Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sub för stort rum

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 March 2008 - 14:17

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0
Jag har ett vardagsrum som är 6.5 x 6m, men istället för bakvägg är det 2m öppning mot kök samt 4m öppning mot matrum så totalt är rummet 60 kvm nånting.

Idag har jag en Rel Storm III, men jag tycker inte riktigt bastrycket räcker - jag vill ju känna det mullra i kroppen när det är filmtajm. Till musik funkar det bra däremot.

Det är lite surt med utrymmen att ställa subbar i också, det finns bara ett hörn på "framsidan" där den kan stå. Hörnet bakom höger front är en öppen spis.... (högtalarna sitter i taket)

Två frågor;
- Behöver jag en större sub - och i så fall vilken? Det ska låta bra till musik också!

- Om jag istället skaffar mig en sub till - måste det vara en likadan, och var kan den stå?

Rum:

---------------------
			|	   M		   |
			|	   A		   |
			|	   T		   |
			|	   R		   |
			|	   U		   |
			|	   M		   |
			|				   |
------------|				   |
|		   |				   |
|		   |				   |
|		   |				   |
|		   |				   |
|							   |   10m
|							   |
|							   |
|  S O F F A N				  |
|							   |
|							   |
|							   |
|							   |
| R	 C	  L				|
|							   |
|	 					  SUB |
---------------------------------
			 6,5m

Postad 20 March 2008 - 23:47

Unregistered11ab9b0a
  • Unregistered11ab9b0a
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Att din REL inte räcker till rummet är ingen högoddsare. Tycker du borde skaffa dig två subbar, det i sig själv kommer ge ett jämnare, bättre basljud. Två st BK Monolith kommer spela mycket bra till både film och musik, kostar ca 7000:- st och kommer nog spela minst lika högt som en Velodyne DD-18. Liten är den inte dock.

Postad 21 March 2008 - 07:35

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0
Tack för tipset, ser ut att vara en fin sub... ungefär som en Stentor men något sämre, om jag tolkar recensionen rätt? Priset är inte dumt även om den inte verkar gå att köpa nånstans. Mina frågor kvarstår alltså....

Ska jag skaffa mig en sub till och måste den i så fall vara likadan som den jag redan har? Var ska jag ställa den, bredvid den gamla?? Det känns som det blir extremt svårt att placera två subbar i rummet annars.

Vad finns det för större subbar som skulle kunna fylla rummet ensamma? En Rel Stentor, nån stor Velodyne..

Postad 21 March 2008 - 09:32

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Tack för tipset, ser ut att vara en fin sub... ungefär som en Stentor men något sämre, om jag tolkar recensionen rätt? Priset är inte dumt även om den inte verkar gå att köpa nånstans. Mina frågor kvarstår alltså....

Ska jag skaffa mig en sub till och måste den i så fall vara likadan som den jag redan har? Var ska jag ställa den, bredvid den gamla?? Det känns som det blir extremt svårt att placera två subbar i rummet annars.

Vad finns det för större subbar som skulle kunna fylla rummet ensamma? En Rel Stentor, nån stor Velodyne..

om du fubndrear på velodyne så är du uppe i pris klass 30000tkr om du köper 2 monolit så har du dom för 14000tkr
sen skall du inte blanda olika subor då dom har olika avstämnings frekvenser olika steg o.s.v.

Postad 21 March 2008 - 11:05

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0
Verkar kanske lite onödigt att byta till Monolith, lika bra att skaffa en Rel till då.

Men var ska jag då placera sub nr 2? Ovanpå nr1 eller precis bredvid?

Redigerat av Calle, 21 March 2008 - 11:06.

Postad 21 March 2008 - 11:39

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Verkar kanske lite onödigt att byta till Monolith, lika bra att skaffa en Rel till då.

För att du skall kunna utnyttja fördelen med jämnare bas i rummet som du får med två subbar så ska dessa INTE stå på samma plats utan på olika platser i rummet, exakt var man får bäst bas får man lyssna sig till.

MVH
Jonsod

Edit: Jag glömde att skriva att jag har exakt samma problematik som du med öppen planlösning = stor yta. Tidigare hade jag en B&W PV1 och den gav inget bastryck alls. Jag bytte ut den mot 2 st Velodyne DD-15, med dessa kan jag få hela huset att skaka om jag vill. De är fullkomligt brutala he, he... De ÄR dyra men de gör jobbet...

Redigerat av jonsod76, 21 March 2008 - 11:48.

Postad 21 March 2008 - 12:05

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0
Ja, velodyne låter onekligen lockande. Men problemet är just att få in två subbar, eftersom höger hörn är upptaget av en öppen spis och det inte finns någon mer plats på framväggen att ha en sub på just nu - resten är fönster och 2m tv-bänk, som i sin tur redan är full av elektronik.

Jag tycker det är tillräckligt svårt att få till integreringen med en sub, att placera ytterligare en sub och dessutom i bakre delen av rummet / matrummet känns extremt komplicerat.

Men jag kanske är onödigt pessimistisk?

Dessutom undrar jag ju lite hur pass mycket större sub jag skulle behöva om det skulle bli tryck med EN sub. Storm är trots allt ingen liten sub, och bastryck blir det ju, men inte så det känns i kroppen och det är det jag saknar. Kanske är den typen av bastryck en ouppnåelig dröm i det stora rummet?

Jag får bygga baslådor på vinden istället :)

Postad 21 March 2008 - 12:10

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Ja, velodyne låter onekligen lockande. Men problemet är just att få in två subbar, eftersom höger hörn är upptaget av en öppen spis och det inte finns någon mer plats på framväggen att ha en sub på just nu - resten är fönster och 2m tv-bänk, som i sin tur redan är full av elektronik.

Jag tycker det är tillräckligt svårt att få till integreringen med en sub, att placera ytterligare en sub och dessutom i bakre delen av rummet / matrummet känns extremt komplicerat.

Men jag kanske är onödigt pessimistisk?

Dessutom undrar jag ju lite hur pass mycket större sub jag skulle behöva om det skulle bli tryck med EN sub. Storm är trots allt ingen liten sub, och bastryck blir det ju, men inte så det känns i kroppen och det är det jag saknar. Kanske är den typen av bastryck en ouppnåelig dröm i det stora rummet?

Jag får bygga baslådor på vinden istället :)

det kan vara en bra lösning om du kan bygga en ib på vinden men då skall du ha minst 4 element eller flera och en helvetisk massa effekt

Postad 21 March 2008 - 13:54

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0
Finns pengarna är jag fullkomligt övertygad om att en ensam DD-18 skapar ljudtryck så det räcker till gott och väl, trots dina 60 m3.

MVH
Jonsod

Postad 21 March 2008 - 16:18

Unregistered11ab9b0a
  • Unregistered11ab9b0a
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

1(!) monolith spelar vid 20hz lika högt som fyra(!) REL Storm 5, med många gånger lägre distorsion. Det blir väldigt dyrt om du ska spela lika högt vid låga frekvenser. Många filmer har faktiskt ganska extrem djupbas och även 2 st REL Storm räcker INTE för att spela film i ett 60m2 rum. Mitt tips är en eller två monolith, har du pengarna en Velodyne eller SVS PB13 Ultra.

Monolith hittar du här:

www.bkelec.com
www.mareks.fi

Svs:
www.lsound.com

Postad 21 March 2008 - 19:14

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
Du kan aldrig fixa det med ett sådant rum du har, jag lovar.

Jag hade själv samma typ av L-format vardagsrum i min villa och jag blev helt galen på hur jag skulle fixa det bra med ljudet och placering.

Det slutade med att jag sålde huset.

Postad 21 March 2008 - 19:19

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Finns pengarna är jag fullkomligt övertygad om att en ensam DD-18 skapar ljudtryck så det räcker till gott och väl, trots dina 60 m3.

MVH
Jonsod

dom har ingen chans mot en ib

Postad 21 March 2008 - 20:29

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Du kan aldrig fixa det med ett sådant rum du har, jag lovar.

Jag hade själv samma typ av L-format vardagsrum i min villa och jag blev helt galen på hur jag skulle fixa det bra med ljudet och placering.

Det slutade med att jag sålde huset.

:) :D Snacka om att gå in för sitt intresse, "you rule man" - grymmt! :D :(

MVH
Jonsod

dom har ingen chans mot en ib

*no comment*

Postad 22 March 2008 - 17:45

Flirre
  • Flirre
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Jag har oxo ett stort rum 40m2 med rygåstak med nästan 4m i takhöjd.
Just nu så har jag en Morduant Short 409 bas men den räcker inte på långa vägar. http://www.mordaunts.....09W subwoofer
Jag vill det skall kännas i kroppen, som att en Boing flyger genom rummet.
Kan tänka mig att satsa mellan 5-8000 bagare, vad ska jag satsa på.
(Det skall vara en aktiv-bas)

Postad 23 March 2008 - 18:00

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Jag vill det skall kännas i kroppen, som att en Boing flyger genom rummet.
Kan tänka mig att satsa mellan 5-8000 bagare, vad ska jag satsa på.
(Det skall vara en aktiv-bas)

Svs PB-12 NSD gör ett bra jobb med det för dom pengarna.

Postad 24 March 2008 - 22:24

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0
Vad är en "ib"? Är det en baslåda på taket?

Jag har rätt gott om plats där faktiskt, kallvind... har redan slutsteget där. Helvetisk massa effekt är väl inga problem, men det känns väl inte riktigt super att borra ett gäng små 18" hål i taket... och blir det inte konstigt om basen kommer ovanifrån?

Lite länkar till såna projekt vore kul!

Postad 24 March 2008 - 22:32

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Vad är en "ib"? Är det en baslåda på taket?

Jag har rätt gott om plats där faktiskt, kallvind... har redan slutsteget där. Helvetisk massa effekt är väl inga problem, men det känns väl inte riktigt super att borra ett gäng små 18" hål i taket... och blir det inte konstigt om basen kommer ovanifrån?

Lite länkar till såna projekt vore kul!

Infinite Baffle Subwoofer

:)

Postad 26 March 2008 - 07:40

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0

Mitt tips är en eller två monolith, har du pengarna en Velodyne eller SVS PB13 Ultra.

Jag har fått mina PB13-Ultra för en vecka sen och jag tror absolut att en sån är ett bra alternativ för ditt rum. Dock är den inte så "diskret"...du kan se bild och lite mätningar i min "rumsakustikproblemlösartråd" https://www.minhembi...howtopic=186831

Postad 26 March 2008 - 09:10

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0
Coolt, ser ut som du kommer att kunna få till riktigt fin bas där. Subbarna var rätt odiskreta ja. :)

Men jag har inga problem att gömma en stor sub i mitt sub-hörn, dock har jag svårt att få in två. SVS ser ut att passa mig bra...

Vad har du kört med för programvara för att få till så fina kurvor? Jag har mätmick (Behringer) och laptop men där nånstans har det tagit stopp..

Postad 26 March 2008 - 10:20

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0

Vad har du kört med för programvara för att få till så fina kurvor? Jag har mätmick (Behringer) och laptop men där nånstans har det tagit stopp..

Jag har uppdaterat "min" tråd nu med info om vad jag använder för prylar.

Postad 26 March 2008 - 10:38

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0
Tack :)

Jag har lagt in en bild i galleriet på rummet nu också.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.