i dom.Då kan jag lova dig att proson 212-215 är en bra mkt bättre högtalare.Mvh.

Redigerat av sollerön, 12 March 2008 - 22:27.

Postad 13 March 2008 - 09:05

davva2
  • davva2
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
ok, så inga hp-215 då? Alla säger att dom kan dunka på som inn i h*lvete, men d kanske är fel? Så dom spelar inte värre än mina cls-15 då där hemma? Och vart finns det att få tag i proson 212 samt 215 någonstans? Länka gärna! Spelar dom bättre än cerwin vegas cls-215? MVH//davva2

Postad 13 March 2008 - 09:28

Unregisteredbb823404
  • Unregisteredbb823404
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

ok, så inga hp-215 då? Alla säger att dom kan dunka på som inn i h*lvete, men d kanske är fel? Så dom spelar inte värre än mina cls-15 då där hemma? Och vart finns det att få tag i proson 212 samt 215 någonstans? Länka gärna! Spelar dom bättre än cerwin vegas cls-215? MVH//davva2

HP-215 lyssnade jag på när de fanns på Hifiklubben i slutet av 90-talet och det lät inte så kul, 2st 15" och ett diskanthorn är ingen bra kombination.....
Att det gick att spela på högt/starkt är väl sant men det lät inte bra, då lät dalis 909 som också var nya då spelade minst lika högt och lät bra hela vägen från bas till topp, spelade även mer djupbas än hp215.

CLS-15 ska väl ändå räcka till den mest hörselskadade om man bara tänker på ljudtryck, iaf kände jag det när jag lyssnade på dem, iofs inte med nåt CV-steg utan Nads Silverline förförstärkare+slutsteg. Testa med ett annat slutsteg eller en sub om det är basen som du tycker inte räcker till.

Proson 212 och 215 finns på http://www.fynda.se vet inte hur de låter alls men de kostar 3,5-4,5´ kr så för pengen är det nog bra "spela högt för grannarna"-grejer iaf.

Postad 13 March 2008 - 10:10

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
hej,angående dessa proson högt 212-215 så spelar 212 djupare ock 215 ger mer tryck så det är ju tycke ock smak som avgör vilken man väljer.Mvh.

Postad 13 March 2008 - 14:35

davva2
  • davva2
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Okejj, jag får tacka så mycket för svaren! Riktigt bra forum förövrigt! Ska titta vidare på dessa proson, jag vill ju ha ett par högtalare som ska spela HÖGT men ändåså ha den goa basen som ska dunka i bröstet, därför jag undrade om det verkligen var cerwin vega som kunde ge mig detta? Sen efter det så säge rni att jag ska titta lite på proson, men dom verkar lite billiga? Kan dom verkligen slå cerwin? Finns det verkligen inget annat märke som har gjort sådana sjuka högtalare? MVH//davva2

Postad 13 March 2008 - 15:29

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

Okejj, jag får tacka så mycket för svaren! Riktigt bra forum förövrigt! Ska titta vidare på dessa proson, jag vill ju ha ett par högtalare som ska spela HÖGT men ändåså ha den goa basen som ska dunka i bröstet, därför jag undrade om det verkligen var cerwin vega som kunde ge mig detta? Sen efter det så säge rni att jag ska titta lite på proson, men dom verkar lite billiga? Kan dom verkligen slå cerwin? Finns det verkligen inget annat märke som har gjort sådana sjuka högtalare? MVH//davva2

Lite billiga !?. Det är bättre kvalitet rakt igenom på proson än på nån Cerwin-vega modell som lanserats på myyycket länge. Cerwin-vega kan säkert ge dej det men Proson 215/212 ger mer och kraftigare bas än ve-15f. Cerwin-vega har en förmåga att vara väldigt trögstartade i basen dessutom. Hur dom står sig i mellan/disk kan jag inte svara på men gissar att proson 212/215 tar vegorna där med.

Postad 13 March 2008 - 15:53

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0

köp ett par beg cv-al eller dc eller at,dessa slår proson modellerna i både bas ock välljud utan vidare(ja, jag har testat).men är det nytt du är ute efter så är prosonvarianterna oslagbara i pris prestanda.PS,såg nu att du har ett par cv-cls-15,dom ska ju va bättre än många nyare modeller har jag förstått,byt inte ut dom mot några proson 212-215 då blir du besviken.proson högt är mkt prisvärda men dom låter inte speciellt bra i mellan ock diskant(nånstans måste man snåla när dom är så billiga).Brorsan har haft ett par proson 212 nämligen.Men proson 212-215 låter bättre än cerwin vega hp-215 som är ett skämt tycker jag i alla fall när det handlar om att sitta ock lyssna på musik i ett vardagsrum.Dom fyller säkert sin funktion i fråga om offentliga lokaler osv.mvh.

Redigerat av sollerön, 13 March 2008 - 18:27.

Postad 13 March 2008 - 20:06

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
Hej! Vill bara skjuta in att QLN Artech 12 finns... :)
Mycket drag för pengarna med rätt effekt men spelar otroligt bra redan med lite effekt...
Går djuuuuupt i basen! :-D

Postad 16 March 2008 - 13:04

davva2
  • davva2
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Asså, d säger du!:lol: Har bestämmt mig nu att jag ska köpa ett nytt steg till mina CW cls-15.
Det fick bli ett KAM KX Pro 2400. Kommer nog spela för glatta den!=) tack för alla snabba svar! MVH//dvva2

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.