Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HTPC bygge med intelprolle

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 March 2008 - 01:15

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

• 614 inlägg
  • 0
Ska dom närmaste dagarna hjälpa en kompis med att välja prylar till hans htpc bygge. Han har sett ut lite delar och jag tycker att det ser bra ut men tänkte kolla med er innan vad ni tycker.

Nätagg, 2 satadiskar dvdbrännare och chassi har han sen gamla datorn och kommer börja med det tills han hittat en låda han gillar.

Moderkort:
Asus P5E-VM HDMI, G35, Socket-775, DDR2, m-ATX,GbLAN,Firewire, HDMI/DVI, PCI-Ex16
http://www.komplett....aspx?sku=342625
1225kr

kortet finns även i fullsize ATX men då han inte kommer stoppa i massa flera kort passar det ju bättre med ett m-atx då han senare har större valmöjlighet medatt välja chassi

Processor
Intel Core 2 Duo E8200 2.66GHz 6MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
https://www.datorbut...Product=IE8200R
1450kr
Han hade tänkte en Core 2 Quad Q9300 2,5GHz Box först men den gick inte att få tag på så därav valetpå en E8200

Minne
OCZ SLI-Ready Edition XTC DDR2 PC6400/800MHz CL5
från okänd butik (tror han kollat på prisjakt)
795

Funderingen han har här är om han ska köpa 4 eller 8gb nu när minne nästan är gratis.
Jag sa att det räcker mera än väl med 4gb och ska han köra xp/vista32 har man, vad jag förstått, inte nytta av mera än 3gb. Om man antar att han kör nått 32bit OS är det då en nackdel med 4gb (2x2) eller bör han välja 2x1gb+2x512mb?
Om han nu skulle välja att köra 64bit vista tycker ni han ska köpa mera än 4gb då ? Känns som att man kan lägga dom pengarna på annat.

Han vill gärna köpa ordentligt då han inte uppgraderar så ofta. tror han sitter på en xp 2800+ jag byggde ihop åt honom för måååånga år sedan. Han spelar inget utan vill ha en vettig HTPC till kommande fullhd projj.

Blir nog en blu-ray spelare framöver i den.

Han har tidigare kikat på separat grafikkort men visst klarar han sig bra med en fet prolle tills han köper blu-rayspelare och han kanske inte behöver köpa grafikkort då äns?

Han skrev även:

"Kvar är bara en tyst fläkt, har funderat på en Zalman Reserator 1 Plus men väntar nog med det, blir kanske en designegrejj senare bra för att det är coolt :blink:

Kalaset med 8 Gb minne går på 4,3 kkr plus fläkt. rätt billigt tycker jag!"

Tycker nog han kan börja med boxade fläkten å se hur mkt den låter.

Nå vad tror ni, är hans val av moderkort bra? hur mkt minne bör han köpa och vilka storlekar?

/Magnus

Postad 15 March 2008 - 02:32

Jensa86
  • Jensa86
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0
Håller precis på att sätta ihop en liknande till mig själv faktiskt.

Har samma moderkort och 4GB minne till det. Mer behövs garanterat inte men eftersom det är så ruskigt billigt är det lika bra att ha 4GB.

Processorn är det jag väntar på ska komma i lager då jag vill ha en Intel Q9450 att stoppa i. Men för det han ska ha det till så räcker en E8200 så det blir över till en dator till nästan.

Själv blev det en LG GGW-H20L blu-ray brännare och allt detta ska i ett antec fusion black chassi. Nätagget är utbytt till ett Zalman 600W.

Det inbyggda grafikkortet är nog det besta som kan användas för blu-ray uppspelning då det även klarar 7.1 pcm via HDMI porten.
Själv ska jag nog köpa till ett 9800GX2 och försöka trycka in och hoppas att det har 7.1 pcm stöd det med. Annars för jag växla mellan dom två när jag spelar spel/ser på film.

EDIT: Ska tillägga att jag ska köra på vista 64bitars och att det förmodligen blir vattenkylning senare då jag ska överklocka ordentligt. Får se hur det presterar och låter med orginalfläktar först bara.

Redigerat av Jensa86, 15 March 2008 - 02:34.

Postad 15 March 2008 - 12:13

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Tja!

Håller på med att uppgradera min 3år gamla HTPC.
Jag har valt samma moderkort, men den större varianten med fler pci-platser(behöver några). Tror det är kanon.
Har beställt E8400, som jag fick tag på till slut...tror att E8200 kommer räcka gott...men eftersom priset skiljer såpass lite så valde jag att hellre ha lite overkill i prestanda(hur länge det nu räcker...)

Jag beställde bara 2gb minne(pc6400), kommer testa Vista(32bit) denna gång, om det inte funkar bra med MediaPlayer blir det att återgå till XP igen.
Frågan är om 2gb är för lite? Hade även dålig koll på vad som händer om man stoppar i 4gb i ett 32bit-operativ som bara kan hantera 3gb...blir det problem, eller åker den sista gigabiten bara med ?

Har tänkt köra med ett ATI2600pro(passivt) istället för den inbyddga HDMI-grafiken. Kör med dubbla displayer(Plasma/projje) och vill köra klonad bild till dessa över DVI/HDMI.
Jag har inte heller nog ny receiver för att kunna ta ljudet via HDMI, så det får bli koax.

Postad 15 March 2008 - 13:03

Jensa86
  • Jensa86
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0

Tja!

Håller på med att uppgradera min 3år gamla HTPC.
Jag har valt samma moderkort, men den större varianten med fler pci-platser(behöver några). Tror det är kanon.
Har beställt E8400, som jag fick tag på till slut...tror att E8200 kommer räcka gott...men eftersom priset skiljer såpass lite så valde jag att hellre ha lite overkill i prestanda(hur länge det nu räcker...)

Jag beställde bara 2gb minne(pc6400), kommer testa Vista(32bit) denna gång, om det inte funkar bra med MediaPlayer blir det att återgå till XP igen.
Frågan är om 2gb är för lite? Hade även dålig koll på vad som händer om man stoppar i 4gb i ett 32bit-operativ som bara kan hantera 3gb...blir det problem, eller åker den sista gigabiten bara med ?

Har tänkt köra med ett ATI2600pro(passivt) istället för den inbyddga HDMI-grafiken. Kör med dubbla displayer(Plasma/projje) och vill köra klonad bild till dessa över DVI/HDMI.
Jag har inte heller nog ny receiver för att kunna ta ljudet via HDMI, så det får bli koax.

2GB räcker gott och väl till en htpc med. Vid 4GB i ett 32bitars os så blir det precis som du säger att bara 3.3GB används. Inga problem alls.

Postad 16 March 2008 - 12:37

raki
  • raki
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Vänta några veckor tills det kommer moderkort med nvidia MCP7A chipset med 8x00 grafik och hårdvaruacceleration :lol:

Postad 16 March 2008 - 13:02

Daniel Nord
  • Daniel Nord
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Vänta några veckor tills det kommer moderkort med nvidia MCP7A chipset med 8x00 grafik och hårdvaruacceleration

Sen är väl frågan om det är någon vits med hårdvaruacceleration till en sådan bra processor.

Kikat på Gigabytes 73PVM-S2H? Utöver Asus P5E-V HDMI har Realteks bästa ljudchip (ALC889, till skillnad från ALC883. Toppenbra jämförelse här.), eSATA (utöver firewire, snabbaste gränssnittet för externa enheter) och DVI utgång. Dessutom till halva priset!

Den egentliga nackdelen är total avsaknad av hårdvaruavkodning och videoförbättring, på det viset är Intels X3500 chip som sitter i P5E-V HDMI bättre. Bit-tech har gjort en bra round-up här.

Redigerat av Daniel Nord, 16 March 2008 - 13:25.

Postad 16 March 2008 - 14:11

ursidae
  • ursidae
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Jag måste tyvärr avråda från att skaffa Asus P5E-VM HDMI.
Jag har det kortet i min HTPC och det fungerar inte som jag hade tänkt. Huvudsakliga problem för mig:
1. Uppspelning av BD i PowerDVD Ultra fungerar inte med det inbyggda grafikkortet, var tvungen att skaffa ett separat grafikkort.
2. Uppspelning av HD-ljud går inte i PowerDVD Ultra om man vill ha det nedsamplat till DD/DTS. (Möjligen kommer det att fungera i någon senare version av programmet.) I dagsläget får jag därför nöja med stereoljud för de BD-titlar som inte har DD/DTS. Jag tolkar det som om det delvis beror på ljudchipet, men jag har inte orkat undersöka det hela i detalj.

Din situation kanske är annorlunda dock.

Postad 16 March 2008 - 21:22

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Vänta några veckor tills det kommer moderkort med nvidia MCP7A chipset med 8x00 grafik och hårdvaruacceleration

Sen är väl frågan om det är någon vits med hårdvaruacceleration till en sådan bra processor.

Kikat på Gigabytes 73PVM-S2H? Utöver Asus P5E-V HDMI har Realteks bästa ljudchip (ALC889, till skillnad från ALC883. Toppenbra jämförelse här.), eSATA (utöver firewire, snabbaste gränssnittet för externa enheter) och DVI utgång. Dessutom till halva priset!

Den egentliga nackdelen är total avsaknad av hårdvaruavkodning och videoförbättring, på det viset är Intels X3500 chip som sitter i P5E-V HDMI bättre. Bit-tech har gjort en bra round-up här.

Det kortet klockar även sämre och kör minnet i single channel. Det presterar därmed en del sämre än Asus-kortet.
Sedan så har ju Nvidias chipset traditionellt tagit över ViA:s tron över struliga moderkort.

Redigerat av dunde, 16 March 2008 - 21:23.

Postad 17 March 2008 - 00:05

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0
Så stor är inte skillnaden så man känner skillnad i Singel Vs Dual Channel..Bara folk som tror att deras dator blir mer "värd" om moderkortet har Dual Channel stöd..

Postad 17 March 2008 - 00:19

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Så stor är inte skillnaden så man känner skillnad i Singel Vs Dual Channel..Bara folk som tror att deras dator blir mer "värd" om moderkortet har Dual Channel stöd..

Jag viktade inte skillnaden, den är ju upp till var och en.

Postad 18 March 2008 - 10:48

Unregistered9c97d1f2
  • Unregistered9c97d1f2
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Vill bara säga att jag är grymt nöjd..
Kollade på Blåfilm igår och det såg grymt bra ut..

Kör Vista och PowerDVD enda problemet nu är att ibland så ser standard dvd inte så bra ut
Typ planet Earth med långsamma panoreringar kan "klyvas" horisontellt ibland.... ska labba mer ikväll

I mitt HTPC galleri så synns det vad jag byggde ihop för något..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.