Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Paralellkoppla nexas fjärrströmbrytare ihop med vanliga vipströmbrytare.

Inga svar i detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 March 2008 - 20:55

zteifel
  • zteifel
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Detta kanske är en gammal lösning. Men jag har iaf inte stött på den innan trots att jag har letat.

Jag har länge letat efter ett smidigt sätt att kunna använda nexa som dimmer med mer än 300w samt att samtidigt kunna styra det med en väggströmbrytare.

Nu har jag kommit på ett sätt som fungerar utmärkt.

Genom att köpa en dosdimmer för 221kr så kan jag använda mig både av vanliga nexa on/off brytare och en vanlig vip-brytare( kompleterad med en fjäder) eller en tryckknapps-brytare.
dosdimmer från elbutik.se

Denna dosdimmer fungerar med glödljus, 230v halogen eller 12v halogen via dimmbar transfomator. Med denna dosdimmer kan man parallelkoppla flera strömbrytare. Och med en kort av-på signal så tänder man och släcker. Med en längre tid av sluten krets så dimmrar man. Vill man ha mer än 250W eller 200VA för elektronisk transfo, så finns det ju andra dyrare dosdimmers. Eller så går det att parallelkoppla flera dosdimmer av denna typ.

Nu har jag en harmony 525(kompleterad med rf-batteri) som jag styr mina nexa-brytare med sedan innan.
Se denna tråd
Då behöver man endast trycka på 1 knapp för att fjärrkontrollen ska skicka på och av signal.

Så nu kan jag genom en enda knapptryckning tända all belysning i lägenheten eller släcka samtidigt som jag kan använda alla dom gammla strömbrytarna.

VARNING: Var nog med att inte koppla ihop fas och noll eftersom du inte vet vilken som är vilken med stickkontakt du sätter i nexa-strömbrytaren. Gör inte detta om du inte vet vad du gör. Jag tar inget ansvar för vad ni gör med era prylar jag bara delar med mig av information.

Redigerat av zteifel, 14 March 2008 - 20:56.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.