Har försökt göra blindtest mellan flac samt mp3 (192kbps och 320kbps). När jag gjorde testet kunde jag inte höra skillnad på flac lr någon av de två versionerna mp3. Jag har gjort blindtest förut i hifibutiker samt hos vänner med kompetenta anläggningar och hört skillnad. Jag undrar nu vad som gör att jag inte lyckas med det hemma? Beror det på fel placering av högtalarna lr kabeln mellan Squeezebox och förstärkare (provisorisk standardkabel jag köpt för 200)? Lr kan det vara något annat fel?
Postad 14 March 2008 - 02:54
Har försökt göra blindtest mellan flac samt mp3 (192kbps och 320kbps). När jag gjorde testet kunde jag inte höra skillnad på flac lr någon av de två versionerna mp3. Jag har gjort blindtest förut i hifibutiker samt hos vänner med kompetenta anläggningar och hört skillnad. Jag undrar nu vad som gör att jag inte lyckas med det hemma? Beror det på fel placering av högtalarna lr kabeln mellan Squeezebox och förstärkare (provisorisk standardkabel jag köpt för 200)? Lr kan det vara något annat fel?
Postad 14 March 2008 - 08:50
Postad 14 March 2008 - 09:31
Jag har en Squeezebox 3 som jag kopplat analogt till en Cambridge 840A förstärkare samt Audio Physic Tempo högtalare.
Är båda flac och mp3 filerna rippet från samma skiva ? I så fall borde det vara 'stor' skillnad på flac och 192kbps mp3. 320kbps mp3 är ganska hög kvali och där kan skillnaden vara mindra. Men jag har stor skillnad på flac och ≤ 192kbps mp3. (Streamer via xbox med optisk output till NAD T744 reciever)
Postad 14 March 2008 - 09:42
Postad 14 March 2008 - 18:39
Redigerat av krib, 15 March 2008 - 14:29.
Postad 14 March 2008 - 20:39
Det finns ju en chans att de nedladdningar jag gjort först kan ha varit rippade som mp3 och sedan har någon lagt ut dem som flac?? Jag får helt enkelt investera i en cdläsare till datorn inom en mycket snar framtid (när csn kommer) och rippa referenslåtarna och jämföra.
Jag kan inte koppla med digitalkabel då Cambridge 840A inte har digitalingång och jag äger ingen DAC för tillfället.
Jag har läst här på forumet att vissa anser att man bör använda en extern DAC till Squeezeboxen medan andra inte gör det. Vad anser ni?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9 bilder
207 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?