Sen nämnde han att man måste ha modemet avstängt i 20 minuter för att man ska kunna komma ut på internet (vilket ja aldrig hört talas om) så jag kopplade in modemet till datorn istället för routern och hade det avstängt nästan en timma. Sen kunde jag komma upp i ca 11Mbit men när jag kopplade in routern igen va jag nere på 7,5 igen (även om modemet varit avstängt under natten). Är det någon som vet var felet kan ligga? Har en Netgear WGT624 som router som delar ut internet till 2 datorer (kabel). Har inte lyckats komma över 7,5Mbit med eller utan router sen dess. Vore glad om någon har något svar
Postad 16 March 2008 - 20:14
Sen nämnde han att man måste ha modemet avstängt i 20 minuter för att man ska kunna komma ut på internet (vilket ja aldrig hört talas om) så jag kopplade in modemet till datorn istället för routern och hade det avstängt nästan en timma. Sen kunde jag komma upp i ca 11Mbit men när jag kopplade in routern igen va jag nere på 7,5 igen (även om modemet varit avstängt under natten). Är det någon som vet var felet kan ligga? Har en Netgear WGT624 som router som delar ut internet till 2 datorer (kabel). Har inte lyckats komma över 7,5Mbit med eller utan router sen dess. Vore glad om någon har något svar
Postad 16 March 2008 - 22:37
Postad 17 March 2008 - 10:07
Postad 17 March 2008 - 10:11
jag fick ett nytt när jag bytade till 24
Postad 17 March 2008 - 10:17
Telias adsl verkar mycket känsligt för mellanutrustning!!!!
Postad 17 March 2008 - 11:28
Postad 17 March 2008 - 18:00
Postad 17 March 2008 - 18:17
Telias styrning av nedströmshastigheten måste skilja sig från andra! När jag hade 8mbit ner från Telia så fick jag ut 5.8-6.5 mbit. Tog jag bort routern så hamnade jag på ca 7mbit...inte särskilt nöjd. Nu när jag kör comhem så spelar routern ingen som helst roll. Jag abonnerar på 8mbit ner och får 8mbit in i datorn (även om jag kör trådlöst över routern!).
7 Mbps är rätt normalt om du bor några kilometer från din telestation. Det går inte att få bättre med ADSL. Ska du köra snabbare så är det ADSL2+ som gäller.
Att du sedan har en kass router har inget med Telia att göra överhuvudtaget.
Postad 17 March 2008 - 18:18
Sedan beställer någon tv-tjänsten så brukar de flesta leverantörer som levererar tidigare nämnda tjänst ställa om till max 16 mbit ner och ändra även interleav för att inte det ska bli onödiga störningar på ledningen. Sedan om tjänsten (TV:n) används så kan den använda enda upp till 6 mbit.
När supporten snackar om vad modemet synkar in på så är det hastigheten mellan stationen och modemet. Sedan brukar slutkunden få ut ~85-90% av detta.
Så om du har TV och den används samtidigt som du försöker mäta något och modemet synkar in på 14 som du sa landar du på runt 11mbit i slutet. 85% av 14 är 11,9.
En stor bov när det börjar bli rålig kvalité är förlängningskabel mellan jacket och modemet. Så för att unvika onödig kvalité förlust används kortast möjlig rj11 kabel.
Sedan är det också skillnad på modem och modem. Nu vet jag inte vilka modem Telia använder sig i dagsläget, på reklamen visar de numera Speedtouch modem, typ 585 eller 780, vet inte vilket de är likadana om man tittar snabbt på dem, jämför man dem så är 780 bra mycket större, men de ser lika ut.
Tidigare har Telia ofta haft Zyxel modem och hur dessa presterar vet jag dock inte, inte provat så mycket.
BBB och GN har tidigare haft Xavi 5222/5258/7722/8222 modem, men även de Speedtouch tidigare av modell 510. numera har dock BBB, GN har tidigare levererat 585modem och liknande modeller ett bra tag, har börjat leverera Speedtouch 780 som är bra mycket bättre än vad Xavi modellerna var.
Lite tips/tankar/råd och annat lullull om ADSL/ADSL+, säkert inget som hjälper dig men..
Redigerat av devour, 17 March 2008 - 18:40.
Postad 17 March 2008 - 23:14
Edit: Självklart räknar jag inte med att jag någonsin ska komma upp till 20Mbit men någon skillnad mellan 8 och 24 ska det ju vara. Sista utvägen är väl att nollställa routern men det är ett himla omkopplande med kablarna när man installerar den igen.
Redigerat av DonLuigi, 17 March 2008 - 23:17.
Postad 18 March 2008 - 09:03
Vad som händer när man drar ut modemet och väntar en ett tag är att:
All elektronisk utrustning i modemet laddar ur sig och det interna minnen rensas och även ip adressen släpps då det ofta är en lease tid på 1 timme. Ofta får man inte heller ett nytt ip till modemet, utan det tar samma igen eftersom det är ledigt sedan innan. Det fungerar så, finns ip´t du hade tidigare ledigt så kommer du få det, allt som oftast så är det ledigt.
Så när supporten ber folk starta om och vänta 30 minuter är det mest bara för att de vill bli av med någon
Har du frågat har för uppmätt avstånd mellan dig och stationen?
Vad har du för modem?
Postad 18 March 2008 - 09:31
Postad 18 March 2008 - 12:09
Du får väl vara glad med det du får BBB har levererat 100 lina i småland under snart 3 år och har nu äntligen höjt upp det till acceptabla nivåer innan låg det som böst på 7 dvs inte ens en tiondel mot vad de utlovat på sin fiber detta trots att de hela tiden tagit betalt för 100 lina.
Känns inte så relevant i det här fallet eller hur?
Postad 18 March 2008 - 22:18
Efter att jag bråkat med dem och de upplystes att de även bandats satte de ut värnamo på sin hemsida som undantag för utbyggnaden men nu har de som sagt var släppt strypningarna.
Postad 18 March 2008 - 22:28
Inte bara BBB fel ju. Kan bero på flertalet faktorer som att fibern kanske inte är dom bästa etc..Det var många drabbade tror vi har 375 lägenheter på vårat kontrakt och större delar av värnamo körde bbb med samma skit leveranse, har samtalen bandade med de ansvariga på bbb och deras bortförklaringar.
Efter att jag bråkat med dem och de upplystes att de även bandats satte de ut värnamo på sin hemsida som undantag för utbyggnaden men nu har de som sagt var släppt strypningarna.
Postad 18 March 2008 - 23:51
Det var många drabbade tror vi har 375 lägenheter på vårat kontrakt och större delar av värnamo körde bbb med samma skit leveranse, har samtalen bandade med de ansvariga på bbb och deras bortförklaringar.
Du kunde ju alltid bytt leverantör och skaffat ADSL som han som skrivit tråden har haft problem med.
Har det varit så mycket problem i så många år som du säger så kanske det vore läge att gå till ARN eller något lite tidigare och få det hela uppstyrt.
Tror inte heller att ni var ensamma i Värnamo, om jag inte missminner mig så var det några fler ställen som det inte byggts ut tillräckligt för att kunna leverera 100/10 tjänsten. Finns/fanns fler städer i landet som det inte byggts ut tillräckligt för att kunna leverera högre än 10mbit. Oftast för att fibern dragits som en "skarv" eller förlängning från en närliggande stad, så kapaciteten inte är dedikerad just den staden.
Men OT: Vad var det för modem och router du använde och hur är det med kablaget?
Postad 19 March 2008 - 10:47
man var lite trött på deras reklam som ideligen låg i lådan " grattis ni har nu 100 lina" och de inte klarade att leverera 10.
Men de har bättrat sig nu.
att gå tillbaka till adsl mm är nästan omöjligt om man fick med iptelefonin eftersom bbb då hade rätt att avsluta telekontraktet och telai är tuffa och kräver nya bonemang och ny instalation för alla som gått med att låta bbb bryta kontraktet så det blir dyrt.
Postad 19 March 2008 - 16:06
Postad 23 March 2008 - 04:31
Efter lite felsökning upptäckte jag att Netgearroutern inte klarade mer. Bytte då till en Linksys 54-nånting... och vips hade jag 11-12Mbit, och det håller den stadigt.
Postad 23 March 2008 - 11:08
såg din reply lite sent....Telias styrning av nedströmshastigheten måste skilja sig från andra! När jag hade 8mbit ner från Telia så fick jag ut 5.8-6.5 mbit. Tog jag bort routern så hamnade jag på ca 7mbit...inte särskilt nöjd. Nu när jag kör comhem så spelar routern ingen som helst roll. Jag abonnerar på 8mbit ner och får 8mbit in i datorn (även om jag kör trådlöst över routern!).
7 Mbps är rätt normalt om du bor några kilometer från din telestation. Det går inte att få bättre med ADSL. Ska du köra snabbare så är det ADSL2+ som gäller.
bor <300m från stationen och som du kanske läste drog jag en jämförelse mot motsvarande ab. hos comhem där routern inte påverkar genomströmshastigheten ett jota! Kass router....kanske det , jag kör linksys 54gl med dd-wrt, tycker den funkar bra.....och det gör väldigt många andra oxå
Postad 23 March 2008 - 21:00
Jag har 24/1 från BBB och den handskakar i 15. Högre handskakning är möjlig men då blir uppkopplingen allt annat än stabil. Med en trådlös router påkopplad får jag ut ca 13.5 som max vilket jag anser vara en okej trade-off mot de 15 jag har i modemet kontra att jag kan surfa vart jag vill i huset. Hade siffran varit lägre hade man fått tagit sig en funderare om det skulle vara värt det.
Postad 23 March 2008 - 22:09
Postad 23 March 2008 - 23:22
Jag har också en WRT54G-router och många revisioner av den är rent skräp. Att det sedan finns FW av öppensås-typ som räddat lite gör att den fallit i nåd hos vissa.såg din reply lite sent....Telias styrning av nedströmshastigheten måste skilja sig från andra! När jag hade 8mbit ner från Telia så fick jag ut 5.8-6.5 mbit. Tog jag bort routern så hamnade jag på ca 7mbit...inte särskilt nöjd. Nu när jag kör comhem så spelar routern ingen som helst roll. Jag abonnerar på 8mbit ner och får 8mbit in i datorn (även om jag kör trådlöst över routern!).
bor <300m från stationen och som du kanske läste drog jag en jämförelse mot motsvarande ab. hos comhem där routern inte påverkar genomströmshastigheten ett jota! Kass router....kanske det , jag kör linksys 54gl med dd-wrt, tycker den funkar bra.....och det gör väldigt många andra oxå![]()
Du menar på allvar att din router "känner av" vilken ISP du har och är känslig för var paketen kommer ifrån?
Redigerat av dunde, 23 March 2008 - 23:23.
Postad 23 March 2008 - 23:30
Jag har också en WRT54G-router och många revisioner av den är rent skräp. Att det sedan finns FW av öppensås-typ som räddat lite gör att den fallit i nåd hos vissa.
Du menar på allvar att din router "känner av" vilken ISP du har och är känslig för var paketen kommer ifrån?
Gör jag? Det var en nyhet för mig!???
Jag beskriver det enkla faktum, att mina hastigheter helt enkelt skiljer sig åt beroende på om jag använder mig av telia eller comhem när jag mäter hastighet genom routern!! Så svårt var väl inte det att förstå? Ta det försiktigt med påskmusten nu!
I övrigt så verkar det som routern får godkänt åtminstone på prisjakt:
Redigerat av Life, 23 March 2008 - 23:47.
Postad 24 March 2008 - 01:51
En reset av modemet löser sällan eller aldrig hastighetsproblem.
För mig gör de det, jag kan ha 19.5mbit och resetar jag modemet så kan jag hamna på 18.5, jag kan hålla på å reseta tills jag blir nöjd me hastigheten, kan faktiskt skilja mellan 17.5-20mbit, iof irrellevant till trådskaparen men att säga att reset löser sällan eller aldrig e fel
Postad 24 March 2008 - 02:36
Offtopic: Det har skrivits spaltkilometer om alla problem med WRT54xx-modellerna. Jag har fått bytt min. Det är fortfarande vissa problem med den nya jag har. Sedan är dessutom supporten hos Linksys nog den sämsta som man kan finna.Jag har också en WRT54G-router och många revisioner av den är rent skräp. Att det sedan finns FW av öppensås-typ som räddat lite gör att den fallit i nåd hos vissa.
Gör jag? Det var en nyhet för mig!???
Jag beskriver det enkla faktum, att mina hastigheter helt enkelt skiljer sig åt beroende på om jag använder mig av telia eller comhem när jag mäter hastighet genom routern!! Så svårt var väl inte det att förstå? Ta det försiktigt med påskmusten nu!
I övrigt så verkar det som routern får godkänt åtminstone på prisjakt:
Betyg på Prisjakt säger ju inte så mycket annat att några Svensson tycker den är snabb att ladda Aftonbladet med och att de faktiskt lyckats få igång prylen själva. Hälften av omdömena "tycker den är bra" och andra hälften för att man kan köra med öppensås-FW.
Redigerat av dunde, 24 March 2008 - 02:38.
Postad 24 March 2008 - 08:24
Postad 25 March 2008 - 17:18
Postad 25 March 2008 - 18:54
OT: Ojdå, intressant att du tar ditt val av router (äger förövrigt samma...) som en personlig förolämpning och kommer med barnsliga förolämpningar... Problemet med många WRT54G är inte programvaran utan hårdvaran som har rena designfel. Det finns sedan funktioner som snickrats till i mjukvara för att täcka upp felen.Dunde: För att avsluta offtopic diskussionen: Tackar dig för din information! Den är inte särskilt intressant eller relevant, men nu har du ju fått klaga lite så du kanske känner dig nöjd! I övrigt så är det just denna opensource som gör routern så bra och stabil som den faktiskt är! Trist att du upplever problem...för jag har åtminstone läst några "spaltmeter" (mer relevant begrepp för att undvika att bli löjlig) där den jämförs med bra mycket dyrare routrar just pga denna opensource! Pröva lightmusten nästa år!
Postad 25 March 2008 - 20:03
För tusan - släpp musten, påsken är över! Inte mitt fel att du vill käbbla!OT: Ojdå, intressant att du tar ditt val av router (äger förövrigt samma...) som en personlig förolämpning och kommer med barnsliga förolämpningar... Problemet med många WRT54G är inte programvaran utan hårdvaran som har rena designfel. Det finns sedan funktioner som snickrats till i mjukvara för att täcka upp felen.Dunde: För att avsluta offtopic diskussionen: Tackar dig för din information! Den är inte särskilt intressant eller relevant, men nu har du ju fått klaga lite så du kanske känner dig nöjd! I övrigt så är det just denna opensource som gör routern så bra och stabil som den faktiskt är! Trist att du upplever problem...för jag har åtminstone läst några "spaltmeter" (mer relevant begrepp för att undvika att bli löjlig) där den jämförs med bra mycket dyrare routrar just pga denna opensource! Pröva lightmusten nästa år!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4 bilder
34 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?