Komponent eller HDMI till PS3?
39 svar till detta ämne
Postad 20 March 2008 - 10:36
Nirvasher
-
Nirvasher
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Har sökt runt här och har inte hittat något svar på det jag söker efter, därför skapar jag en ny tråd, ta bort den om det finns motsvarighet.
Nåja, införskaffade en PS3 igår och var naturligtvis sugen på att direkt testa den på vår lcd tv, resultatet blev bra, men eftersom det bara följer med en kompositkabel kan man inte utnyttja Full HD vilket lcd'n stödjer och jag vill ju naturligtvis utnyttja hela kraften. Därför funderade jag på att köpa en HDMI-kabel. Läste dock runt här på forumet och såg att en hel del haft lite problem med HDMI-kablar till PS3 och därför känns det som att en komponentkabel är ett bättre val. Båda kablarna trycker ju ut Full HD, skillnaden bör inte vara så stor mellan de två, eller?
Ska sedan försöka koppla upp PS3'n mot vår hemmabioanläggning (enbart för ljudet), det är en äldre modell som inte stödjer HDMI, vad är det för kabel jag ska köpa då?
Tack på förhand!
Postad 20 March 2008 - 10:45
Unregisteredcab460d8
-
Unregisteredcab460d8
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Kör HDMI till TV'n och optisk TosLink till förstärkaren för ljudet.
Postad 20 March 2008 - 10:48
Nirvasher
-
Nirvasher
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Så stor skillnad på Komponent och HDMI då?
Postad 20 March 2008 - 11:01
Haddirajan
-
Haddirajan
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
Så här kommer det att stå när du kör HDMI, dessutom är det först då du får full kräm ur Blu-Ray.
Postad 20 March 2008 - 11:12
Unregisteredcab460d8
-
Unregisteredcab460d8
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Så stor skillnad på Komponent och HDMI då?
Varför skulle man inte vilja köra HDMI om man kan? Kör HDMI.
Postad 20 March 2008 - 12:55
Unregistereda9c5e73e
-
Unregistereda9c5e73e
-
Användare
-
-
174 inlägg
Kan bara hålla med om vad alla har skrivit HDMI alla dagar i veckan!
Postad 20 March 2008 - 15:30
MrSthlm
-
MrSthlm
-
Användare
-
-
127 inlägg
Tja
När jag kör med hdmi mellan ps3 - onkyo 705 - pioneer 4280 och tex vill lira upp en cd-skiva kan jag inte göra det utan att ha tvn på, stänger jag av tvn bryts ljudet. Har letat ganska mkt efter nån inställning men hittar inget. Köpte en optisk kabel häromdan och tänkte att jaaaa va bra då kan jag köra ljud via den och bild via hdmi men det går väl inte att välja så i ps3? Det finns nån utgående ljudinställning och där är det antingen hdmi eller optisk kabel statiskt som gäller? Jag är helt grön inom det här.
Postad 20 March 2008 - 15:44
Nirvasher
-
Nirvasher
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Tja
När jag kör med hdmi mellan ps3 - onkyo 705 - pioneer 4280 och tex vill lira upp en cd-skiva kan jag inte göra det utan att ha tvn på, stänger jag av tvn bryts ljudet. Har letat ganska mkt efter nån inställning men hittar inget. Köpte en optisk kabel häromdan och tänkte att jaaaa va bra då kan jag köra ljud via den och bild via hdmi men det går väl inte att välja så i ps3? Det finns nån utgående ljudinställning och där är det antingen hdmi eller optisk kabel statiskt som gäller? Jag är helt grön inom det här. 
Det var lite det också som var min fråga. Kör HDMI till TV'n och optisk TosLink till förstärkaren för ljudet.
TVC15 svarade så, så jag antar att det ska fungera. Men annars är det bara att invänta svar från någon som testat. För detta är jag som sagt också intresserad av (fungerar inte HDMI + optisk Toslink, så blir det komponent).
Postad 20 March 2008 - 15:52
Unregistered24a8fb9a
-
Unregistered24a8fb9a
-
Användare
-
-
153 inlägg
Tja
Det var lite det också som var min fråga.
TVC15 svarade så, så jag antar att det ska fungera. Men annars är det bara att invänta svar från någon som testat. För detta är jag som sagt också intresserad av (fungerar inte HDMI + optisk Toslink, så blir det komponent).
Det fungerar med HDMI + optisk toslink, jag kör det med min PS3. HDMI för bild till tvn, toslink för ljudet till förstärkaren.
Postad 20 March 2008 - 15:53
kokkelimokk
-
kokkelimokk
-
Lärjunge
-
-
410 inlägg
Jag hör med hdmi mellan PS3 och TV:n och TosLink mellan PS3 och förstärkaren, fungerar som det ska.
Postad 20 March 2008 - 16:56
krissttoffer
-
krissttoffer
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
Att hdmi skulle vara bättre än komponent när det gäller bild!?! Är detta något ni har erfarenhet av eller är det något annat det baseras på? Jag vill inte höra analog vd digitalt tjafs! Den här videon kanske hjälper dig i ditt val vilken kabel du vill ha! http://www.gametrail...ayer/29926.htmlPersonligen tycker jag färgerna ser bra ut när det gäller komponent på den videon!
Postad 20 March 2008 - 17:21
l2ickard
-
l2ickard
-
Mästare
-
-
2805 inlägg
Skickar man en analog signal till sin digitala tv så måste tv'n konvertera den till digital. Där i ligger förlusten...sen om man skulle se nån skillnad så är det nog väldigt minimalt.
Så nu fick du höra det ändå
Postad 20 March 2008 - 17:21
Unregistered8e065576
-
Unregistered8e065576
-
Användare
-
-
116 inlägg
Ser inte heller någon anledning till att köra komponent istället för HDMI om man kan det...såvida man inte vill spara HDMI ingångar och hellre har HDMI:n till något annat.
Det är möjligt att det inte är någon större skillnad, men det vore en skräll om komponent var bättre.
Det är ju lite som att köra RGB-scart förr i tiden istället för att köra komponent om man kunde... ;-)
Postad 20 March 2008 - 19:31
MrSthlm
-
MrSthlm
-
Användare
-
-
127 inlägg
Ni som kör hdmi och optiskt. Vad för receivrar har Ni? Det är jag nyfis på.
Postad 21 March 2008 - 07:25
EUNE
-
EUNE
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Jag kör bild HDMI, ljud optiskt funkar hur bra som helst.
Har en äldre Sony reciver, kommer ej ihåg vilken modell.
Postad 21 March 2008 - 08:44
mrdanne
-
mrdanne
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Jag kör både bilden och ljudet via HDMI genom min Onkyo 674 Reciever. Dock så har jag liknande problem som MrSthlm fast det bryts bara ngn sekund när jag stänger av eller slår på TVn. Jag har en LG Lcd TV.
Postad 21 March 2008 - 08:51
Wachtel
-
Wachtel
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Alla kombinationer där TV:n har en HDMI ingång och receivern en optisk ingång klarar detta. Du ställer in i PS3:an vilken variant du har kopplad. Jag hade HDMi+optisk toslink med gamla receivern men kör nu HDMI via den nya. Båda fungerar, fast den senare kopplingen ger förutsättningar för bättre ljud. Färre kablar totalt är också ett plus!
Postad 21 March 2008 - 09:04
MrSthlm
-
MrSthlm
-
Användare
-
-
127 inlägg
Alla kombinationer där TV:n har en HDMI ingång och receivern en optisk ingång klarar detta. Du ställer in i PS3:an vilken variant du har kopplad. Jag hade HDMi+optisk toslink med gamla receivern men kör nu HDMI via den nya. Båda fungerar, fast den senare kopplingen ger förutsättningar för bättre ljud. Färre kablar totalt är också ett plus!
Du hade alltså ingen HDMI ingång på gamla receivern? Jag har hdmi ps3- hdmi onkyo - hdmi pioneer och har kopplat Toslink mellan ps3 och onkyo utöver det för att slippa ha tv på när man spelar upp musik. Men det går ju inte att ta bilden via hdmi och ljudet via Toslink väl? För dom är ju knutna till olika ingångar på receivern. Jag har försökt men får iaf inte till det.
Postad 21 March 2008 - 09:20
mrdanne
-
mrdanne
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Du hade alltså ingen HDMI ingång på gamla receivern? Jag har hdmi ps3- hdmi onkyo - hdmi pioneer och har kopplat Toslink mellan ps3 och onkyo utöver det för att slippa ha tv på när man spelar upp musik. Men det går ju inte att ta bilden via hdmi och ljudet via Toslink väl? För dom är ju knutna till olika ingångar på receivern. Jag har försökt men får iaf inte till det.
Hmm. Tror du måste dra HDMI kabeln direkt till TVn om du ska köra ljudet optiskt. Du kan nog inte välja en annan digital ingång och få HDMI växeln att funka samtidigt i Onkyon. Är dock inte helt säker. Kan kolla på min 674 när jag kommer hem.
Postad 21 March 2008 - 10:22
ers
-
ers
-
Lärjunge
-
-
492 inlägg
Fick för mig att om du matar med komponent så kan du inte skala upp DVD eller skala ner BD pga att HDCP skyddet saknas via analog signal eller har jag fel ??
/ Anders
Postad 21 March 2008 - 12:17
DanielSchenström
-
DanielSchenström
-
Beroende
-
-
1102 inlägg
Yamaha RX-V459.
Postad 21 March 2008 - 13:13
Phredreeke
-
Phredreeke
-
Forumräv
-
-
798 inlägg
Fick för mig att om du matar med komponent så kan du inte skala upp DVD eller skala ner BD pga att HDCP skyddet saknas via analog signal eller har jag fel ??
/ Anders
Sant. Kör du komponent så får du som mest 480p/576p från DVD. Kör du Blu Ray så kan du i dagsläget köra vilken upplösning du vill. Men filmbolagen har möjlighet att lägga in en flagga på skivorna som begränsar upplösningen vid uppspelning över komponent.
Postad 21 March 2008 - 16:52
pelmar
-
pelmar
-
Rookie
-
7 inlägg
HJÄLP!!!! Kan nån snälla hjälpa en kopplingslallare som jag? Har nyss köpt ett PS3 men hur får jag ut ljudet till mina 2 stereohögtalare?? Har en gammal förstärkare utan HDMI el optisk ingång. Jag har kopplat med HDMI från ps3:an till min plasmatv och sen från tv:n till förstärkaren med vanlig typ ljudkabel(röd/svart)! Men det händer inget!!! Är det nån intällning i tv:n eller PS3,an man ska ändra på så att den fattar att bilden ska tas digitalt men ljudet analogt?
MVH/Pelle
Postad 21 March 2008 - 20:43
krissttoffer
-
krissttoffer
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
/ Anders
********... det där visste jag inte!! Tack för den... Nu får jag ta och revidera mitt tidigare inlägg
Postad 21 March 2008 - 20:46
Benzin
-
Benzin
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Yamaha RX-V459.
H/K AVR-230
Postad 21 March 2008 - 23:31
mrdanne
-
mrdanne
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Hmm. Tror du måste dra HDMI kabeln direkt till TVn om du ska köra ljudet optiskt. Du kan nog inte välja en annan digital ingång och få HDMI växeln att funka samtidigt i Onkyon. Är dock inte helt säker. Kan kolla på min 674 när jag kommer hem.
MrSthml - Har kikat på min 674 och om du plockar in bilden via HDMI genom onkyon så kan du trycka på "Digital input" knappen och välja en annan digital ljudingång än HDMI. Borde vara ganska likt mellan 674 och 705.
Postad 22 March 2008 - 17:52
MrSthlm
-
MrSthlm
-
Användare
-
-
127 inlägg
MrSthml - Har kikat på min 674 och om du plockar in bilden via HDMI genom onkyon så kan du trycka på "Digital input" knappen och välja en annan digital ljudingång än HDMI. Borde vara ganska likt mellan 674 och 705.
Ok. Ska kika när jag kommer hem. Thanx för tipset.
Postad 22 March 2008 - 20:37
Unregistered8147b14e
-
Unregistered8147b14e
-
Veteran
-
-
2473 inlägg
Förstår faktiskt inte att folk envisas med att blanda in analoga signaler, Digital/analogue converting, när man inte MÅSTE. kan du köra digitalt hela vägen, varför trassla till det och förvirra systemet ytterliggare genom att lägga till en onödig konvertering.
Kan du köra med HDMÍ, kör med HDMI.
Postad 22 March 2008 - 21:48
MrSthlm
-
MrSthlm
-
Användare
-
-
127 inlägg
Förstår faktiskt inte att folk envisas med att blanda in analoga signaler, Digital/analogue converting, när man inte MÅSTE. kan du köra digitalt hela vägen, varför trassla till det och förvirra systemet ytterliggare genom att lägga till en onödig konvertering.
Kan du köra med HDMÍ, kör med HDMI.
Grejen var ju den att jag (om du ny syftar på mig) hade problem med att jag inte kunde ha tvn avstängd om jag spelade upp exempelvis en cd eller streamade musik till ps3 och körde med hdmi hela vägen. Sorry nu vaknade en annan trött j*vel. Glöm att jag sa nåt.  Somnar om.
Redigerat av MrSthlm, 22 March 2008 - 21:52.
Postad 23 March 2008 - 12:11
Unregistered08bad824
-
Unregistered08bad824
-
Amatör
-
-
71 inlägg
jag kör HDMi till projjen, till tv:n Komponent.
optisk till ljudet, då kan man lira på liten bild på dagen och stor på kvällen.
Postad 23 March 2008 - 12:44
Wilgot
-
Wilgot
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
Om vederbörande inte har optisk ingång på receivern så kan en lösning va optisk till coax digital omvandling om vederbörande har digital ingång. finns en konverterare på Kjell o co. dock lite hobby lösning. ska byta min i veckan som slutat fungera. men det fungerade dock. skicka mess om nån behöver hjälp.
/w
Postad 14 August 2008 - 16:18
Third Watch
-
Third Watch
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Ni som testat både HDMI och komponent, är det stor skillnad emellan dem?
Jag har tyvärr bara komponentutgång till min plasma. Har hört vissa på jobbet som sagt att det inte är någon idé att skaffa PS3 förrens jag har en plasma med HDMI för att bilden inte blir bra med annat än HDMI.
Postad 14 August 2008 - 17:54
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14825 inlägg
Bilden kommer att bli riktigt bra med komponent på din plasma.
Postad 14 August 2008 - 18:03
Third Watch
-
Third Watch
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Bilden kommer att bli riktigt bra med komponent på din plasma. 
Tack det låter skönt. Lät på mina kollegor som att det knappt var värt att spela om man använde komponent. Själv har jag bara sett PS3 med användande av HDMI kabel. Någon speciell komponentkabel du kan rekommendera? Behöver en som är minst 8meter.
Redigerat av Third Watch, 14 August 2008 - 18:04.
Postad 14 August 2008 - 18:10
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14825 inlägg
Det är en multikontakt så det finns inte så många kabalar att välja på. Men du kan köpa denna och sedan skarva resten. Dina kollegor kanske menar att det är ospelbart med kompositsignal, och det kan jag hålla med om...
Postad 14 August 2008 - 18:59
Third Watch
-
Third Watch
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Det är en multikontakt så det finns inte så många kabalar att välja på. Men du kan köpa denna och sedan skarva resten.
Dina kollegor kanske menar att det är ospelbart med kompositsignal, och det kan jag hålla med om...
Blir inte bilden sämre om man skarvar? Har en vanlig komponentkabel på 10 meter som jag skulle kunna skarva med dessa: http://www.hifihuset...q5s97fl8km41hq0Är dock rädd att bildkvalitén kan bli sämre.
Postad 14 August 2008 - 21:55
HenkeEdge
-
HenkeEdge
-
Veteran
-
-
1863 inlägg
********... det där visste jag inte!! Tack för den... Nu får jag ta och revidera mitt tidigare inlägg 
Det finns då DVD-spelare som klarar att skicka 1080p signal över komponent, Har själv haft en Helios H4000 ett kort tag som klarade det och projektorn kände då av att det var 1080p signal som kom, så det där beror på spelaren. Men finns det ens komponent bak på PS3?
Postad 07 May 2009 - 23:22
Unregistered98ef0649
-
Unregistered98ef0649
-
Forumräv
-
-
585 inlägg
Hej!
var kan man få tag i 10m kompontkabel tillps3?
Postad 08 May 2009 - 09:40
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Hifi-klubben tex eller google?
Postad 08 May 2009 - 10:11
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Blir inte bilden sämre om man skarvar? Har en vanlig komponentkabel på 10 meter som jag skulle kunna skarva med dessa:
http://www.hifihuset...q5s97fl8km41hq0
Är dock rädd att bildkvalitén kan bli sämre.
Du måste skarva på ngt sätt då Sony inte säljer så långa konponentkablar till ps3.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
→
Playstation
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|