Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

60p i allmänhet och LG 47LF66 i synnerhet

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 March 2008 - 18:07

413x4nd3r
  • 413x4nd3r
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hej!
Här kommer jag med ett gäng nybörjarfrågor, har sökt på forumet efter båda mina frågor, google gjorde mig lite klokare på frågan ang. 60p medan det är omöjligt att hitta någon recension av en tv på internet (även om man tar -compare så kommer det bara compare prices sidor.. grr).
Så nu när jag har ursäktat mig så undrar jag först och främst om någon har erfarenhet eller läst något speciellt om LG's LG 47LF66 (http://www.dustin.se...odID=5010108804)? Det enda som bekymrade mig i produktbeskrivningen var att man var tvunen att köra 60p via komposit.. har ingen aning om vad det betyder, har fått för mig att "p" är samma sak som man brukar prata om HZ och FPS? Det låter jobbigt om jag vill koppla playstation 3 och/eller dator via förstärkare med hdmi i fortsättningen? Som ni märker så har jag inte så bra koll, någon som har tid och lust att klargöra lite snabbt?

Postad 13 March 2008 - 20:14

tompa_rocks
  • tompa_rocks
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Läs inte det här som fakta utan mer som en fundering:

Jag tror du menar 60p via komponent? Det är faktiskt positivt om du kopplar tv-spelet via komponentkabeln eftersom du inte vill ha 24p då du spelar? Som jag förstår det handlar det om hur ofta man uppdaterar bilden per sekund och 24p är mer ett filmformat.

När jag skrev detta blev däremot orolig om den inte stödjer 60p via hdmi? Som tur är kommer det nog någon smartare än mig och förklarar det snart.

Jag funderar också på den här tv apparaten, och jag spelar också mycket tv spel så all information, reccensioner och hjälp uppskattas nog av både jag och 413x4nd3r?

Postad 13 March 2008 - 20:46

tompa_rocks
  • tompa_rocks
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
http://www.lgenordic...LF66-series.pdf

Som jag förstår det så klarar den 60p via hdmi också? Kanske självklart för vissa men det var lite luddigt formulerat på
dustin sidan.

än en gång. Jag är för tillfället för trött för att tänka..... ta inte mina antaganden som fakta..

Postad 13 March 2008 - 22:52

413x4nd3r
  • 413x4nd3r
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Jo du i pdf:en står det ju klart och tydligt "HDMI 60p/50p/30p/24p", men överallt annars jag sett har det stått "hdmi XXp, XXp och 60p komposit" kan ju bero på något översättningsfel för länge sedan, ska nog skicka iväg ett mail till LG och fråga.. En sak som jag tycker är jävligt skum är att tvn i fråga inte går att hitta på deras hemsida :)

EDIT:
Har som sagt mailat till LG nu och frågat, hoppas på svar ganska snart.
Under tiden kanske någon som har sett eller kanske tom har den här tvn kan bidra med lite input?

Redigerat av 413x4nd3r, 13 March 2008 - 22:58.

Postad 17 March 2008 - 09:02

tompa_rocks
  • tompa_rocks
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Jag har läst här på forumet och i nyaste hemmabiotidningen att LG hade problem att köra 24p på några modeller. Bilden hackar osv. Det är lite oroväckande tycker jag. Det verkar inte vara så många som har den här tv:n ändå är den fantastiskt billig och ser väldigt bra ut på papperet. Vad finns det för alternativ i samma prisklass?

Postad 17 March 2008 - 15:57

Unregisteredf53f9190
  • Unregisteredf53f9190
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0
Vill ha den ändå hehe

Postad 17 March 2008 - 20:25

413x4nd3r
  • 413x4nd3r
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Fick svar av LG's support idag; "..du kan ha 60p via HDMI, däremot kan du inte ha 24p eller 30p med komponent.". Supportkillen sa också "Texten du beskriver skulle jag nog tolka som du men det stämmer inte", så visst hade man fog för att fundera.. : )

Postad 17 March 2008 - 20:38

413x4nd3r
  • 413x4nd3r
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Jag har läst här på forumet och i nyaste hemmabiotidningen att LG hade problem att köra 24p på några modeller. Bilden hackar osv. Det är lite oroväckande tycker jag. Det verkar inte vara så många som har den här tv:n ändå är den fantastiskt billig och ser väldigt bra ut på papperet. Vad finns det för alternativ i samma prisklass?

Det är det som är problemet, varenda jäkla modell man blir intresserad av visar sig ha något problem, antingen att den inte behärskar tekniken lika bra som 25 000 krs maskinerna, alla andra har någon extremt utbredd bug som involverar streck på skärmen eller massa döda pixlar.. det är verkligen ledsamt att köpa tv om man sätter sig in i det, och inte bara köper första bästa från internet som jag gjorde sisst (jag är ganska nöjd med det köpet faktiskt..)..

Känns som att man måste köpa värsta modellen av sony för att inte hitta något att klaga på, men å andra sidan, om man lägger15 000 på en tv kanske det är värt 3-5 tusen mer för att få en felfri..?

Aja jag ger inte upp på LGn ännu, får göra lite mer research först bara..

Postad 21 March 2008 - 02:15

skaneanders
  • skaneanders
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Har själv beställt en LG 47LF65 (samma som 66, en list som skiljer på fronten) som kommer efter påskhelgen. Kollade också runt ordentligt men fastnade för lg´n. Återkommer när jag kopplat in den. Har Canal digitals HDbox, ps3 och en chippad xbox med XBMC. Tänkte koppla in datorn med.

Mottager varmt inställningsrekommendationer. Anders H

Postad 22 March 2008 - 00:32

413x4nd3r
  • 413x4nd3r
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Har själv beställt en LG 47LF65 (samma som 66, en list som skiljer på fronten) som kommer efter påskhelgen. Kollade också runt ordentligt men fastnade för lg´n. Återkommer när jag kopplat in den. Har Canal digitals HDbox, ps3 och en chippad xbox med XBMC. Tänkte koppla in datorn med.

Mottager varmt inställningsrekommendationer. Anders H

Och jag väntar med spänning på ditt utlåtande! : ) Till det priset förväntar man sig inte perfektion, men man vill ju som sagt inte ha några riktigt störande brister.. hoppas den funkar bra för dig! (Alltså även för mig om jag köper den.. :()

Postad 22 March 2008 - 02:42

skaneanders
  • skaneanders
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Långa dagar att vänta. Köpte den av en lokal handlare men han var tvungen att beställa hem den så här sitter man över påskhelgen med sin lilla 37 tummare. BEHÖVER verkligen min 47:a nu.

Hade inte jorden varit ett trevligare ställe om åkerierna jobbade över påsken. :-)

Postad 26 March 2008 - 10:40

413x4nd3r
  • 413x4nd3r
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Långa dagar att vänta. Köpte den av en lokal handlare men han var tvungen att beställa hem den så här sitter man över påskhelgen med sin lilla 37 tummare. BEHÖVER verkligen min 47:a nu.

Hade inte jorden varit ett trevligare ställe om åkerierna jobbade över påsken. :-)

Hoppas den funkar bra för dig!
Du får gärna skriva ett inlägg här med vad du tycker om den!

Postad 27 March 2008 - 16:48

skaneanders
  • skaneanders
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Då har min LG47LF65 anlänt.

Lite snabbutlåtande:

* Bildkvalite med canal digital HD box, med HD kanalerna är bilden riktigt bra 9/10 en riktig fröjd för ögat. De vanliga kanalerna varierar i kvalite saken är att vissa kanaler såg bättre ut på min andra 37 tumare som var 720p. LG:n är inte så förlåtande med dåligt grundmaterial.

* Min gamla x-box med komponentkabel fick lite flimmer i 720p detta försvann när jag satte över den på 1080i.
Bildkvalite 9/10. Lite högre betyg för att XBMC är ett otroligt program, fantastiskt att man kan skrämma upp den gamla burken i sådana upplösningar BRA jobbat FRODO & CO.

*Dator med Geforce 8500GT 512mb grafikkort. Kopplad med HDMI. Riktigt bra bild i MCE, med pixelmapping 1:1 på tv:n Dock så har jag inte lyckats få full bild i vanliga datorläget. Tror det hänger på en trivial inställning på grafikkortet. En slägga till microsoft, går inte att få ut ljudet via MCE med HDMI sladden, Gates verkar inte ha fattat att man skickar ljud och bild med HDMI. Löser sig säkert när jag orkar installera ett annat mediacenter på datorn.

*PS3 ja det är väl därför man köper en full HD OCH tro mig ni blir inte besvikna.
-Spel i 720p riktigt bra bild med skarpa färger ett bra lyft från den gamla skärmen.
-Spel i 1080p har jag tyvärr inget ännu, väntar på GT5, trailern är enastående i 1080p.
-Menysystenet i 1080p är helt underbart mycket klarare än i 720p läget. 10/10
-Film med en blu-ray i 1080p och 24hz är bilden helt sjukt bra.... här briljerar LG 100% enligt mig. Vissa har talat om att LG:n skulle hacka i detta läge det är inget jag märkt av efter att provat de filmer jag har ca 10 stycken.

För er som stör sig på att PS3 visar filmer i sitt orginaläge(med svarta kanter i toppen och botten) så fixar LG:n detta i läge zoom1 riktigt bra utan att sabba bilden, lite kvalité tappar man alltid men knappt märkbart.

-Ljud Lg:n har helt ok ljud för att vara en tv. Den har optisk utgång och skickar vidare ljudsignalen från de enheter du kopplat in via ex HDMI till din förstärkare, den stöder PCM och Dolby Digital dock inte DTS vilket var frustrerande så jag fick koppla med optisk från PS3 direkt till förstärkare.

-Inställningsmöjligheter jag har inte hunnit mixtra med egna inställningar så mycket ännu. Så framöver går det nog att optimera. Du kan ha seperata inställningar för varje ingång.

Slutligen:
Jag gav 14 990 kronor för skärmen, riktigt bra pris de har dumpat den rejält till förmån för sin nya skärm. Jag har jämfört med bla samsung m86 46 tummare. Jag hade båda skärmarna jämte varandra inkopplade med en PS3. Jag upplevde LG:n som skarpare men det är pytteskillnader och saker som säkert kan bättras med optimala inställningar.

Jag återkommer med mer när jag testat runt lite mer.

Sammantaget efter 2 dagar med skärmen 10/10. Ps ska du köpa en skärm för att bara titta på tv via boxer etc så köp ngt annat. Ska du däremot köpa en skärm till din PS3 så är Lg:n riktigt bra och framför allt prisvärd.

Postad 30 June 2008 - 10:25

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0
Är det någon som har testat om XBOX 360 spel, både äldre och nya, fungerar felfritt med komponentingången? I senaste inlägget så påstås det att bilden flimmrar vid användning av komponentingången med den gamla XBOX:en, åtminstone vid 720p.

Postad 16 July 2008 - 16:10

Juntaa
  • Juntaa
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Har upptäckt att dustinhome säljer ut denna för 12311:- med studentrabatt. Är det någon som köpt den nyligen och kan dela med sig av sina åsikter? Jag använder främst Popcorn Hour och Com Hem's kassa kabeltv, det spelas även endel Wii ibland.

Postad 29 July 2008 - 23:28

skaneanders
  • skaneanders
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Är det någon som har testat om XBOX 360 spel, både äldre och nya, fungerar felfritt med komponentingången? I senaste inlägget så påstås det att bilden flimmrar vid användning av komponentingången med den gamla XBOX:en, åtminstone vid 720p.

Bättre sent än aldrig, jag trodde tråden hade dörr. Det stämmer att bilden flimrar lite i 720p på gamla xboxen. Flimmret försvann när jag satte över xboxens upplösning till 1080i. 360 an vet jag inte om den flimrar.

Anders

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.