Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Audiovector K3 super vs S3

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 March 2008 - 15:08

Lepricon
  • Lepricon
  • Lärjunge

• 301 inlägg
  • 0
Hej på er,

Har äntligen fått ok ifrån regeringen på golvhögtalare igen, bara de är vita :lol: vilket även jag tycker är riktigt läckert. Var därför och lyssnade på Audiovectors K3, K3 Super och S3 i helgen.

I ärlighetens namn så tyckte jag inte att skillnaden var särskilt stor ljudmässigt mellan dessa när jag lyssnade.
(rockmusik) Men S3 är en hel del snyggare och går väl något djupare.
Sedan så tyckte jag att K3 kanske vibrerade lite när man spelade lite högre, kanske stod den bara lite ostabilt eller så var det jag som inbillade mig.

Hur som helst ...Hur upplever du som jämfört skillnaden mellan K3 super och S3 ?

Skall tilläggas att jag har en Marantz SR7001 samt Velodyne Minivee och kommer att komplettera med center samt surround så att gå på S3 serien blir ju helt klart dyrare.

/L

Postad 19 March 2008 - 01:24

andreas_n
  • andreas_n
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Gjorde själv denna jämförelse, tycker S3 va bättre på allt. Kändes mindre trögdriven och roligare att lyssna på.
Musiken va Rage Against The Machine och lite trance. Stärkare va Onkyo sr805 och Samsung dvd användes som cd.

Mvh: Andreas

Postad 19 March 2008 - 12:46

Mieron
  • Mieron
  • Forumräv

• 918 inlägg
  • 0
Precis, hade CME på besök när Mi-serien demades och han tillade då att om K3 Signature var bättre än Mi3, varför tillverkas den då?

Själv har jag också upplevt att K3-serien är en fantastiskt fin högtalarserie men som inte kommer i närheten av Mi/S- serien. Men då följer priset med prestandan också, men skulle jag välja mellan K3 signature eller S3 Standard skulle jag utan att tveka välja S3.

Redigerat av Mieron, 19 March 2008 - 12:46.

Postad 19 March 2008 - 18:26

Lepricon
  • Lepricon
  • Lärjunge

• 301 inlägg
  • 0
Tack för svaren ... Känns som att S3 standard är bättre än K3 oavsett modell.
Dock känns det inte så kul att läsa följande inlägg som gjorts i S3 tråden.

Efter att ha gottat sig ett tag med den skivan kopplade jag om till vanliga S modellen.
Och drog på en rock låt som var ganska bred i registret.
Kan tala om att det tog inte lång tid innan vi bytte igen.
Denna var inte i närheten av supermodellen.
Tänker inte gå in på vad som var dåligt men jag kan sägga att allt var sämre.

Då känner man att jaha måste man gå upp till S3 super för att inte bli besviken då är det ytterligare
åtskilliga tusenlappar som skall till. Ska man sedan ha center och surround samt sub så
har man plötsligt lagt närmare 50 000 :-
Samma 5.1 uppsättning i K3 super kostar kanske 25 000 :-

Den stora frågan är då är den upplevda förbättringen verkligen värd 25 000 till?

/L

Postad 19 March 2008 - 19:56

Mieron
  • Mieron
  • Forumräv

• 918 inlägg
  • 0

Efter att ha gottat sig ett tag med den skivan kopplade jag om till vanliga S modellen.

Så kände jag när jag jämförde Avantgarde och Super, valde dock super då jag ansåg att Avantgarden inte var 25000:- bättre än Supern under rådande förutsättningar. Har ju trotsallt bara en Bioreciever som maskineri, men samtidigt när jag väl har den rätta utrustningen så har jag ju inte stängt dörren för ett par Avantgarde heller då Super går att uppgradera.

Då känner man att jaha måste man gå upp till S3 super för att inte bli besviken då är det ytterligare
åtskilliga tusenlappar som skall till. Ska man sedan ha center och surround samt sub så

Den stora frågan är då är den upplevda förbättringen verkligen värd 25 000 till?

/L

Det är klart att en hel serie är bra mycket dyrare än bara två frontar. Jag resonerade som så att då jag lyssnar nästan mer på musik än ser film så var frontarna viktigast. Center vet jag inte om jag öht kommer att köpa?!
Bakhögtalare ger jag inte mycket för då de inte tillför speciellt mycket.

Svårt att säga hur du ska göra men lyssna på alla konfigurationer och fundera vad du kan vara utan alternativt införskaffa senare. Det är ju lite av tjusningen med Audiovector! :wub:

Postad 19 March 2008 - 20:38

andreas_n
  • andreas_n
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

/L

vågade inte jämföra mellan standard och super på S3orna gjorde de på Mi3orna och supern va verkligen mycke bättre. Skulle nog kunna leva med lite billigare surround högtalare och vänta lite med sub och satsa på rejäla frontar och center först. Om inte annat kanske standard S3 är en bra medelväg.

Postad 19 March 2008 - 20:51

Simz
  • Simz
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0

/L

Då du har ceterat mig så måste jag svara.
K serien är den biligaare av AV serier.
Du jämför K mot S serie vilket det är väldigt stor skillnad mellan.
Och S mot S super är det otriligt stor skillnad mellan.
Så det är flera nevåer upp vilket också visar sig i plånboken.
Har idag varit på ljudinrednigsbutiken i västerås idag och åter lyssnat på s serien.
Det råder ingen tvivel på att personalen där är otroligt kunniga på audiovector.
Personalen i butiken var helt överens om att nya S super låter bättre en mi3 avatgarde vilket är värsta modellen av mi3 serien.
Detta talar om att nya serien höjts sig en rejäl nevå.
Nu kommer nog många som har mi3 serien protestera :rolleyes:
Det jag vill ha sagt är att du jämför högtalare som är i helt olika nevåer.
Vad jag har hört i de butiker som säljer Audiovector så är det inte många s standrard som har sålts.
Alla köper de dyrare modellerna i s serien.
/Simz

Redigerat av Simz, 19 March 2008 - 20:54.

Postad 19 March 2008 - 21:50

julgransfot
  • julgransfot
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Hej!
Jag lyssnade för ett drygt år sen eller vad det var på just K3 super.
Under den perioden var jag sugen på k-serien och åtminstonde då så var det k3 signature alla tyckte man skulle satsa på.
Men som sagt hamna på Hifi huset och lyssna på supern. Den fick spela med inga direkta värstinggrejer, HK 970 stärk + cdn. Vart dock mkt imponerad över klarheten i diskanten och den breda ljudbilden de målade upp.
För skoj skull testade vi att koppla in mi3 standard till samma grejer. Och VILKEN skillnad. Det var precis samma känsla som jag får när jag lyssnar på en stativare och jämför med en golvare i samma serie. Helt plötsligt är allting där. Såhär ska det ju låta och helt plötsligt kände jag att jag inte kunde med att lägga pengar på k serien när jag visste att mi3an var å mkt bättre. Dock fanns inte de pengarna just då så vart inget inköp.
Men jag dömer inte ut K3an. Om du föredrar storleken och det ljudet den ger och inte som jag föredrar det varma och fylliga mellanregistret och botten som den större serien ger så kör på de. Till synes och sist är det ju ändå plånboken som har sista ordet och som du säger, det blir betydligt dyrare när man skall börja handla övriga högtalare i den dyrare serien (mi3 eller S3).
Vad hade jag gort? Köpt s3:an eller en beg mi3, finns en del nu när s3an kommit. För om du är något som jag och de flesta på detta forum så kommer du så småningom vilja uppgradera. Då kommer du ångra dig att du gick på den billigare serien utan större uppgraderingspotential.
Men det är jag det...

För min del vart det sen ett par xtz. Jag är nöjd med dem för det priset men det är inte utan att man drömmer om ett par s3 super en dag tillsammans med en Naim stärk kanske *mumma*. Just det, uppgradera hette det.

Postad 19 March 2008 - 22:07

Simz
  • Simz
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0

Hej!
Jag lyssnade för ett drygt år sen eller vad det var på just K3 super.
Under den perioden var jag sugen på k-serien och åtminstonde då så var det k3 signature alla tyckte man skulle satsa på.
Men som sagt hamna på Hifi huset och lyssna på supern. Den fick spela med inga direkta värstinggrejer, HK 970 stärk + cdn. Vart dock mkt imponerad över klarheten i diskanten och den breda ljudbilden de målade upp.
För skoj skull testade vi att koppla in mi3 standard till samma grejer. Och VILKEN skillnad. Det var precis samma känsla som jag får när jag lyssnar på en stativare och jämför med en golvare i samma serie. Helt plötsligt är allting där. Såhär ska det ju låta och helt plötsligt kände jag att jag inte kunde med att lägga pengar på k serien när jag visste att mi3an var å mkt bättre. Dock fanns inte de pengarna just då så vart inget inköp.
Men jag dömer inte ut K3an. Om du föredrar storleken och det ljudet den ger och inte som jag föredrar det varma och fylliga mellanregistret och botten som den större serien ger så kör på de. Till synes och sist är det ju ändå plånboken som har sista ordet och som du säger, det blir betydligt dyrare när man skall börja handla övriga högtalare i den dyrare serien (mi3 eller S3).
Vad hade jag gort? Köpt s3:an eller en beg mi3, finns en del nu när s3an kommit. För om du är något som jag och de flesta på detta forum så kommer du så småningom vilja uppgradera. Då kommer du ångra dig att du gick på den billigare serien utan större uppgraderingspotential.
Men det är jag det...

För min del vart det sen ett par xtz. Jag är nöjd med dem för det priset men det är inte utan att man drömmer om ett par s3 super en dag tillsammans med en Naim stärk kanske *mumma*. Just det, uppgradera hette det.

Ja du brorsan...
Om du är riktigt snäll kanske du får komma och provlyssna nästa vecka :rolleyes:
/Simz

Postad 10 February 2009 - 15:08

Unregisteredf93b186c
  • Unregisteredf93b186c
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
En bra sak att veta är ju att K3 är väldigt lättplaserad då den inte behöver så stort utrymme mellan vägg och högtalare. Medans S3an är väldigt viktigt vart du plaserar denna. Men visst ljudmässigt kan de ju inte konkurera och det är ju inte meningen heller. k3an har sin uppgift och s3 sin.

Jag som bor i en liten 1a på 23 kvadrat får ju satsa på k3an ;). de har inte alls med plånboken att göra :S hähä

Postad 10 February 2009 - 16:29

Anton
  • Anton
  • Beroende

• 1044 inlägg
  • 0
Jag har gått på 2st mässor hos lefflers och lyssnat flera timmar på dom olika modellerna förutom mässorna.

Största skilnad är klart mellan standard och super.
Tyckte standardversion lät riktigt dåligt faktiskt

Men ändå köpte jag förra veckan standardmodellen.
Köpte den beg och sparade många kronor.

vad tyckte jag då om dessa nu när dom står hemma?

Dom låter betydligt bättre än vad jag kom ihåg
och tror dom inte är riktigt inspelade ännu heller.

Jag är inte ett dugg besviken på dom och kommer ha dom länge innan jag uppgraderar dom till super/signature
tror att när man väl lyssnar på så pass dyrare högtalare på samma gång så tycker man standard inte är bra.
Men när man väl får lyssna på dom ensamna så hör man hur bra det låter!!

Jag skulle utan tvekan sattsa på standard om pengarna tryter.
Går ju lätt uppgradera sedan!!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.