Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vill ha varmare ljud

34 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 March 2008 - 13:46

elviss
  • elviss
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har börjat tröttna lite på ljudet från min anläggning. Jag har en Marantz PM7001 och ett par Dali Ikon 2 (utan stativ, står på ett bord) kopplade med EKK. Kör mestadels FLAC från datorn med hjälp av ett M-Audio Conectiv.

Jag tycker att ljudet är lite för vasst och är ute efter ett varmare ljud. Min första tanke är att högtalarna är bovarna i dramat och att de borde bytas ut. Men det kanske går att lösa på annat sätt, kanske ger mer att byta kablar och köpa ett par stativ?

Eller är det bara att byta högtalare som gäller? Har ni några tips isåfall? Kan vara golvhögtalare med. Vill inte lägga mer än några tusen över vad jag kan få ut för mina begagnade.

Tack på förhand

EDIT: kan tillägga att jag inte på något sätt har tänkt på akustikreglering när jag har inrett, har soffa, gardiner, matta och lite växter ;). Har heller inget emot att byta förstärkare om det skulle behövas.

EDIT2: Dali Ikon 2, inte 6!

Redigerat av elviss, 12 March 2008 - 14:23.

Postad 12 March 2008 - 14:06

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Prova med att byta kablar först. Jag har också haft EKK och vet att dom är väldigt transparenta. Byt till ett par som dämpar lite. Sen om det är tillräckligt vet ju ingen.

Postad 12 March 2008 - 14:24

elviss
  • elviss
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Ok, har du tips på några speciella kablar som inte kostar skjortan? Ett plus om de finns på hifiklubben. Tack.

Givetvis kan inte ni veta vad jag är ute efter, är mer ute efter tips som kan göra det bättre på något sätt ;).

Postad 12 March 2008 - 14:32

Dudemeister
  • Dudemeister
  • Forumräv

• 501 inlägg
  • 0
Hejsan.

Jag tror nog att Ikon 2:orna kan vara ganska stor del i det "kalla", förmodligen analytiska ljudet. Lyssnade själv på Ikon 6:orna som ändå är lite större fylligare golvare och tyckte att dom var alldeles för "vassa" för mina öron.

Var ju inte det svaret du ville höra, men det är min misstanke i det hela.
/D

Postad 12 March 2008 - 14:45

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5773 inlägg
  • 0
Är man inte nöjd med högtalarnas grundljud så är det väldigt svårt att bli nöjd även om du byter ut vissa komponenter. Din Marantz receiver borde ge en varmare känsla i ljudet så jag tror inte det är där felet ligger. Är själv inne på min 3e anläggning och det är väl först nu som jag börjar uppskatta ljudet hos mina högtalare. Har haft Audio Pro Black Diamond, Klipsch RSX och nu Minipod, (receivrar = Pioneer 811, HK 4550 och nu Onkyo 805). Visst kan du hålla på och byta diverse komponenter, men jag tror ändå du inte kommer gilla ljudet, man blir väldigt lätt lyssningstrött på starka s-ljud. Istället för att kasta pengarna på kringkomponenter så skulle jag försöka byta ut högtalarna.

Postad 12 March 2008 - 17:04

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Dali Ikon har tyvärr en rätt ljus karaktär, och blir lätt vassa i diskanten. De låter säkert bättre på ett par riktiga
stativ iofs, men jag tror inte du blir av med "vassheten".

Mentor tycker jag har en mer behaglig diskant:
http://www.hifiklubb...e_koersbaer.htm

Och B&W såklart ;)

Redigerat av Ageve, 12 March 2008 - 17:07.

Postad 12 March 2008 - 18:46

hellbit
  • hellbit
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Eftersom Marantz ofta dra åt det varmare hållet så tror jag inte heller att det är där problemet ligger. Förmodligen ligger det mycket på högtalarna. Kablarna inverkar inte så mycket på en anläggning i den prisklassen (du bör ju såklart ha en bra kabel och inte 5kr meter kabel) men om du ligger på en kabel på ca 60-70kr metern så räcker det väl. Jag tror problemet också kan vara att du spelar upp ifrån datorn signalkällan är viktigare än många tror. Låna hem en Marantz cd spelare och prova, jag är övertygad om att ditt ljud blir mycket bättre då. Jag har själv provat en hel del signalkällor allt ifrån dedikerade cd spelare till dvd spelare och skillnaden är enorm. Tex så sög pioneer dv989 när man jämförde med en 4 år gammal cd spelare som då kostade 18k. Testa med hemlån...

Postad 12 March 2008 - 19:02

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Dali Ikon har tyvärr en rätt ljus karaktär, och blir lätt vassa i diskanten. De låter säkert bättre på ett par riktiga
stativ iofs, men jag tror inte du blir av med "vassheten".

Mentor tycker jag har en mer behaglig diskant:
http://www.hifiklubb...e_koersbaer.htm

Och B&W såklart :D

DALI har ju generellt ett ljust ljud, jämfört med B&W, som av många också anses ha ett ljust ljud. ;)

Men tycker du att DALI Ikon 2 har för ljust ljud så är det nog bara att ge upp faktiskt. Du kan inte trolla bort diskanten på Ikon-serien. Antingen så gillar du den eller så gör du det inte.

Förstärkaren spelar en sjukt stor roll för Ikon-serien dock. Många tycker att NAD passar bra till Ikon pga att den gör högtalaren lite mjukare. Du kan ju provlyssna en C372-förstärkare till dina stativare och se om det gör någon skillnad.

Postad 12 March 2008 - 20:20

memme1975
  • memme1975
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Hej!

Tror inte att det är din stärkare som är problemet. Högtalarbyte kan mycket väl vara lösningen men om du tycker att det bara handlar om små nivåskillnader som du vill åstadkomma så tror jag oxå att kabelbyte kan vara lösningen. Då inte bara högtalarkablar utan framförallt signalkabel. Signalkabel med lite mörkare ljudbild:

Tara labs spectrum 1A á 898kr eller
Audioquest Diamondback, cirka en 1000 lapp

Lycka till!

Hej!

Tror inte att det är din stärkare som är problemet. Högtalarbyte kan mycket väl vara lösningen men om du tycker att det bara handlar om små nivåskillnader som du vill åstadkomma så tror jag oxå att kabelbyte kan vara lösningen. Då inte bara högtalarkablar utan framförallt signalkabel. Signalkabel med lite mörkare ljudbild:

Tara labs spectrum 1A á 898kr eller
Audioquest Diamondback, cirka en 1000 lapp

Lycka till!

Tillägg:

Såg inte att du körde från datorn, min miss. . .

mvh!

Postad 12 March 2008 - 21:34

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0
Hifi & Musik testade de kanske så audiofila högtalarkablarna Proson nånting (tjocka, finns på fynda). De ska vara lite dämpade i diskanten och kostar inte särskilt mycket. Kan alltid testa dessa..

Annars kan man köpa ett rörbuffertsteg från Musical Fidelity. Det borde ge lite extra värme.

Obs. Jag har inte testat något av ovanstående själv, det är bara vad jag läst mig till i tester.

Postad 12 March 2008 - 22:27

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Hifi & Musik testade de kanske så audiofila högtalarkablarna Proson nånting (tjocka, finns på fynda). De ska vara lite dämpade i diskanten och kostar inte särskilt mycket. Kan alltid testa dessa..

Min kusin har Prosonkablar. De dämpar inte diskanten. Det är helt vanlig kopparkabel ingjuten i en gummiliknande "slang".

Postad 12 March 2008 - 22:49

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0

Min kusin har Prosonkablar. De dämpar inte diskanten. Det är helt vanlig kopparkabel ingjuten i en gummiliknande "slang".

Det är ju kanon! Ännu ett perfatest från H&M. :/

Postad 12 March 2008 - 23:11

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Det är ju kanon! Ännu ett perfatest från H&M. :/

Hehe, nja deras kabeltester är visserligen rätt kul att läsa. En kabel hade "romantisk" klang t ex, men man ska
nog inte ta det på för stort allvar.

Prosonkabeln är förövrigt helt okej, men kabelskorna har lite väl billig känsla.

Postad 13 March 2008 - 10:43

Unregisteredc3c18610
  • Unregisteredc3c18610
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Jag är stort Dali fan men har dock inte lyssnat på den serien. Men jag måste nog säga att jag instämmer med tidigare talare att ditt största problem ligger i att du kör från datorn. Det är kusligt hur lurade vi blir när det sägs att det låter lika bra. Det gör det inte! En riktig cd-spelare med en originalskiva piskar vilken mp3 fil som helst. Så där har du steg ett. Av en slump är jag också en riktig Marantzfan, vilket också gör att jag instämmer med tidigare talare att det är inte därifrån du får obehaglig diskant.

Så mina råd är: 1 Byt till riktig cd-spelare. 2 Byt högtalare.

Postad 13 March 2008 - 20:49

Unregistered1001
  • Unregistered1001
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Jag är stort Dali fan men har dock inte lyssnat på den serien. Men jag måste nog säga att jag instämmer med tidigare talare att ditt största problem ligger i att du kör från datorn. Det är kusligt hur lurade vi blir när det sägs att det låter lika bra. Det gör det inte! En riktig cd-spelare med en originalskiva piskar vilken mp3 fil som helst. Så där har du steg ett. Av en slump är jag också en riktig Marantzfan, vilket också gör att jag instämmer med tidigare talare att det är inte därifrån du får obehaglig diskant.

TS säger ju dock att han spelar FLAC.

Postad 13 March 2008 - 21:50

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0

Skönt med ett vettigt råd bland alla kablar...

Glöm att du får annat ljud med andra högtalarkablar.
Högtalarkablar har jämför med högtalare en mycket låg impedans, säg 10-100 milliohm mot tex 8Ω.
Om halva effekten, eller 3dB ska filtreras bort av kabeln, så måste kabelns impedans vid den givna frekvensen vara lika stor som högtalarens, dvs 8Ω. Helt orimligt vid dessa frekvenser.

Ibland pratas det om förstärkarens dämpfaktor, vilket är en kvot mellan högtalarimpedansen och förstärkarens utimpedans. Denna dämpfaktor ska vara stor, (även om den faktiskt blir tillräcklig tämligen lätt), men vilken dämpfaktor tror ni att ni skulle få med en högtalarkabel med en massa impedans? I fallet ovan skulle ni komma under 1 vid brytfrekvensen, skulle det låta bättre?

Postad 14 March 2008 - 11:38

hellbit
  • hellbit
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Flac eller inte en vanlig dator ger ingen bra ljudbild

Postad 14 March 2008 - 13:35

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Flac eller inte en vanlig dator ger ingen bra ljudbild

Det var en lustig generalisering.

Med digital överföring är det inte speciellt svårt att få bra ljud då. Letar man dessutom upp ett ljudkort som klarar
bitkorrekt uppspelning, så blir det lika bra som vilken cd/dvd-spelare som helst. Toslink är bäst från datorn, efter-
som det inte blir någon galvanisk kontakt.

Analogt är lite värre, men det finns ändå gott om ljudkort som ger bra ljud, t ex EMU 1212m, X-Fi Elite osv.

Redigerat av Ageve, 14 March 2008 - 13:37.

Postad 14 March 2008 - 23:52

Toby
  • Toby
  • Beroende

• 1091 inlägg
  • 0
Tjena!

Jag skulle helt klart byta till B&W från Dali då jag har hört samma sak själv, d.v.s. att Dali är lite kalla eller platta eller vad man nu ska 'kalla' det. :blink:
Jag tycker att B&W är typiskt varma med ett 'stort' ljud (mycket 3D känsla) som passar bra till hembio.
Men det beror på hur mycket man är beredd att lägga förstås.

Hade´

Postad 15 March 2008 - 09:06

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Jag tänker mig att uppspelningen och placeringen kan vara problem. Ljudkortets D/A-omvandling är kanske inte vad den borde vara. Dessutom kan man få rätt så konstigt ljud om man ställer stativare på bordet.

Högtalarkablar tror jag inte på i sammanhanget eftersom din Marantz ger en varm och detaljerad ljudbild. Då är det bättre att använda EKK än att försöka lägga kaka på kaka med dämpande kablar.

Innan du börjar investera tycker jag att du ska testa dina Dali i optimal miljö, tex Hifiklubbens lyssningsrum, för att ta reda på om du trivs med dem.

Postad 15 March 2008 - 14:57

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Vad har du för efterklangstid i rummet vid olika frekvenser?

Postad 15 March 2008 - 17:12

Kennethi
  • Kennethi
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
Hej!
Ikonerna har jag alltid upplevt som ljusa, och därav så kan man bli ganska lyssnings trötta på dom.
Så jag kan nog påstå att de är där du har största problemet i din anläggning.
Vill du komma åt ett varmare ljud så är de nog högtalarna som bör bytas.

Postad 15 March 2008 - 17:32

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2199 inlägg
  • 0
Just ikonerna är väl som sagt rätt ljusa i karaktären.
Du borde pröva MA silver serien dom ska väl va rätt varma om jag inte misstar mig.

Postad 25 March 2008 - 13:29

elviss
  • elviss
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Ursäkta mitt sena svar och tack för många många bra inlägg!

Har varit på hifiklubben och lyssnat på ikonerna och även om det inte var riktigt likadant ljud där vet jag nu att ikon 2 helt enkelt inte passar mig. Jag vill ha ett varmare ljud!

När det gäller signalkällan har jag ett hyffsat bra USB-kort från M-audio + att jag också har testat med en pioneer-dj-cd och technics-skivspelare. Ingen större skillnad i "hårdhet".

Slutsatsen är alltså nya högtalare. Folk har nämnt bl a B&W och Monitor Audio. Är det CM1 och RS1 som gäller från dem isåfall? Tar hemskt gärna emot tips på både golvare och stativhögtalare som kan passa mig i prisklassen runt 5000-8000kr, har ingenting emot begagnat.

Återigen, tack för alla inlägg.

Postad 25 March 2008 - 13:51

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Dynaudio är också ett hett tips.

Postad 25 March 2008 - 14:33

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Nya högtalare eller in med massvis med tjocka textiler i rummet som dämpar diskanten. Helst nära högtalarna på golv, väggar och ev tak.. Snälla köp inte nya kablar...

Postad 25 March 2008 - 14:41

-Martin-
  • -Martin-
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Hett tips: Fixa till akustiken i rummet. Förmodligen därför som du blir "trött" på ljudet. Allt snack om kablar etc. är rent nonsens innan du gjort det.

Postad 25 March 2008 - 15:46

elviss
  • elviss
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Nej kablarna har jag tänkt behålla som det ser ut nu.

Akustikreglering i form av textiler och annat verkar som ni säger viktigt. Har ni tips på något som ser bra ut (subjektivt men i alla fall..) Jag är inte mycket för "plattor" klädda med tyg.

Tack

Postad 25 March 2008 - 16:21

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Slutsatsen är alltså nya högtalare. Folk har nämnt bl a B&W och Monitor Audio. Är det CM1 och RS1 som gäller från dem isåfall? Tar hemskt gärna emot tips på både golvare och stativhögtalare som kan passa mig i prisklassen runt 5000-8000kr, har ingenting emot begagnat.

Lyssna på dessa:

Postad 25 March 2008 - 16:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Eftersom Marantz ofta dra åt det varmare hållet så tror jag inte heller att det är där problemet ligger. Förmodligen ligger det mycket på högtalarna. Kablarna inverkar inte så mycket på en anläggning i den prisklassen (du bör ju såklart ha en bra kabel och inte 5kr meter kabel) men om du ligger på en kabel på ca 60-70kr metern så räcker det väl. Jag tror problemet också kan vara att du spelar upp ifrån datorn signalkällan är viktigare än många tror. Låna hem en Marantz cd spelare och prova, jag är övertygad om att ditt ljud blir mycket bättre då. Jag har själv provat en hel del signalkällor allt ifrån dedikerade cd spelare till dvd spelare och skillnaden är enorm. Tex så sög pioneer dv989 när man jämförde med en 4 år gammal cd spelare som då kostade 18k. Testa med hemlån...

Är det priset som bestämmer om en kabel är bra eller inte ? :)

Postad 25 March 2008 - 20:34

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Har varit på hifiklubben och lyssnat på ikonerna och även om det inte var riktigt likadant ljud där vet jag nu att ikon 2 helt enkelt inte passar mig. Jag vill ha ett varmare ljud!

Bra att du hittade stället där skon klämde.

Frågan för dig är väl hur varmt du ska gå. PM7001 är i sig en ganska varm förstärkare så det är möjligt att det räcker med att du går mot det neutrala hållet med dina högtalare och låter förstärkarens värme skina igenom.

Dynaudio Audience låter ganska bra ihop med Marantz men dess diskant stjäl relativt mycket uppmärksamhet så det är möjligt att du hamnar i samma situation som med Dali.

Ställer mig lite tvekande till kombinationen Marantz och B&W eftersom du lätt får kaka på kaka men det är min uppfattning. Du kanske tycker annorlunda.

Tyvärr är jag sämre orienterad på stativhögtalare än golvhögtalare men mitt tips är i alla fall att försöka lyssna på på så många olika högtalare som möjligt tillsammans med din förstärkare så hittar du snart ljudet som passar dig. Din budget är ganska bra så du kommer säkert att hitta något som du trivs med.

Du bör nog också skaffa bra stativ och titta på en dedikerad CD-spelare om du vill förbättra din tvåkanalssituation. Marantz CD-spelare låter väldigt bra och passar som hand i handske med deras förstärkare.

Postad 25 March 2008 - 23:07

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Chris dina öron hör nog inte samma som mina. Du tycker att RC-L är varma i ljudbilden och att Dynaudio audience vassa i toppen, Jag tycker precis tvärt emot :) . Vem som däremot har rätt det vet jag inte :blink:

Postad 25 March 2008 - 23:22

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Hade samma problem som du i början .. med mina Ikon 6
Jag löste det med stärkaren, som gav en helt annan värme genom "de ljusa ikonerna"

Placeringen är också otroligt viktig och vad man har för textilier i rummet ..

Att ha ett par stativare på ett bord, är nog det värsta man kan ha ..
De skall upp på stativ och placeras rätt ...

Om man laborerar rätt med Dalis högtalare .. kan man få ett mycket transparent
och behagligt ljud. Du har ett mellanregister som inte finns att få hos många andra
högtalare och som jag anser att man väljer bort med tex B&W ( och kallar det värme )

Själv är jag mycket nöjd med mina och skulle enbart byta bort dem mot nästa modell .. Mentor.
Du får gå upp i ett par betydligt dyrare B&W .. om du skall komma i närheten av ett par Dali
men det finns så klart många fler högtalare på marknaden som jag också skulle kunna tänka mig.

Vi hör så pass olika, att det jag här skriver, enbart kan stå för mig och kan vara helt fel för
både dig och alla andra som skriver i denna tråden ... så ta det som Maverics personliga åsikt
och inget annat :)

Maveric :blink:

Redigerat av Unregistered1103, 25 March 2008 - 23:22.

Postad 25 March 2008 - 23:34

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Chris dina öron hör nog inte samma som mina. Du tycker att RC-L är varma i ljudbilden och att Dynaudio audience vassa i toppen, Jag tycker precis tvärt emot :) . Vem som däremot har rätt det vet jag inte :blink:

Mmm ... men jag lyssnar väldigt noggrannt; det vill jag bara säga.

Och det där med att RC-L skulle vara kalla har du fått om bakfoten. Då har du något annat problem.

Diskanten på Dynaudio Audience är inte vass - det har jag aldrig skrivit - men den är framträdande, viket stör ljudbilden för mig.

Redigerat av Unregistered1197, 26 March 2008 - 12:32.

Postad 26 March 2008 - 00:03

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har börjat tröttna lite på ljudet från min anläggning. Jag har en Marantz PM7001 och ett par Dali Ikon 2 (utan stativ, står på ett bord) kopplade med EKK. Kör mestadels FLAC från datorn med hjälp av ett M-Audio Conectiv.

Jag tycker att ljudet är lite för vasst och är ute efter ett varmare ljud. Min första tanke är att högtalarna är bovarna i dramat och att de borde bytas ut. Men det kanske går att lösa på annat sätt, kanske ger mer att byta kablar och köpa ett par stativ?

Eller är det bara att byta högtalare som gäller? Har ni några tips isåfall? Kan vara golvhögtalare med. Vill inte lägga mer än några tusen över vad jag kan få ut för mina begagnade.

Tack på förhand

EDIT: kan tillägga att jag inte på något sätt har tänkt på akustikreglering när jag har inrett, har soffa, gardiner, matta och lite växter :). Har heller inget emot att byta förstärkare om det skulle behövas.

EDIT2: Dali Ikon 2, inte 6!

Vad lyssnade du med för förstärkare på hifiklubben?
Jag har själv dali ikon5 och det var en stor skillnad när jag lyssnade på dessa, och även ikon 2, med cambridge respektive nad förstärkare. Med NAD C352 stämde allt och det blev inte alls spetsigt som jag upplevde det med cambridge.
En annan fråga, har du högtalarna pekandes rakt fram eller vinklade inåt?
Ikon ska vara placerade rakt fram enligt dalis rekommendation. De är konstruerade för att lyssnas på "off axis" och kan uppfattas som för diskantdominanta rakt framifrån.
För övrigt håller jag med andra tipsare om att testa med en cd spelare eller en squeezebox, pröva att låna hem något och testa om det inte blir bättre.
Om det ändå inte hjälper så har du fått några bra tips på andra högtalare i tråden. Men oavsett vad du väljer så ska stativare stå på stativ, oavsett vilka stativare du väljer, och rummet bör inte vara för kalt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.