Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PowerDVD 8

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 March 2008 - 16:44

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0
Innan slutet på Mars månad 2008 är det tänkt att PowerDVD 8 ska släppas och jag tänkte att vi kunde starta en tråd :P

Bifogad fil  PowerDVD8.jpg   64.3K   3 Antal nerladdningar

Just nu finns det en beta-version att ladda hem där man kan se vad som stöds, men tyvärr fungerar det inte att spela upp HD DVD/Blu-ray med beta-versionen.

http://download.cybe...aTest080222.exe (88.7 MB)

För att registrera använder man PowerDVD.sim filen (från PowerDVD mappen) med sitt redan registrerade PowerDVD 7 exemplar och döper om den till PowerDVD8.sim och placerar i PowerDVD8 mappen (skriv över befintlig fil)

Enligt rykten ska man slopa HD DVD-uppspelning helt i denna version (trots att det finns med screenshotet ovan) ;) :rolleyes:

What's New in CyberLink PowerDVD 8
Audio
New! - Dolby Digital Plus*
New! - Dolby TrueHD*
New! - DTS-HD*
DTS-ES*
DTS Neo:6 (Discrete, Matrix)*
DTS 96/24**
AAC 5.1 Channel support**
DTS**
Dolby Digital 5.1
Dolby Digital EX**
Dolby Pro Logic IIx**
Dolby Headphone**
Dolby Virtual Speaker**
CLMEI-2
CyberLink Virtual Speaker
CyberLink Headphone
MLP lossless**
SRS TruSurroundXT**
Pitch scaling technology
Audio equalizer presets
Audio visualizations
Direct 96/24 output
MP3, WAV
Video
New! - VC-1 High-Definition Video*
MPEG4 AVC H.264 High-Definition Video**
Adaptive CLEV-2 for video quality enhancement
CLPV - Non-linear stretch technology
Video smart de-interlacing
Playback Formats
New! - HD DVD-Video playback*
New! - TwinFormat HD DVD*
New! - BD-ROM (Blu-ray Disc) playback*
New! - BD-RE (Blu-ray Disc) playback*
VCPS for DVD+R with content protection
CPRM for DVD-R with content protection**
DVD-Audio**
External subtitles
DVD files (DVD-Video, DVD-VR, DVD+VR) from any folder in your hard drive
Advanced Features
New! - Movie Collection Support
New! - Movie Remix
New! - Integration with MoovieLive Service
UPnP Support - Access your media from a Home Network**
Say-It-Again - Automatically repeats the last movie scene
See-It-All - Automatically speeds playback to show as much of the movie as possible
Read-It-Clearly - Moves subtitles from the viewing screen
* - Available in Ultra Edition (HD DVD / Blu-ray Disc) only

** - Available in Deluxe version and Ultra Edition (HD DVD / Blu-ray Disc)

De stora nyheterna enligt mig är avkodning av DTS-HD Master Audio, möjligheten att skicka ljudet via HDMI samt att PowerDVD inte längre samplar ned ljudet.

Kollar man i inställningarna för Audio har HDMI tillkommit som val för att skicka ljudet och man kan välja att skicka som PCM eller som DTS/Dolby Digital - alltså bitstream.

Det ska dessutom sägas att detta tydligen enbart stöds på Vista - Inte på XP (enligt PowerDVD hjälpen)

Om detta innebär att man även kan skicka Dolby TrueHD och DTS-HD Master Audio som bitstream via HDMI låter jag vara osagt, men det borde rimligen vara så.

Problemet är att det i dagsläget inte finns något moderkort med HDMI-utgång som stödjer att skicka dessa ljudformat via bitstream (vad jag vet)

Det finns dock ett fåtal moderkort som kan skicka 7.1 PCM ljud via HDMI och med dessa borde PowerDVD 8 fungera perfekt ;)

Postad 18 March 2008 - 16:55

Twim
  • Twim
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Någon aning om vad Ultra edition kommer att landa på?

När nu valet finns att skicka via HDMI som PCM eller DTS/Dolby digital (bitstream antar jag också) så undrar
jag hur det funkar med PCM? Kodar då Ultra 8 av t e x DTS-HD/True-HD ljudspåret till PCM och skickar
vidare? Min fundering är hur mkt kraft detta kommer att ta...?! För jag antar att det lär krävas en hel del kraft
för att dekoda ett tungt ljudspår till PCM?

Eller brukar PCM spår finnas lagrade på HD-DVD/Blueray skivor som ett separat spår tillsammans med exempelvis True-HD eller hur fasiken funkar det?

Har ingen 1.3 HDMI receiver så väldigt intresserad angående ovan då man skickar via PCM för det ska man
förstärkare klara att ta emot via HDMI.

Haha vilken djungel!

Mvh
Twim

Postad 18 March 2008 - 17:32

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0

När nu valet finns att skicka via HDMI som PCM eller DTS/Dolby digital (bitstream antar jag också) så undrar
jag hur det funkar med PCM? Kodar då Ultra 8 av t e x DTS-HD/True-HD ljudspåret till PCM och skickar
vidare? Min fundering är hur mkt kraft detta kommer att ta...?! För jag antar att det lär krävas en hel del kraft
för att dekoda ett tungt ljudspår till PCM?

Kan väl posta denna bild här också - här syns bla belastning vid avkodning av olika ljudspår:

Postad bild

Förövrigt tog jag inställningarna ur minnet - det blev inte helt rätt, så här ser det ut:

Bifogad fil  PowerDVD8HDMI.jpg   27.99K   4 Antal nerladdningar

(AC3/DTS passthrough)

Går man under hjälp-avdelningen kan man läsa detta:

The following output modes are available when an external decoder (AV Receiver) is connected with an HDMI connector. The mode that you should select depends on the external decoder (AV Receiver) connected to your computer.

PCM output: this mode creates a digital representation of an analog signal. Select this option if your external decoder (AV Receiver) does not support AC3 or DTS to produce a digital sounding output for your audio.

AC3/DTS pass-through: this mode passes compressed audio through to your external decoder (AV Receiver). Select this option if your amplifier/receiver supports AC3 or DTS to enable Dolby Digital or DTS audio during playback, when available.

Note: HDMI output is available under Windows Vista only.

Det här med PCM-ljudspår har jag inte riktigt fattat själv.

Jag tror att sk PCM-ljudspår som finns på vissa filmer i själva verket är Dolby TrueHD eller DTS-HD Master Audio - men kallas PCM-ljudspår eftersom många använder Playstation 3 som Blu-ray uppspelare (som endast kan skicka PCM) och har en receiver med HDMI-ingång utan egen avkodning för TrueHD/DTS-HD MA (?)

Det är alltså för att minska förvirringen - men istället skapar det mer förvirring ?

De som vet mer får gärna rätta mig.

Postad 18 March 2008 - 17:35

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Nej, ett PCM-ljudspår på en skiva är PCM och ingenting annat.

Själv hoppas jag att de löst DHCP-problemen de gamla versionerna drogs med (Tycker att min AVR-3806 är en HDMI-repeater och därmed in DHCP-kompatibel)

Postad 18 March 2008 - 17:49

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0

Ok, tack.

Bygger min förvirring på ett Blu-ray omslag till 'Pirates of the Caribbean' där det finns en DTS-HD MA logga - men endast ett PCM-ljudspår som lossless.

Postad 18 March 2008 - 20:26

Twim
  • Twim
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Nu har jag satt mig och läst på lite om detta och om jag fattar det hela rätt så är slutprodukten exakt den samma.
Ett DTS-HD spår är komprimerat men när det packas upp av en dekoder blir okomprimerad PCM som jag fattar det.

Händer i en spelare för Dolby true HD:

HD ljudspår -> HD dekoder -> okomprimerad PCM -> D/A omvandling -> Analog 5.1/7.1
ELLER
HD ljudspår ->HD dekoder -> okomprimerad PCM -> HDMI output

Händer i spelare för okomprimerad PCM:

PCM -> D/A omvandling -> Analog 5.1/7.1

PCM -> HDMI output

Så ja, PCM är ett separat spår ifall det finns på skivan. Det verkar också som det tar störst plats eftersom det just är okomprimerad PCM. Dock blir ju slutprodukten den samma ifall det är DTS-HD MA för efter uppackning så är ju slutprodukten PCM.

Så vad jag hoppas & TROR är att Power DVD klarar/sköter omkodningen av t e x True-HD, DTS-HD till just PCM output och skickas vidare via HDMI. Har man då en förstärkare med t e x HDMI version 1.2 som min Marantz har så ska detta funka finemang då den ska klara av att ta emot PCM via HDMI.

Nu ska nämnas att jag absolut inte har full koll eller kan säga att jag har säkra källor för ovan så mer info och input tas gärna emot då ovan kan vara fel från min sida.

Mvh
Twim

Postad 18 March 2008 - 22:04

Lindfors
  • Lindfors
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0

Själv hoppas jag att de löst DHCP-problemen de gamla versionerna drogs med (Tycker att min AVR-3806 är en HDMI-repeater och därmed in DHCP-kompatibel)

Du menar inte HDCP? Eller kör du dynamisk IP tilldelning till förstärkaren? :)

Postad 19 March 2008 - 06:15

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Hahahahaha, jag är ju helt trött i mössan. Har suttit med en trilskandes router hela dan och så smittade det av sig.

Självklart menar jag HDCP och ingenting annat - ställer mig i skamvrån med en dumstruten på huvudet.

Postad 24 March 2008 - 22:42

Callekl
  • Callekl
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0
Hoppas mest på att de får ordning på x264 avkodningen ordentligt. Gärna lite förbättringar på användandet av UVD också :)

Postad 25 March 2008 - 20:20

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0

Hoppas mest på att de får ordning på x264 avkodningen ordentligt.

x264 kommer antagligen aldrig stödjas direkt av PowerDVD.

Det går att använda andra spelare för x264 uppspelning som kör PowerDVD:s renderare, och med nyare x264 filer kan man dessutom få hårdvaruccelerering.

----------------------------

Har tyvärr lite dåliga nyheter:

The lossless audio support that we first covered a while back has been put back to the release of 8.5 at around the August-September time frame. Again, Cyberlink was keen to stress that this will be a free update if you already own PowerDVD 8.

This delay can be significant issue for those wanting to use PowerDVD 8 with Blu-ray disks, but after discussing this with both Dolby (TrueHD) and Cyberlink, as well as various motherboard vendors (Gigabyte boards that use the Realtek ALC889a and features “content protection”) and even AMD (in reference to its 780G and its audio limitation to S/PDIF pass-through under HDMI) during CeBIT, all we can conclude is that HDCP for full quality audio is just a complete mess.

Länk till förhandstest av PowerDVD 8

Postad 25 March 2008 - 22:38

Callekl
  • Callekl
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0

Hoppas mest på att de får ordning på x264 avkodningen ordentligt.

x264 kommer antagligen aldrig stödjas direkt av PowerDVD.

Det går att använda andra spelare för x264 uppspelning som kör PowerDVD:s renderare, och med nyare x264 filer kan man dessutom få hårdvaruccelerering.

----------------------------

The lossless audio support that we first covered a while back has been put back to the release of 8.5 at around the August-September time frame. Again, Cyberlink was keen to stress that this will be a free update if you already own PowerDVD 8.

This delay can be significant issue for those wanting to use PowerDVD 8 with Blu-ray disks, but after discussing this with both Dolby (TrueHD) and Cyberlink, as well as various motherboard vendors (Gigabyte boards that use the Realtek ALC889a and features “content protection”) and even AMD (in reference to its 780G and its audio limitation to S/PDIF pass-through under HDMI) during CeBIT, all we can conclude is that HDCP for full quality audio is just a complete mess.

Lite dåligt skrivet av mig, använder givetvis andra spelare men med PowerDVDs filter och där finns det lite jobb innan det funkar klockrent. Men när det väl funkar med hårdvaruavkodningen är det kalas.

Postad 26 March 2008 - 10:27

Twim
  • Twim
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Åh suck, alltid är det något som krånglar till det. Helt otroligt vilken jäkla röra det är. WinDVD verkar ju inte heller vara något alternativ...F*N. Verkar dock som Ultra ska fixa HD-DVD iaf men att Deluxe endast fixar BD.

Postad 31 March 2008 - 17:54

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0
Integration med Vista Media Center på gång? Annars är den här produkten akterseglad av Arcsoft TMT redan innan den kommit ut...

Postad 31 March 2008 - 19:34

najken
  • najken
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
kan detta vara ett alternativ? : http://www.arcsoft.c...almediatheatre/

//N

Postad 01 April 2008 - 17:49

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0

kan detta vara ett alternativ? : http://www.arcsoft.c...almediatheatre/

//N

Absolut, ja, jag kör TMT och är jättenöjd. Det finns en egen tråd om TMT.

/P-O

Redigerat av Unregistered33aea5f7, 01 April 2008 - 17:49.

Postad 02 April 2008 - 12:13

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0
OK, det verkar som om den är släppt och köpbar nu. Men det finns inget stöd för HD DVD och det lär ju knappast dyka upp heller nu när formatkriget tagit slut.

Så ingen integration med Media Center (inte ens annonserat) och inget HD DVD-stöd. Inte värt pengarna. Ska man behöva köpa en standalone-spelare för att vara säker på att kunna fortsätta titta på sina HD DVD-filmer tro?

Postad 02 April 2008 - 13:32

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

Ska man behöva köpa en standalone-spelare för att vara säker på att kunna fortsätta titta på sina HD DVD-filmer tro?

Nja, nu vet jag inte om du redan kör ultra men det gör jag och kommer behålla den för om inte
annat HD-DVD spåret. Det fungera bra och såg just att du sa det var 50% på TMT också vilken
min trail gått ut. TMT har ju fortfarande möjlighet att spela från HDD vilken ju är bra och för
53Dollar är det ju rätt ok.

Postad 03 April 2008 - 12:44

bolor
  • bolor
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Hm riktigt sugigt att inte stöd för HD-DVD finns då... Nån som hunnit skaffa och testa än och kan bekräfta att ljudet funkar som det ska? Lite trist om man ska behöva använda 2 olika mjukvaror för att använda comboläsaren :)

Postad 03 April 2008 - 15:40

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5773 inlägg
  • 0
Finns det ljudkort som stödjer DTS-HD ??

Postad 03 April 2008 - 20:17

Unregistered599a8e5a
  • Unregistered599a8e5a
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Förr kunde jag ändra brightness i Powerdvd, men detta alternativ verkar inte finnas i nya versionen?
Har det att göra med att jag har "Enable hardware acceleration (nvidia purevideo) ikryssat?

:)

Postad 23 April 2008 - 19:33

bokis
  • bokis
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0
Fick ett erbjudande om Powerdvd 8 ultra för 84.95 $ lite under 600kr genom ett nyhetsbrev någon som har en aning
om det är klart med HD audio nu, någon med bättre vetskap om tingens ordning :P
Íntervju på Tweaktown med representant för Powerdvd http://www.tweaktown...d_hd/index.html
http://www.cyberlink...pare_1_ENU.html

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.