Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpråd 40" - 42"

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 March 2008 - 19:13

esskung
  • esskung
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Har suttit och stirrat mig blind på prisjakt i någon månad nu, ju mer siffror jag ser desto kräsnare blir jag.
Jag har en maxbudget på 10 000. Alltså verkligen MAX budget, helst vill jag inte sträcka mig upp dit.

Jag har kollat på en del 37" för att kanske få bättre bild för pengarna men nej, jag har nog bestämt mig. Vill ha 40" eller 42". Förutsatt att det inte skulle finnas någon prisbombad 37" som är supergrym och kostar 7k då, men troligt :wub:

TVn måste vara HD-Ready , alltså behöver den inte vara full hd. (fullhd får man nog bara centrum för under 10k iaf)
Har fastnat för samsungs design på tvs men just att det är samsung är inte viktigt. Bara det är en snygg tv, gillar slimmade kanter på skärmar och inte såna feta.

Eftersom jag inte har något externt ljud så vill jag ha nån tv med ljud som "duger" i någon månad tills jag har råd att skaffa högtalare och förstärkare.

TVn kommer användas mest till att kolla på tv, kolla film och spela xbox 360. Ska även koppla datorn till den så jag vill inte ha plasma, har hört om en del folk som glömt tvn på och fått inbränningar då de har låtit den visa datorbilden. (detta kanske är åtgärdat på nyare plasmas?)

Det finns inga dåliga svar så jag är tacksam för allt! Planerar att beställa / åka och köpa den efter påskhelgen.

Postad 19 March 2008 - 20:45

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1811 inlägg
  • 0
Samsung LE40R87 ger en bra TV för ca 10 000 som den är nere i nu. Har du digitalbox till blir det riktigt bra bild. TV:n kräver dock en del kalibrering men det tar inte särskilt lång tid tills man hittar det optimala. :-) Det har blivit en storsäljare och det är nog inte många som är missnöjda med den.

Postad 19 March 2008 - 20:55

-Danne-
  • -Danne-
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
KDL-40S3000 eller Philips 42PFL5322 tycker jag du ska ta dig en titt på.

btw såg just LG 42LF66 under 10papp...poppis och fullhd om det lockar. (personligen är jag inget superfan av lgs bild men har inte sett denna live och människor pratar bra om den så vem vet....)

Redigerat av -Danne-, 19 March 2008 - 20:58.

Postad 19 March 2008 - 21:06

esskung
  • esskung
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Samsung LE40R87 ger en bra TV för ca 10 000 som den är nere i nu. Har du digitalbox till blir det riktigt bra bild. TV:n kräver dock en del kalibrering men det tar inte särskilt lång tid tills man hittar det optimala. :-) Det har blivit en storsäljare och det är nog inte många som är missnöjda med den.

Tack för den! Har kollat på denna tidigare och varit nära att beställa,
känns som en bekräftelse när första svaret i tråden pekar ut den! :rolleyes:

btw såg just LG 42LF66 under 10papp...poppis och fullhd om det lockar. (personligen är jag inget superfan av lgs bild men har inte sett denna live och människor pratar bra om den så vem vet....)

Såg bra ut alltihopa, men Samsungs R87a som Lemonguy tilltalade mig mer pga priset! :P

En till fråga dock, fattar inte allt det här med paneler. S-IPS, S-PVA, Chimei.. Vad är det för skillnad?
Chimei antar jag att är någon budgetpanel då man hittar dessa i billigare apparater från tex. Mirai.

Men vad är den egentliga skillnaden på S-IPS och S-PVA, vilken är den bättre?

Postad 19 March 2008 - 22:41

-Danne-
  • -Danne-
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
är inte så insatt att jag kan komma med ngt supersvar förutom att S-PVA finns i ex samsung och sony och S-ips i lg.
Har läst ngn stans att färgåtergivning är bättre i sips men är inte helt säker på det...gå in på en butik ta en titt på lg och på samsung så ser du vad du föredrar.

Postad 20 March 2008 - 01:15

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

TVn kommer användas mest till att kolla på tv, kolla film och spela xbox 360. Ska även koppla datorn till den så jag vill inte ha plasma, har hört om en del folk som glömt tvn på och fått inbränningar då de har låtit den visa datorbilden. (detta kanske är åtgärdat på nyare plasmas?)

Tacksam om du slutar sprida denna överdrivna oro för inbränningar på plasma vidare...det mest komiska är att de flesta har HÖRT om en del folk som glömt tvn på och fått inbränningar ...men det är mkt sällan någon som har en egen erfarenhet av detta med PERMANENTA inbränningar som INTE är acceptabelt.

Vi måste försöka skilja på permanenta inbränningar (som INTE är acceptablet) och tillfälliga ghostbilder som uppstår främst när panelen är helt ny, men som inte gör någon skada vid användandet om man nu inte står 30 cm från tvn och letar efter dessa...när panelen sedan är använd en tid uppstår dessa ghostbilder oerhört sällan.

Jag har erfarenhet av en enda lite mer ihållande ghostbild när tvn var helt ny men absolut inte av någon permanent inbränning och jag har glömt tvn på med statisk text-TV hela nätter flera gånger...

Och för din vetskap har t ex Panasonics plasmor i alla fall SKÄRMsläckare som går igång automatiskt då man är inaktiv så det gör absolut inget om man råkar glömma skärmen på med datorn inkopplad hela natten...

Men visst händer det att någon enstaka plasma får permanenta inbränningar, men då brukar tillverkaren för det mesta byta ut den mot en ny...det kan dock vara olika lätt eller svårt att få igenom detta beroende på märke eller om man kom klagandes för den allra minsta lilla ghostbild när tvn är helt ny...

Skriver detta mer för att försöka få en verklig nivå på denna överdrivna oro om inbränningar och vid datoranvändande som tyvärr mest handlar om okunskap eller hörsägen...jag skriver alltså inte detta för att få dig att välja plasma istället för en LCD.

Tror du verkligen att så många skulle köpa/behålla sina plasmor om det nu skulle vara så stor risk att få permanenta inbränningar?

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 20 March 2008 - 01:41.

Postad 20 March 2008 - 02:00

esskung
  • esskung
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Tacksam om du slutar sprida denna överdrivna oro för inbränningar på plasma vidare...det mest komiska är att de flesta har HÖRT om en del folk som glömt tvn på och fått inbränningar ...men det är mkt sällan någon som har en egen erfarenhet av detta med PERMANENTA inbränningar som INTE är acceptabelt.

Vi måste försöka skilja på permanenta inbränningar (som INTE är acceptablet) och tillfälliga ghostbilder som uppstår främst när panelen är helt ny, men som inte gör någon skada vid användandet om man nu inte står 30 cm från tvn och letar efter dessa...när panelen sedan är använd en tid uppstår dessa ghostbilder oerhört sällan.

Jag har erfarenhet av en enda lite mer ihållande ghostbild när tvn var helt ny men absolut inte av någon permanent inbränning och jag har glömt tvn på med statisk text-TV hela nätter flera gånger...

Och för din vetskap har t ex Panasonics plasmor i alla fall SKÄRMsläckare som går igång automatiskt då man är inaktiv så det gör absolut inget om man råkar glömma skärmen på med datorn inkopplad hela natten...

Men visst händer det att någon enstaka plasma får permanenta inbränningar, men då brukar tillverkaren för det mesta byta ut den mot en ny...det kan dock vara olika lätt eller svårt att få igenom detta beroende på märke eller om man kom klagandes för den allra minsta lilla ghostbild när tvn är helt ny...

Skriver detta mer för att försöka få en verklig nivå på denna överdrivna oro om inbränningar och vid datoranvändande som tyvärr mest handlar om okunskap eller hörsägen...jag skriver alltså inte detta för att få dig att välja plasma istället för en LCD.

Tror du verkligen att så många skulle köpa/behålla sina plasmor om det nu skulle vara så stor risk att få permanenta inbränningar?

Mvh JB

Bra poäng där i slutet.
Och som du säger så är det hörsägen, jag har aldrig fått se eller höra om någon
nära vän som haft det problemet. Utan det är alltid något långdraget.
"Nej, köp inte plasma, min kompis polares systers pojkväns farsas tv bla bla.." :rolleyes:

Men eftersom ingen sagt något sådant om LCD så har man givetvis snappat upp
det och haft i åtanke. Då har jag tänkt, shit jag är världens lataste person,
glömmer/orkar inte knäppa av tvn för det mesta, så det blir LCD. Du kanske förstår
hur jag tänker? :P

Sista problemet innan jag trycker på beställ då. Läste något om att komplett
inte har någon 100% pixelgaranti. Men jag förstår inte riktigt vad som menas med att
dom inte har det, för något måste de ju ha. Letade runt på deras sida men fann inget,
vet inte vad jag ska söka på i forumet riktigt. Vågar jag beställa från komplett eller bör
jag punga ut 2kkr extra och köpa den någon annanstans?

Postad 20 March 2008 - 03:16

MoggyM
  • MoggyM
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

En Philips 5322 går jag och lurar på, Siba har ju ett erbjudande på den.

Helst skulle jag ju vilja ha 42" och Full-HD av bra modell och tillverkare. Tyvärr liger det lite utanför min budget även om en 42PFL7762 för 12999:- är frestande.

Har alltid gillar Philips TV-apparater så är det sannolikt att det blir en Philips även om man inte ska stirra sig bilnd på en tillverkare

42PFL5603 verkar ju bli väldigt bra för pengarna vilket kanske kommer at pressa priserna på äldre modeller...

Postad 20 March 2008 - 08:50

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1811 inlägg
  • 0

Mvh JB

Bra poäng där i slutet.
"Nej, köp inte plasma, min kompis polares systers pojkväns farsas tv bla bla.." :rolleyes:

glömmer/orkar inte knäppa av tvn för det mesta, så det blir LCD. Du kanske förstår

inte har någon 100% pixelgaranti. Men jag förstår inte riktigt vad som menas med att
dom inte har det, för något måste de ju ha. Letade runt på deras sida men fann inget,
vet inte vad jag ska söka på i forumet riktigt. Vågar jag beställa från komplett eller bör

Du bör köpa från Samsung Norden där de har 100 % pixelgaranti. Samsungen säljs på så många ställen att det inte borde vara nåt problem att få den garantin även till ett bra pris. Har sett den för 9 990 kr även i vanliga butiker såsom Siba.

Postad 20 March 2008 - 12:06

Phredreeke
  • Phredreeke
  • Forumräv

• 798 inlägg
  • 0

Tack för den! Har kollat på denna tidigare och varit nära att beställa,
känns som en bekräftelse när första svaret i tråden pekar ut den! :rolleyes:

Jag har själv en R8:a och jag rekommenderar den starkt.

Postad 20 March 2008 - 12:31

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Bra poäng där i slutet.

Tja, det är ditt val...jag har i alla fall hört att latheten ofta brukar bedra visheten... ;)

Lycka till och Glad påsk!

Mvh JB

Postad 20 March 2008 - 12:32

Joopy
  • Joopy
  • Lärjunge

• 342 inlägg
  • 0

Jag hade gått och tittat på LGn, har alltid haft en skepsis mot lg men efter att ha kikat på min polares i rätt så många timmar så får jag vika ner mig. Och den han har är en sån som var "prisbombad" till 6.5Kkr. Så tror inte du gör bort dig om du kollar in denna full hd lg. Då har du ju fullHD med.

Lycka till!

Postad 20 March 2008 - 15:00

-Danne-
  • -Danne-
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

så klart att de har en pixelgaranti, kanske inte 100% men någon slags garanti har de och jag förslår att du mailar och kollar upp det innan du beställer den så du vet hur många pixlar/färger/avstånd de har i sin. Jag har personligen aldrig träffat ngn som haft problem med döda pixlar men hade samma oro när jag skulle köpa min tv. Oturen kan faktiskt drabba vem som helst ;)

Postad 21 March 2008 - 16:16

esskung
  • esskung
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Jag mailade och hörde efter, men svaret gjorde mig inte mkt klokare!
Så jag letade upp detta på wikipedia -> http://en.wikipedia....iki/ISO_13406-2

Innebär detta att jag får en ny tv om jag har antingen 2 Hot pixels, 2 dead eller 5 som är stuck?

Hej!

Vi köper våra Samsung Tv's från en distributör i Europa. Således gäller ej den 100% pixelgarantin som Samsung Norden har, utan den vedertagna standarden för pixelfel på LCD-TV (ISO 13406-2).

TV-apparaterna kommer fortfarande från samma fabrik, och med våra enkla instruktioner kan du ställa om meny-språket till svenska. Om något skulle inträffa inom garantitiden står vi på komplett.se, för returhanteringen.

Postad 21 March 2008 - 18:50

-Danne-
  • -Danne-
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

http://en.wikipedia....iki/ISO_13406-2

Innebär detta att jag får en ny tv om jag har antingen 2 Hot pixels, 2 dead eller 5 som är stuck?

bra fråga...jag tolkar det som du. Din blivnade samsung har lite drygt en miljon pixlar så då borde det stämma. Men trakassera dem med ett till mail frågandes om det är som du tror. Bättre att vara jobbig innnan och få allt svart på vitt om ngt går galet.

Som jag tolkar det hela är det en parallellimporterad tv som du ska köpa så jag rekomenderar att du läser igenom följade trådar som behandlar
parallellimport
och
tråd där samsungs paneler diskuteras...parallelimporterade paneler kan vara sämre?!?

btw de snackar lite skit om inwarehouse...tillhör inte det bolaget komplett. Observera att jag vill inte kasta skit, har aldrig handlat av inwarehouse och med komplett har det fungerat kanonbra! (iofs bara ett köp än så länge) Men skriver det som ett litet observandum (tvapparaterna kanske köps in tillsammans etc...)

Redigerat av -Danne-, 21 March 2008 - 19:06.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.