Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PS3 och öppet köp?

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 March 2008 - 07:21

Tumme
  • Tumme
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0
Jag köpte mig en PS3 40GB på SIBA som jag skulle använda som Blu-ray spelare tills det kommer bättre stationära med analoga utgångar m.m. Speldelen skulle bara bli en bonus.

Nu låter fläkten väldigt högt när man spelar Blu-ray filmer och det är väldigt störande. Spelar jag spel så kan jag leva med att det väsnas lite men till film så förstörs mycket av upplevelsen när alla små ljud maskeras bort av fläktljudet.

Så jag tog med mig PS3 med kvitto till SIBA och ville åberopa 30 dagars öppet köp eller få den utbytt mot en som är tyst (Vilket jag hört att just 40GB modellen skulle vara) men då säger dom att öppet köp gäller inte på PS3 något jag inte blivit informerad om.

Det står på kvittot att apparater med inbyggd hårddisk tas en avgift på ca 600:- för kontroll och återställning. Den avgiften kan jag väl ta tänkte jag men det fick jag inte för att det inte är öppet köp på PS3 för att dom är plomberade.
När jag kom hem så ringde jag SIBAS kundservice och frågade om jag skulle köpa en PS3 har jag då öppet köp och kan få pengarna tillbaka. Ja svarade killen i kundtjänst. Då sa jag att jag redan hadde köpt en och att i butiken där jag köpt den sa att jag inte hadde öppet köp, dom sa att dom är plomberade. Vad är det för plombering frågade jag, ingen aning sa kundservice.

Plombering är väl sådant som mest är vanligt på CD/DVD och spel när man tagit bort plasten så är plomberingen spräckt och är väl mest till för att folk inte skall kopiera skivan och sedan få pengarna tillbaka. Dom brukar även klistra på en speciell plomberingsklisterlapp på sådana skivor som inte har plast.

Det står inget på SIBAS hemsida att öppet köp inte skall gälla för just PS3.

Vad kan jag göra? Har jag rätt till öppet köp?

Jag sade att jag kunde till och med tänka mig ett tillgodokvitto men fick nej där med.

Kan tillägga att jag var in och frågade på ett annan SIBA butik och där sa dom att jag kunde få pengarna tillbaka.

Är det någon som vet om man kan lämna tillbaka en köpt vara från ett annat SIBA butik och få pengarna tillbaka eller måste man lämna in den på köpstället?

Thomas

Postad 22 March 2008 - 07:50

Unregistered63826edc
  • Unregistered63826edc
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Låter som ett mycket märkligt agerande från Siba. är varan i ursprungsskick så ska det väl inte vara något problem? Jag skulle stå på mig. Kollat på konsumentverkets hemsida?

Postad 22 March 2008 - 08:28

mill
  • mill
  • Lärjunge

• 383 inlägg
  • 0
Ni måste komma överns om öppet köp vid själva köpet, tex genom att skriva på kvittot.

http://www.konsument...ngArticleId=128

Om du har köpt via nätet så har du dock ångerrätt, men under begränsad tid.

http://www.konsument...gArticleId=2479

Mao så tycker jag Att Siba har agerat helt korrekt.

Redigerat av mill, 22 March 2008 - 08:28.

Postad 22 March 2008 - 09:40

krissttoffer
  • krissttoffer
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

Ni måste komma överns om öppet köp vid själva köpet, tex genom att skriva på kvittot.

Mao så tycker jag Att Siba har agerat helt korrekt.

Det där brukar stå per automatik vilket det också gjorde i detta fall:

Det står på kvittot att apparater med inbyggd hårddisk tas en avgift på ca 600:- för kontroll och återställning.

Mao agerar SIBA inte korrekt.

Postad 22 March 2008 - 10:08

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Häva köpet är väl gränsfall om du har rätt till men reklamera pga fläktljudet och få din maskin utbytt borde ju åtminstone funka.

Att reklamera ett fel är ju nåt helt annat än att lämna tillbaka på öppet köp, det senare kan man ju göra för att påven fes eller det kliar på ryggen eller vad som helst, säljaren har inte ens rätt att veta vilket skäl man har för att lämna tillbaka. Du får lusläsa Sibas villkor för öppet köp. Butiken har ingen som helst skyldighet att ge öppet köp, det är helt frivilligt från deras sida, MEN OM de gör det så är praxis är att kunden har rätt att försiktigt undersöka varan, dvs även packa upp den. Annars bör butiken inte kalla det öppet köp utan får hitta på nåt annat hemsnickrat namn.

Postad 22 March 2008 - 11:35

Dino
  • Dino
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Köpte samma paket för en månad sedan på siba. Frågade utförlingen om det gick att lämna tillbaka den om den lät för mycket. Säljaren sa då att det var öppet köp, så det var inga problem. Nu fick jag en läge 2 maskin, men i ditt fall så hade jag tagit kontakt med KO och berättat historian.

Du och försäljaren har både ett skriftligt och muntligt kontrakt. Problemet är att det är svårare att bevisa ett muntligt kontrakt som ett skriftligt.

Är det någon som vet om man kan lämna tillbaka en köpt vara från ett annat SIBA butik och få pengarna tillbaka eller måste man lämna in den på köpstället?

Thomas

Det där ska nog inte vara några problem tror jag. Har lämnat tillbaka en tv på en annan sibaaffär än där jag köpte den.

Redigerat av Dino, 22 March 2008 - 11:35.

Postad 22 March 2008 - 13:56

Tumme
  • Tumme
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0
Jag ringde kundstjänst och frågade om man kunde lämna in en apparat köpt på en anna SIBA butik och få pengarna tillbaka. Det går bra det sa dom.

Så jag åkte iväg med min PS3 till en annan SIBA butik och fick tag på en säljare han frågade inte ens om orsaken eller kollade om alla prylar var med i kartongen. Han skrev lite på kvittot och sedan fick jag gå till kassan där dom gjorde en retur på mitt kort på hela summan. Dom tog inte heller någon avgift fast den har inbyggd hårddisk.

Just nu känner jag mig nöjd hoppas bara att pengarna kommer in på kontot. Det skulle ta 3 bankdagar sa dom

Thomas

Postad 23 March 2008 - 02:02

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0
Utav siba, elgiganten och onoff så var den sistnämnda butiken den enda som gick med på öppet köp på PS3 utan straffavgift när jag köpte min 40 GB. Så om du tänker köpa en ny PS3 och inte vill riskera att bli fast med ett nytt högljutt härke så föreslår jag att du knatar till onoff och dubbelkollar att inget ändrats på den punkten innan du köper av dom.

Postad 23 March 2008 - 10:51

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

Utav siba, elgiganten och onoff så var den sistnämnda butiken den enda som gick med på öppet köp på PS3 utan straffavgift när jag köpte min 40 GB. Så om du tänker köpa en ny PS3 och inte vill riskera att bli fast med ett nytt högljutt härke så föreslår jag att du knatar till onoff och dubbelkollar att inget ändrats på den punkten innan du köper av dom.

Jag har också handlat grejer på Onoff och kunna lämna tillbaka på öppet köp. Trots att de är rätt stränga på hemsidan, enligt den texten får man inte packa upp grejerna, men så hårda är de inte i verkligheten.

Men fråga alltid noga innan du köper så ni kommer överens om vad som gäller! Muntligt avtal gäller. Annars går det ju att blåsa varenda kunder med vackra sagor, sånt ska de givetvis inte komma undan med, det vore ju bedrägeri.

Postad 23 March 2008 - 14:02

Unregistered59e1f178
  • Unregistered59e1f178
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0
verkar mysko av SIBA.

Min första ps3 jag köpte var på SIBA i västerås. Den lämnade jag tillbaka utan problem, var för högt fläktljud.

Min andra ps3 lämnade jag tillbaka till elgiganten i eskilstuna, utan problem, högt fläktljud.

Och den tredje ps3an vart jag nöjd med :lol: :) :blink:

Stå på dig, eller så åker du runt till olika SIBA-butiker.

Postad 23 March 2008 - 14:10

Wachtel
  • Wachtel
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
Jag köpte min PS3 på OnOff med öppet köp med reservation för just ljudnivån, diskuterade detta med säljaren. Men bra nog behövde jag aldrig utnyttja det då den var av det tysta slaget.

Redigerat av Wachtel, 23 March 2008 - 14:10.

Postad 24 March 2008 - 19:50

Stereotypen
  • Stereotypen
  • Forumräv

• 589 inlägg
  • 0
Hej!

Någon som vet hur det funkar med "tjurskallen" MediaMarkt , de skall väl vara de som är värst med det här med ångerrätt. Att bryta plomberingen runt deras kartonger är vad jag förstår ett godkännande av produkten och att du inte har rätten till att lämna tillbaka den, hur missnöjd du än är.

Någon med erfarenheter med PS3 och MM?

Postad 24 March 2008 - 20:21

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0

Hej!

Någon som vet hur det funkar med "tjurskallen" MediaMarkt , de skall väl vara de som är värst med det här med ångerrätt. Att bryta plomberingen runt deras kartonger är vad jag förstår ett godkännande av produkten och att du inte har rätten till att lämna tillbaka den, hur missnöjd du än är.

Någon med erfarenheter med PS3 och MM?

Man kan alltid lämna tillbaks en vara om den är defekt, frågan är väl bara om högt fläktljud är samma sak som defekt...

Ring era konsumentvägledare i respektive kommun om det blir problem!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.