Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygga subwoffer

150 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 March 2008 - 23:36

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Har nu gått och gnegat på om jag ska ge mig på att bygga min första sub bas någonsin. Jag har redan ett element på 15 '' (se bild) men vet tyvärr inte vad det är för märke. Sen tänkte jag köpa en sub på Jula (se bild) som är på 180 W och 10 ''. Men frågan är om dessa går att koppla ihop med varandra? den jag har hemma är den traditionella svart och röd medan den suben på Jula har en silverpläterad kontakt. Funkar det att göra dem två till en enda kabbel med den traditionella?

Sen så är det ju lådan ocså. Troligen kommer den att byggas i mdf. Jag har gjort en ritning men vet inte om den funkar. Någon som har något förslag på en låda som funkar. Det behöver inte låta jätte bra men det ska inte skramla och skråma.

Kan skicka ritningen om ni vill det men den jag har gjort är bara hur den kan se ut på utsidan

MVH Mini_Moto

Bifogad fil  2008_03270060.JPG   2.76MB   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  610055_c.jpg   11.35K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Mini_Moto, 26 March 2008 - 23:46.

Postad 27 March 2008 - 05:52

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
det går inte att bygga något vetigt utan t/s parametrar och dt är ganska sparsamt till talon basaen från jula och när man bygger en låda så är det inget man gissar sig till en volym på.

Postad 27 March 2008 - 10:00

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
15" basen är en Zachry iallafall.

Kanske är bättre om du satsar på att bygga en bra låda till 15"aren.
Vad jag vill minnas så påminner denna Zachry-bas mycket om gamla Coustic-bilbasarna. Och jag har hört en Coustic 15" i hemmamiljö och det var inte så tokigt. Men inte direkt något för hembio kanske...?

Hittar inte parametrarna för Zachry-basen tyvärr men prova att maila Ljudia för det är dom som sålt dessa.

Postad 27 March 2008 - 10:57

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Okej, jag får fortsätta att kolla runt lite mer då.

Postad 31 March 2008 - 21:28

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Men hur blir det om man bygger en låda till 15 '' och låda till 10 ''?

Jag har funderat på att bygga ett litet ''värsting'' paket med bas. Tänkte om man kunde köra en 15'' och två 10''?

Men sånna fall hur ska jag bygga Tanlon basarna?

Jag täknte att Zachry basen får bli samma modell men nytt trä. Jag har gjort en typ av modell i paint. Tror mi att det funkar? behöver bara veta hur stor jag ska byga Talon basarna.

Bifogad fil  H_gtalar_bygge_2.bmp   2.99MB   39 Antal nerladdningar

Postad 01 April 2008 - 16:16

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Men hur blir det om man bygger en låda till 15 '' och låda till 10 ''?

Jag har funderat på att bygga ett litet ''värsting'' paket med bas. Tänkte om man kunde köra en 15'' och två 10''?

Men sånna fall hur ska jag bygga Tanlon basarna?

Jag täknte att Zachry basen får bli samma modell men nytt trä. Jag har gjort en typ av modell i paint. Tror mi att det funkar? behöver bara veta hur stor jag ska byga Talon basarna.

Bifogad fil  H_gtalar_bygge_2.bmp   2.99MB   39 Antal nerladdningar

blir inget värstingpaket av det .
för att överhuvod taget kunna konstruera en låda till tallon basen så måste man ha något som kallas parametrar och det är basens elektriska och mekaniska parametrar när man väl har dom så kan man börja att simulera på en låda i ett högtalar program för att se vad den basen passar i för typ av lådkonstruktion och har man inga parametrar så stoppa in basen i en sluten låda på ca 35 liter.

Postad 01 April 2008 - 16:37

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Men om lådan bara är på 35 liter blir det inte lite?

Men på julas hemsida så har dem inge info om parametrar mm. Men vart kan man få tag på dessa parametrar sånna fall?

Och sedan så har jag inget sådant program.

Men om jag inte hittar något om dessa vad ska jag då köpa för element.

Jag har en budget på 800 kr på bara elementen.

Redigerat av Mini_Moto, 01 April 2008 - 16:43.

Postad 01 April 2008 - 17:47

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Men på julas hemsida så har dem inge info om parametrar mm. Men vart kan man få tag på dessa parametrar sånna fall?

http://www.hifikit.s...prod.asp?id=692
http://www.hifikit.s...rod.asp?id=1109
2 olika element so är värda sina pengar den första ä´r en 12 som funkar bra den andar är en 10 som funkar bra.

Postad 01 April 2008 - 20:33

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Vilken skulle du rekommendera?

Jag vill både ha välljud och att dem ska kunna spela rätt så högt.

Behöver jag sedan köpa ett slutsteg till den då?

Men sedan vart kan jag få tag på det där programet gratis eller måste man köpa det? Och vad behöver man för typ av kablar till dem elementen.

Redigerat av Mini_Moto, 01 April 2008 - 20:40.

Postad 02 April 2008 - 09:18

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Bumperbasen X-12 rekommendera borde kunna spela rätt högt. Pa-versionen (små skildnader) dubbla 12" piskade upp enkel 15" cerwin i musik&hifi så det kanske vore något att titta närmare på om du samtidigt vill ha hög volym som relativt djupbas :blush:

Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 02 April 2008 - 09:20.

Postad 14 April 2008 - 22:20

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Har nu köpt ett steg till min Zachry och nu så är det att den är trasig/inte funka som den ska och behöver troligen köpa nytt alltihop eller så är det bara köpa ett nytt element att stoppa in. Den tredje tanken jag har är att köpa 12'' bumpern dem har på ljudia (med fler) och bygga en låda till den. Vad tycker ni är smartast. Vill inte lägga ner jätte mycket pengar och skulle hemskt gärna bygga lite själv också. Något förslag?

Postad 15 April 2008 - 15:52

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Har nu köpt ett steg till min Zachry och nu så är det att den är trasig/inte funka som den ska och behöver troligen köpa nytt alltihop eller så är det bara köpa ett nytt element att stoppa in. Den tredje tanken jag har är att köpa 12'' bumpern dem har på ljudia (med fler) och bygga en låda till den. Vad tycker ni är smartast. Vill inte lägga ner jätte mycket pengar och skulle hemskt gärna bygga lite själv också. Något förslag?

köp bumper basen på hifikit

Postad 15 April 2008 - 16:51

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Men måste då bygga en låda. Vad för typ av låda behöver man och hur stormm? Finns det någonstans man kan räkna ut det?

Postad 15 April 2008 - 17:44

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Men måste då bygga en låda. Vad för typ av låda behöver man och hur stormm? Finns det någonstans man kan räkna ut det?

http://www.lalena.co...Calculator/Box/

Postad 16 April 2008 - 19:04

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Bara en fråga angående elementen.

Det finns en parameter där det står Vas och t.ex. 336 l. Betyder det att lådan behöver vara 336 l då?

Den sidan jag fick verkar bra, men förstod inte riktigt allt, finns det någon motsvarande version på den fast på svenska?

Postad 16 April 2008 - 19:06

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Bara en fråga angående elementen.

Det finns en parameter där det står Vas och t.ex. 336 l. Betyder det att lådan behöver vara 336 l då?

Den sidan jag fick verkar bra, men förstod inte riktigt allt, finns det någon motsvarande version på den fast på svenska?

vas volymen är en parameter på basen så man skall ej bygga efter vas volymen
tyvär så finns den ej på svenska men ljudia har en på svenska

Postad 16 April 2008 - 19:31

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Okej tack. För att jag såg en låda Eminence som vas var 30,5 l och sedan rekommenderade dem en låda på 12-24 l.

Postad 17 April 2008 - 19:07

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Har glömt att nämna ett horn. Hur skulle ett sådant kunna byggas och med vilket element? Har hört att dem är svåra att få till men enligt min åsikt blir det jobbigt om man ska bygga en basreflex då man måste tänka på porten som måste vara i exakt storlek.

Har kollat lite på Rila BW1518 som är hyfsat billigt från Hifikit (15'' PA ligger dem under). Funderar sånna fall på att bygga två st. Träet får jag gratis troligen då det ska göras i skolan. Någon som vet om de kan klara av att spela bra om man har rätt typ av horn? Annars får det bli två bumper 15 ''. Vilket skulle lämpa sig bäst? Just nu har jag ett slutsteg Zachry DSW-150 och funderade då på att köpa in ett till sådant slutsteg och sedan köpa en adapter som ger två RCA ingångar istället för en. Kan detta vara något att fundera över? Har då funderat över att sätta den på sidan eller blir det knas? Sedan skulle jag vilja ha hjälp med måtten mm. hur stor och bredd jag ska bygga den på.

Låter detta som en vettig idé att tänka över eller är det bara att kasta pengarna i sjön?

Postad 17 April 2008 - 20:08

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Har glömt att nämna ett horn. Hur skulle ett sådant kunna byggas och med vilket element? Har hört att dem är svåra att få till men enligt min åsikt blir det jobbigt om man ska bygga en basreflex då man måste tänka på porten som måste vara i exakt storlek.

Har kollat lite på Rila BW1518 som är hyfsat billigt från Hifikit (15'' PA ligger dem under). Funderar sånna fall på att bygga två st. Träet får jag gratis troligen då det ska göras i skolan. Någon som vet om de kan klara av att spela bra om man har rätt typ av horn? Annars får det bli två bumper 15 ''. Vilket skulle lämpa sig bäst? Just nu har jag ett slutsteg Zachry DSW-150 och funderade då på att köpa in ett till sådant slutsteg och sedan köpa en adapter som ger två RCA ingångar istället för en. Kan detta vara något att fundera över? Har då funderat över att sätta den på sidan eller blir det knas? Sedan skulle jag vilja ha hjälp med måtten mm. hur stor och bredd jag ska bygga den på.

Låter detta som en vettig idé att tänka över eller är det bara att kasta pengarna i sjön?

glöm horn och håll dig till basreflex då den är enklare att tillverka.

Postad 17 April 2008 - 20:19

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Men skulle detta kunna gå?

Får ingen riktigt bra ritning av det jag vill ha om det är en basreflex. Sen tycker jag att det hornet jag har här hemma funkade bra när jag hade den gamla förstärkaren. Så finns det en möljighet att man kan få en ritning på detta element? Om det går att bygga ett horn av det blir jag bara glad då det kan bli roligt att bygga något lite mer avancerat. Så igen finns det någon ritning på någon av dem elementen jag tog upp för att få en bra bas eller i detta fall två?

MVH Patric

Postad 17 April 2008 - 21:54

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Har en till fråga angående Bumper 1248 X som dem har på Hifikit.Jag har räknat ut lådvolymen via hifikits program och fick då 39,2 den borde kunna göras till 40 l? Vad ska man sedan ha för port i dia och i längd. Hifikit programmet sa att porten i dia skulle vara 4,5 cm och längden 3,2 cm. Känns som att dem är lite små och är dem det? Vad ska dem annars ha för storlek? Denna låda ser jag som ett intressant bygge för att svara på X-12 där han sa att det är lättare med basreflexrörs låda. Kommer då att bli två lådor med varsit element. :(

Kan denna funka? Något jag behöver tänka på när jag sätter ut porten och element på lådan? Ska bara vara en port.

Gärna synpunkter på detta tack.

Edit: Kom på också att elementet tar plats och sedan ska även ett slutsteg in Zachry DSW-150 in i lådan.

Så då borde väll volymen sluta på 50 l månne?

Redigerat av Mini_Moto, 17 April 2008 - 22:03.

Postad 18 April 2008 - 01:04

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Slutenlådkonstruktion

Vb = (Vas)/((1/Qts)² -1)
fu = (0,8*fs)/Qts

Portadlådkonstruktion

Vb = 15*Vas*Q^2,87
fb = 0,42*fs*Q^-0,9
fu = 0,26*fs*Q^-1,4
Portlängd* = ((23716*d²)/Vb*fb²)-0,73*d
* = Tvåportar med samma diameter går bra attanvända, multiplicera uträknade längden med 1,4

annars kan jag tipsa om t.ex en 32liters låda avstämd till 35hz (3"x28cm), vilket enl. ber. ger ett f3 på 45hz. lägg då till den volym eventuella stag, porten, basen och annat tar upp, på 32liter så är du good to go.

Postad 18 April 2008 - 04:41

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Har en till fråga angående Bumper 1248 X som dem har på Hifikit.Jag har räknat ut lådvolymen via hifikits program och fick då 39,2 den borde kunna göras till 40 l? Vad ska man sedan ha för port i dia och i längd. Hifikit programmet sa att porten i dia skulle vara 4,5 cm och längden 3,2 cm. Känns som att dem är lite små och är dem det? Vad ska dem annars ha för storlek? Denna låda ser jag som ett intressant bygge för att svara på X-12 där han sa att det är lättare med basreflexrörs låda. Kommer då att bli två lådor med varsit element. :(

Kan denna funka? Något jag behöver tänka på när jag sätter ut porten och element på lådan? Ska bara vara en port.

Gärna synpunkter på detta tack.

Edit: Kom på också att elementet tar plats och sedan ska även ett slutsteg in Zachry DSW-150 in i lådan.

Så då borde väll volymen sluta på 50 l månne?

låd volym till bumper 1248x 47 liter normal dämpning rör 6.9x17.6 cm sen måste du lägga till ca 2 liter för element och rör.

Postad 18 April 2008 - 07:02

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Tack för svaren.

Ska röret vara 6,9 cm i dia och längden 17,6 cm?

Men sen så funderar jag på att bygga in steget också, kan det vara en bra idag och sånna fall så slutar väll lådan på 50 l?

Postad 18 April 2008 - 07:51

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Slutenlådkonstruktion

Vb = (Vas)/((1/Qts)² -1)
fu = (0,8*fs)/Qts

Portadlådkonstruktion

Vb = 15*Vas*Q^2,87
fb = 0,42*fs*Q^-0,9
fu = 0,26*fs*Q^-1,4
Portlängd* = ((23716*d²)/Vb*fb²)-0,73*d
* = Tvåportar med samma diameter går bra attanvända, multiplicera uträknade längden med 1,4

annars kan jag tipsa om t.ex en 32liters låda avstämd till 35hz (3"x28cm), vilket enl. ber. ger ett f3 på 45hz. lägg då till den volym eventuella stag, porten, basen och annat tar upp, på 32liter så är du good to go.

Nu kom formel-samlingen upp ser jag :(

X-12 och Kalkyl har som vanligt mycket olika förslag, nu sitter jag på jobbet och kan tyvär inte kolla upp vad man får för resultat med dom olika, men ska göra det när jag kommer hem av ren nyfikenhet :(

Redigerat av DVD-ai, 18 April 2008 - 07:51.

Postad 18 April 2008 - 14:18

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Har hört att det är ofta man har en portad låda mellan 0.3-0.4 Vas. Ska nog följa detta då lådan är på 0.33 Vas.

Men ska porten vara så lång som X-12 sa? Hade varit ballt och bygga en med två portar och då skulle man multiplicera 1.4 efter man fått ut cm på en port?

Postad 18 April 2008 - 14:41

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Har hört att det är ofta man har en portad låda mellan 0.3-0.4 Vas. Ska nog följa detta då lådan är på 0.33 Vas.

Men ska porten vara så lång som X-12 sa? Hade varit ballt och bygga en med två portar och då skulle man multiplicera 1.4 efter man fått ut cm på en port?

jo, det är så att man får ha ca 40% längre portar om man ska ha 2 st, och portlängden som X-12 anger är nog korekt skulle jag tro.

Postad 18 April 2008 - 16:05

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Tack. Letar efter mått på l - CM. Beräkningen ska vara i en kvadrat så jag får ut hur stor lådan ska bli. Vet att den ska bli 50 l men hur får jag fram måtten på lådan, därför vill jag veta hur stor en liter är i cm. Då blir det lättare att räkna ut. Blir kanske lit virrugt men om någon förstår så skulle det vara bra. Så återigen hur stor är en liter i cm när man har gjort upp det till en kvadrat?

MVH Patric

Postad 18 April 2008 - 16:12

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Tack. Letar efter mått på l - CM. Beräkningen ska vara i en kvadrat så jag får ut hur stor lådan ska bli. Vet att den ska bli 50 l men hur får jag fram måtten på lådan, därför vill jag veta hur stor en liter är i cm. Då blir det lättare att räkna ut. Blir kanske lit virrugt men om någon förstår så skulle det vara bra. Så återigen hur stor är en liter i cm när man har gjort upp det till en kvadrat?

MVH Patric

bredden x höjden x djupet = volymen

Postad 18 April 2008 - 16:25

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Ja, men hur får jag fram måttet efter volymen på lådan? Vill veta hur stor lådan blir i cm H-D-J så jag kan bygga lådan. Spelar det någon roll hur lådan ser ut eller måste den vara i ett visst skick?

Postad 18 April 2008 - 16:50

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Ja, men hur får jag fram måttet efter volymen på lådan? Vill veta hur stor lådan blir i cm H-D-J så jag kan bygga lådan. Spelar det någon roll hur lådan ser ut eller måste den vara i ett visst skick?

det är bara att räkna t.e.x 30x40x45=54 liter

Postad 18 April 2008 - 16:54

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Kan man t.ex ta 50/3? Måste den vara just som en kvadrat, eller kan man bygga lite hur man vill?

Edit: Men såg nu när jag kollade ordentligt. Hur vet du just att det blir 54 l. Måste ju då finnas t.ex. 1 l är 10 cm i H-D-B

Redigerat av Mini_Moto, 18 April 2008 - 16:58.

Postad 18 April 2008 - 17:41

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Kan man inte tänka sig att bygga den på 54 l? Behövs nog stagning som tar upp lite av volymen? Fick då fram måtten H=45 B=40 D=30 Kan det funka? Vad ska man sedan bygga stagningen av? Går det med vanligt trä eller ska man köra med spånskiva eller något annat matrial. Jag kommer nog troligen att bygga lådan av spånskiva.

Edit: Det blir nog trångt om man bara har 45 cm i höjd med både elementet och porten? Kan man inte då göra den H=50 B=40 D=25? Kan det funka eller blir det knas med ljudet om den inte har tillräckligt stort djup? Det är det enda sättet att få det snygg med elementet och porten så att det inte blir för trångt. Lådan blir då exakt 50 l. Ska man kanske utöka djupet med 1 eller 2 cm? Hoppas denna idé fungerar.

Redigerat av Mini_Moto, 18 April 2008 - 18:24.

Postad 19 April 2008 - 21:56

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Kan man inte tänka sig att bygga den på 54 l? Behövs nog stagning som tar upp lite av volymen? Fick då fram måtten H=45 B=40 D=30 Kan det funka? Vad ska man sedan bygga stagningen av? Går det med vanligt trä eller ska man köra med spånskiva eller något annat matrial. Jag kommer nog troligen att bygga lådan av spånskiva.

Edit: Det blir nog trångt om man bara har 45 cm i höjd med både elementet och porten? Kan man inte då göra den H=50 B=40 D=25? Kan det funka eller blir det knas med ljudet om den inte har tillräckligt stort djup? Det är det enda sättet att få det snygg med elementet och porten så att det inte blir för trångt. Lådan blir då exakt 50 l. Ska man kanske utöka djupet med 1 eller 2 cm? Hoppas denna idé fungerar.

En låda kan se ut hur som helst bara den inte är kubformig för då får man en stående våg i lådan och det är inget roligt.
Porten behöver inte sitta på samma sida som elementet den kan sitta i sidan eller bakom elementet

Postad 19 April 2008 - 22:32

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0

Satt igår kväll och gjorde en lättare ritning av lådan (prislistan kommer också med). Är gjord i paint. Har tyvärr inget bättre program jag kan göra ritningar i :) . OBS! Jag har redan ett slutsteg därför står det bara ett slutsteg.

Bifogad fil  Bas.bmp   1.46MB   10 Antal nerladdningar

Satt idag och räknade på slutsteget som tar upp 4 l enligt mina beräkningar. (H: 245 mm, B: 185 mm och D:90 mm). Jag började då räkna ut att med röret och elementet tar ungefär 2 l om jag inte minns fel av X-12 svar. Så då slutar den på 53 l. Sedan så ska dämpvadden i också och har hört att dämpvadden inte ska sitta vid den panelen där elementet sitter så då kan man ta uppe, nere, sidorna och baksidan? Tar då inte det upp en eller två liter? När man räknar ihop små grejerna så blir det: 6-8 l beroende om dämpvadden tar upp någon liter volym. Sen är lådan på H: 50 cm B:40 och D:25 enligt mina uträkningar. Så då slutar det på ungefär 54 l? Kanske man ska ändra på djupet med 1-2 cm?

Sedan har jag byggt en prototyp eller vad man ska kalla det i vanligt papper för att se hur stor den/dem skulle bli och sedan se hur mycket utrymme det skulle bli mellan baksidan och början av basreflexröret. Allting såg bra ut ur min synvinkel och jag fick plats med både elementet och röret på samma panel av lådan.

Sen med tanke på steget också kanske man ska sätta steget så högt upp det bara går så att basreflexröret får så mycket utrymme så möjligt i lådan.

Kommer steget jag nämnde klara av att driva dessa Bumper element bra kommer att ha 1 slusteg per element men tyvärr så är elementen på 8 ohm och då krämer slusteget bara ut 70 W medans Bumper elementen är på 300 W eller är det bara Peaken?

Hoppas att ni kan svara på de fråger jag har och är det ni inte förstår så fråga. Förhoppningsvis så kan projektet börja på måndag om allt går min väg och sedan kommer det bilder eftersom. Just nu så är det viktigaste att jag vet måtten på själva lådan innuti så jag kan börja göra väggarna och att jag vet om steget fungerar till dessa elemnt.

Fattade inte dina uträkningar. Kolla på mina och se om det kan funka. Vill helst ha porten på framsidan vilket blir bäst iom rummet.

Postad 20 April 2008 - 07:33

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Satt igår kväll och gjorde en lättare ritning av lådan (prislistan kommer också med). Är gjord i paint. Har tyvärr inget bättre program jag kan göra ritningar i :) . OBS! Jag har redan ett slutsteg därför står det bara ett slutsteg.

Bifogad fil  Bas.bmp   1.46MB   10 Antal nerladdningar

Satt idag och räknade på slutsteget som tar upp 4 l enligt mina beräkningar. (H: 245 mm, B: 185 mm och D:90 mm). Jag började då räkna ut att med röret och elementet tar ungefär 2 l om jag inte minns fel av X-12 svar. Så då slutar den på 53 l. Sedan så ska dämpvadden i också och har hört att dämpvadden inte ska sitta vid den panelen där elementet sitter så då kan man ta uppe, nere, sidorna och baksidan? Tar då inte det upp en eller två liter? När man räknar ihop små grejerna så blir det: 6-8 l beroende om dämpvadden tar upp någon liter volym. Sen är lådan på H: 50 cm B:40 och D:25 enligt mina uträkningar. Så då slutar det på ungefär 54 l? Kanske man ska ändra på djupet med 1-2 cm?

Sedan har jag byggt en prototyp eller vad man ska kalla det i vanligt papper för att se hur stor den/dem skulle bli och sedan se hur mycket utrymme det skulle bli mellan baksidan och början av basreflexröret. Allting såg bra ut ur min synvinkel och jag fick plats med både elementet och röret på samma panel av lådan.

Sen med tanke på steget också kanske man ska sätta steget så högt upp det bara går så att basreflexröret får så mycket utrymme så möjligt i lådan.

Kommer steget jag nämnde klara av att driva dessa Bumper element bra kommer att ha 1 slusteg per element men tyvärr så är elementen på 8 ohm och då krämer slusteget bara ut 70 W medans Bumper elementen är på 300 W eller är det bara Peaken?

Hoppas att ni kan svara på de fråger jag har och är det ni inte förstår så fråga. Förhoppningsvis så kan projektet börja på måndag om allt går min väg och sedan kommer det bilder eftersom. Just nu så är det viktigaste att jag vet måtten på själva lådan innuti så jag kan börja göra väggarna och att jag vet om steget fungerar till dessa elemnt.

Fattade inte dina uträkningar. Kolla på mina och se om det kan funka. Vill helst ha porten på framsidan vilket blir bäst iom rummet.

1. skit i att bygga in steget i en låda utan kör med den lös
2 när du kör med 2 basar på 8 ohm koppla ner dom till 4 ohm du får dra lite sladd i mellan lådorna och då kan du driva båda med ett steg.
3 Dämpvaden tar ingen volym
4. ritningen jag gjorde är på 54 liter netto alltså inner volymen

Postad 20 April 2008 - 09:04

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Ok, men kunde inte se vad det stod för något under dina ritningar med mått och det.

Om jag inte ska köra steget i lådan så måste jag införskaffa en högtalarterminal?

Edit: Men när jag kör med två basar på ett slutsteg så får jag ut 600 W från bara dem två elementen och slusteget har då bara 120 W att leverera. Så är det då inte smartast att ha två slutsteg ett till varje?

Redigerat av Mini_Moto, 20 April 2008 - 09:17.

Postad 20 April 2008 - 09:22

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Ok, men kunde inte se vad det stod för något under dina ritningar med mått och det.

Om jag inte ska köra steget i lådan så måste jag införskaffa en högtalarterminal?

Edit: Men när jag kör med två basar på ett slutsteg så får jag ut 600 W från bara dem två elementen och slusteget har då bara 120 W att leverera. Så är det då inte smartast att ha två slutsteg ett till varje?

Kopiera bilden till skrivbord sen förstorar du upp den så kan du se vilka såg mått det är
Du kan inte lägga tillsamans effekten och tro att basarna klarar mera så enkelt är det inte dom kommer fortfarande bara att klara sin märk effekt.
Så steget på 120w kommer att räcka till om du kopplar rätt

Postad 20 April 2008 - 09:32

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Ok, men hur ska man koppla då?. Det borde väll gå att ta kabeln som sitter på baksidan av slusteget och sedan ta två kablar och koppla fast den vid kabeln. Så det blir som en Y dragning?

Postad 20 April 2008 - 09:40

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Ok, men hur ska man koppla då?. Det borde väll gå att ta kabeln som sitter på baksidan av slusteget och sedan ta två kablar och koppla fast den vid kabeln. Så det blir som en Y dragning?

http://www.drkrupp.s...e_koppling.html

Postad 20 April 2008 - 09:49

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Det blir då en parallell koppling men då kopplar jag då en kabel från varje element och sedan kopplar jag ihop dessa två kablar i förstärkarens kabeln. Jag har redan detta slutsteg så jag vet att det finns en kabel som går ut på baksidan som man kopplar. När man kopplar som jag menar så är det först en kabel som sedan delar sig i två kablar en till varje, det borde nog funka?

Sedan med förstärkaren, man kanske ska bygga en egen låda till den eller? Kanske blir för varmt men har inte upplevt att den blir så varm när jag har varit där bakom och ändrat på inställningarna.

Postad 20 April 2008 - 10:16

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Det blir då en parallell koppling men då kopplar jag då en kabel från varje element och sedan kopplar jag ihop dessa två kablar i förstärkarens kabeln. Jag har redan detta slutsteg så jag vet att det finns en kabel som går ut på baksidan som man kopplar. När man kopplar som jag menar så är det först en kabel som sedan delar sig i två kablar en till varje, det borde nog funka?

Sedan med förstärkaren, man kanske ska bygga en egen låda till den eller? Kanske blir för varmt men har inte upplevt att den blir så varm när jag har varit där bakom och ändrat på inställningarna.

Det är bara att titta i länken där står allt

Postad 20 April 2008 - 16:52

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Läste och jag uppfattade det som jag skrev i mitt senaste inlägg.

Var idag och köpte högtalare kabel och stod vid kablarna och såg då banankontakter. Måste detta inhandlas för att kunna koppla i elementen alltså högtalarkabeln? Sedan så tänkte jag med högtalarterminalen. Funkar det inte bara att skruva upp ett litet hål och sedan sätta sladden där och sedan tätta med antingen lim eller siliconspray, fungerar båda sätten? Men jag förmodar självklart att siliconet fungerar bättre men limmet borde väll tätta lite också eller är det bara att göra något för ingenting?

Vad kan man använda som dämpmatrial? Fungerar t.ex. ett ulltäcke eller bomull? Eller måste man använda något liknande som dem har på hifikit?

Försöker få så att projektet kan kosta lite mindre än tänkt och har redan strippat med slutsteg för 995:-.

Just nu så behövs inhandla följande:

Elementen, tätningslister, dämpmatrial eller så har jag något fungerande täcke, dämpfötter och sedan om det behövs banankontakter. Så det kommer nog inte att bli jättedyrt:)

Postad 20 April 2008 - 19:11

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Läste och jag uppfattade det som jag skrev i mitt senaste inlägg.

Var idag och köpte högtalare kabel och stod vid kablarna och såg då banankontakter. Måste detta inhandlas för att kunna koppla i elementen alltså högtalarkabeln? Sedan så tänkte jag med högtalarterminalen. Funkar det inte bara att skruva upp ett litet hål och sedan sätta sladden där och sedan tätta med antingen lim eller siliconspray, fungerar båda sätten? Men jag förmodar självklart att siliconet fungerar bättre men limmet borde väll tätta lite också eller är det bara att göra något för ingenting?

Vad kan man använda som dämpmatrial? Fungerar t.ex. ett ulltäcke eller bomull? Eller måste man använda något liknande som dem har på hifikit?

Försöker få så att projektet kan kosta lite mindre än tänkt och har redan strippat med slutsteg för 995:-.

Just nu så behövs inhandla följande:

Elementen, tätningslister, dämpmatrial eller så har jag något fungerande täcke, dämpfötter och sedan om det behövs banankontakter. Så det kommer nog inte att bli jättedyrt:)

1 banan kontakt kopplas ej till elementet utan där löderman eller om det är skruvterminal
banan kontakter brukas andvändas mellan förstärkare och terminal på höhtalaren.
Det går bara att bara köra kabeln rätt in i lådan men du kan ej täta med silikonspray då detta är en glidande vätska men du kan andvända vanlig bygg silikon eller latex som är bättre.
Dämpmatrial där kan du andvända en isolering som heter isover

Postad 20 April 2008 - 21:44

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Ok, vet du om det är skruv kontakt på den? Är inte jätte säker på lödning(Har aldrig gjort det förut).

Postad 21 April 2008 - 04:41

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Ok, vet du om det är skruv kontakt på den? Är inte jätte säker på lödning(Har aldrig gjort det förut).

löd kontakter

Postad 21 April 2008 - 07:01

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Ok, då får jag se om jag kan få hälp med det av någon som kan löda.

Edit: Nu när jag gör lådan H:50 B:40 och D:25 ska röret fortfarande vara 6,9 cm i dia och 17,6 cm långt?

Redigerat av Mini_Moto, 21 April 2008 - 07:03.

Postad 21 April 2008 - 14:42

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Hallå. Jag har nu börjat bygga på basarna, än så länge så är de bara en front som är klar, jobbade bara en halvtimme på dem. Jag har sågat ut så jag kan göra en front och två baksidor till nästa måndag. Sen har jag också en underdel eller överdel som jag ska skära till. Jag använder 22 mm spånskiva vilket borde funka.

Kommer bilder på bygget nästa måndag då jag förhoppningsvis har hunnit klart med frontarna och baksidorna.

Postad 21 April 2008 - 20:26

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Fick mejl från hifikit ang. om Bumpern fanns kvar vilket den inte fanns, dem rekommenderade då deras Peerless 263 SLS vilket inte riktig gav mig ett starkt intryck. Väntar nu på ett mejl till från dem när Bumpern kommer tillbaka i lagret annars så funderar jag på detta element: Rila BW 1221 eller detta: Response TW 1251 från Hifikit, funkar någon av dessa att bygga en basreflexlåda. Deras QTS värden e följande, 0,38 och 0,37 i följande ordning jag listade elementena. Vilket är bäst att använda? Jag kommer nog behålla höjden och bredden men sånna fall så blir det mer djup. Vilket ska man välja?

MVH Patric

Edit: Lite felstavningar

Redigerat av Mini_Moto, 21 April 2008 - 20:27.

Postad 21 April 2008 - 21:08

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
bägge bör funka i portat, men Responsen går inge djupt just och Rilan har jag för mig vill ha monsterlåda (kan kolla)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.