receiver v.s högtalare
30 svar till detta ämne
Postad 21 March 2008 - 23:41
trubbadix
-
trubbadix
-
Rookie
-
7 inlägg
Tjeenare !
Jag har ca :20 000 spänn på fickan och vill köpa receiver + högtalare (5.1),
Hur ska jag fördela min budget ? är väldigt sugen på canton Gle - serien med AS 85/105 sub men då blir det bara dryga 6000 spänn kvar till receivern !
Vad göra ?
Och vad går i egenligen ihop med canton bäst ?
Eller tvärsom !
Redigerat av trubbadix, 22 March 2008 - 00:47.
Postad 22 March 2008 - 00:01
swampus
-
swampus
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Jag brukar resonera som sa att alltid lägga minst lika mycket, eller mer på förstärkaren. Ett par billiga högtalare med en bra förstärkare låter i 90% av fallen än ett par bra högtalare med kass förstärkare.
Om jag var du hade jag köpt en bra reciever (10-12k) och sedan enbart köpt frontarna till att börja med. Sen kan du köpa till resten när du har råd.
mvh
Hampus
Postad 22 March 2008 - 03:44
Damocles
-
Damocles
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Fast att lägga lika mycket på stärkare och högtalare beror ju så väldigt mycket på vilken nivå du lägger dig på och kombinationen av saker. Kommer du upp i högre klasser så blir det till att fördela om summorna rätt rejält. Dessutom så finns det ett antal udda kombinationer.
Kassa högtalare låter skit oavsett förstärkare. Bra högtalare låter bra med en bra förstärkare, och kan låta skit med en dålig. Men priset på förstärkaren är inte alltid helt förenligt med hur den låter. Sedan måste man ju såklart ta hänsyn till hur mycket förstärkaren ska orka med att driva. Har du högtalare som har 100db i känslighet klarar du dig med en hel annan förstärkare än om högtalarna har en känslighet på 85db.
Annars kan jag rekomendera att man tittar på utgående modeller. Jag köpte själv min Yamaha RX-V2600 för 10K när den var utgående efter att 2700an hade kommit. Då sparade jag nästan 5K mot att köpa 2700an, och med tanke på förändringarna i funktioner som tillkom rörde det inte mig i ryggen det minsta. Ytterligare ett alternativ är att titta på begande saker. Det finns många som byter upp sig. Då kan du få ut mer för pengarna om du inte "måste" ha de senaste funktionerna.
Men kolla på Yamaha RX-V1700, 1800 och 2700. Vilken som av de modellerna räcker rätt långt. Sedan finns ju motsvarande alternativ hos Denon som också anses vara väldigt bra AVR-2308 och 2808. Har inte hört Canton själv, så vilket märke som passar bäst med dem får några Canton ägare svara på.
Postad 22 March 2008 - 10:57
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Fast att lägga lika mycket på stärkare och högtalare beror ju så väldigt mycket på vilken nivå du lägger dig på och kombinationen av saker. Kommer du upp i högre klasser så blir det till att fördela om summorna rätt rejält. Dessutom så finns det ett antal udda kombinationer.
Håller med. När farsan kollade på stärkare till sina 803D så jämförde vi Classé CDP(T)-300 (som de på HiFi Klubben i götet har som referens till high-end modeller) med LYNGDORF SDAI2175 och ljudskillnaden var så gott som ingen alls! Till och med de som arbetade där häpnades över hur bra Lyngdorfen stod sig. Nu mer så har de även Lyngdorfen ståendes i high-end rummet tillsammans med 802D och 803D..  Jag håller inte med om att man behöver lägga 50/50 i högre prisklasser. Snackar du dock lägre prisklasser så ja. Jag lade mer pengar på förstärkeriet än vad jag gjorde på högtalare när jag köpte nytt för ca ett år sen och det ångrar jag inte det minsta.
Postad 22 March 2008 - 12:12
The Man
-
The Man
-
Beroende
-
-
1049 inlägg
För 20kk kan du få ett ganska bra system ändå. Leta på rätt ställen bara. T.ex. så är Hifi-klubben, Ljudmakarn m.fl. ganska så dyra (har dock handlat en del där själv) och det är väldigt bra ställen och visst, de har allt som oftast lite bättre grejor men så mycket skiljer det faktiskt inte. T.ex. så är Fynda.se är ett bra ställe att leta på där kan du få mycket bra och prisvärda grejor för de pengarna.
Eller så kan du göra som föregående sa att satsa hela summan på en rejäl förstärkare och ett par rejäla frontar. runt 10kk för vardera är en bra fördelning. Men absolut så går det att hitta ett fullt riktigt bra 5.1 också för de pengarna.
Postad 22 March 2008 - 19:57
trubbadix
-
trubbadix
-
Rookie
-
7 inlägg
Okidoki, har kikat lite nu och det lutar väl åt Onkyo TX-SR875 för 11995 på spelkontroll , bra pris vad jag har förstått. Sedan ska jag ta tag i högtalarbiten ,******** vad svårt det är ! Är det någon som har bra tips på 5.1 högtalare till den receivern då ? Kan nog tänka mig att lägga en 12 - 15 tusen på högtalare , budgeten har spruckit men vafan det går att ordna  Är nog lite av ett bas freak så det måste va bra tryck där. Vad tror ni om Mirage http://www.audioart....d=MIR-OMNI-S1BK och sedan köpa till en sub http://www.audioart....Id=MIR-OMNI-S10 när det trillar in lite extra stålars ? Ska tillägga att jag främst ska titta på film !
Redigerat av trubbadix, 22 March 2008 - 21:13.
Postad 23 March 2008 - 12:42
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
Har lyssnat på omni s1 och för de pengarna är det helt sjukt fint ljud, det kristall klart och en enorm ljudbild, jämmförde med JBL och det var som en annan dimension. kan rekommendera dessa starkt, ska själv köpa systemet när pengarna trillar in =) LYCKA TILL!
Postad 23 March 2008 - 13:34
Ritsch
-
Ritsch
-
Användare
-
-
204 inlägg
Jag har Onkyo 805 med Canton GLE 409 med tillhörande center (405) och surroundhögtalare (401). Totalt blir priset för de högtalarna strax över 10 000 kr.
Jag har ingen stor erfarenhet av olika märken och vad som passar. Jag tycker i alla fall att Onkyo och Canton GLE 409 passar bra tillsammans. Canton GLE 409 får väl anses som billiga högtalare men ger bra ljud. Och speciellt om man har en snäv budget.
När jag köpte ville jag ha bra ljud utan att det fick kosta mer än max 20 000 kr. Det blev ungefär 50/50 i budget för förstärkare respektive högtalare.
Canton GLE 409 köpte jag faktiskt helt utan att ha hört dem, utgick från betyget i Hifi & Musik. Dessutom hade jag hört talas om innan att Onkyo och Canton kan passa tillsammans. Men det var lite av en chansning.
För att få bra ljud utan att kosta på dyra nya kablar så gjorde jag egna som fungerar fint.
Innan hade jag en Yamaha sub-bas som fungerar bra för mina behov. Bor i lägenhet och kan ändå inte spela med så mycket bas.
Onkyo 875 är bra val, 12 000 kr för den är bra pris. Jag gav 11 000 för min 805:a i december på Dustinhome.
Redigerat av Ritsch, 23 March 2008 - 13:41.
Postad 23 March 2008 - 17:26
trubbadix
-
trubbadix
-
Rookie
-
7 inlägg
Hmm , nu tycker jag vi börjar komma nån vart, va ju ruskigt sugen på canton först tills jag snubblade över mirage , har ett par gamla miragegolvare ,säkert 12-13 år gamla som jag har varit väldigt nöjd med och onkyon 875:an har ju många lovord så .....det kommer att bli onkyo http://www.spelkontr...art-p-1410.html med mirage http://www.audioart....d=MIR-OMNI-S1BKsedan när det trillar in mer kosing så kompletterar jag antagligen med mirage sub http://www.audioart....Id=MIR-OMNI-S10Tack för brainstormningen , hör utav mig när kittet är levererat och provlyssnat !
Postad 23 March 2008 - 17:38
20 HZ
-
20 HZ
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Varför inte det här paketet är sjukt prisvärt, jag är jätte nöjd iallafall+ att du får dubbla subbar som e bra på både musik och film. http://www.hifikit.s...rod.asp?id=2472
Postad 23 March 2008 - 17:55
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Hade jag 20' kr att lägga på förstärkare och en 5.1-högtalaruppsättning hade jag lagt minst 15' kr på högtalarna och resten på en förstärkare.
Letar man begagnat kan man göra riktiga fynd, speciellt på elektroniksidan.
MVH
/Chuck
Postad 23 March 2008 - 21:36
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Jag tycker helt klart att man skall lägga mer pengar på högtalarna än på förstarkare.
Postad 23 March 2008 - 23:59
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1411 inlägg
Beror så klart på budget! Svårt att få en fin receiver riktigt billigt. UNder 10k, kanske 4-5 på receivren? För 20k kankse 6kkr?
Postad 24 March 2008 - 00:07
-Danne-
-
-Danne-
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
glöm inte bort kablarna i budgeten...de är dyrare än vad man förväntar sig. Iaf om du behöver längre sträckor.
Postad 24 March 2008 - 00:21
Damocles
-
Damocles
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Ja, alltså, det finns ju alltid lägstanivåer att ta till, och högsta nivå, ja, där finns helt enkelt inget stopp. Men lägger man 8-12 på en stärkare så klarar man sig väldigt långt. Utöver det så bör man nästan tänka på att köpa slutsteg för att bygga på kraften.
Vad gäller mina frontar så kostar sammanlagt min elektronik ung lika mycket som frontarna. Sedan tillkommer ju iofs center, sub(har iofs egen förstärkare inbyggd så...), surround och surround-back. Men å andra sidan så klarar den stärkaren och slutsteget att driva bra mycket dyrare saker också. Jag hade inte tvekat att slänga på ett par 803D på RB-1080 faktiskt. Nån gång siktar jag ändå på att byta till 802D, men det får bli ny lya först om det inte rummet ska vara begränsande. Då kan man väl börja fundera på om man ska öka på med ett slutsteg till. Men så länge jag inte ska pumpa på till tusen så tror jag inte ett Rotel RB-1080 har speciellt stora problem med 802D heller för den delen. Trots allt så ligger känsligheten på 802D på det samma som för 703orna, förrutom att lägsta impedansen bara är på 3.5ohm på 802D, men 3.0ohm på 703orna. Dock så kan det ju mycket väl vara någonting med fasenvridningen som gör det tungt. Sen är det ju iofs så att 802D har generellt en högre effekttollerans. Men men, vi får se. Den dagen den "sorgen", om än en något angenäm sådan.
Postad 24 March 2008 - 10:15
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1676 inlägg
Som någon sa, tänk på kablaget! Säg att du vill köra med Supra Ply 3.4 till frontar och center. 2,5 m till frontarna och 1,5m till center.
6,5m x 69 kr = 448 kr. Ska du sen ha banankontakter är det 24kr x 12 = 288 kr
Totalsumma för frontsetup = 736 kr (front x2 om du vill bi-ampa = 1184 kr) Och det är bara frontsetupen.
För att att diskutera rubriken så tycker jag du kan satsa på en stärkare i 6-8 kkr klassen. Bi-ampa frontarna så kommer du rätt långt! Skulle du tycka det är för klen kräm i ljudet satsa på ett slutsteg när ekonomin tillåter.
Driv surrarna, center och bas med en 6 kkr stärkare. Onkyo 605?
/Christian
Postad 24 March 2008 - 10:25
barrman
-
barrman
-
Användare
-
-
153 inlägg
Skulle säga att det beror på vilka högtalare du väljer. Skulle jag vara som du så skulle jag leta upp högtalare med någorlunda rät impedanskurva och en känslighet på kring 90 db och över. Då förminskar du behovet av så ohyggligt mycket kraft i surround förstärkaren.
Mitt råd leta upp några lättdrivna högtalare och lägg cirka 10 - 15 papp på dessa.
Sagt av en ägare till trögdrivna Dynaudio
m.v.h
Redigerat av barrman, 24 March 2008 - 10:26.
Postad 24 March 2008 - 14:05
NAD2700THX
-
NAD2700THX
-
Beroende
-
-
1364 inlägg
Tja
Skulle alla dar i veckan lägga större delen på högtalarna. Ljudet färgas absolut mest av högtalarna och därför är det viktigast att få den biten bra.
15000 högtalare
5000 receiver
Kanske
14000 högtalare
6000 receiver
Vad det gäller kablaget så är det viktigt, men min uppfattning är att det inte är lika viktigt som många andra påstår. Ska du ha kablage till bild så är det viktigare pga att det är lättare att se en skillnad än att höra en. Kör inte enklaste tele-kabel bara, utan lägg kanske 30-50 kr/m på högtalarkabeln.
Kommer ni ihåg teste som Elektronikens Värld gjorde?!? Blindtest av högtalarkabel.
4000 kr/m
400 kr/m
40 kr/m
och en sketen lampsladd
4000 kr kabeln vann, men på andra plats kom LAMPSLADDEN!!!!
/Johan
Postad 24 March 2008 - 15:46
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1411 inlägg
sen kan man ju faktiskt uppgradera frontdelen av systemet med ett slutsteg/separat förstärkare för 5 tkr när man vill ha mera kraft i framtiden
Postad 24 March 2008 - 15:55
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Hade jag 20' kr att lägga på förstärkare och en 5.1-högtalaruppsättning hade jag lagt minst 15' kr på högtalarna och resten på en förstärkare.
Letar man begagnat kan man göra riktiga fynd, speciellt på elektroniksidan.
MVH /Chuck
Aldrig får man komma först med visdomsorden  Håller med helt. Och min personliga uppfattning är att högtalarna är otroligt mycket viktigare än valet av förstärkare. Även rummet är väldigt mycket viktigare än förstärkaren. Därmed inte sagt att man ska köpa den sämsta skräpstärkaren man kan hitta.
Postad 24 March 2008 - 16:32
The Man
-
The Man
-
Beroende
-
-
1049 inlägg
Tja
Skulle alla dar i veckan lägga större delen på högtalarna. Ljudet färgas absolut mest av högtalarna och därför är det viktigast att få den biten bra.
15000 högtalare 5000 receiver
Kanske
14000 högtalare 6000 receiver
Vad det gäller kablaget så är det viktigt, men min uppfattning är att det inte är lika viktigt som många andra påstår. Ska du ha kablage till bild så är det viktigare pga att det är lättare att se en skillnad än att höra en. Kör inte enklaste tele-kabel bara, utan lägg kanske 30-50 kr/m på högtalarkabeln.
Kommer ni ihåg teste som Elektronikens Värld gjorde?!? Blindtest av högtalarkabel.
4000 kr/m 400 kr/m 40 kr/m och en sketen lampsladd
4000 kr kabeln vann, men på andra plats kom LAMPSLADDEN!!!!
/Johan
Håller absolut med om det mesta här. Kanske ev. lägga något mer på stärkaren eller skaffa en lite billigasre (coh förmodligen också då klenare, men som har pre-out för slutsteg vid senare tillfälle). Fattar inte varför vissa är insnöade på att lägga en massa pengar på dumma kablar. Jag menar de flesta har bra anläggningar här, men det är ytterst få ändå som verkligen har "high-end".
Postad 24 March 2008 - 19:31
sossen
-
sossen
-
Forumräv
-
-
718 inlägg
glöm inte bort kablarna i budgeten...de är dyrare än vad man förväntar sig. Iaf om du behöver längre sträckor.
Ang kablar kan du köpa budget till en början. Exempelvis supra ply 3.4 till front/center eller någon ännu billigare variant. För att snygga upp dem köp kabelstrumpa och löd dit banankontakter. Går även att beställa tex Xindac färdigterminerade kablar från Kina. Väntar på mina nu som jag köpte enbart för att slippa löda samt för utseendet. Priset blev ca 1000:- för 3 X 2.5 meter. Helt ok pris tycker jag.
Postad 24 March 2008 - 20:50
NAD2700THX
-
NAD2700THX
-
Beroende
-
-
1364 inlägg
Ang kablar kan du köpa budget till en början. Exempelvis supra ply 3.4 till front/center eller någon ännu billigare variant. För att snygga upp dem köp kabelstrumpa och löd dit banankontakter. Går även att beställa tex Xindac färdigterminerade kablar från Kina. Väntar på mina nu som jag köpte enbart för att slippa löda samt för utseendet. Priset blev ca 1000:- för 3 X 2.5 meter. Helt ok pris tycker jag.
Varför köpa en dyrare (bättre?!?) kabel och sedan löda dit bananer? För att få ytterligare ett ställe att tappa signal på? Då är det väl bättre att köra kabeln direkt till terminalen på högtalaren och stärkaren... Kortaste signalvägen... /Johan
Postad 24 March 2008 - 22:19
sossen
-
sossen
-
Forumräv
-
-
718 inlägg
Varför köpa en dyrare (bättre?!?) kabel och sedan löda dit bananer? För att få ytterligare ett ställe att tappa signal på? Då är det väl bättre att köra kabeln direkt till terminalen på högtalaren och stärkaren... Kortaste signalvägen...
/Johan
Gav bara förslag på en enl mig en prisvärd kabel. Har inte påstått att dyrare skulle vara bättre. Visst går det som du säger att skruva den direkt i terminalen. Själv fördrar jag spadar/ bananer. Smidigare att hantera (iof kanske inte så ofta man kopplar i/ur) När man skruvar kabeln direkt i terminalen blir det väl lätt oxidering, då bör ju en banankontakt vara att föredra. Tveksamt om man förlorar ljudkvalite genom att använda kontakter på kabeln. Har du jämfört och upptäckt någon hörbar skillnad?
Redigerat av sossen, 24 March 2008 - 22:30.
Postad 24 March 2008 - 23:06
NAD2700THX
-
NAD2700THX
-
Beroende
-
-
1364 inlägg
Gav bara förslag på en enl mig en prisvärd kabel. Har inte påstått att dyrare skulle vara bättre. Visst går det som du säger att skruva den direkt i terminalen. Själv fördrar jag spadar/ bananer. Smidigare att hantera (iof kanske inte så ofta man kopplar i/ur) När man skruvar kabeln direkt i terminalen blir det väl lätt oxidering, då bör ju en banankontakt vara att föredra. Tveksamt om man förlorar ljudkvalite genom att använda kontakter på kabeln. Har du jämfört och upptäckt någon hörbar skillnad?
Det jag är ute efter är tänkte som många har... Jag har hålt på med hem-el så länge jag kan minnas. Har även jobbat med det under 8 år. Jag kan ärligt säga att jag har svårt att tro att jag skulle höra skillnaden på en kabel för 12 kr/m eller en kabel för 40 000 kr/m. Man är ju ute efter så lite signalförlust som möjligt, varför ska man då ha bananer?!? Om du inte hör skillnad på ifall du har bananer eller inte, varför ska du då köpa en dyrare kabel?!? Jag kör själv en gamal supra 4 kvadrat, med billiga guldpläterade bananer. Enbart för syns skull... Det viktigaste att tänka på när det gäller kablar är ju mer effekt du ska mata ut ju grövre kabel... Enkel el-lära... /Johan
Postad 24 March 2008 - 23:30
sossen
-
sossen
-
Forumräv
-
-
718 inlägg
Det jag är ute efter är tänkte som många har... Jag har hålt på med hem-el så länge jag kan minnas. Har även jobbat med det under 8 år.
Jag kan ärligt säga att jag har svårt att tro att jag skulle höra skillnaden på en kabel för 12 kr/m eller en kabel för 40 000 kr/m.
Man är ju ute efter så lite signalförlust som möjligt, varför ska man då ha bananer?!? Om du inte hör skillnad på ifall du har bananer eller inte, varför ska du då köpa en dyrare kabel?!?
Jag kör själv en gamal supra 4 kvadrat, med billiga guldpläterade bananer. Enbart för syns skull...
Det viktigaste att tänka på när det gäller kablar är ju mer effekt du ska mata ut ju grövre kabel... Enkel el-lära... då
/Johan
Såg att jag uttryckte mig " Ang kablar kan du köpa budget till en början" Vilket kan tolkas att min åsikt var att dyrare skulle vara bättre. Så var det inte menat Jag betvivlar inte på din kunskap om el. Men du har ju banankontakter själv, då menar du väl att det inte har någon betydelse för signalen? För om jag tolkade ditt tidigare inlägg rätt, så menade du att man "tappar" signal med banankontakt? Jag tror det inte. Om det vore av så stor betydelse skulle inte många använda kontakter på sina kablar överhuvudtaget.
Postad 25 March 2008 - 00:07
NAD2700THX
-
NAD2700THX
-
Beroende
-
-
1364 inlägg
Det jag är ute efter är tänkte som många har... Jag har hålt på med hem-el så länge jag kan minnas. Har även jobbat med det under 8 år.
Jag kan ärligt säga att jag har svårt att tro att jag skulle höra skillnaden på en kabel för 12 kr/m eller en kabel för 40 000 kr/m.
Man är ju ute efter så lite signalförlust som möjligt, varför ska man då ha bananer?!? Om du inte hör skillnad på ifall du har bananer eller inte, varför ska du då köpa en dyrare kabel?!?
Jag kör själv en gamal supra 4 kvadrat, med billiga guldpläterade bananer. Enbart för syns skull...
Det viktigaste att tänka på när det gäller kablar är ju mer effekt du ska mata ut ju grövre kabel... Enkel el-lära... då
/Johan
Såg att jag uttryckte mig " Ang kablar kan du köpa budget till en början" Vilket kan tolkas att min åsikt var att dyrare skulle vara bättre. Så var det inte menat Jag betvivlar inte på din kunskap om el. Men du har ju banankontakter själv, då menar du väl att det inte har någon betydelse för signalen? För om jag tolkade ditt tidigare inlägg rätt, så menade du att man "tappar" signal med banankontakt? Jag tror det inte. Om det vore av så stor betydelse skulle inte många använda kontakter på sina kablar överhuvudtaget.
Redigerat av NAD2700THX, 25 March 2008 - 00:08.
Postad 25 March 2008 - 18:07
Ritsch
-
Ritsch
-
Användare
-
-
204 inlägg
Det ligger en hel del i det där att lampsladd kan vara lika bra som dyr högtalarkabel. Men då är det i så fall EKK- installationskabel som kan fungera minst lika bra som t ex Supra Ply för 70 kr/m. Jag har själv testat och tycker att EKK ger bättre ljud än Supra Ply 3.4 med min anläggning. Men andra kanske får sämre resultat.
Det som är bökigt med EKK är att man måste löda på bananhylsor för annars går det inte att få dit kabeln på rätt sätt, den är för styv.
Postad 25 March 2008 - 19:30
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Jag tycker det är lite roligt med folk som säger att det inte är någon skillnad på dyra och billiga kablar men senare säger att det blev bättre med billiga. Då är det ju skillnad i alla fall då, eller?
Postad 25 March 2008 - 19:44
NAD2700THX
-
NAD2700THX
-
Beroende
-
-
1364 inlägg
Jag tycker det är lite roligt med folk som säger att det inte är någon skillnad på dyra och billiga kablar men senare säger att det blev bättre med billiga. Då är det ju skillnad i alla fall då, eller? 
Nä, men skillnaderna är väldigt små... /Johan
Postad 31 March 2008 - 22:38
trubbadix
-
trubbadix
-
Rookie
-
7 inlägg
Nu är det beställt : onkyo 875 , mirage 550 , 350,150 + s-10 sub, fick hela kalaset för 27950 inkl. suprakabel till allt.
Exakt det jag var ute efter hade dom som demo på audio art i eskilstuna och av en slump så mejlade jag om bra kurs på just dom här grejerna precis när dom skulle byta ut demouppsättningen ,jag fick även full garanti på grejerna 2år.
Känns riktigt bra 
Ska bli kul att packa upp och börja provköra
Budgeten sprack med en så där 8 lax men vafan man lever bara en gång !
Redigerat av trubbadix, 31 March 2008 - 22:41.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|