Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canon HF10 och HF100

470 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 April 2008 - 07:43

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0
Har för mig att jag läste på canons hemsida att man måste ha SDHC-kort klass 4 eller högre för att kunna filma i högsta upplösning o bitrate.
Jag kommer nog förmodligen att använda CoreAVC för att titta på mina filmer när jag väl köpt kameran, såg att HF10 drällt in i lager på hyfsat många ställen nu.
Det pirrar i nördnerven! Köpläge helt klart. Skall bara invänta mitt mastercard och sen blir det köpt B)
Ang. redigering så såg jag att Scandinavianphoto kan skicka med Pinnacle <nånting> pro 11 om man vill, det skulle tydligen vara hyfsat lättanvänt.

Postad 30 April 2008 - 09:58

chicken
  • chicken
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Helt rätt. Satt och kollade om Class, men tydligen var jag för ivrig. Class 2 stod det på detta kort jag har. Trodde det var ett Class 4. Pinnacle är att föredra, jag var för ivrig där också, ville ha innan helgen. Scandinavian Photo var det leveranstid om man ville ha Pinnacle.

Postad 02 May 2008 - 11:37

Stephan Berglund
  • Stephan Berglund
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Jag får min ikväll med kompisen direkt från USA :unsure: Ska bli intressant att spela in med 24p. Blir till att skaffa både ny projje och tv som klarar det bara....:D

Postad 02 May 2008 - 14:31

DrTech
  • DrTech
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0
Så då spelar alltså HF100 in i 1080p (om man väljer 25p läget)?

SD korten finns ju i klass 3 extreme som bäst. Vart hittar ni klass 4?

Postad 02 May 2008 - 15:04

annons
  • annons
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Jag får min ikväll med kompisen direkt från USA :unsure: Ska bli intressant att spela in med 24p. Blir till att skaffa både ny projje och tv som klarar det bara....:D

men vaddå? kollar du på filmen direkt från kameran utan att redigera i datorn???
Det e väl bara att välja 25p när du renderar ut matrialet?

Tänkte beställa en HF10 (699$) med min kompis som åker till LA i juni..

Postad 02 May 2008 - 20:46

DrTech
  • DrTech
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0
Varför är HDMI kontakten inte av standard storlek. Måste man köpa nån speciell kabel för att använda hdmi?

Postad 02 May 2008 - 21:13

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Så då spelar alltså HF100 in i 1080p (om man väljer 25p läget)?

SD korten finns ju i klass 3 extreme som bäst. Vart hittar ni klass 4?

Det här class 6/16 GB för lite drygt 600 kr ser ju rätt intressant ut...?

Postad 02 May 2008 - 22:37

annons
  • annons
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Varför är HDMI kontakten inte av standard storlek. Måste man köpa nån speciell kabel för att använda hdmi?

För att man vill få ner storleken och få den så kompakt som möjligt...Precis som på en MacBook. Det finns konverter.

Postad 03 May 2008 - 00:38

z94joma
  • z94joma
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag har köpt en HF100. Men min dator e för gammal för att spela upp filmerna. Det blev lite bättre när jag installerade CoreAVC. Det hackar dock. Skall prova på en annan dator i helgen.

Men en fråga angående format: M2TS skall gå att öppna i Vegas Pro eller platinum. Men jag får det inte att funka. Den klagar på att formatet inte är av känt format. Den säger att formatet är okänt eller fel på filen \My Documents\My Videos\IMxLibrary\CANON\20080502\20080502173907.m2ts could not be opened.). Jag har försökt med olika filer.

Hur öppnar jag m2ts-filer i Vegas?

Vilka andra program kan man editera m2ts med?

Vad kodar jag om M2TS till för format utan att få bildförlust?

Postad 03 May 2008 - 09:45

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0
HF10 testad på prylportalen nu! De verkar riktigt nöjda :blink:
http://www.prylporta..._MKF863.dbp.asp

Postad 03 May 2008 - 19:46

Unregistered0618ea5c
  • Unregistered0618ea5c
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Det har ju sina fördelar att vi européer kommer lite efter i lanseringen... firmware kommer ut snabbare och vi kan lära oss av andras erfarenheter innan vi köper.

En amerikan skrev några intressanta saker på Amazon.com (Direktlänk), bland annat att det inbyggda minnet på HF10 är långsamt, att det är smartare att satsa på HF100 och ett större snabbare minne.

Tydligen är stillbilderna bedrövliga, liksom för alla andra videokameror. Själv låter jag en Nikon D60 sköta om denna bit.

Postad 04 May 2008 - 14:32

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0
En snubbe svarade på kommentarerna oxå med helt klart förmildrande saker så se till att läsa bägge innan ni tar några beslut, kan ju vara en surkart som gnäller :)

Postad 04 May 2008 - 20:34

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

En snubbe svarade på kommentarerna oxå med helt klart förmildrande saker så se till att läsa bägge innan ni tar några beslut, kan ju vara en surkart som gnäller :)

Ja, men ska inte tro enstaka inlägg, man bör läsa flera recensenter och användarsynpunkter innan man drar någon slutsats.

Postad 04 May 2008 - 20:59

DrTech
  • DrTech
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0
Ingen som vet?

Är 25p läget 1920x1080p medans 50i läget är 1920x1080i? Vilken ska man filma i?

Postad 04 May 2008 - 22:54

Unregistered0618ea5c
  • Unregistered0618ea5c
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

Jovisst, han kan vara en gnällpott och det mesta han skrev var inte speciellt intressant. Nu har jag förstås inte påstått att denna kille på något vis är representativ för alla, men han har i alla fall använt kameran och kommenterat i alla fall en sak som jag tycker är relevant för oss som tvekar mellan HF10 och HF100.

Det svar han fick var inte direkt uttömmande:
"My HF10 built in/SD card memory downloads equally fast via usb cable or via 2.0 card reader"
Jämfört med vad? Det finns ju rejält snabba minneskort på marknaden nu... så vore intressant att veta exakt hur snabbt det interna minnet är, och själva överföringen till dator är inte allt heller, ett snabbt kort kan ibland också snabba upp sparandet vid filmningen. On någon här sitter med denna kamera så återkom gärna med ett utlåtande.

Postad 07 May 2008 - 10:09

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0
Har upptäckt att vissa butiker lämnar 1 års garanti och andra lämnar 2 år, tänk på att kolla upp detta innan ni beställer. Kan ju vara smutt att få 2 år istället för 1 år.
Canon själva lämnar bara 1 år (verifierat dels via hemsidan och via telefonsamtal med supporten), så garantitiden utöver det första året är alltså något som butiken har förhandlat fram med Canon eller står för själva.
Exempelvis komplett.se och netonnet.se lämnar 2 års garanti och de flesta andra bara 1 år.

Postad 07 May 2008 - 15:50

Stephan Berglund
  • Stephan Berglund
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

men vaddå? kollar du på filmen direkt från kameran utan att redigera i datorn???

Det händer faktiskt. Sen så kan jag i min mac med Imovie HD (apples redigeringsprogram) välja 24p eller 25p men självklart så borde det vara bättre om det är 24p från början så slipper man rendera om filmen.
Surt bara att HDMI-kontakten inte är av std format...

Postad 07 May 2008 - 20:24

-Emil-
  • -Emil-
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
Man har ju också konsumentköplagen att ta till efter garantitiden gått ut och den gäller i tre år.

Postad 07 May 2008 - 23:14

Unregistered08329b71
  • Unregistered08329b71
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Det var det löjligaste jag läst på länge. Varför skulle man inte kunna titta på inspelat material utan att ha redigerat eller renderat om det i datorn? Nörd.

Postad 08 May 2008 - 06:53

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0
Ok, jag har beställt en HF10 till slut, beställde den från Scandinavian Photo bundlad med 160 GB HDD, pris 10395 kr. Funderade länge på en HF100+minneskort+hdd, men priset skulle då hamna på ca: 8500+700+750 från de handlare som jag kunde tänka mig att beställa ifrån, d v s det skillde inte så mycket. Det kan vara värt 500 kr att ha möjlighet till dubbla minnen och dessutom ett minne som inte går att tappa bort! :unsure:

Scandinavian Photo ska få in kameran i början av nästa vecka, men har de inte skickat den före slutet av veckan så kanske jag avbeställer den och lägger en beställning hos någon som har den hemma...jag ska nämligen till Italien i slutet av månaden och vill då ha med kameran.

Postad 08 May 2008 - 23:22

Makusi
  • Makusi
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Hej!

Jag är lite sugen på att skaffa en riktigt bra video-kamera.
Jag är dock helt newbie inom detta ämne DV-kameror. :-o

Min första fråga är, kan jag köpa en sådan video-kamera i USA och använda den som "vanligt" här hemma i Sverige??
På sådana här kameror existerar det väl inte PAL / NTSC system, eller...??

Något annat att tänka på ifall man köper en dylig kamera när ma när till USA??

/Makusi

Postad 09 May 2008 - 08:59

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Hej!

Min första fråga är, kan jag köpa en sådan video-kamera i USA och använda den som "vanligt" här hemma i Sverige??

/Makusi

Den amerikanska modellen ska tydligen använda 24p och 30p som progressiva format, medan den europeiska ska använda 25p. Men det bör inte vara någon problem, klarar TV:n 24p så brukar den även klara 25p och 30p. Du kanske behöver köpa kabel med svensk kontakt till laddaren? Ny laddare? Hur är det med garantin? Det finns säkert andra som kan svara med utförligt! :)

Redigerat av Tomas L, 09 May 2008 - 08:59.

Postad 09 May 2008 - 16:18

Makusi
  • Makusi
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
OK!
Men så vitt jag vet så klarar inte min TV 24p.
Jag har en Panasonic 42PX700 och så vitt jag vet så stöds inte 24p av den.
...så det är väl kanske inte så lyckat isåfall..?

/Makusi

Den amerikanska modellen ska tydligen använda 24p och 30p som progressiva format, medan den europeiska ska använda 25p. Men det bör inte vara någon problem, klarar TV:n 24p så brukar den även klara 25p och 30p. Du kanske behöver köpa kabel med svensk kontakt till laddaren? Ny laddare? Hur är det med garantin? Det finns säkert andra som kan svara med utförligt! :)

Postad 10 May 2008 - 16:05

Unregistered08329b71
  • Unregistered08329b71
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Hej!

/Makusi

Jag var själv på väg att köpa en via en släkting som var i USA nu i dagarna. Tyvärr var den dock slutsåld på alla de ställen han besökte. Som Tomas L skriver så skiljer det mellan de progressiva formaten i den amerikanska och europeiska kameran. Själv hade jag hellre haft den amerikanska 24p-varianten eftersom jag vet att min TV stödjer det. 25p är jag osäker på om den grejar. Jag fattar inte poängen med att fortsätta skilja på amerikanska och europeiska produkter nu när vi äntligen fått ett nytt videoformat och slipper PAL/NTSC-skillnaden.

I övrigt kan du använda den amerikanska produkten utan problem i Sverige. Den medföljande laddaren klarar 230V så det är inget problem. Du behöver dock en adapterplugg för att laddaren ska passa i ett svenskt uttag. En sådan kostar inte många kronor.

Tyvärr har Canon ingen världsgaranti som jag förstått det. Det innebär att om du får problem med kameran så måste den till USA för att garantin ska gälla. Det är en nackdel, men inget som skulle hindra mig från ett köp.

Tänk också på att om du inte tänkte åka till USA för att köpa kameran själv så tillkommer med största sannolikhet tull och moms vid importen till Sverige. Detta gör prisskillnaden mot en svensk kamera för liten för att det ska vara värt nackdelen med den amerikanska garantin anser jag.

Postad 10 May 2008 - 16:08

Unregistered08329b71
  • Unregistered08329b71
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

OK!
Men så vitt jag vet så klarar inte min TV 24p.
Jag har en Panasonic 42PX700 och så vitt jag vet så stöds inte 24p av den.
...så det är väl kanske inte så lyckat isåfall..?

/Makusi

Du kan ju köra 60i också vilket din TV garanterat grejar, så det är ju inget problem. När du sen får en TV i framtiden som även grejar 24p så är det ju bara bra att du även kan spela in med kameran i detta format, om du så önskar.

Postad 10 May 2008 - 17:47

Stephan Berglund
  • Stephan Berglund
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Jag var själv på väg att köpa en via en släkting som var i USA nu i dagarna. Tyvärr var den dock slutsåld på alla de ställen han besökte. Som Tomas L skriver så skiljer det mellan de progressiva formaten i den amerikanska och europeiska kameran. Själv hade jag hellre haft den amerikanska 24p-varianten eftersom jag vet att min TV stödjer det. 25p är jag osäker på om den grejar. Jag fattar inte poängen med att fortsätta skilja på amerikanska och europeiska produkter nu när vi äntligen fått ett nytt videoformat och slipper PAL/NTSC-skillnaden.

I övrigt kan du använda den amerikanska produkten utan problem i Sverige. Den medföljande laddaren klarar 230V så det är inget problem. Du behöver dock en adapterplugg för att laddaren ska passa i ett svenskt uttag. En sådan kostar inte många kronor.

Tyvärr har Canon ingen världsgaranti som jag förstått det. Det innebär att om du får problem med kameran så måste den till USA för att garantin ska gälla. Det är en nackdel, men inget som skulle hindra mig från ett köp.

Tänk också på att om du inte tänkte åka till USA för att köpa kameran själv så tillkommer med största sannolikhet tull och moms vid importen till Sverige. Detta gör prisskillnaden mot en svensk kamera för liten för att det ska vara värt nackdelen med den amerikanska garantin anser jag.

Du behöver inte ens en adapterplugg. Bara byta ut sladden efter nätagget till en vanlig eurosladd (samma sort som man använder till bl.a. PS2, DVD etc. Bra va?! :)
Förstår inte heller varför man använder 25p på europeiska versioner när man använder 24p på europeiska TV-apparater - inte direkt konsekvent handlande av tillverkarna.

Postad 11 May 2008 - 12:55

hobb
  • hobb
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Du behöver inte ens en adapterplugg. Bara byta ut sladden efter nätagget till en vanlig eurosladd (samma sort som man använder till bl.a. PS2, DVD etc. Bra va?! :unsure:
Förstår inte heller varför man använder 25p på europeiska versioner när man använder 24p på europeiska TV-apparater - inte direkt konsekvent handlande av tillverkarna.

Är det nån som kan konfirmera att det bara går att använda 25p på den europeiska varianten? En amerikansk recensent lovordade 30p kvaliten men tyckte att 24p läget skapade hackig film och såg urvattnat ut... 24p är ju nån slags flirt med wannabe-regisörer som tror det blir biofilm av det, det är ju bara att hoppas på att filmbranchen själv snarast höjer sin standard några snäpp. Det finns ju ingen idag som skulle acceptera att datorskärmen låg under 60hz (progressivt) men film ska visst forfarande ha mindre än halva framraten.

Så nån med en hf10/100, finns det alltså inget högre progressivt läge än 25p på svenska modellen?

Postad 12 May 2008 - 10:45

Unregistered08329b71
  • Unregistered08329b71
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Så nån med en hf10/100, finns det alltså inget högre progressivt läge än 25p på svenska modellen?

Jag äger ingen men fingrade på en på MediaMarkt i Stockholm igår. Det finns 50i eller 25P. That's it.

Postad 12 May 2008 - 19:47

Desmo no1
  • Desmo no1
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Vill bara tipsa om att Vimeo har en del olika hd-klipp tagna av HF10 och HF100. Kvaliteten droppar lite efter publiceringen, men det verkar som de flesta går att ladda ner som original.

Redigerat av Desmo no1, 12 May 2008 - 19:55.

Postad 13 May 2008 - 08:41

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Jag äger ingen men fingrade på en på MediaMarkt i Stockholm igår. Det finns 50i eller 25P. That's it.

Jag förstår vad du menar, men jag skulle nog säga "That's enough" istället. :) Fördelen med de progressiva formaten är faktiskt den låga bildfrekvensen, det gör att kameran fungerar bättre vid sämre ljusförhållanden eftersom varje bildruta får mer tid att "samla ljus". Sedan har många TV, inte bara LCD, en interpoleringsfunktion som kan dubbla, tredubbla eller t o m femdubbla bildfrekvensen och ta bort ryckighet. Så jag ser faktiskt ingen direkt fördel med 30P, men det beror ju förstås på hur pass bra 25p fungerar. Bara Scandinavian Photo skickade min kamera nån gång... ;)

Redigerat av Tomas L, 13 May 2008 - 08:42.

Postad 13 May 2008 - 18:11

Unregistered08329b71
  • Unregistered08329b71
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Vill bara tipsa om att Vimeo har en del olika hd-klipp tagna av HF10 och HF100. Kvaliteten droppar lite efter publiceringen, men det verkar som de flesta går att ladda ner som original.

Vimeo är grymt, men nog är det väl de nedsamplade 1280x720-originalen du kan ladda hem? 1920x1080 går väl inte att ladda upp till Vimeo? Kan för övrigt rekommendera denna kanal på Vimeo, allt är inspelat med HF100: http://www.vimeo.com/channel8586

Jag förstår vad du menar, men jag skulle nog säga "That's enough" istället. :)

Jag menade inte alls att det skulle vara fattigt på något sätt. Menade bara att det är det som gäller, liksom. ;)

Postad 14 May 2008 - 20:03

alterswede
  • alterswede
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
det blir nog en sånhär inom snar framtid (hf100).
det blir min första videokamera och jag har bara ett par frågor innan beställningen läggs.

Vilket format skriver kameran i?
Någon som testat om klippen fungerar i antingen Popcornhour eller PS3?
OM kameran spelar in i MTS alt M2TS, i vilket program ska dessa då spelas upp i?
VLC fixar ju inte de.

Redigerat av alterswede, 14 May 2008 - 20:19.

Postad 18 May 2008 - 09:06

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

det blir nog en sånhär inom snar framtid (hf100).
det blir min första videokamera och jag har bara ett par frågor innan beställningen läggs.

Vilket format skriver kameran i?
OM kameran spelar in i MTS alt M2TS, i vilket program ska dessa då spelas upp i?
VLC fixar ju inte de.

Jag har testat m2ts-filer på min PS3 från flera olika kameror (även Canon, men inte just HF10/100) och alla har fungerat utan problem. Jag borde ha fått min kamera i veckan, men nu funderar jag på att avbeställa den och ta den från en annan leverantör. Åker till Milano nästa söndag och då vill jag ha med kameran...

Redigerat av Tomas L, 18 May 2008 - 09:06.

Postad 18 May 2008 - 14:55

Unregistered08329b71
  • Unregistered08329b71
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

VLC fixar ju inte de.

På Avforums.com verkar någon ha testat att spela upp klippen i Popcorn Hour utan problem.
http://www.avforums....mp;postcount=62

På PC-sidan så borde väl vilken programvara som helst som grejar Bluray-uppspelning även greja dessa filer? De ska ju gå att spela på vilken extern Bluray-spelare som helst, som jag förstått det.

Postad 18 May 2008 - 23:15

alterswede
  • alterswede
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Jag har testat m2ts-filer på min PS3 från flera olika kameror (även Canon, men inte just HF10/100) och alla har fungerat utan problem. Jag borde ha fått min kamera i veckan, men nu funderar jag på att avbeställa den och ta den från en annan leverantör. Åker till Milano nästa söndag och då vill jag ha med kameran...

På Avforums.com verkar någon ha testat att spela upp klippen i Popcorn Hour utan problem.
http://www.avforums....mp;postcount=62

På PC-sidan så borde väl vilken programvara som helst som grejar Bluray-uppspelning även greja dessa filer? De ska ju gå att spela på vilken extern Bluray-spelare som helst, som jag förstått det.

Det blev en HF10...köpte den i Lördags :)
Kan inte säga något mer än att jag är supernöjd.
Det blir ruskigt bra på min 46a full hd :)

Man får mjukvaruprogram till som spelar upp filerna i datorn.
Men jag lägger dom på en extern HD o kör dom i PCHn istället...
Testade också i PS3n o de fungerar fint där också B)

Postad 20 May 2008 - 20:10

Puckelsnook
  • Puckelsnook
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Om kameran spelar in i .m2ts, funkar det formatet att spela upp i min TViX 4100SH?

Postad 21 May 2008 - 10:48

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0
Plötsligt så damp den ned hos närmaste postombud, min HF10:a :P Tyvärr, eller kanske "som tur är" så dök även min nya PC upp så jag har knappt hunnit filma något eller ens läsa manualen. Återkommer lite senare med intryck och kanske en filmsnutt. Tog en bild med mobilkameran och lade ut den i mitt galleri.

Redigerat av Tomas L, 21 May 2008 - 10:49.

Postad 21 May 2008 - 11:51

Unregistered08329b71
  • Unregistered08329b71
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Plötsligt så damp den ned hos närmaste postombud, min HF10:a :P Tyvärr, eller kanske "som tur är" så dök även min nya PC upp så jag har knappt hunnit filma något eller ens läsa manualen. Återkommer lite senare med intryck och kanske en filmsnutt. Tog en bild med mobilkameran och lade ut den i mitt galleri.

Coolt! Kan du inte, vid tillfälle, ta ett par stillbilder med HF10an och posta i ditt galleri. Skulle vara intressant att se om den är helt under isen på den fronten eller om jag kanske klarar mig med den som stillbildskamera under en period. Såg en bild på Trusted Reviews som ändå såg okej ut, tyckte jag.

Postad bild

Postad 21 May 2008 - 14:24

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Coolt! Kan du inte, vid tillfälle, ta ett par stillbilder med HF10an och posta i ditt galleri. Skulle vara intressant att se om den är helt under isen på den fronten eller om jag kanske klarar mig med den som stillbildskamera under en period. Såg en bild på Trusted Reviews som ändå såg okej ut, tyckte jag.

Visst! Kan ta en "referensbild" med en Canon 450D så blir det lättare att jämföra.

Redigerat av Tomas L, 21 May 2008 - 14:25.

Postad 21 May 2008 - 14:35

Unregistered08329b71
  • Unregistered08329b71
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Visst! Kan ta en "referensbild" med en Canon 450D så blir det lättare att jämföra.

Det är ju even better, så att säga! :)

Postad 22 May 2008 - 07:25

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0
Nu finns två bilder i mitt galleri, en tagen med HF10, den andra med en EOS 450D. Det var svårare än jag trodde att ta "rättvisa" bilder, särskilt när man inte kan kameran särskilt bra, jag fick t ex titta i manualen för att slå av blixten. Jag har justerat vitbalansen något på HF10-bilden.

Det finns naturligtvis en massa förbehåll, men jag tycker att bilderna med HF10 blir rätt skapliga, men jag måste testa mer. De kanske duger som "semester"-bilder, men kanske inte för porträtt eller vid högtider som födelsedagar och bröllop då man har har andra krav. Jag ska vid tillfälle ta en bild i dagsljus och posta i mitt galleri.

Redigerat av Tomas L, 22 May 2008 - 08:10.

Postad 22 May 2008 - 22:54

FocusST
  • FocusST
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
nån som vet någon bra sida att ladda upp filer på?
har en 200mb stor fil filmat från en HF10 att ladda upp om någon är intresserad.

Postad 23 May 2008 - 07:13

Luinmir
  • Luinmir
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Vimeo är en bra sida. Finns många bra klipp att jämnföra hf10(0) med andra kameror.
Dok ej i full HD men nästan i all fall och dessa ser riktigt bra ut.
Nu är det bara spara pengar ;)

Postad 23 May 2008 - 07:35

FocusST
  • FocusST
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0

Vimeo är en bra sida. Finns många bra klipp att jämnföra hf10(0) med andra kameror.
Dok ej i full HD men nästan i all fall och dessa ser riktigt bra ut.
Nu är det bara spara pengar ;)

har kollat, men de drar ner kvallen :)
Får bli någon host-sida typ rapidshare el liknande

Postad 25 May 2008 - 17:01

pele
  • pele
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Hejsan
Har precis impulsköpt en HF100 och ett 8gb kort. Sambon har länge pratat om en kamera för att filma våran dotter, så när man stod på mediamarkt idag slog jag till.
Nu till min lilla fråga. Kommer 8gb kortet räcka för att filma lite lagom eller blir jag tvungen att köpa ett större minneskort eller kanske ett 8gb till?

Kameran ligger på laddning nu. Segt det är att vänta för lite provfilming......

Postad 25 May 2008 - 19:54

pele
  • pele
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
En liten fråga till. Har fått igång kameran nu. Vilken bild. Wow!!!.
Va ska man köra 50i eller 25p?
Testade att spela filmerna i ps3an och jag såg ingen större skillnad mellan formaten. Vilket är bäst?

Postad 25 May 2008 - 23:09

donfalcon
  • donfalcon
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Var hittar man en HF10 för 699$ i LA? Min syrra ska också till LA i juni.. ;)

Sen ännu en fråga om 24P kontra 25P. Vilket ska man välja??? Är det fördelaktigt att ta 24p? Min projje och TV stödjer inte 24P... men när jag kollar på 23.976-filmer från datorn ser det fint ut.. jag HATAR när det hackar vid panoreringar. Man vill ju att det ska funka att spela upp utan hack hos släktingar med billiga "HD-ready"-apparater också. Ska jag slå till på en amerikansk eller svensk verison? Hjälp?

Postad 26 May 2008 - 20:12

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1086 inlägg
  • 0
Funderar på ett köpa en HF10.

Hur mycket sämre presterar den i dåligt ljus jämfört med en bra dv-kamera?
Har läst att den fått kritik för mikrofonen när det gäller vindbrus, vad tycker ni som har den?
Hur stor skillnad är det mellan HD best och HD standard? I HD standard klarar man sig ganska bra 16gb men om man ska köra HD best räcker det ju bara till två timmar.
Hur är batteritiden med originalbatteriet? Någon som köpt tillbehörsbatteriet?

Jämfört med min gamla sony TR55E så blir det nog ett lyft rätt igenom.. :)

Postad 26 May 2008 - 20:28

annons
  • annons
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Var hittar man en HF10 för 699$ i LA? Min syrra ska också till LA i juni.. :)

Sen ännu en fråga om 24P kontra 25P. Vilket ska man välja??? Är det fördelaktigt att ta 24p? Min projje och TV stödjer inte 24P... men när jag kollar på 23.976-filmer från datorn ser det fint ut.. jag HATAR när det hackar vid panoreringar. Man vill ju att det ska funka att spela upp utan hack hos släktingar med billiga "HD-ready"-apparater också. Ska jag slå till på en amerikansk eller svensk verison? Hjälp?

Jag kommer att "chansa" på en en NTSC verision då mitt matrial nästan uteslutande kommer att hamna på nätet, jovisst nätet det e det nya mediet vi använder här i 2000-talet!

Ang: priset
http://reviews.cnet....erBy=totalPrice

Postad 27 May 2008 - 07:53

pele
  • pele
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Ni som har en HF10/HF100 va använder ni för att redigera era mts filer. Vilka program klarar av detta format.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.