Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hemförsäkringen: vad får jag ut för min gamla TV?

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 March 2008 - 20:34

tabugman
  • tabugman
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Hej!
Är det någon här som vet ungefär vad jag kommer att få ut för min plasma-tv som gick i backen igår? TryggHansas kundtjänst är stängd t.o.m. måndag (påsk) så därför kan jag inte fråga dem direkt.

Följande har hänt: jag har en videobänk med tillhörande bakstycke på vilken man skruvar upp sin platta tv. Igår skulle jag flytta på bänken, vilket tydligen medförde att belastningen på bakstycket blev för hög och hela skiten, inkl. 42" plasma vek sig framåt och gick i golvet (till saken hör att jag satt på huk framför bänken och blev klämd under). När jag lyckats kravla mig fram (det tog en stund, 50 kg plasma + bakstycke blir rätt tungt) så upptäckte jag att panelen var spräckt (och att min nacke + rygg värkte).

TV:n är en LG MZ-42PM12X och är inköpt 2005-09-22 från Dustin (d.v.s. nästan exakt 2,5 år gammal). Priset, inkl. frakt var då 20 513:-. Någon som kan vet ungefär vad värdeminskningen blir? Får man ut pengar att handla för, eller får man krångla med försäkringspapper i affären?

Självrisken är 1200:-, men jag är ändå glad att vi valde till HemPlus som tillägg på hemförsäkringen...

Postad 21 March 2008 - 20:45

tjaboboy
  • tjaboboy
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Drulle va ju bra att du hade.
Det brukar tyvärr fungera så här. Dom ser till vad en likvärdig kostar idag (42PC55 ca 10000:-). Sen är det i regel 20-30& avskrivning år1 10% år2, 10% år3 -självrisk. Så du kommer få ut ca 3800-4800:-

/tjaboboy

Postad 21 March 2008 - 22:02

tabugman
  • tabugman
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Det brukar tyvärr fungera så här. Dom ser till vad en likvärdig kostar idag (42PC55 ca 10000:-). Sen är det i regel 20-30& avskrivning år1 10% år2, 10% år3 -självrisk. Så du kommer få ut ca 3800-4800:-

/tjaboboy

Wow. Det sög ju verkligen... :)
Men tack för svaret, bättre att få chocken nu istället för att gå och hoppas hela helgen.

Postad 21 March 2008 - 23:19

fesken
  • fesken
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Jag kan nog ge lite roligare svar eftersom jag själv tappade min tv för en vecka sen och har Trygg Hansa.
Köpte min Panasonic 42pa50 05-08-16 för18990:-
Eftersom den är äldre än 2 år får man inte någon ny tv utan begagnatpris. Dom fick fram att motsvarande tv idag är panna 42px70 som kostar 11328:- enl deras lista. En avskrivning på 30% ger 7930:- och självrisk på det -1200. Jag får alltså ut 6730:-
Tycker det är helt ok.
Tog jag dessutom presentkort på SIBA istället för pengar fick jag 10% extra. 7400:- mao. Prutade ner nya tvn 500:- och det blev en rätt bra affär.
Stort plus till Trygg-Hansa som skötte allt mycket smidigt. Inga dumma frågor om hur fan jag lyckades välta en plasma i backen så den toksprack.

Hoppas du fick lite klarhet.

/Mattias

Postad 21 March 2008 - 23:21

Zimma
  • Zimma
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

/tjaboboy

Kollar dom verkligen på vad en likvärdig kostar idag? Dom borde väl kolla på inköpspriset annars så får man ju bisarrt lite för all hemelektronik och datorutsrustning?

Postad 22 March 2008 - 00:18

tabugman
  • tabugman
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Jag kan nog ge lite roligare svar eftersom jag själv tappade min tv för en vecka sen och har Trygg Hansa.
Köpte min Panasonic 42pa50 05-08-16 för18990:-
Eftersom den är äldre än 2 år får man inte någon ny tv utan begagnatpris. Dom fick fram att motsvarande tv idag är panna 42px70 som kostar 11328:- enl deras lista. En avskrivning på 30% ger 7930:- och självrisk på det -1200. Jag får alltså ut 6730:-
Tycker det är helt ok.
Tog jag dessutom presentkort på SIBA istället för pengar fick jag 10% extra. 7400:- mao. Prutade ner nya tvn 500:- och det blev en rätt bra affär.
Stort plus till Trygg-Hansa som skötte allt mycket smidigt. Inga dumma frågor om hur fan jag lyckades välta en plasma i backen så den toksprack.

Hoppas du fick lite klarhet.

/Mattias

Tack, det var ju ett lite bättre besked. Hoppas att Trygg Hansa sköter mitt ärende lika smidigt, men visst kommer man att gå duktigt back, även om det kanske inte blir lika illa som jag trodde först.

Postad 22 March 2008 - 07:05

fesken
  • fesken
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Självklart går man massa back. Men jag tror att jag fick mer av Trygg Hansa än jag fått på blocket. Även om det är onödiga pengar är det aldrig fel med ny tv heller :(

Postad 22 March 2008 - 08:02

Hoff
  • Hoff
  • Forumräv

• 867 inlägg
  • 0

Självklart går man massa back. Men jag tror att jag fick mer av Trygg Hansa än jag fått på blocket. Även om det är onödiga pengar är det aldrig fel med ny tv heller :(

Nu tror jag inte att du gjorde detta men du bör ändra ditt senaste inlägg så det inte misstolkas som om du välte tvn medvetet för att kunna utnyttja försäkringen och köpa en ny.

Postad 22 March 2008 - 09:36

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

Hej!
Är det någon här som vet ungefär vad jag kommer att få ut för min plasma-tv som gick i backen igår? TryggHansas kundtjänst är stängd t.o.m. måndag (påsk) så därför kan jag inte fråga dem direkt.

Följande har hänt: jag har en videobänk med tillhörande bakstycke på vilken man skruvar upp sin platta tv. Igår skulle jag flytta på bänken, vilket tydligen medförde att belastningen på bakstycket blev för hög och hela skiten, inkl. 42" plasma vek sig framåt och gick i golvet (till saken hör att jag satt på huk framför bänken och blev klämd under). När jag lyckats kravla mig fram (det tog en stund, 50 kg plasma + bakstycke blir rätt tungt) så upptäckte jag att panelen var spräckt (och att min nacke + rygg värkte).

TV:n är en LG MZ-42PM12X och är inköpt 2005-09-22 från Dustin (d.v.s. nästan exakt 2,5 år gammal). Priset, inkl. frakt var då 20 513:-. Någon som kan vet ungefär vad värdeminskningen blir? Får man ut pengar att handla för, eller får man krångla med försäkringspapper i affären?

Självrisken är 1200:-, men jag är ändå glad att vi valde till HemPlus som tillägg på hemförsäkringen...

Det borde ju gå att göra en skadeanmälan omgående, och inte behöva vänta till tisdag (måndag är ju också helgdag). Själva kundtjänsten må vara stängd men anmäla skada ska man ju kunna göra när som helst. Det skulle jag ha gjort, särskilt om jag själv blivit skadad.

Postad 22 March 2008 - 09:42

tabugman
  • tabugman
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Det borde ju gå att göra en skadeanmälan omgående, och inte behöva vänta till tisdag (måndag är ju också helgdag). Själva kundtjänsten må vara stängd men anmäla skada ska man ju kunna göra när som helst. Det skulle jag ha gjort, särskilt om jag själv blivit skadad.

Jodå, skadeanmälan gjorde jag via webben igår. Men man vill ju ha sin skada reglerad omedelbart så att man kan gå och titta ut en ny TV.

Postad 22 March 2008 - 09:55

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

Jodå, skadeanmälan gjorde jag via webben igår. Men man vill ju ha sin skada reglerad omedelbart så att man kan gå och titta ut en ny TV.

Aha då förstår jag, ja din handläggare är nog hemma och äter påskägg nu så reglering blir det väl tidigast på tisdag! :(

Hoppas du får ut några kronor. Positivt är att du kommer dra nytta av den snabba utvecklingen som varit på platt-tv-fronten. Rent bildkvalitetmässigt så borde väl alla dagens skärmar ha bättre bild än en 2,5 år gammal plattis så det borde inte bli nåt nerköp. Du får väl se hur stor avskrivningen bli, du kanske vill lägga till några kronor ur egen plånbok sen så du får ut nån fin skärm av 2007 års modell, det är ju främst dem som står på butikshyllorna fortfarande.

Postad 22 March 2008 - 10:56

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Hur går dom tillväga när dom kollar om tv verkligen är sönder skall man lämna in den så dom kikar på den eller litar dom på folk ?

Postad 22 March 2008 - 10:58

tjaboboy
  • tjaboboy
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Du skall lämna in den till en verkstad som skall skriva en servicerapport som försäkringsbolagt ska ha.
Så det tar ju några dagar bara det, för dom brukar inte vara snabba.
Hör av dig via pm om du bor i Göteborg med omnejd så kan ja hjälpa dig.
/tjaboboy

Postad 22 March 2008 - 16:35

fesken
  • fesken
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Nu tror jag inte att du gjorde detta men du bör ändra ditt senaste inlägg så det inte misstolkas som om du välte tvn medvetet för att kunna utnyttja försäkringen och köpa en ny.

Tack för att du bryr dig, men det enda jag lyckas tolka ur mitt inlägg är att jag fick mer pengar av Trygg Hansa än jag fått om jag sålt tvn på blocket. Något som säkerligen stämmer. Sen att jag inte välte tvn med flit hoppas jag framgår av att jag tyckte det va onödiga pengar. Ville bara understryka att det faktiskt kan lösa sig rätt bra när oturen är framme.

Du skall lämna in den till en verkstad som skall skriva en servicerapport som försäkringsbolagt ska ha.
/tjaboboy

Detta stämmer nödvändigtvis inte. När min tv (av en olyckshändelse i samband med renovering) åkte i backen sprack panelen. Jag behövde endast maila ett kort som visade skadan till Trygg Hansa. Dagen efter var allt behandlat och klart. Pengarna på banken dagen efter, eller som i mitt fall presentkort efter typ 5-7 arbetsdagar.

Postad 22 March 2008 - 17:11

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Tack för att du bryr dig, men det enda jag lyckas tolka ur mitt inlägg är att jag fick mer pengar av Trygg Hansa än jag fått om jag sålt tvn på blocket. Något som säkerligen stämmer. Sen att jag inte välte tvn med flit hoppas jag framgår av att jag tyckte det va onödiga pengar. Ville bara understryka att det faktiskt kan lösa sig rätt bra när oturen är framme.

/tjaboboy

Detta stämmer nödvändigtvis inte. När min tv (av en olyckshändelse i samband med renovering) åkte i backen sprack panelen. Jag behövde endast maila ett kort som visade skadan till Trygg Hansa. Dagen efter var allt behandlat och klart. Pengarna på banken dagen efter, eller som i mitt fall presentkort efter typ 5-7 arbetsdagar.

kan du maila den bilden till mig *S*

Postad 23 March 2008 - 10:43

tabugman
  • tabugman
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Ok, jag bet i det sura äpplet och köpte mig en ny TV igår. Den trasiga har jag kvar och även TV-bänken som var orsaken.

Jag hoppas att Trygg Hansa inte har några problem med att jag rusade iväg och skaffade en ny så fort, men vem vill sitta hela påskhelgen och vänta på att de behagar komma tillbaka till jobbet?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.