Canon HF10 och HF100
470 svar till detta ämne
Postad 20 March 2008 - 10:26
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Canon släpper snart (april?) två nya HD-videokameror, HF10 och HF100, som klarar att spela in full HD 1920x1080 på minneskort (SD). Detta är Canons första videokameror som använder enbart minneskort som lagringsmedia. Skillnaden mellan HF10 och HF100 är att HF10 är svart och har ett inbyggt minne på 16GB (+ plats för SD-minne) medan HF100 är silver/svart och saknar inbyggt minne. HF10:  HF100:  Kort specifikation, HF10/HF100: (från LetsgoDigital.org) • Dubbelt flashminne: HF10 spelar in antingen på internminnet på 16 GB eller på ett minneskort av typen SD eller SDHC (High Capacity) • HF100 lagrar video och stillbilder direkt på minneskort av typen SD eller SDHC • Snygg och lätt utformning med Full HD-inspelning i 1920 x 1 080 • Canons HD-kamerasystem för enastående kvalitet • Canons HD-videoobjektiv med 12x optisk zoom och den optiska bildstabilisatorn Super Range • Ny 3,3 megapixels Full HD CMOS-sensor • DIGIC DV II-bildprocessor • Instant AF för supersnabb, exakt autofokus • Mångsidigt inspelningssystem: nytt, avancerat minitillbehörsfäste, mikrofoningång med manuella ljudkontroller, HDMI- och komponentutgångar, kompatibel med Canons nya DVD-brännare DW-100 • Nytt, intelligent batterisystem med ökad batterilivslängd • Avancerade fotofunktioner, inklusive stillbildsfotografering med 3,1 megapixels • Vinklingsbar, tydlig LCD-skärm • Medföljande programvara: Canon Solution Disk och Pixela ImageMaker 3 SE
Mer detaljerad specifikation från Canon, HF10 och HF100. Tidigare AVCHD kameror har inte nått upp i samma kvalitet som HDV kameror (t ex Canons HV20) utan kvaliteten har av olika skäl varit sämre. Men nu ser det ut som denna generation AVCHD kameror har kommit ikapp och i vissa avseenden t o m gått förbi, se denna test av HF10 på camcorderinfo. Kamerorna klarar att filma i både 24p och 30p med mycket bättre kvalitet än tidigare generationer. [EDIT: enligt vissa uppgifter kommer den europeiska versionen inte att klarar 24p/30p utan 25p] Högsta bitrate är nu 17 mbps. The Canon HF10 may be the AVCHD camcorder we’ve been waiting for. The first generation of AVCHD camcorder from Sony and Panasonic were just plain no good – lots of features but short on performance. Then Canon came along shortly after with the HR10 (Review, Specs, Recent News, $0.00), and that wasn’t much better. Nobody liked the 20-minute maximum record time onto DVDs, and the compression quality was once again disappointing. In fact, the 24P mode was downright unusable.
The second generation of AVCHD camcorders, including the Panasonic HDC-SX5 (Review, Specs, Recent News, $0.00), Sony HDR-CX7, and Canon HG10, hit closer to the mark, but once again failed to match the overall image quality of the tape-based HDV format. Higher-end users were forced to choose between more convenient media like HDD and flash memory or the slower tape medium that offered better video.
Now we enter the third generation. The first model we reviewed, the Panasonic HDC-SD9, showed big improvements in the compression quality, but the camcorder as a whole left something to be desired. We’ve yet to review any of the new Sony models, such as the HDR-SR12 (Review, Specs, $0.00) or HDR-UX20 (Review, Specs, Recent News, $0.00). The HF10 is, for most purposes, Canon’s third-generation AVCHD camcorder. They’ve finally done it.
We shot with the Canon HV20 (Review, Specs, Recent News, $903) in one hand and the HF10 in the other. In most instances, it was hard to tell the difference. The compression artifacting has gotten to the point where it looks no worse than HDV. In certain panning shots, the HV20 still keeps the upper hand in regards to sharpness, but on the whole the camcorders are matched. The HF10 has all the same great color performance as the other Canon HD camcorders, and now offers the highest resolution we’ve yet to see in a consumer camcorder. The low light performance tests higher for noise, but to the eye it looks as good, sometimes better than the HV20.
Jag ser fram emot denna kamera och funderar på att köpa en HF100, jag tycker att premien för det 16 GB stora inbyggda minnet på HF10 är lite för hög, även om svart är snyggare...  Frågan är när dessa kameror släpps? Någon som har mer info? Exempel på filmsnutter och stillbilder?
Redigerat av Tomas L, 23 March 2008 - 15:42.
Postad 20 March 2008 - 22:28
Unregisterede4733947
-
Unregisterede4733947
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Jag är på samma spår som dig, HF100:an är mycket intressantare än HF10:an just pga prisskillnaden. Det lutar mot en HF100 för min del
edit: Vände på HF100 och HF10
Redigerat av Unregisterede4733947, 20 March 2008 - 22:34.
Postad 22 March 2008 - 16:40
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Jag är på samma spår som dig, HF100:an är mycket intressantare än HF10:an just pga prisskillnaden. Det lutar mot en HF100 för min del 
edit: Vände på HF100 och HF10
He he, jag såg att jag själv hade blandat ihop begreppen i mitt första inlägg, men nu ska det vara fixat!
Postad 23 March 2008 - 07:52
babakula
-
babakula
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Är också intresserad av HF10. Det står mellan denna och Sonys SR11.
Den har fått lite kritik för att sakna viewfinder på engelska forum, vad är det?
Postad 23 March 2008 - 10:11
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Är också intresserad av HF10. Det står mellan denna och Sonys SR11.
Den har fått lite kritik för att sakna viewfinder på engelska forum, vad är det?
Den saknar sökare, man tittar på skärmen när man filmar. Vilket iofs inte är ovanligt på videokameror idag, särskilt inte när de är så kompakta och små som HF100/HF10. Vilket forum pratar du om? Länka gärna!
Postad 23 March 2008 - 12:26
babakula
-
babakula
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Ok. Så hade jag på min gamla kamera också, ingen större skada skedd då.
Jag tror det var på avsforums.com jag läste om det där
Postad 23 March 2008 - 14:19
Unregistered08329b71
-
Unregistered08329b71
-
Användare
-
-
141 inlägg
Med tanke på hur dollarn ser ut just nu så känns det ju mycket intressant att importera en HF10 ifrån USA. Är det någon som har någon erfarenhet gällande webbutiker som säljer till Sverige? Priset ligger just nu runt $1100 vilket ju blir strax under 7000 kronor. En viss skillnad ändå, mot de dryga 10000 svenska butiker ska ha. Edit: Svarar i viss mån mig själv med hjälp av en annan forumtråd. Där rekommenderas http://www.bhphotovideo.comPris inkl frakt till Sverige (utan eventuell tull) blir under 7000 kronor. Låter väldigt bra. Någon med erfarenhet av denna butik, eller någon annan?
Redigerat av Unregistered08329b71, 23 March 2008 - 14:39.
Postad 23 March 2008 - 15:53
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Med tanke på hur dollarn ser ut just nu så känns det ju mycket intressant att importera en HF10 ifrån USA. Är det någon som har någon erfarenhet gällande webbutiker som säljer till Sverige?
Priset ligger just nu runt $1100 vilket ju blir strax under 7000 kronor. En viss skillnad ändå, mot de dryga 10000 svenska butiker ska ha.
Edit: Svarar i viss mån mig själv med hjälp av en annan forumtråd. Där rekommenderas http://www.bhphotovideo.com
Pris inkl frakt till Sverige (utan eventuell tull) blir under 7000 kronor. Låter väldigt bra. Någon med erfarenhet av denna butik, eller någon annan?
På vissa forum så sägs det att den Europeiska versionen av HF10/HF100 kommer att filma i 25p, inte 24p/30p som den amerikanska. Jag tror dock inte att detta har någon praktisk betydelse. 1080i på den amerikanska versionen kommer att vara i 60 Hz, på den europeiska i 50 Hz, men inte heller detta bör vara något problem då många LCD/Plasma klarar dessa format. Men frågan är om det är värt att köpa en HF10 för 7000 kr när man får en "svensk" HF100 + en Iomega 160 GB HDD för 8995 kr hos bl a Scandinavian Photo? Har Canon världsgaranti? Man behöver förstås ett SDHC också till HF100, men man kan köpa en 4 GB eller 8 GB rätt billigt i väntan på prisvärda 16 och 32 GB minnen. 8 GB räcker till ca: 1 timme med högsta kvalitet.
Postad 24 March 2008 - 09:48
Unregistered08329b71
-
Unregistered08329b71
-
Användare
-
-
141 inlägg
När det gäller 24/25P så tycker jag snarare att det känns tryggare med 24P som jag vet min Samsung M86 klarar av. 25P har jag inte en aning om huruvida den klarar eller inte. Är det ens en standard?
När det gäller Hf100 så vet i sjutton... Jag tycker HF10 är bra mycket snyggare!
Postad 26 March 2008 - 18:11
DrTech
-
DrTech
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
Någon som vet när den finns i butik tro?
Postad 28 March 2008 - 09:46
Badjanne
-
Badjanne
-
Rookie
-
5 inlägg
Kameran är läcker. Kan dock inte riktigt bestämma mig om det blir en Sony HDR SR11E eller en Canon HF10. Båda har för och nackdelar. Därför skrev jag till både Sony och Canon om bruksanvisning för att lära mig lite mer. Sony svarade direkt och förklarade var jag kunde tanka ner bruksanvisningen: Go to our website of : http://support.sony-.../main.aspx?l=en and you can dowload the manual in any language.Canon svarade enl nedan: Bäste kund, När du köpte din produkt fick du troligen mer utförliga manualer på CD ROM. Vi kan inte skicka manualer och de ligger inte heller på vår hemsida på Internet. Du kan köpa ett "manual kit" med CD ROM hos reservdelsförsäljaren MK Electronics i Göteborg, telefonnummer 031 334 2510, eller kolla hos vanliga återförsäljare. Med Vänlig hälsning Canon Support Centre.Efter detta besked från Canon tog jag beslutet att köpa en SONY Janne
Postad 28 March 2008 - 21:26
cimarron
-
cimarron
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Jag kommer att köpa en Canon HF100 när den släpps. Verkar vara en mycket kompetent kamera och dags att pensionera min 4 år gamla Sony TRV80 (Mini DV).
Manualen till Canon HF10/HF100 har jag bifogat (NTSC-modellen). Naturligtvis är det bullshit att man inte hittar den på internet. Den som söker finner :-)
Själv tittar jag efter tillbehör som kan vara intressanta, exempelvis bra och billiga SDHC-minnen, vidvinkelobjektiv, mikrofon och en praktiskt väska. Minnena har blivit löjligt billiga den senaste tiden, men jag ska nog vänta på att 32 GB varianterna ska släppas i April, lagom till kameran...
Postad 29 March 2008 - 10:25
Badjanne
-
Badjanne
-
Rookie
-
5 inlägg
Tack cimarron Vilken sökväg körde du? Jag provade allt möjligt innan jag skrev till Canon som då svarade: Vi kan inte skicka manualer och de ligger inte heller på vår hemsida på Internet.Kamreran saknar sökare. Ser du det som ett problem i starkt solljus? Janne
Postad 29 March 2008 - 13:03
cimarron
-
cimarron
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Tjena Janne! Vilken sökväg körde du?
Jag körde följande sökning så hittade jag den ganska snabbt (11:e träffen). Google sökKamreran saknar sökare. Ser du det som ett problem i starkt solljus?
Nja, jag vet att på min nuvarande Sony så kan det vara lite jobbigt i extremt solljus att se på displayen, särskilt om man har normalljushet på LCD:n. Ökar man ljuset på LCD:n funkar det bra. Vad jag hört så är LCD bättre i dagens kameror än min TRV80, så jag tror inte det ska vara ett problem. Om man vill ha en AVCHD-kamera som enbart lagrar på flashminnen så är det helt klart Canon-kameran som är den bästa kameran idag.
Postad 30 March 2008 - 19:18
balahir
-
balahir
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Mycket intressant med era synpunkter, då jag själv kommer att köpa en liknande när de kommer. Vad tror ni om Panasonics SD9 jämfört med HF10/100?
Postad 30 March 2008 - 19:38
m94mni
-
m94mni
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Mycket intressant med era synpunkter, då jag själv kommer att köpa en liknande när de kommer. Vad tror ni om Panasonics SD9 jämfört med HF10/100?
Se även tråden https://www.prisjakt...howtopic=187769Det finns lite länkar till recensioner där. HF10 kallas för "The first great AVCHD camcorder", och de tycker den är bättre än SD9. SD9 är iofs tredje generationen från Panasonic, så direkt dålig är den väl inte, och dessutom billigare. För mig blir det dock en HF10 eller HF100. Apropå 24/25/30p så antar jag att de europeiska blir 25p *och* 30p? Hela poängen med 30p var ju att webklipp ofta är 15p, oavsett om man är i USA eller europa....
Postad 30 March 2008 - 21:00
cimarron
-
cimarron
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Panasonics HDC-SD9 är otroligt lik HF10/100 från Canon och bildmässigt tror jag de är extremt svåra att skilja på. Men Panasonic:en har ett par nackdelar som får mig att välja Canon-kameran först. Det saknas en del anslutningar på SD9; Mic, headphone jack och accessory shoe. Den sistnämnda för mig väldigt viktig eftersom jag vill kunna montera på en mick med puff-skydd. En fördel som jag också fallit för gällande Canons kameror är deras Instant Focus-funktion som de tidigare enbart haft i sina professionella modeller. Den ställer in fokusen mycket fortare än konkurrenterna. Hur trött är man inte på filmer som är ur fokus några sekunder för att sedan bli i fokus igen? Vill ni läsa recensioner på båda dessa, surfa in på Camcorderinfo.
Postad 31 March 2008 - 07:31
balahir
-
balahir
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Tack bägge ovan för era synpunkter. Jag har läst recensionenerna för bägge på Camcorderinfo, och fick också intrycket att HF100 var snäppet bättre. Samtidigt har jag inte de behoven som cimarron har med anslutningar.
Jag kankse blir lurad av bilderna, men HF100 verkar mera fyrkantig i sin design. Delen där LCDn sitter verkar lite klumpig, om ni förstår. SD9:an verkar mera smidig. Men detta kanske är finlir, för att de är så små ändå. Jag filmar en del på skidresor, och då är det suveränt att kunna lägga kameran i en jackficka, och slippaen extra väska.
Det skiljer en del i pris, ca 1000 kr, och de kan ma ju lägga på ett 16GB minneskort istället...
Postad 31 March 2008 - 07:57
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
För mig så är förmågan att kunna filma vid dåliga ljusförhållanden viktigt, mycket kommer att filmas inomhus. Det gör att det blir en Canon för min del, även om jag funderade länge på SD9. Canon använder en CCD medan Panasonic använder tre, det betyder alltså att ljuset ska fördelas på tre sensorer vilket påverkar prestanda. Panasonic SD9 vid 15 lux:  Canon HF10 (HF100) vid 15 lux:  Men annars är det ganska jämt skägg mellan dessa två kameror, jag tror att Canon är lite vassare när det gäller ljud- och bildkvalitet medan Panasonic är något mindre, lättare och inte minst billigare. Det skiljer bara 3 mm i längd, men 8 mm i bredd. En stor fördel med Panasonic är den långa batteritiden med standardbatteriet. Jag hoppas det finns/kommer kraftigare batterier till HF10/HF100 Ett bra tips är att försäka hitta klipp som man kan ladda ned och titta på (med t ex en PS3). Så gjorde jag när jag funderade på Canon HG10. (vilken jag strök, bl a p g a de skakiga panoreringarna vid 24p.)
Redigerat av Tomas L, 31 March 2008 - 07:58.
Postad 31 March 2008 - 11:56
balahir
-
balahir
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Bra info, tackar!
Lutar åt en SD9 pga att jag mest kommer att filma ute, behöver inte koppla in tillbehör, bättre batteritid, billigare och något mindre. Tror ändå jag vill känna på en HF10/100 innan bestämmer mig.
Postad 31 March 2008 - 16:41
cimarron
-
cimarron
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Lutar åt en SD9 pga att jag mest kommer att filma ute, behöver inte koppla in tillbehör, bättre batteritid, billigare och något mindre.
SD9'an ser ut att vara en mycket kompetent kamera och det gäller ju faktiskt att välja kamera efter sina egna behov. Du lär nog inte bli besviken, balahir. Där finns ju fördelar och nackdelar med det mesta. Att Pansonics modell är mindre gör den smidig, men samtidigt är det en nackdel eftersom ju mindre kameror desto skakigare brukar det bli när man filmar (sämre stabilitet). Att där saknas tillbehören på SD9:an är förmodligen en direkt konsekvens att den också är billigare. Jag hoppas det finns/kommer kraftigare batterier till HF10/HF100
Det finns ett batteri med mer kräm i som heter BP-819. Man får lite mer än dubbla tiden jämfört med det medföljande batteriet.
Postad 09 April 2008 - 09:28
Unregistered08329b71
-
Unregistered08329b71
-
Användare
-
-
141 inlägg
Är det någon som lyckats få tag i ett releasedatum än?
Postad 09 April 2008 - 17:14
cimarron
-
cimarron
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
De flesta butiker har satt 25 april som datum.
Postad 10 April 2008 - 10:33
snubbenxx
-
snubbenxx
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Min TV är endast 720p (HD-ready). Kan man filma i 720p och således klämma in mer filmtid på minneskortet med panasonicen/canon?
Redigerat av snubbenxx, 10 April 2008 - 10:33.
Postad 10 April 2008 - 10:55
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
De flesta butiker har satt 25 april som datum.
Tyvärr så har rätt många butiker satt 1/5 som leveransdatum...(tror iofs inte att de jobbar 1:a maj!) Vem ska man tro på? Min TV är endast 720p (HD-ready). Kan man filma i 720p och således klämma in mer filmtid på minneskortet med panasonicen/canon?
Tror inte det...(har inte sett det i någon spec iaf).
Postad 10 April 2008 - 15:37
snubbenxx
-
snubbenxx
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Ok..Man får väl konvertera ner den lite i datorn..Känns onödigt att ha 1 timme=8 GB, äveom det är full HD..
Postad 10 April 2008 - 20:57
cimarron
-
cimarron
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Ok..Man får väl konvertera ner den lite i datorn..Känns onödigt att ha 1 timme=8 GB, äveom det är full HD..
Jag har också bara en 720P bildvisar idag, men jag vill vara framtidssäker och den dag jag köper en 1080 TV/projj så får man förhoppningsvis en trevlig aha-upplevelse på "gamla" filmer. Man ska inte snåla bara för man inte ser behovet idag. Det brukar inte ta lång tid förrän behoven ändras...
Postad 11 April 2008 - 07:46
snubbenxx
-
snubbenxx
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Jag har också bara en 720P bildvisar idag, men jag vill vara framtidssäker och den dag jag köper en 1080 TV/projj så får man förhoppningsvis en trevlig aha-upplevelse på "gamla" filmer. Man ska inte snåla bara för man inte ser behovet idag. Det brukar inte ta lång tid förrän behoven ändras...
Sant! Blir väl att spara originalen i 1080 på en extern, och ha komprimerade varianter för allmänt tittande i datorn. Frågan är bara hur det funkar att redigera, komprimera, etc så stora filer. Sen nojjar jag lite av att ha allt material på en extern hårddisk..känns inte lika lagringssäkert som mina gamla dv-band lixom..
Postad 11 April 2008 - 09:29
balahir
-
balahir
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Sant! Blir väl att spara originalen i 1080 på en extern, och ha komprimerade varianter för allmänt tittande i datorn. Frågan är bara hur det funkar att redigera, komprimera, etc så stora filer. Sen nojjar jag lite av att ha allt material på en extern hårddisk..känns inte lika lagringssäkert som mina gamla dv-band lixom..
Du behöver nog inte ha flera versioner. TVn lär nerkonvertera 1080 till 720 automatiskt.
Postad 11 April 2008 - 16:48
cimarron
-
cimarron
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Sen nojjar jag lite av att ha allt material på en extern hårddisk..känns inte lika lagringssäkert som mina gamla dv-band lixom..
Jag tänker också i de banorna. Jag arbetar själv mycket med IT-säkerhet så det blir nog dags att införskaffa en extern hårddisk med RAID1. Trots allt så är problem med hårddiskar inte helt ovanligt... Min tanke var att köpa typ en
Du behöver nog inte ha flera versioner. TVn lär nerkonvertera 1080 till 720 automatiskt.
Precis, kör allt i bästa möjligt kvalle och sedan sköter TV:n resten.
Postad 11 April 2008 - 17:42
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
OK, det går att få mindre filer genom att välja en lägre bitrate, det finns fyra olika lägen: There are four quality settings on the HF10. The highest, FXP, records at 17 Mbps. XP+ records at 12 Mbps, SP records at 7 Mbps, and LP records at 5 Mbps.
...och, som sagt, tv:n sköter konverteringen.
Postad 12 April 2008 - 13:53
Unregistered08329b71
-
Unregistered08329b71
-
Användare
-
-
141 inlägg
Själv har jag tänkt satsa på en Bluray-brännare. På en DL-skiva 50Gb ska det ju få plats runt 6 timmars film. Visserlgien är DL-skivorna rätt dyra idag, men en SL-skiva får man ju för en hundring och den rymmer nästan tre timmars film i högsta kvalitet. Till och med en vanlig DVD-R rymmer ju en dryg halvtimme.. Jag ser inte lagringen som ett problem.
Postad 13 April 2008 - 10:22
Samplehead
-
Samplehead
-
Forumräv
-
-
577 inlägg
Någon som vet varför inwarehouse har två olika priser för HF100? Det skiljer ca 650:- Kan det vara att den ena är importerad? Canon HF 100 Canon HF100
Postad 13 April 2008 - 15:11
Unregistered08329b71
-
Unregistered08329b71
-
Användare
-
-
141 inlägg
Hmmm... BHPhotovideo.com skriver "In stock" nu. Tror att det är köpläge faktiskt. Någon som har erfarenhet av denna butik? Den rekommenderades i en anann tråd som jag länkat till tidigare i denna.
Postad 13 April 2008 - 15:42
Unregisterede9ae5034
-
Unregisterede9ae5034
-
Amatör
-
-
57 inlägg
BHPhotovideo är ett stort seriöst företag. Jag köpte min kamera samt tillbehör därifrån, beställde på tisdag morgon och valde UPS Saver (billigaste varianten), på torsdag förmiddag fick jag varorna till dörren.
Postad 13 April 2008 - 23:20
younso
-
younso
-
Användare
-
-
190 inlägg
jag tror att man är nästan garanterad att man fastnar i tullen när man få något från BHPhotovideo, åtminstone om man läser forum som hanslar om foto
Postad 14 April 2008 - 06:40
Unregisterede9ae5034
-
Unregisterede9ae5034
-
Amatör
-
-
57 inlägg
jag tror att man är nästan garanterad att man fastnar i tullen när man få något från BHPhotovideo, åtminstone om man läser forum som hanslar om foto 
Varornas värde ska deklarareras när det skickas, detta är inget som bara gäller B&H. Vissa företag, oftast mindre, kan gå med på att skriva det som "gift". Men skulle det då sprättas i tullen blir det ju samma sak. Om man beställer från nätet ska man lägga till tull/moms som en del av avgiften, vill du vara lite outlaw och lura staten får du åka över själv
Postad 14 April 2008 - 07:39
younso
-
younso
-
Användare
-
-
190 inlägg
Postad 14 April 2008 - 09:45
Samplehead
-
Samplehead
-
Forumräv
-
-
577 inlägg
Avbokade precis min order på en Sony HDR-SR11, pga den saknar möjligheter att ställa in mic volymen, något jag är beroende av då jag kommer filma en hel del konserter i sommar. Lade istället en order på en HF100 som förhoppningsvis kommer i början på nästa vecka.
Postad 14 April 2008 - 10:06
younso
-
younso
-
Användare
-
-
190 inlägg
samplehead, fick du reda varför inWarehouse har 2 priser?
Postad 14 April 2008 - 10:32
Samplehead
-
Samplehead
-
Forumräv
-
-
577 inlägg
Nej. Bokade min via Fotokungen istället som förhoppningsvis skulle få in ett par ex i början på nästa vecka.
Postad 14 April 2008 - 10:52
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Om man kollar på Prisjakt så är det ena priset märkt med ett "euro"-tecken och garantin är bara 12 månader jämfört med 24 månader för den andra kameran. Det ser ut att vara en importerad version av kameran. Själv lutar jag åt att beställa från t ex Scandinavian Photo som säljer kamerorna bundlade med en 160 GB extern HDD, bara den är värd nästan 1000 kr. Ska bara kolla upp vilken garanti man får hos dem...
Postad 18 April 2008 - 16:49
bad_guz
-
bad_guz
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Scandinavian Photo är grymt bra! Köper nästan allt i fotoväg hos dom. Oerhört professionella och duktiga och har hjälpt mig ett otal gånger med saker som jag inte ens köpt via dom. Jag lade nyss en beställning hos dom på HF100:an som är bundlad med Iomega 160gb disken.
Postad 22 April 2008 - 10:42
urskog
-
urskog
-
Lärjunge
-
-
468 inlägg
HF100 finns i lager hos några nu 
HF10 verkar komma nästa vecka till Sverige enligt listningarna på prisjakt, den finns redan i lager längre ner i europa så det borde inte dröja för länge här.
Klurar på att köpa en från pricejapan, blir ju fantastiskt mycket billigare än från Sverige, kruxet är ingen internationell garanti och texten på själva kameran är delvis på japanska. OSDn kan ställas om till engelska dock.
HF10 + stora batteriet + frakt landar på ca 7kSEK därifrån, sen tillkommer förstås det otäcka tull+moms oxå men medräknat det så blir det ju ändå många tusenlappar billigare än i Svedala, undrar om det är värt det...
Postad 23 April 2008 - 08:26
Stephan Berglund
-
Stephan Berglund
-
Amatör
-
-
84 inlägg
HF100 finns i lager hos några nu  HF10 verkar komma nästa vecka till Sverige enligt listningarna på prisjakt, den finns redan i lager längre ner i europa så det borde inte dröja för länge här.
Klurar på att köpa en från pricejapan, blir ju fantastiskt mycket billigare än från Sverige, kruxet är ingen internationell garanti och texten på själva kameran är delvis på japanska. OSDn kan ställas om till engelska dock. HF10 + stora batteriet + frakt landar på ca 7kSEK därifrån, sen tillkommer förstås det otäcka tull+moms oxå men medräknat det så blir det ju ändå många tusenlappar billigare än i Svedala, undrar om det är värt det...
Jag ska handla en från US and A i nästa vecka. Fördelen tycker jag är att du kan filma 24p, eftersom av någon anledning så har PAL 25p. Frågan är on NTSC är sämre när man tittar på en LCD idag kontra PAL?!
Postad 23 April 2008 - 10:23
Unregistered08329b71
-
Unregistered08329b71
-
Användare
-
-
141 inlägg
Jag ska handla en från US and A i nästa vecka. Fördelen tycker jag är att du kan filma 24p, eftersom av någon anledning så har PAL 25p. Frågan är on NTSC är sämre när man tittar på en LCD idag kontra PAL?!
Men alltså, jag kan inte förstå varför tillverkarna fortsätter hänga kvar vid PAL eller NTSC när det gäller en kamera som överhuvudtaget inte kan filma i standardupplöst format? En full-HD-signal över HDMI har ju ingenting med dessa antika TV-system att göra? Jag tycker också att 24p känns klart mycket bättre än 25p, vilket känns som någon sorts anpassning till gamla PAL-systemet vilket som sagt är ointressant för framtiden. Tur att man har bekanta som ska över till USA i början på maj. Risken för tull och moms blir ju minimal då.  Klurar på att köpa en från pricejapan, blir ju fantastiskt mycket billigare än från Sverige, kruxet är ingen internationell garanti och texten på själva kameran är delvis på japanska. OSDn kan ställas om till engelska dock. HF10 + stora batteriet + frakt landar på ca 7kSEK därifrån, sen tillkommer förstås det otäcka tull+moms oxå men medräknat det så blir det ju ändå många tusenlappar billigare än i Svedala, undrar om det är värt det...
Jag tänkte precis som du importera, dock från USA, men med mitt sätt att räkna blir det inte "flera tusenlappar" billigare om man nu åker på tull och moms, vilket man väl får räkna med. Jag är osäker på tullsatsen, men bara med momsen blir det ju 7000*1,25= 8750 kronor. Sen eventuell tull och avgifter ifrån posten på det och man är garanterat över 9000 kronor. Då har man sparat en tusenlapp men offrat ordentlig garanti. Vet inte om det känns som om det är värt det.
Redigerat av Unregistered08329b71, 23 April 2008 - 10:28.
Postad 24 April 2008 - 07:05
urskog
-
urskog
-
Lärjunge
-
-
468 inlägg
Pricejapan skriver dock ner värdet på sina försändelser så du momsar inte för hela beloppet, det är något som exempelvis B&H i USA inte gör så där åker man på full moms och då precis som du säger, har man inte sparat många kronor för att få sämre garanti.
Värt att minnas är att Canon har kontinental garanti (enligt Canons support i Sverige) så om man köper en kamera i USA gäller enbart garantin i USA.
EDIT: Kom ihåg att jag skrev "+ stora batteriet" oxå så det svenska priset man skall jämföra mot är alltså priset för kameran + batteriet, vilket borde landa på strax över 11k.
Redigerat av urskog, 24 April 2008 - 07:07.
Postad 29 April 2008 - 07:36
urskog
-
urskog
-
Lärjunge
-
-
468 inlägg
Ingen som slagit till än och handlat?
Nyfikna väntar på intryck
Postad 29 April 2008 - 15:08
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Ingen som slagit till än och handlat? Nyfikna väntar på intryck 
Nej, men det är nära nu! Jag vill inte lägga en beställning förrän jag är säker på att kameran (kamerorna) finns i lager hos åf, priset har ju fallit en del på HF10 så jag tvekar om jag ska köpa den isf HF100+minneskort...
Postad 30 April 2008 - 00:35
chicken
-
chicken
-
Användare
-
-
190 inlägg
Köpte en HF100 + SanDisk 8GB Minneskort från Dustin Home (ville ha innan helgerna). Kameran är snygg, tyst. Har bara hunnit prova en halvimme idag.
När jag skulle slå igång högsta möjliga upplösning på inspelningen så var tydligen mitt minneskort för långsamt. Antar man får köpa ett dyrare(snabbare) SD-kort för att kunna klara 1920x1080, fick köra på 1440x1080 istället.
När man kollar på den inspelade filmen sen så är det otroligt tyst i själva filmen, det bakgrundsljud som man är van vid är liksom inte där. Har haft ett par vanliga DV-Kameror med band innan. Programmet som följde med för att "redigera" filmen lämnade mycket att önska, det gick typ att spara filerna(filmerna) på datorn. VLC kunde sen t.ex inte spela upp filerna, det kanske finns en nyare version av VLC, återstår att se, man fick istället använda det program som följde med för att se på filmen. Jag knappade lite i menyerna, och såg att jag filmat i 50i, ställde om det till 25p får se vad som är bäst, har inte filmat sen omställningen.
Jag kollade på filmen oskalat i datorn 1280x1024 och blev aningen besviken, hade ju sett fram emot den perfekta HD-upplösningen, men detaljerna fanns inte där. Skalade jag om till just 1280x1024 så såg det riktigt bra ut.
Kommer filma en del i helgen, får återkomma senare. Dagens filmning var på ett par barn med vattenpistoler, fick ducka undan med kameran ett par gånger för att klara mig undan vattenstrålarna.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|