Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

2-kanals hjälp

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 March 2008 - 22:13

Unregisteredb43f01ea
  • Unregisteredb43f01ea
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jag har fått för mig att en uppgradering av min stereo behövs. Just nu kör jag på en gammal technics förstärkare som inte är mycket till världen. Med denna driver jag 2 st eltax millenium 500. Så inom det närmaste året ska allt bort.

Nu till dilemmat:
Jag har 6000 kr att spendera för dagsläget o jag vill inte köpa skräpgrejjer. Så jag tänkte sikta in mig på att köpa antingen en ny förstärkare eller ett par nya högtalare nu och sen köpa den andra halvan i sommar.
Så vad är smartast att köpa först?

Högtalare som jag har kollat på är:
B&W DM 685
XTZ 99.26
Och lite andra stativare.

Förstärkare jag kollat på:
XTZ Class A100 DII
XINDAK 6950

Ska man sikta på begagnat, import eller helt enkelt köpa i affär i sverige?

Jag lyssnar mest på rock/metal men även en hel del akustisk tex andy mckee. Äldre musik kommer även att spelas.

Tack på förhand /zaar

Postad 25 March 2008 - 22:49

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Xtz kompinationen är väldigt ljudmatchat och prisvärd. Dock är det ingen fysisk högtalare på talan om, alltså inga baspedarer som känns över bröstet. Isofall kanske du ska inrikta dig på 99.36, lite större baspotential. mvh

Postad 25 March 2008 - 22:55

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0

Ska man sikta på begagnat, import eller helt enkelt köpa i affär i sverige?

Tycker man ofta ser riktiga begagnatklipp här på annonsmarknaden. Så håll ögonen öppna :)

Postad 25 March 2008 - 22:57

Unregisteredb43f01ea
  • Unregisteredb43f01ea
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Ska man sikta in sig på att köpa högtalare före förstärkaren eller tvärtom?
Jag har varit väldigt inställd på att köpa stativare då det är så nedrans snyggt samt att man verkar få mer ljud för pengarna om man köper sådana. Men de kanske inte passar min musikstil?

mvh zaar

Redigerat av Unregisteredb43f01ea, 25 March 2008 - 23:01.

Postad 26 March 2008 - 10:29

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

Jag har varit väldigt inställd på att köpa stativare då det är så nedrans snyggt samt att man verkar få mer ljud för pengarna om man köper sådana. Men de kanske inte passar min musikstil?

mvh zaar

I ditt fall skulle jag satsat på en ny stärk sedan högtalare.
Priset du betalar behöver oftast bara bekosta 2 element jämtemot 3,4 st som majoriteten av alla golvare har. Det blir uppenbart vilken som har dom mest påkostade elementen i samma prisklass, monitorer förståss.
Xtz passar din musik bra då dom är väldigt allround. Men om du förväntar dig baspedaler och basar som smäller i bröstet på dig på svinhög volym som Xtz inte är kapabla till så får du leta något annat. Men om du lyssnar på metal/rock och vill ha inlevelse, naturligt ljud och höra varje instrument med precision och dynamik så kan Xtz vara något för dig. Aoukustiskt är dom fantastiska på.

Postad 26 March 2008 - 10:38

Unregisteredb43f01ea
  • Unregisteredb43f01ea
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

mvh zaar

Priset du betalar behöver oftast bara bekosta 2 element jämtemot 3,4 st som majoriteten av alla golvare har. Det blir uppenbart vilken som har dom mest påkostade elementen i samma prisklass, monitorer förståss.
Xtz passar din musik bra då dom är väldigt allround. Men om du förväntar dig baspedaler och basar som smäller i bröstet på dig på svinhög volym som Xtz inte är kapabla till så får du leta något annat. Men om du lyssnar på metal/rock och vill ha inlevelse, naturligt ljud och höra varje instrument med precision och dynamik så kan Xtz vara något för dig. Aoukustiskt är dom fantastiska på.

Det låter ju perfekt.. Jag är mest ute efter ett rent naturligt ljud. Bor i hyresrätt så det är ingen ide att dunka på musik med en massa bas.
Men vad ska man sikta in sig på för en förstärkare till ett par stativare då?
Är det värt att beställa från utlandet o isf vart ska man beställa ifrån?

MVH Zebastian

Postad 26 March 2008 - 10:57

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

mvh zaar

Det låter ju perfekt.. Jag är mest ute efter ett rent naturligt ljud. Bor i hyresrätt så det är ingen ide att dunka på musik med en massa bas.
Men vad ska man sikta in sig på för en förstärkare till ett par stativare då?
Är det värt att beställa från utlandet o isf vart ska man beställa ifrån?

MVH Zebastian

Xtz class A 1000 DII + Xtz 99.25 är en riktigt bra stereo som jag tycker du ska ta hem och prova. Xtz/Fyndbörsen har ett så kallat "try & buy" vilket ger dig möjligheten att prov deras produkter i ditt hem under 3 veckor. :)

Postad 27 March 2008 - 09:06

Unregisteredb8bb5cfd
  • Unregisteredb8bb5cfd
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0
Hr själv ett par 99.25 och gillar dem skarpt. En sak som jag tycker är att de har sjukt mycket bättre bas än jag trodde. Shit vad imponerad jag blev när jag drog ut pluggen där bak.

Postad 27 March 2008 - 09:56

Unregistered1836450d
  • Unregistered1836450d
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0
Jag tycker helt klart du skall börja med att lägga dina 6000 på en bra förstärkare ... exempelvis XTZ class A 100 ll som du nämnde.

Svårt att hitta bättre förstärkare under 10 000 i min mening.

Sedan uppgradera dina högtalare efterhand som du får pengar till det...

Och glöm inte kablarna heller ! :D

MVH

Postad 28 March 2008 - 18:05

Unregisteredb43f01ea
  • Unregisteredb43f01ea
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Okay nu har jag införskaffat en pryl iaf.. Det vart ett par B&W DM 685 med skyssta stativ. Nu saknas bara en vettig förstärkare att driva dessa med. Så ny fråga vad passar bäst till ett par b&w lurar?

//zaar

Postad 28 March 2008 - 18:43

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Rotel RA-06 låter bra, och driver 685 utan problem.

Ska du handla hos hifiklubben så är Denon PMA-1500AE ett bra alternativ. Inte lika bra effektkub som Roteln men
den låter bra.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.