Nätagg, 2 satadiskar dvdbrännare och chassi har han sen gamla datorn och kommer börja med det tills han hittat en låda han gillar.
Moderkort:
Asus P5E-VM HDMI, G35, Socket-775, DDR2, m-ATX,GbLAN,Firewire, HDMI/DVI, PCI-Ex16
http://www.komplett....aspx?sku=342625
1225kr
kortet finns även i fullsize ATX men då han inte kommer stoppa i massa flera kort passar det ju bättre med ett m-atx då han senare har större valmöjlighet medatt välja chassi
Processor
Intel Core 2 Duo E8200 2.66GHz 6MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
https://www.datorbut...Product=IE8200R
1450kr
Han hade tänkte en Core 2 Quad Q9300 2,5GHz Box först men den gick inte att få tag på så därav valetpå en E8200
Minne
OCZ SLI-Ready Edition XTC DDR2 PC6400/800MHz CL5
från okänd butik (tror han kollat på prisjakt)
795
Funderingen han har här är om han ska köpa 4 eller 8gb nu när minne nästan är gratis.
Jag sa att det räcker mera än väl med 4gb och ska han köra xp/vista32 har man, vad jag förstått, inte nytta av mera än 3gb. Om man antar att han kör nått 32bit OS är det då en nackdel med 4gb (2x2) eller bör han välja 2x1gb+2x512mb?
Om han nu skulle välja att köra 64bit vista tycker ni han ska köpa mera än 4gb då ? Känns som att man kan lägga dom pengarna på annat.
Han vill gärna köpa ordentligt då han inte uppgraderar så ofta. tror han sitter på en xp 2800+ jag byggde ihop åt honom för måååånga år sedan. Han spelar inget utan vill ha en vettig HTPC till kommande fullhd projj.
Blir nog en blu-ray spelare framöver i den.
Han har tidigare kikat på separat grafikkort men visst klarar han sig bra med en fet prolle tills han köper blu-rayspelare och han kanske inte behöver köpa grafikkort då äns?
Han skrev även:
"Kvar är bara en tyst fläkt, har funderat på en Zalman Reserator 1 Plus men väntar nog med det, blir kanske en designegrejj senare bra för att det är coolt
Kalaset med 8 Gb minne går på 4,3 kkr plus fläkt. rätt billigt tycker jag!"
Tycker nog han kan börja med boxade fläkten å se hur mkt den låter.
Nå vad tror ni, är hans val av moderkort bra? hur mkt minne bör han köpa och vilka storlekar?
/Magnus
Sökningen pågår
Avancerad sökning
39 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?