Tack för snabbt svar!
En fundering, om jag sätter statiska IP-adresser på enheterna som jag kopplar till switchen, måste jag då aktivera dhcp på routern?
Om tvunget, aktiverar jag då dhcp i routern och börjar med tex IP adress 192.168.1.140 och sedan så skriver jag in statiska adresser på enheterna som är kopplade på switchen (upp till 192.168.1.139, alltså inte inom samma område som dhcp adresser)?
Då kan alltså tex 2 st datorer som är kopplat till switchen och tex 3 datorer kopplat på routern (trådat och trådlöst)surfa på internet samtidigt?
Vilken röra........
Edit. Kom på en annan sak, nu har jag en xbox inkopplad på routern via statisk ip och jag har "portforward" port 21.
Kan jag då bara koppla ur xbox ur routern och koppla in den på switchen och köra med samma inställningar i routern eller krävs det ytterliggare konfigurationer?
Sköter man all "portforward" via routern och sedan kopplar man på enheter på switchen?
Jag vill alltså få bort all kabel från routern då den står synligt och jag vill köra all kabel från en switch som ska ligga på vinden i huset.
Så här ska det se ut: adslmodem-->router (WRT54GL)-->switch-->trådade enheter
Redigerat av ice cube, 13 March 2008 - 19:14.