Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Telia bredband

32 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 March 2008 - 20:14

DonLuigi
  • DonLuigi
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Hade 8Mbit/s när Telia började med reklam om att höja hastigheten kostnadsfritt under ett halvår. Gjorde det och efter 2 veckor hade ingenting ändrats hastighetsmässigt. Skickade mail till dom och dom svarade att jag hade Telia bredbandsTV (som vi fick gratis ett år för ett år sen) och att man bara kan komma upp i högst 14Mbit då, men eftersom det inte var någon skillnad alls sen 8Mbit så gnällde jag lite till och fick som svar att det är min utrustning det är fel på och att dom kan skicka hit en tekniker som han mena skulle konstatera att det är mina grejer det är fel på.

Sen nämnde han att man måste ha modemet avstängt i 20 minuter för att man ska kunna komma ut på internet (vilket ja aldrig hört talas om) så jag kopplade in modemet till datorn istället för routern och hade det avstängt nästan en timma. Sen kunde jag komma upp i ca 11Mbit men när jag kopplade in routern igen va jag nere på 7,5 igen (även om modemet varit avstängt under natten). Är det någon som vet var felet kan ligga? Har en Netgear WGT624 som router som delar ut internet till 2 datorer (kabel). Har inte lyckats komma över 7,5Mbit med eller utan router sen dess. Vore glad om någon har något svar

Postad 16 March 2008 - 22:37

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0
Allt beror på hur långt från telestationen man bor..Sen är det faktiskt UPP till 24Mbit så det kan vara allt mellan 0,25 till 24Mbit du kan få..Så dels har Telia rätt i det dom säger..

Postad 17 March 2008 - 10:07

qrist
  • qrist
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Det kan vara så att ditt modem konstigt nog ligger kvar på ett gammalt 8MBit-IP då 24MBit ligger på en helt annan IP-serie som jag förstått det.

Postad 17 March 2008 - 10:11

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Är det samma modem till 8 och 24 ?
jag fick ett nytt när jag bytade till 24

Postad 17 March 2008 - 10:17

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Telias styrning av nedströmshastigheten måste skilja sig från andra! När jag hade 8mbit ner från Telia så fick jag ut 5.8-6.5 mbit. Tog jag bort routern så hamnade jag på ca 7mbit...inte särskilt nöjd. Nu när jag kör comhem så spelar routern ingen som helst roll. Jag abonnerar på 8mbit ner och får 8mbit in i datorn (även om jag kör trådlöst över routern!).
Telias adsl verkar mycket känsligt för mellanutrustning!!!!

Postad 17 March 2008 - 11:28

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0
Jag har då inga problem med mitt 8Mbit ADSL..Ligger oftast på en 7/7,5Mbit ner och runt 0,7x-0,9xMbit upp..

Postad 17 March 2008 - 18:00

DonLuigi
  • DonLuigi
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Eftersom jag ändå kom upp i strax över 11Mbit/s utan router så ska modemet fungera som det ska, och han som svara sa att han mätte upp 14Mbit till mitt modem. Har sagt upp TV-abbonemanget så det försvinner snart så jag kan få ut maximalt av bandbredden och då får ja koppla ut o in routern lite och testa igen. Men routern är ju 100Mbit/s med tråd så tycker inte att den borde begränsa internet.. Testar vidare

Postad 17 March 2008 - 18:17

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Telias styrning av nedströmshastigheten måste skilja sig från andra! När jag hade 8mbit ner från Telia så fick jag ut 5.8-6.5 mbit. Tog jag bort routern så hamnade jag på ca 7mbit...inte särskilt nöjd. Nu när jag kör comhem så spelar routern ingen som helst roll. Jag abonnerar på 8mbit ner och får 8mbit in i datorn (även om jag kör trådlöst över routern!).

7 Mbps är rätt normalt om du bor några kilometer från din telestation. Det går inte att få bättre med ADSL. Ska du köra snabbare så är det ADSL2+ som gäller.

Att du sedan har en kass router har inget med Telia att göra överhuvudtaget.

Postad 17 March 2008 - 18:18

devour
  • devour
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Först och främst som så är det som tidigare påpekast, under bästa förhållanden upp till 24 mbit. Jag har dock varit med om att människor som bott på 1000m från stationen fått över 20mbit på vissa ställen och folk som bott på mindre än halva avståndet fått ~15-20 mbit. Så kvalitén på kopparkabel är också mycket avgörande. Är det nyare fräshare kablar som ligger i marken/hänger i stoplarna så gör det en positiv skillnad. Koppar som legat i marken och skarvats ihop och isär fram och tillbaka från 60-talet har inte riktigt top of the line kvalité längre. :P Detta är saker som vem som helst säkert förstår och borde acceptera när den beställer ADSL, många gör det inte utan hänger upp sig på att det står 24mbit.
Sedan beställer någon tv-tjänsten så brukar de flesta leverantörer som levererar tidigare nämnda tjänst ställa om till max 16 mbit ner och ändra även interleav för att inte det ska bli onödiga störningar på ledningen. Sedan om tjänsten (TV:n) används så kan den använda enda upp till 6 mbit.

När supporten snackar om vad modemet synkar in på så är det hastigheten mellan stationen och modemet. Sedan brukar slutkunden få ut ~85-90% av detta.

Så om du har TV och den används samtidigt som du försöker mäta något och modemet synkar in på 14 som du sa landar du på runt 11mbit i slutet. 85% av 14 är 11,9.

En stor bov när det börjar bli rålig kvalité är förlängningskabel mellan jacket och modemet. Så för att unvika onödig kvalité förlust används kortast möjlig rj11 kabel. ;) Varit med om folk som förlängt den kabel ca. 20 meter vilket leder till väldigt mycket störningar på linan. :D Bättre att sätta modemet så nära jacket som möjligt och sedan bara ta en rj45 kabel som kan vara upp mot 100 meter utan att man behöver oroa sig för märkbar förlust.

Sedan är det också skillnad på modem och modem. Nu vet jag inte vilka modem Telia använder sig i dagsläget, på reklamen visar de numera Speedtouch modem, typ 585 eller 780, vet inte vilket de är likadana om man tittar snabbt på dem, jämför man dem så är 780 bra mycket större, men de ser lika ut.
Tidigare har Telia ofta haft Zyxel modem och hur dessa presterar vet jag dock inte, inte provat så mycket.
BBB och GN har tidigare haft Xavi 5222/5258/7722/8222 modem, men även de Speedtouch tidigare av modell 510. numera har dock BBB, GN har tidigare levererat 585modem och liknande modeller ett bra tag, har börjat leverera Speedtouch 780 som är bra mycket bättre än vad Xavi modellerna var.

Lite tips/tankar/råd och annat lullull om ADSL/ADSL+, säkert inget som hjälper dig men.. :rolleyes: Som sagt, avtalet säger UPP TILL, vilket inte alltid är så sportsligt eller nära sanningen heller. ;)

Redigerat av devour, 17 March 2008 - 18:40.

Postad 17 March 2008 - 23:14

DonLuigi
  • DonLuigi
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Ja det har ju varit en del gnäll mellan operatörer och staten om dessa gamla halvtrasiga kablar =) Faktiskt så ville vi aldrig ha Telias TV-tjänst utan blev påprackade det av en telefonförsäljare (var ju gratis ett år och ett par gratis AAA-batterier hängde med =). Så har bara kopplat in det en enda gång för att testa hur det fungerade. Men ja kom ju upp till 11Mbit/s en gång så jag förstår inte varför jag inte kan få ut det med routern inkopplad utan är fast på 7,5. Ska testa det där med att dra ur sladden till routern, stänga av datorer och modem och starta igång en sak i taget med 20-30 minuters mellanrum så får vi se om någon magi sker.

Edit: Självklart räknar jag inte med att jag någonsin ska komma upp till 20Mbit men någon skillnad mellan 8 och 24 ska det ju vara. Sista utvägen är väl att nollställa routern men det är ett himla omkopplande med kablarna när man installerar den igen.

Redigerat av DonLuigi, 17 March 2008 - 23:17.

Postad 17 March 2008 - 23:28

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0
Prova att reseta modemet om inte annat

Postad 18 March 2008 - 09:03

devour
  • devour
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
En reset av modemet löser sällan eller aldrig hastighetsproblem. Vad har du för router är snarare frågan.

Vad som händer när man drar ut modemet och väntar en ett tag är att:

All elektronisk utrustning i modemet laddar ur sig och det interna minnen rensas och även ip adressen släpps då det ofta är en lease tid på 1 timme. Ofta får man inte heller ett nytt ip till modemet, utan det tar samma igen eftersom det är ledigt sedan innan. Det fungerar så, finns ip´t du hade tidigare ledigt så kommer du få det, allt som oftast så är det ledigt. :)

Så när supporten ber folk starta om och vänta 30 minuter är det mest bara för att de vill bli av med någon :) Att dra ut och vänta 30 sekunder räcker för det mesta bara för att modemet ska laddas ur och sedan startas. Ibland så "hänger" de säg och måste startas om.

Har du frågat har för uppmätt avstånd mellan dig och stationen?
Vad har du för modem?

Postad 18 March 2008 - 09:31

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Du får väl vara glad med det du får BBB har levererat 100 lina i småland under snart 3 år och har nu äntligen höjt upp det till acceptabla nivåer innan låg det som böst på 7 dvs inte ens en tiondel mot vad de utlovat på sin fiber detta trots att de hela tiden tagit betalt för 100 lina.

Postad 18 March 2008 - 12:09

devour
  • devour
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Du får väl vara glad med det du får BBB har levererat 100 lina i småland under snart 3 år och har nu äntligen höjt upp det till acceptabla nivåer innan låg det som böst på 7 dvs inte ens en tiondel mot vad de utlovat på sin fiber detta trots att de hela tiden tagit betalt för 100 lina.

Känns inte så relevant i det här fallet eller hur? :) Inte en tillstymmelse till likhet i de här fallen. Sedan så tror jag att BBB har samma pris för 10/10 som 100/10. Men att de skulle levererat 7 mbit under 3 år låter lite konstigt. :) Bara till dig eller hela Småland?

Postad 18 March 2008 - 22:18

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Det var många drabbade tror vi har 375 lägenheter på vårat kontrakt och större delar av värnamo körde bbb med samma skit leveranse, har samtalen bandade med de ansvariga på bbb och deras bortförklaringar.
Efter att jag bråkat med dem och de upplystes att de även bandats satte de ut värnamo på sin hemsida som undantag för utbyggnaden men nu har de som sagt var släppt strypningarna.

Postad 18 March 2008 - 22:28

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0

Det var många drabbade tror vi har 375 lägenheter på vårat kontrakt och större delar av värnamo körde bbb med samma skit leveranse, har samtalen bandade med de ansvariga på bbb och deras bortförklaringar.
Efter att jag bråkat med dem och de upplystes att de även bandats satte de ut värnamo på sin hemsida som undantag för utbyggnaden men nu har de som sagt var släppt strypningarna.

Inte bara BBB fel ju. Kan bero på flertalet faktorer som att fibern kanske inte är dom bästa etc..

Postad 18 March 2008 - 23:51

devour
  • devour
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Du kunde ju alltid bytt leverantör och skaffat ADSL som han som skrivit tråden har haft problem med. :) Svårt att tro att de lyckats skriva upp er på 3 års bindningstid, låter lite mycket.
Har det varit så mycket problem i så många år som du säger så kanske det vore läge att gå till ARN eller något lite tidigare och få det hela uppstyrt.

Tror inte heller att ni var ensamma i Värnamo, om jag inte missminner mig så var det några fler ställen som det inte byggts ut tillräckligt för att kunna leverera 100/10 tjänsten. Finns/fanns fler städer i landet som det inte byggts ut tillräckligt för att kunna leverera högre än 10mbit. Oftast för att fibern dragits som en "skarv" eller förlängning från en närliggande stad, så kapaciteten inte är dedikerad just den staden.

Men OT: Vad var det för modem och router du använde och hur är det med kablaget?

Postad 19 March 2008 - 10:47

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Fiber hela vägen, när man ringde gnällde höjde de stundtals för att sedan sänka, deras problem var nog att de hade sålt ut en 100 tjänst på inhyrd stamkabel utan att ha full tillgång , bostdadsföreningar som anslöt sig fick kontrakt på, tror det var 3 eller 5 år år och detta gick inte att bryta. och det hette ju upp till ev utlovad hastighet.

man var lite trött på deras reklam som ideligen låg i lådan " grattis ni har nu 100 lina" och de inte klarade att leverera 10.

Men de har bättrat sig nu.

att gå tillbaka till adsl mm är nästan omöjligt om man fick med iptelefonin eftersom bbb då hade rätt att avsluta telekontraktet och telai är tuffa och kräver nya bonemang och ny instalation för alla som gått med att låta bbb bryta kontraktet så det blir dyrt.

Postad 19 March 2008 - 16:06

DonLuigi
  • DonLuigi
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Routern är en Netgear WGT624, som har 2 datorer och modemet kopplat till sig. Modemet är Zyxel p-660h som stödjer adsl2+

Postad 23 March 2008 - 04:31

hottuna
  • hottuna
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
Boven i dramat är ofta den trådlöa överföringen. När jag fick Telia fiber-LAN 10Mbit så kom jag inte upp i mer än ca 5-6 Mbit.
Efter lite felsökning upptäckte jag att Netgearroutern inte klarade mer. Bytte då till en Linksys 54-nånting... och vips hade jag 11-12Mbit, och det håller den stadigt.

Postad 23 March 2008 - 09:26

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0
Precis..kassera allt vad Netgear heter och skaffa D-Link/Linksys

Postad 23 March 2008 - 11:08

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

7 Mbps är rätt normalt om du bor några kilometer från din telestation. Det går inte att få bättre med ADSL. Ska du köra snabbare så är det ADSL2+ som gäller.

såg din reply lite sent....
bor <300m från stationen och som du kanske läste drog jag en jämförelse mot motsvarande ab. hos comhem där routern inte påverkar genomströmshastigheten ett jota! Kass router....kanske det , jag kör linksys 54gl med dd-wrt, tycker den funkar bra.....och det gör väldigt många andra oxå :)

Postad 23 March 2008 - 21:00

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Alla bredbandsoperatörer felsöker på samma sätt - bort med all extrautrustning så som routers, hårdvarubrandväggar, larm och annat du kan ha kopplat in och koppla datorn direkt till ditt modem. Det kan du räkna som din "grundhastighet". Förändringen nedåt du upplever när du kopplar in annan utrustning kan du tillskriva just utrustningen och är sådeles inget du kan lasta din operatör för.

Jag har 24/1 från BBB och den handskakar i 15. Högre handskakning är möjlig men då blir uppkopplingen allt annat än stabil. Med en trådlös router påkopplad får jag ut ca 13.5 som max vilket jag anser vara en okej trade-off mot de 15 jag har i modemet kontra att jag kan surfa vart jag vill i huset. Hade siffran varit lägre hade man fått tagit sig en funderare om det skulle vara värt det.

Postad 23 March 2008 - 22:09

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0
ja bara se farsans 100/100Mbit LAN anslutning..Han får ut en 30-55Mbit/Ner och runt 15-30Mbit/Upp

Postad 23 March 2008 - 23:22

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

såg din reply lite sent....
bor <300m från stationen och som du kanske läste drog jag en jämförelse mot motsvarande ab. hos comhem där routern inte påverkar genomströmshastigheten ett jota! Kass router....kanske det , jag kör linksys 54gl med dd-wrt, tycker den funkar bra.....och det gör väldigt många andra oxå :)

Jag har också en WRT54G-router och många revisioner av den är rent skräp. Att det sedan finns FW av öppensås-typ som räddat lite gör att den fallit i nåd hos vissa.

Du menar på allvar att din router "känner av" vilken ISP du har och är känslig för var paketen kommer ifrån?

Redigerat av dunde, 23 March 2008 - 23:23.

Postad 23 March 2008 - 23:30

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Jag har också en WRT54G-router och många revisioner av den är rent skräp. Att det sedan finns FW av öppensås-typ som räddat lite gör att den fallit i nåd hos vissa.

Du menar på allvar att din router "känner av" vilken ISP du har och är känslig för var paketen kommer ifrån?

Gör jag? Det var en nyhet för mig!???
Jag beskriver det enkla faktum, att mina hastigheter helt enkelt skiljer sig åt beroende på om jag använder mig av telia eller comhem när jag mäter hastighet genom routern!! Så svårt var väl inte det att förstå? Ta det försiktigt med påskmusten nu!

I övrigt så verkar det som routern får godkänt åtminstone på prisjakt:

Redigerat av Life, 23 March 2008 - 23:47.

Postad 24 March 2008 - 01:51

Stefan S
  • Stefan S
  • Forumräv

• 684 inlägg
  • 0

En reset av modemet löser sällan eller aldrig hastighetsproblem.

För mig gör de det, jag kan ha 19.5mbit och resetar jag modemet så kan jag hamna på 18.5, jag kan hålla på å reseta tills jag blir nöjd me hastigheten, kan faktiskt skilja mellan 17.5-20mbit, iof irrellevant till trådskaparen men att säga att reset löser sällan eller aldrig e fel

Postad 24 March 2008 - 02:36

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Gör jag? Det var en nyhet för mig!???
Jag beskriver det enkla faktum, att mina hastigheter helt enkelt skiljer sig åt beroende på om jag använder mig av telia eller comhem när jag mäter hastighet genom routern!! Så svårt var väl inte det att förstå? Ta det försiktigt med påskmusten nu!

I övrigt så verkar det som routern får godkänt åtminstone på prisjakt:

Offtopic: Det har skrivits spaltkilometer om alla problem med WRT54xx-modellerna. Jag har fått bytt min. Det är fortfarande vissa problem med den nya jag har. Sedan är dessutom supporten hos Linksys nog den sämsta som man kan finna.

Betyg på Prisjakt säger ju inte så mycket annat att några Svensson tycker den är snabb att ladda Aftonbladet med och att de faktiskt lyckats få igång prylen själva. Hälften av omdömena "tycker den är bra" och andra hälften för att man kan köra med öppensås-FW.

Redigerat av dunde, 24 March 2008 - 02:38.

Postad 24 March 2008 - 08:24

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Dunde: För att avsluta offtopic diskussionen: Tackar dig för din information! Den är inte särskilt intressant eller relevant, men nu har du ju fått klaga lite så du kanske känner dig nöjd! I övrigt så är det just denna opensource som gör routern så bra och stabil som den faktiskt är! Trist att du upplever problem...för jag har åtminstone läst några "spaltmeter" (mer relevant begrepp för att undvika att bli löjlig) där den jämförs med bra mycket dyrare routrar just pga denna opensource! Pröva lightmusten nästa år!

Postad 25 March 2008 - 17:18

DonLuigi
  • DonLuigi
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Testade att stänga av allt i lite olika kombinationer och kommer nu upp i 9,44Mbit/s och runt 0,95 upp. Antar att det är TV-delen som är den största boven av alla och när den tjänsten försvinner nu i början av april hoppas jag att de blir runt en 11-12. Men jag uppgraderade internet bara för att det var kostnadsfritt och ville veta va skillnaden blev mot 8Mbit. Så när halvåret är slut så blir det att gå tillbaka till 8 igen för 50kr extra i månaden känns onödigt när jag klarar mig med 8. Att byta router skulle man ju såklart vilja för även om jag verkar fått en av de bättre exemplaren så känns det inte som jag kan lite på herr Netgear helt, men finns ingen motivering att byta just nu när jag inte kör mycket trådlöst (onödigt att slänga nåt man betalat 600kr för och köpa en ny för 500kr).

Postad 25 March 2008 - 18:54

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Dunde: För att avsluta offtopic diskussionen: Tackar dig för din information! Den är inte särskilt intressant eller relevant, men nu har du ju fått klaga lite så du kanske känner dig nöjd! I övrigt så är det just denna opensource som gör routern så bra och stabil som den faktiskt är! Trist att du upplever problem...för jag har åtminstone läst några "spaltmeter" (mer relevant begrepp för att undvika att bli löjlig) där den jämförs med bra mycket dyrare routrar just pga denna opensource! Pröva lightmusten nästa år!

OT: Ojdå, intressant att du tar ditt val av router (äger förövrigt samma...) som en personlig förolämpning och kommer med barnsliga förolämpningar... Problemet med många WRT54G är inte programvaran utan hårdvaran som har rena designfel. Det finns sedan funktioner som snickrats till i mjukvara för att täcka upp felen.

Postad 25 March 2008 - 20:03

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

OT: Ojdå, intressant att du tar ditt val av router (äger förövrigt samma...) som en personlig förolämpning och kommer med barnsliga förolämpningar... Problemet med många WRT54G är inte programvaran utan hårdvaran som har rena designfel. Det finns sedan funktioner som snickrats till i mjukvara för att täcka upp felen.

För tusan - släpp musten, påsken är över! Inte mitt fel att du vill käbbla! :)

Postad 26 March 2008 - 19:04

Gilhooley
  • Gilhooley
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Windows winsock e inget vidare med adsl :) Släng in cfosspeed om du vill få upp farten cfos.de

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.