Klen bas
13 svar till detta ämne
Postad 12 March 2008 - 17:16
MartinHug
-
MartinHug
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Hejsan det är så att jag har ett par CERWIN-VEGA CLS-10 och förut drev jag dom med en gammal 90-tals Onkyo, men för inte så länge sedan så köpte jag en Nad t744 och nyttjar mig utav den såkallade Bi-wire tror jag det heter, det är när man har dubbla sladdar till varje högtalare iaf. Och det är så att jag tycker basen är mycket sämre nu, sämre ljudtryck osv, förut var det så att väggen bakom höll på att "skaka ner", och det är det inte nu. Måste jag vrida på väldigt mkt volym för att ens baselementet börjar röra på sig och då är det nästan öronbedövande högt då har jag vridit ner till ca -6 till -8 db.
Ska det vara så eller är förstärkaren för klen, innan jag köpte den sa han på hifiklubben att det inte skulle bli några problem alls att driva högtalarna med den förstärkaren (recivern).
Mvh Hug
Postad 12 March 2008 - 19:40
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Hejsan det är så att jag har ett par CERWIN-VEGA CLS-10 och förut drev jag dom med en gammal 90-tals Onkyo, men för inte så länge sedan så köpte jag en Nad t744 och nyttjar mig utav den såkallade Bi-wire tror jag det heter, det är när man har dubbla sladdar till varje högtalare iaf. Och det är så att jag tycker basen är mycket sämre nu, sämre ljudtryck osv, förut var det så att väggen bakom höll på att "skaka ner", och det är det inte nu. Måste jag vrida på väldigt mkt volym för att ens baselementet börjar röra på sig och då är det nästan öronbedövande högt då har jag vridit ner till ca -6 till -8 db.
Ska det vara så eller är förstärkaren för klen, innan jag köpte den sa han på hifiklubben att det inte skulle bli några problem alls att driva högtalarna med den förstärkaren (recivern).
Mvh Hug
Kan du ha kopplat kablarna fel? Kolla extra noga så det inte har blivit fas-fel. Alternativ två skulle vara att högtalarna flyttades efter du kopplade dem. Står de längre från väggen så brukar basen försvinna.
Postad 12 March 2008 - 19:59
WmB
-
WmB
-
Veteran
-
-
2455 inlägg
du måste ha kopplat fel, eller angett att du har frontar som small eller liknande
Postad 12 March 2008 - 21:14
MartinHug
-
MartinHug
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Okay, har inte så bra koll på hur man ska koppla (front osv) ska testa lite imorgon och se om det blir någon skillnad, och nej placeringen är ungefär densamma kan skilja lite men ytterst lite!
Tackar för alla svar, somsakt ska testa imogon och se om det blir någon skillnad, återkommerdå
/Hug
Postad 12 March 2008 - 22:26
Flingan
-
Flingan
-
Forumräv
-
-
808 inlägg
Antingen är felet att du inte har ställt högtalarna som large, eller skulle jag tro att det helt enkelt är så att din gamla förstärkare hade en mer basig karaktär, som är väldigt vanligt bland 80 och 90-tals förstärkare. Var det en 2-kanalare du hade innan?
MVH Flingan
Postad 13 March 2008 - 14:31
MartinHug
-
MartinHug
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Antingen är felet att du inte har ställt högtalarna som large, eller skulle jag tro att det helt enkelt är så att din gamla förstärkare hade en mer basig karaktär, som är väldigt vanligt bland 80 och 90-tals förstärkare. Var det en 2-kanalare du hade innan?
MVH Flingan
Stämmer säkert bra det där om att den förra hade en mer basig karaktär, ja det var en 2-kanalare. Skippade allt med dubbla sladdar och sånt nu och kör med enkel sladd till stereo uttagen istället, tycker det är bättre bas nu! Fast jag behöver vrida på väldigt mycket tycker jag, till -2 ungefär, fast det kanske inte gör något?
Redigerat av MartinHug, 13 March 2008 - 14:32.
Postad 13 March 2008 - 15:44
WmB
-
WmB
-
Veteran
-
-
2455 inlägg
jag minns på hifiklubben att jag lirade musik runt -6 på ett par DM685 (finlir-stativ) så kanske stämmer
Dock så sätter jag en tia på att du matar från datorn, och kanske ligger felet där
Postad 13 March 2008 - 16:19
MartinHug
-
MartinHug
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
jag minns på hifiklubben att jag lirade musik runt -6 på ett par DM685 (finlir-stativ) så kanske stämmer
Dock så sätter jag en tia på att du matar från datorn, och kanske ligger felet där 
Nej tvärr, gjorde det till min förra förstärkare  Använder mig utav skivor nu, har dock testat lite med datorn också!
Postad 13 March 2008 - 16:55
WmB
-
WmB
-
Veteran
-
-
2455 inlägg
ingen nightmode intryckt?
Postad 13 March 2008 - 17:11
Flingan
-
Flingan
-
Forumräv
-
-
808 inlägg
Du kan inte höja volymen separat på varje kanal då? Så slipper du dra på så mycket?
MVH Flingan
Postad 13 March 2008 - 18:32
MartinHug
-
MartinHug
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Vad är det och vad gör den? Du kan inte höja volymen separat på varje kanal då? Så slipper du dra på så mycket?
Nej tror inte det, det finns för sub, center och surr så man kan höja separat.
MVH Flingan
Medför det någon risk att dra på så mycket? har som max legat på +2, och då går fläkten igång efter bara någon minut. Men om den skulle pajja borde jag väl få en ny på garantin?
Postad 13 March 2008 - 21:13
KJE
-
KJE
-
Beroende
-
-
1076 inlägg
Vad är det och vad gör den?
Night Mode klipper frekvenstoppar/bottnar, syftar till att man ska kunna se på film på natten utan att störa grannarna...Med Night Mode får du alltså mycket mindre djupbas.
Redigerat av KJE, 13 March 2008 - 21:14.
Postad 13 March 2008 - 22:22
The Man
-
The Man
-
Beroende
-
-
1049 inlägg
Du kan inte höja volymen separat på varje kanal då? Så slipper du dra på så mycket?
MVH Flingan
Medför det någon risk att dra på så mycket? har som max legat på +2, och då går fläkten igång efter bara någon minut. Men om den skulle pajja borde jag väl få en ny på garantin?
Har både frontar och sub inställd på +7 på min. Absolut ingen fara (NAD t763 iof).
Postad 14 March 2008 - 18:59
MartinHug
-
MartinHug
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Night Mode klipper frekvenstoppar/bottnar, syftar till att man ska kunna se på film på natten utan att störa grannarna...Med Night Mode får du alltså mycket mindre djupbas.
Okay tror inte jag har det, hittade ingenting iaf. ingen nightmode intryckt?
MVH Flingan
Har både frontar och sub inställd på +7 på min. Absolut ingen fara (NAD t763 iof).
Ja men är inte det på den separata höjningen? för där är ju den på 0 för börjarn.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|