Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Utöka antal nätverksportar, hjälp.

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 March 2008 - 16:50

ice cube
  • ice cube
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Jag har en WRt54GL router där jag har kopplat in xbox, NAS och dator via statiska IP-adresser, så att jag kan ha ett internt nätverk. Jag kör även 2 datorer trådlöst via routern, också dom med statiska IP:n. Nu är det så att jag vill utöka antalet portar och vad jag förstått så är det bara att koppla in en switch på en av portarna på routern och akticera dhcp. I och med att routern delar ut dynamiska ip-adresser till switchen (?), hur gör jag då för att hitta och lägga till dessa enheter som sitter på switchen i mitt interna nätverk, går det eller "faller dom bort"? Eller går det på nått sätt att få statiska IP-adresser på datorerna på switchen så att man kan lägga till dom till nätverket?
Sen undrar jag om enbart burkarna som är tillkopplade på routern kan ansluta till internet samtidigt och dom som sitter på switchen bara kan köra internet en i taget?

Kanske en hel del konstiga frågor men jag försöker lära mig och allt är inte så självklart i mitt huvud så om det finns någon vänlig själ därute som vill hjälpa så blir jag mycket tycksam.

Fråga gärna om det är nått oklart (vilket jag gissar att det är...:))

Postad 13 March 2008 - 17:11

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Jag har en WRt54GL router där jag har kopplat in xbox, NAS och dator via statiska IP-adresser, så att jag kan ha ett internt nätverk. Jag kör även 2 datorer trådlöst via routern, också dom med statiska IP:n. Nu är det så att jag vill utöka antalet portar och vad jag förstått så är det bara att koppla in en switch på en av portarna på routern och akticera dhcp. I och med att routern delar ut dynamiska ip-adresser till switchen (?), hur gör jag då för att hitta och lägga till dessa enheter som sitter på switchen i mitt interna nätverk, går det eller "faller dom bort"? Eller går det på nått sätt att få statiska IP-adresser på datorerna på switchen så att man kan lägga till dom till nätverket?
Sen undrar jag om enbart burkarna som är tillkopplade på routern kan ansluta till internet samtidigt och dom som sitter på switchen bara kan köra internet en i taget?

Du kan sätta fast IPs på alla enheter du vill, även de som går via switchen, låter du routern dela ut IPs, så måste du se till att de maskiner som har fast IP inte krockar med de adressern routern delar ut.

Allt som är kopplat till switchen, som i sin tur är kopplad till routern kan surfa via routern, samtidigt.

Postad 13 March 2008 - 19:05

ice cube
  • ice cube
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Tack för snabbt svar!
En fundering, om jag sätter statiska IP-adresser på enheterna som jag kopplar till switchen, måste jag då aktivera dhcp på routern?
Om tvunget, aktiverar jag då dhcp i routern och börjar med tex IP adress 192.168.1.140 och sedan så skriver jag in statiska adresser på enheterna som är kopplade på switchen (upp till 192.168.1.139, alltså inte inom samma område som dhcp adresser)?
Då kan alltså tex 2 st datorer som är kopplat till switchen och tex 3 datorer kopplat på routern (trådat och trådlöst)surfa på internet samtidigt?

Vilken röra........

Edit. Kom på en annan sak, nu har jag en xbox inkopplad på routern via statisk ip och jag har "portforward" port 21.
Kan jag då bara koppla ur xbox ur routern och koppla in den på switchen och köra med samma inställningar i routern eller krävs det ytterliggare konfigurationer?
Sköter man all "portforward" via routern och sedan kopplar man på enheter på switchen?

Jag vill alltså få bort all kabel från routern då den står synligt och jag vill köra all kabel från en switch som ska ligga på vinden i huset.

Så här ska det se ut: adslmodem-->router (WRT54GL)-->switch-->trådade enheter

Redigerat av ice cube, 13 March 2008 - 19:14.

Postad 13 March 2008 - 19:49

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1618 inlägg
  • 0
Tänk så här: Switchen är helt dum. Den är bara en utökning av portar precis som när du kopplar en skarvdosa till eluttaget. De portar du får på switchen funkar precis som de som finns på routern. Det är som om routern fått fler portar och du sköter fortfarande alla inställningar via den.

Får jag fråga varför du har valt att köra med statiska IP? Det går utmärkt att skapa ett nätverka och komma åt dator med dynamiska adresser. Vill man ha statiska till någon burk så låser man enkelt den MAC (ethernet) adressen i routern till ett visst IP-nummer. På så sätt behöver man aldrig konfigurera nått på burkarna i nätverket.

Postad 13 March 2008 - 20:51

ice cube
  • ice cube
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Får jag fråga varför du har valt att köra med statiska IP? Det går utmärkt att skapa ett nätverka och komma åt dator med dynamiska adresser. Vill man ha statiska till någon burk så låser man enkelt den MAC (ethernet) adressen i routern till ett visst IP-nummer. På så sätt behöver man aldrig konfigurera nått på burkarna i nätverket.

Jag kör med statiska adresser pga att enligt portforward.com ska man ha statisk adress om man vill köra tex DC.

Ang MAC så istället för att lägga in statisk IP via TCP/IP i datorn så skriver man alltså datorns MAC och IP i routern och på så sätt får den statisk? Menar du alltså static dhcp i routern?

Redigerat av ice cube, 13 March 2008 - 20:54.

Postad 14 March 2008 - 08:35

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

En fundering, om jag sätter statiska IP-adresser på enheterna som jag kopplar till switchen, måste jag då aktivera dhcp på routern?

Nej, om alla enheter has statisk IP, krävs ingen DHCP.

Om tvunget, aktiverar jag då dhcp i routern och börjar med tex IP adress 192.168.1.140 och sedan så skriver jag in statiska adresser på enheterna som är kopplade på switchen (upp till 192.168.1.139, alltså inte inom samma område som dhcp adresser)?

Precis, fast nu var det ju inte tvunget B)

Då kan alltså tex 2 st datorer som är kopplat till switchen och tex 3 datorer kopplat på routern (trådat och trådlöst)surfa på internet samtidigt?

absolut

Edit. Kom på en annan sak, nu har jag en xbox inkopplad på routern via statisk ip och jag har "portforward" port 21.
Kan jag då bara koppla ur xbox ur routern och koppla in den på switchen och köra med samma inställningar i routern eller krävs det ytterliggare konfigurationer?

Japp

Sköter man all "portforward" via routern och sedan kopplar man på enheter på switchen?

Japp

Postad 14 March 2008 - 08:59

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1618 inlägg
  • 0

Jag kör med statiska adresser pga att enligt portforward.com ska man ha statisk adress om man vill köra tex DC.

Ang MAC så istället för att lägga in statisk IP via TCP/IP i datorn så skriver man alltså datorns MAC och IP i routern och på så sätt får den statisk? Menar du alltså static dhcp i routern?

Ja, men kom på att WRT54GL med standard firmware inte har den finessen. Man måste alltså lägga på något annat firmware t.ex. DD-WRT http://www.dd-wrt.co...php/Static_DHCP

Postad 14 March 2008 - 15:02

ice cube
  • ice cube
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Ja, men kom på att WRT54GL med standard firmware inte har den finessen. Man måste alltså lägga på något annat firmware t.ex. DD-WRT http://www.dd-wrt.co...php/Static_DHCP

Jag kör med 3:e parts så det finns static dhcp....B)
Tack för bra och snabba svar, nu ska jag nog få allt att fungera!

Edit. Allt gick som på räls så nu surfar jag via routern (trådlöst) OCH switchen (trådat, som är en linksys router men inställd som switch) samtidigt och nätverket fungerar+kontakt med xbox kopplat på switchen!! TACK.

Redigerat av ice cube, 14 March 2008 - 15:38.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.