Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mest prisvärda Hemmabio receivern?

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 March 2008 - 20:35

Gloveus
  • Gloveus
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
Tjena,

tänkte hör lite vad ni som är lite mer rutinerade på området har att säga om just detta. det finns ju en he sjö om inte ett hav av olika receiver tillverkare och modeller. Skulle ni kunna berätta vad ngra olika tillverkare har för olika typer av ljud (vet inte om det finns så mkt men om det är varmt, kallt, stramt, vasst, etc), och inom prisklassen upp till 6000 kroner, vilken/vilka receivers tycker ni är mest värda pengarna? ska användas till Mirage Omni s1 system, plus XTZ W12 (dock inte inhandlat än men det är det som ska inhandlas när pengarna kommer in :wub:). jag förstår att alla har olika synpunkter på ämnet, men skriv vad ni tycker.
Har hört att Marantz SR6001 är riktig pang receiver, eller vad tycks?

Mvh
Gloveus

Postad 19 March 2008 - 20:42

-Danne-
  • -Danne-
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
om du är smart gör du inte mitt misstag...köp en med hdmi 1.3 så att du kan få ut hdljud när du börjar spela hdmaterial. Jag orkade inte vänta en månad på att min skulle komma (en med hdmi 1.2) så jag köpte en med 1.2 och det kommer jag troligtvis få sota för inom en snar framtid.

Onkyo TX-SR605 är en omtyckt liten maskin. Har den inte själv men skulle garanterat ha köpt den eller storebror i dagsläget. (själv har jag en yamaha och det kanske inte är hifidrömmen men jag är ruggigt nöjd med ljudet)

Postad 19 March 2008 - 20:52

Unregistereddb7f04cc
  • Unregistereddb7f04cc
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0
finns ingen prisvärd receiver

Postad 19 March 2008 - 21:26

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Yamaha rx-v1700 och rx-v861 är riktigt prisvärda, båda utan hmdi 1.3 men tillhör lätt toppen i prisklassen

Postad 19 March 2008 - 21:32

Xunil
  • Xunil
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Jag gillar Marantz och H/K, men smaken är som baken... :rolleyes:

Postad 19 March 2008 - 21:36

oibmeh
  • oibmeh
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Jag har en Onkyo 605:a och är mycket nöjd!
Kör CD HD-box samt PS3 via hdmi till receivern samt har en hdmi till plasman,
BD på PS3 med Dolby True HD är en mycket trevlig upplevelse :rolleyes:

/oibmeh

Postad 19 March 2008 - 21:40

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Onkyon låter säkert fint, synd att den saknar pre-out bara :rolleyes:

Postad 19 March 2008 - 21:50

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0

finns ingen prisvärd receiver

Kan du utveckla detta? :rolleyes:

Postad 19 March 2008 - 21:52

Butcher_swe
  • Butcher_swe
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Ja själv väljer jag mellan 605'an och nya yamahan 663 1.3 hdmi på båda:-) och ungefär samma prisklass men det är en sak som står ut på yaman och det är preout på alla kanaler:-)
ska ner till hifihuset (örebro) när dom får in 663'an(någon gång i april) och lyssna på båda:-)

Postad 19 March 2008 - 21:55

Toby
  • Toby
  • Beroende

• 1091 inlägg
  • 0
"Onkyon låter säkert fint, synd att den saknar pre-out bara mellow.gif"

Anslutningar
Analoga 5.1/7.1-ingångar Ja
Analoga RCA-ingångar 5 par
Analoga RCA-utgångar 2 par

Vaddå, skämtar du? Klart den måste ha preout, det är väl vad sista raden ovan betyder eller är det bara för stereo? Hmmm....

Redigerat av Toby, 19 March 2008 - 21:57.

Postad 20 March 2008 - 07:02

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

"Onkyon låter säkert fint, synd att den saknar pre-out bara mellow.gif"

Anslutningar
Analoga 5.1/7.1-ingångar Ja
Analoga RCA-ingångar 5 par
Analoga RCA-utgångar 2 par

Vaddå, skämtar du? Klart den måste ha preout, det är väl vad sista raden ovan betyder eller är det bara för stereo? Hmmm....

Näppp, tyvär. Det är ljudingångar. Pre-out skickar signalen ut från förstärkaren till externt slutsteg. Det är en av anledningarna varför jag inte skulle valt denna. Yamma 861 ser mycket smaskigare ut :rolleyes:

Postad 20 March 2008 - 08:25

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
Hej!

Jag skulle kolla in nya h/k AVR-255 som landar i April/maj. Pris 7000:-
Där har du allt du kan önska med HDMI 1.3a mm, men framför allt en maskin som verkligen har strömstyrka och lirar när det gäller musik.

Vi ll du inte vänta skulle jag kolla in marantz SR-6001, som är en riktigt prisvärd receiver med det mesta i funktionsväg men dock inte HDMI 1.3. Hur som helst skulle jag titta på följande märken för bästa möjliga köp:

- h/k
- marantz
- Onkyo
- Denon

Yanaha, Sony och Pioneer i all ära, men dessa maskiner i denna prisklass tenderar att bli lite trötta och livlösa när det kommer till vanligt musiklyssnande.

/Erik

Postad 21 March 2008 - 01:06

Gloveus
  • Gloveus
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
Tackar för alla svar.
skulle ni rekommendera att man satsade på att köpa en receiver med de nya HD formaten eller en lite mer alround spelare?

Postad 21 March 2008 - 09:22

Wachtel
  • Wachtel
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
Jag valde SR6001, den uppfyller alla behov jag har i mitt nuvarande system och jag var sugen på denna redan när den kom och kostade 10 000 mot dagens 6 000.

När jag byter ut PS3:an mot en dedikerad Blu-ray spelare så kan jag välja på att fortsätta använda HDMI (PCM) eller analogt 7.1, då den spelaren givetvis skall klara att själv avkoda alla nya ljud-format. Men det lär troligen dröja 3-4 år, får se hur mycket PS3:an utvecklas först, det ser ju lovande ut just nu.

Postad 21 March 2008 - 12:58

Gloveus
  • Gloveus
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
taxck för svaren, många bra förslag och det lär bli svårt att välja när man väl ska det. men har tittat en hel del på olika och läst rätt många recensioner. H/K skickar i regel ut bra mkt mer watt än de andra tillverkarna, är det ngt man ska bry sig om? vilken ver av hdmi krävs för att den ska ta emot ljud signaler? är det 1.1? för vad jag förstår gör inte v1.0 det. vad har ni att säga om H/K avr 247, ngn som har den och kan berätta lite om den?

/gloveus

Postad 25 March 2008 - 20:57

VON SCHWEIKERT
  • VON SCHWEIKERT
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Är också ute efter en prisvärd receiver som har pre-out eftersom jag ska köra med externt slutsteg. Den behöver alltså inte ha så kraftiga förstärkare. Tänkte prova detta istället för ett renodlat försteg. Prio ett är att det ska låta bra i bioläge eftersom jag har en annan anläggning för musik.

Postad 25 March 2008 - 21:16

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

Är också ute efter en prisvärd receiver som har pre-out eftersom jag ska köra med externt slutsteg. Den behöver alltså inte ha så kraftiga förstärkare. Tänkte prova detta istället för ett renodlat försteg. Prio ett är att det ska låta bra i bioläge eftersom jag har en annan anläggning för musik.

Skulle verkigen rekommendera Yamaha rx-v861 i sitt fall :) mer kompetenta biomaskinr till priset får du leta efter :blink:

Postad 26 March 2008 - 09:14

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Kolla upp den tilltänka maskinens features via hdmi vare sig den har 1.1-1.2 eller 1.3, för det är inte ett måste att ha med alla "finesser" oavsett version.

Jag skulle säga att det är dumt, för tillfället, att handla en maskin med inbyggda avkodare av ett par olika anledningar.
1: Det är extra dyrt nu, du får en sämre receiver för mer pengar just pga denna nya "grej".
2: Mest troligt kommer spelarna vara det som avkodar inom rätt kort framtid, receivern tar då bara emot. Det gör redan de flesta 1.2> åtminstone, men inga soklara regler finns för version vs. vad den klarar, det får man kolla upp. PCM ska den kunna fixa iaf, vilket de flesta gör. Annars funkar analogt också, dvs du får hur som helst samma ljud, på olika sätt, och får betala mindre och kan köpa en version "äldre" maskin som är mycket bättre - för samma pengar.
3: Just slutstegen är viktiga och det man prutar på (bland annat, förutom - Försteg, AD/DA omvandling, uppsampling, pre-outs, hdmi-anslutningar, rumskalibrering, chassie, strömförsörjning, fjärrar, kräm osv) i billigare maskiner, kan man gå på en en generation gammal toppmodell och få den 6-7000,- billigare än nypris, och än motsavarande nya maskiner med "lullet", då är det kloka valet rätt glasklart, med tanke på hur du ändå kommer att avkoda skiten så fort Blu-Ray-spelarna går att hitta rimligt billigt, eller PS3, eller dator...
4: Köpa dyr/bra DVD känns dumt just nu, såvida man inte hittar en bra beggad för några tusingar som spelar CD på ett mycket bra sätt, en sån kostar fortfarande 6-7000,-> ny idag och det känns ju riktigt illa med tanke på att Blu-Ray är här - DVS Blu-Ray är ju det man kommer inhandla hur det än blir, då får man den bästa sortens avkodning på köpet. Det är lite av vitsen med det hela.

---

Ang. H/K så speccar dom lägre och ser ut att leverera mer, sanningen är att dom småluras litegranna.
I en test kan du hitta 5 apparater som kostar ungefär samma, speccarna säger att 4 av de fem levererar 7X180W 8Ohm, H/K "skryter" med 7X45W 8 Ohm - köper någon H/Kn? - svar ja, för i tester visar det sig att H/Kn levererar precis lika mycket/litet som dom andra maskinerna, vilket är en bit mer än dom "skyltat" med, och eftersom dom andra ofta speccar MER och H/K mindre, så ger det goodwill och kunderna tror ofta att man får "mer" än man betalar för om man väljer H/K.
Sanningen är alltså att det är: "same shit - different story" med tanke på att priserna är detsamma, speccarna olika men apparaterna levererar snarlikt.

Därmed inte sagt att H/K är dåliga, för det är fartfyllt ljud och dom är snygga. Har själv haft ett gäng maskiner från H/K.

Man måste kolla över sina behov, leta rätt på maskiner som motsvarar kraven och välja den bästa av dessa, för just dig. Helst får den ju i mitt fall också vara billigast, för jag tror man hamnar i ett ekorrhjul till slut där man jagar saker man inte använder eller uppskattar fullt ut, mer än ett ögonblick, och man får betala dyrt många gånger.
Dessa pengar kan man fråga sig om man inte kan lägga på vettigare saker i anläggningen, eller i övrigt.

Postad 29 March 2008 - 14:06

VON SCHWEIKERT
  • VON SCHWEIKERT
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Tack ska kika på denna, hur är rumskalibreringen på den? Någon som har fler förslag på andra maskiner?

Postad 30 March 2008 - 19:58

VON SCHWEIKERT
  • VON SCHWEIKERT
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Inga fler ideer?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.