Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljuddämpning av Betong väggar

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 March 2008 - 14:16

Gloveus
  • Gloveus
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
tjenare, tänkte ljuddämpa mitt stora umm jag har i källaren. det är 4 x 5.5m och alla väggar är av betong och sten golv, det finns två vägar in till rummet utan dörr. så jag tänkte för att få det att sluta studsa så in i ****, tänkte jag hänge upp tyg längs nästan alla väggar, skulle det funka tror ni lr krävs det absorbetner bakom? vad tror ni?

/gloveus

Postad 15 March 2008 - 14:55

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
1. Täck så mycket av golvet som möjligt med tjocka mattor.

2. Stora, stoppade tygmöbler.

3. Tjockt tyg, veckat, en bra bit ut från väggen.

Var dock lite försiktig med textilierna. Risken finns att rummet blir ojämnt dämpat med längre efterklang i basen än övriga register.

Postad 16 March 2008 - 10:18

niklas brandin
  • niklas brandin
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Ja du bör nog dämpa med lite kraftigare saker bakom tyget. Tjock matta och veckade gardiner runt hela rummet kommer dämpa diskanten medans basen kommer obehindrat studsa runt som tidigare. Du kommer få ett bummligt rum som låter matt och utan upplösning.

Ska du dämpa så ska du dämpa så bredbandigt som möjligt. Köp billiga markskivor i stenull och ställ in bakom det veckade tyget. Visserligen minska du rummet med några dm i bredd och djup men lär få betydligt bättre ljud.

Postad 16 March 2008 - 16:55

Gloveus
  • Gloveus
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
okay tack så mkt, vet iofs inte vad markskivor i sten ull är men iaf, är det ungefär samma sak som glasfiber isolering? vet du ngnstans man kan köpa det billigt i sthlm?

/gloveus

Postad 18 March 2008 - 16:34

Gloveus
  • Gloveus
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
tror ni det räcker, med att sätta upp 50mm tjocka stenulls markskivor klädda med ljudisolerande tyg samt 1cm tjockt bomulls täcke? om mar tar sådan skivor och täcker båda sidoväggarna med, sen tjockt tyg på fram och bak vägg. räcker det tror ni eller krävs det ngt mer i form av matta, är det vesäntligt? i så fall vad har ni för lösningar när det gäller golv? bara matta? tjock som fan antar jag och tung =)

Uppskattar svar =)

Postad 18 March 2008 - 17:57

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
huh betongbunker inga trevliga väggar för dina låga bastoner...
pröva å ställ in stenull i åtminstone dom bakre hörnen i ditt rum,golv till tak,kan ju ställa 2 skivor på varandra.
om du ställer dom på tvärs i hörnet så får du den viktiga luftspalten imellan markskivan&väggen...

-om du hittar 10 cm tjocka markskivor så absorberar dom mera bredbandigt,så du når änu längre ner i bummelbasen!

Postad 18 March 2008 - 18:39

niklas brandin
  • niklas brandin
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Ja jeppeman är inne på rätt spår. Enklast att dämpa djupbas är att ställa markskivorna i hörnen så att man får en 45 graders vinkel där. Då absorberar de långt ner i basen och dessutom så är basen kraftigast i hörnen så det är enklast att dämpa dem där.

Du bör nog ha 100 mm markskiva i alla fall för att dämpa riktigt bra. Det finns riktigt bra dämpmaterial för knappt 500 kr m2 120 mm tjockt fast det kostar ju en del. http://sg-isover.inf....dk/sw21544.asp (G8379 är den du ska titta efter)

Ett enkelt tips är att du dämpar den främre halvan av rummet och diffuserar den bakre delen av rummet.

Postad 18 March 2008 - 21:17

Gloveus
  • Gloveus
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
hmm jag fösrtår, lite segt om man ska ta upp hela rummet :/ 10 cm bygger ju en hel del. tjaa 500 kr m2 är ju lite över min budget :/ du tror inte det räcker med 50 mm? och i så fall lite billigare, det blir ju lite bättre iaf lr?

ps: jag skrev fel det är sten väggar kanske inte hjälper mkt iaf...
jobbigt läga har jag iaf, mkt att dämpa och inte mkt pengar... mina pengar ska nämligen gå till nytt 5.1 i förstahand ochd et har jag valt ut ochd et kostar nästan hela min budget, men ljuddämpningen kanske får vänta :)

Postad 18 March 2008 - 21:45

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
:)
nej för böveln du måste inte ha den dära dyra special isoleringen a'500 kr/m2.
markskivor funkar säkert tillräckligt bra dom med,tror dom kostar runt 100 kr/m2.
angående tjockleken så är det bara det att 10 cm tjocklek är ännu bättre än 5 cm,men hittar du bara 5cm tjocka så pröva de...

http://www.paroc.se/...id=PAROC GRS 30

ett annat spännande budget? alternativ till markskivan som du kan fråga om på tex. Fredell's i hammarbyhamnen som säljer Paroc's produkter är detta;

http://www.paroc.se/...id=PAROC NRS 2t

Postad 18 March 2008 - 22:26

Gloveus
  • Gloveus
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
tack så hemskt mkt, man kan ju kolla och höra med dem på fredhell och se vad dom sägger =) okay, men hur mkt nytta gör en nålfiltsmatta på golvet? är det ngn mening lr endast estetiskt?

så det är viktigast att sätt i hörnen, i första hand, har jag förstått allt rätt :)?

Postad 18 March 2008 - 23:35

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
tjaaa,du har ju en stenbunker med 4 väggar+golvet&taket som dina bastoner omöjligen kan tränga sig igenom,därmed så studsar ju alla ljudvågor fram och tillbaka inom rummet,och du får en härlig rundgångs/eko ljud i den lägsta basen vilket icke är önskvärt.
(om du hade haft några fler fönster&gipsväggar så hade i vilket fall en stor del av dom bastonerna trängt sig igenom väggarna)

-så jag skulle lägga akustik pengarna på mineralullen i första hand,matta är ju förståss oxå bra då helst tjock heltäckning över hela golvet-men den dämpar ju som sagt inte ett skvatt i basregistrets regioner som du troligen har störst bekymmer med...

pröva minerallullen först vettja å glöm ej luftspalten imellan vägg ock ullen...

har du subwoofer så safta på ordentligt med mineralull!

Postad 19 March 2008 - 13:58

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
5-10 cm Mineralull är ju bra, men när jag skrev om draperier tänkte jag mig att prova kanske 30 cm utanför väggen. Det kan vara ett smidigt alternativ där man endast behöver montera skenor i taket.

Postad 20 March 2008 - 15:55

vv05cb0
  • vv05cb0
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Om du har parallella betongväggar kan det vara bra att förutom att absorbera ljudet med abspobenter (tex minerallull) ändra "form" på väggen så att inte de lägre frekvenserna "fastnar" mellan två parallella väggar. Det räcker med att ställa lite saker framför väggen så att inte hela väggytan är plan så att säga, det sprider ljudet bättre och förhindrar sk fladdereko.

Om du tänker hänga gardiner så var noga med att hänga de på rätt avstånd från väggen. Har du mycket tyg annars i rummet som tar höga frekvenser är det lämpligt att använda garedinerna till de lite lägre. Häng de på en fjärdedels våglängds avstånd för den frekvens du vill dämpa. För 500Hz blir det 17cm utanför väggen. Våglängden=340/frekvensen

Postad 21 March 2008 - 13:41

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0
Träreglar, mineralull och gips brukar vara bra komplement. Om det kommer uppstå köld bryggor (som ofta leder till fukt och mögel) så kan eventuellt en fuktspärr (ångspärr) )vara tänkvärt. På väggarna (och tak) kan du sedan ha diffusorer, resistiva absorbenter och vid väggarna basfällor.

Redigerat av Isaac, 21 March 2008 - 22:42.

Postad 03 June 2008 - 15:24

Litecore
  • Litecore
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
lånar den här tråden lite, det är ändå en aktuell fråga;

om man nu väljer att sätta tubetraps i hörnen, måste de vara upp till taket
i höjd eller "räcker" det med typ. 1-1.5 meter istället? förstår att det inte
blir lika bra resultat men jag misstänker att regeringen misstycker annars ;P

Postad 05 June 2008 - 12:09

Unregistereda20f1f07
  • Unregistereda20f1f07
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Denna tråden verkar passa mig också. :-)

har ett liknande rum som beskrivits, dvs en betongbunker i vilken jag har min hemmabio. Har nu lagt ner relativt mycket pengar på utrustning och har tänkt börja arbeta med rummet.

Även jag skulle vilja dämpa bastonerna och förstår då att det är markskiva och (helst inte) mineralull man ska använda.

Min fråga är:

Kan jag använda cellplast som jag haft som dränerande isolering på utsidan källarväggen. Jag har nämligen Isodrän över och det är ju enkelt att såga till dessa och klä med tyg för att få snygga tavlor.

Någon som vet? tacksam för snabba svar, då jag täntke börja nästa vecka.

Postad 06 June 2008 - 05:28

niklas brandin
  • niklas brandin
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Nej du kan inte använda cellplast. Det gör i princip ingen nytta alls utan du bör köpa dig några riktiga markskivor.

Postad 10 June 2008 - 11:16

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Inte ens (snedställda) markskivor hjälper under 100 Hz.

Postad 07 July 2008 - 20:06

Unregistereda20f1f07
  • Unregistereda20f1f07
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
OK, tack för snabba svar. Tur jag inte hann börja.
Hur stor skillnad är det att använda mineralull och markskivor? Tänkte täcka bakre väggen med ljuddämpande material, cirka 4m * 2,30 m. Bör jag köpa markskivor eller kan jag regla upp, lägga mineralull mellan reglarna och sedan klä väggen med tyg? Detta har jag sett andra göra.

Jag tycker det låter ganska bra i rummet redan men antar att det blir bättre med ljuddämpning. Tänkte även göra absorbenter på ena längsidan i form av ramar med mineralull i som kläs med snyggt tyg.

Vad tror ni om det?

Postad 06 August 2008 - 11:23

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Tack alla för en mycket bra tråd! Skall själv snart sätta igång att bygga iaf fyra absorbenter (blir säkert fler vid ett senare tillfälle). Tyckte att Pacroc NRS 2t som jeppeman länkade till i den nedre delen av ett inlägg verkar mycket intressant. Nu skall jag inte dämpa så mycket bas utan mer klappekon, dvs. två skall upp bakom högtalarna och två bakom lyssningsposition. Tror ni denna markskiva är det bästa för mig eller borde jag gå på stenullistället??

Tack på förhand! ;)
Niklas

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.