Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Byta diskantelement i B&W DM601

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 March 2008 - 22:08

John P
  • John P
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har ett par Bowers & Wilkins DM601 serie 2 stativhögtalare. Ena högtalaren har ett trasigt diskantelement (efter att någon idiot dragit ner högtalaren i golvet :(), det kommer inget ljud ut det alls, så jag måste byta ut det.
Är det någon som vet var man kan köpa sådana reservdelar? Jag får väl vända mig till min B&W-återförsäljare, men jag tänkte att det kanske går att hitta billigare på Internet. Och är det någon som har bytt och har ett tips eller två?

/John

Postad 12 March 2008 - 11:01

Unregistered8a7fe84d
  • Unregistered8a7fe84d
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Prova skruva ur mellanregistret och kolla så att det inte lossnat någon sladd till diskanten.
Eller det har du kanske redan gjort? Annars är det värt ett försök innan du får beställa en ny på
hifiklubben.

Postad 12 March 2008 - 11:04

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
En högtalare ska i regel klara ett fal utan att pajja. Gör som inspiron2200 sa och skruva ur mellanregistret och kolla så ingenting sitter löst. Det är lätt hänt att en kabelsko har glidit av. :(

Mvh
AlexanderE

Postad 12 March 2008 - 13:12

John P
  • John P
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Ja, jag skruvade upp den och provade att ta lös sladden och sätta dit den igen. Hjälpte inte. Men den verkar ha råkat ut för direkt fysisk skada för membranet var lite intryckt också.

Jag var på Hifiklubben och beställde ett nytt diskantelement. Jag fick betala 473 kronor för det, men det var ett mycket bättre pris än förväntade mig faktiskt.
Förhoppningsvis får jag det nästa vecka.

Någon som vet hur man ska byta det? Jag kände lite på elementet men det verkade sitta rätt hårt och jag såg inga skruvar. Jag antar att det medföljer instruktioner.

Redigerat av John P, 12 March 2008 - 13:15.

Postad 13 March 2008 - 07:13

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Har för mig att det sitter en täckbricka över skruvarna som du får plocka bort innan du ger dig på elementet.

Postad 13 March 2008 - 07:22

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Jag har för mig att det sitter som ett sorts vred på baksidan av diskanten. Hör med Ageve här på forumet, han vet. :)

Mvh
AlexanderE

Postad 13 March 2008 - 22:00

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jo, prata med Ageve för han kan mycket om B&W högtalare i allmänhet, han har säkert svaren på alla ditt livs viktigaste frågor.

Postad 13 March 2008 - 22:13

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Har missat denna tråden :)

Den är enkel att byta. Med bas/mellanregisterelementet ute, stick in handen och vrid på hela diskanten (håll i
magneten. Minns inte vilket håll, men det ska gå lätt att vrida den några grader. Sen är den lös :D

Glöm inte att flytta över tätningen (platt, packningsliknande) som sitter mellan elementet och fronten/baffeln
på högtalaren.

edit: här finns bilder på diskant osv:
https://www.minhembi...l=bilder innuti

Redigerat av Ageve, 13 March 2008 - 22:19.

Postad 15 March 2008 - 12:40

John P
  • John P
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Har missat denna tråden :blink:

Den är enkel att byta. Med bas/mellanregisterelementet ute, stick in handen och vrid på hela diskanten (håll i
magneten. Minns inte vilket håll, men det ska gå lätt att vrida den några grader. Sen är den lös :blink:

Glöm inte att flytta över tätningen (platt, packningsliknande) som sitter mellan elementet och fronten/baffeln
på högtalaren.

edit: här finns bilder på diskant osv:
https://www.minhembi...l=bilder innuti

Tack Ageve, det är jättebra information och bilder! Då vet jag ungefär hur jag ska göra. En fråga bara, skruvarna som sitter i diskanten på bilden längst upp till höger här, behöver jag skruva på dem? Är inte särskilt insatt i terminologin :blink:

När jag väl fått högtalarna att funka måste jag nog köpa en ny förstärkare, men som student har man inte så fett med pengar. Funderade på två alternativ: T-Amp från Fynda.se, 600 kr, men den verkar lite svag. Så då tänkte jag att jag kanske skulle leta reda på någon gammal NAD 3020 på Blocket, de finns ju från 700 kr.
Någon som har andra tips på förstärkare under/runt 1000 kr som inte skämmer bort sig helt?

Redigerat av John P, 15 March 2008 - 12:43.

Postad 15 March 2008 - 16:20

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

En fråga bara, skruvarna som sitter i diskanten på bilden längst upp till höger här, behöver jag skruva på dem? Är inte särskilt insatt i terminologin ;)

Nej, de skruvarna ska inte tas bort. De håller ihop diskantelementet ;)

När jag väl fått högtalarna att funka måste jag nog köpa en ny förstärkare, men som student har man inte så fett med pengar. Funderade på två alternativ: T-Amp från Fynda.se, 600 kr, men den verkar lite svag. Så då tänkte jag att jag kanske skulle leta reda på någon gammal NAD 3020 på Blocket, de finns ju från 700 kr.
Någon som har andra tips på förstärkare under/runt 1000 kr som inte skämmer bort sig helt?

T-amp, nja... Du får bättre ljud och framförallt mer effekt med en begagnad stereoförstärkare.

Postad 15 March 2008 - 19:46

Stereotypen
  • Stereotypen
  • Forumräv

• 589 inlägg
  • 0

T-amp, nja... Du får bättre ljud och framförallt mer effekt med en begagnad stereoförstärkare.

Min T-amp är kapabel till att driva rtt par minipods ruskigt bra.
Minipods:
http://www.hifiklubb...lare_grafit.htm
T-ampen är grymmans prisvärd.

Ha det! Och lycka till!!

Postad 15 March 2008 - 22:20

Alexander_222
  • Alexander_222
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0
Lite OT ;)

Vad säger de på Hifi-klubben om man skulle gå in och beställa lite element från 800-serien..? ;)

Alltid funnits diy-tankar och ett sommarprojekt á la B&W skulle inte vara fel. Tycker det saknas lite saker i deras sortiment nämligen :P

Prislista på "reserv"-element? Någon som råkar ha?

Postad 15 March 2008 - 22:36

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Vad säger de på Hifi-klubben om man skulle gå in och beställa lite element från 800-serien..? ;)

I det fallet är det nog bättre att kontakta B&W direkt. Hifiklubben kan vara lite skumma när det gäller sånt (förstår
inte varför men har hört det ett antal gånger).

Har för mig att diamantdiskanten till 800D-serien kostar 19000kr ut till kund, men annars vet jag inget om priserna.

Postad 15 March 2008 - 22:51

Alexander_222
  • Alexander_222
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0
Jag tänkte mig en 3-vägs stativare på 803D/-S... En 805D. 805S är visserligen jättebra, men jag tycker inte den är i samma liga som 804/803.

Alla element från en 803S minus två basar... ;)

Postad 17 March 2008 - 01:38

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
I de flesta fall tror jag inte det är lönt att beställa reservdelar. Har för mig att bara D-förstärkaren för en ASW750 går på i runda slängar 12K inkl. moms ut till kund. Hade nämligen tillfälle att fråga när jag lämnade in den för byte av just D-steget. Men det var garanti jobb. nyfiken som man är så kunde jag inte låta bli att fråga.

Är det något projekt som vore värdigt att företa sig så är det att göra en HTM7s som motsvarar en 700-series version av HTM3s. Det är något som verkligen saknas hos B&W. Funderade ett tag på att företa mig det själv tills jag insåg att jag inte på långa vägar vet i vilken ände jag skulle börja för lådan.

Postad 17 March 2008 - 20:11

Alexander_222
  • Alexander_222
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0
Håller med om 700-seriens center. Ful som stryk och saknar 703'ans kvaliteter, men visst låter den bra ändå.

Skulle inte tro att B&W är så intresserade av att sälja ut ett gäng av sina högtalarelement till ett "experiment" som de inte alls tjänar något på mer än någon promille mer marknadsföring...

Men någon med bra kontakt hos marknadsföringsavdelningen eller liknande hos B&W kanske skulle kunna komma med ett litet förslag till dem. Eller så skulle rent av Loofy kunna smyga in en billig beställning på ett gäng fst-membran :P

Kanske får hitta ett par begagnade och lite skamfilade CM7, för den saknar bara bas i mitt tycke. Låter bättre i de övre registren än 683, som för övrigt är en genidrag av B&W. Alla de bästa delarna från R&D i en extremt prisvärd högtalare!

EDIT: B&W Signature 8NT

# Diskant: 1-tums Nautilus-diskant
# Mellanregister: 5-tums FST-mellanregister med membran av Kevlar
# Bas: 2 x 7-tums baselement med membran av papper och Kevlar
# Frekvensomfång (-3dB): 33–22 000 Hz
# Impedans: 8 ohm
# Känslighet: 90 dB

Den som en billigare 804, eller en 805 på steroider. Fast i 700-seriens billigare kabinett?

Redigerat av Alexander_222, 17 March 2008 - 20:14.

Postad 17 March 2008 - 22:43

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
HTM61 har samma delningsfilter som 683, och samma mellanregister och diskant.

Det borde ju gå att få ihop en bra center om man lät en snickare bygga en passande låda till dessa delar från 703:

Delningsfilter
Diskanten
Mellanregister
Ett av baselementen

Problemet blir att räkna ut lådvolymen till basen. B&W är lite hemliga när det gäller elementvärden.

Postad 18 March 2008 - 00:26

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Min tanke var köpa samtliga delar(2 basar, 1 fst, 1 diskant, delningsfilter) utom lådan från en 703a och sedan att planka så mycket som möjligt från HTM3s men med infästning för diskanten motsvarande HTM7.

HTM3s har ju trots allt rätt liknande specar kontra 703, även om elementen lär mäta lite olika. Men rent ytliga saker som membranstorlek, delningsfrekvenser, etc är ju desamma på HTM3s och 703. Det torde göra att låtvolymen från HTM3s vore lämplig att utgå från i vilket fall.

Postad 22 March 2008 - 18:28

John P
  • John P
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen, diskanten är bytt och det låter jättebra! Det var lite pilligt att sätta dit elementet, men det gick efter lite svordomar och det var ändå lättare än jag trodde :(

Smolken i glädjebägare är att Denonförstärkaren som jag kör med har en glappande volymkontoll som man får ratta lite på för att hitta ett läge där inte vänster kanal faller bort, det var anledningen till att jag letade ny.
Men jag antar att det blir en gammal NAD 3020 när ekonomin återhämtat sig lite.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.