Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bladelius Thor 2 med rock?

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 March 2008 - 13:19

pappayan
  • pappayan
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har en plan på att köpa någon av dom nya HK receivers och en Thor 2 till frontarna.

Kommer det att bli bra eller är Thor 2 för olik HK i klangen?

Någon som har lyssnat?

Postad 27 March 2008 - 14:06

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
Hejan. Varför skulle den inte funka till rock? Förstärkaren kan ju knappast veta vad det är för musik som spelas.

Mvh
Ljudkvalite

Redigerat av Unregistered1412, 27 March 2008 - 14:14.

Postad 28 March 2008 - 12:26

barrman
  • barrman
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Har själv Bladelius Thor 2 och något problem att framföra någon musikstil har ej denna best.
Angående matchning så är iallafall min uppfattning att den inte har så mycket egenheter för sig och därmed
torde den passa som slutsteg till olika apparater. Jag kör min tillsammans med en Rotel hembioförstärkare i multikanals läge, i två kanal använder jag mig endast av Bladeliusen.

En annan sak, skall du enbart använda den som slutsteg, eller göra som jag? För om du enbart ska använda den som slutsteg så rekommenderar jag att du tittar på slutsteget Balder då sparar du två tusen plus att du får 15 watt till.

Postad 28 March 2008 - 17:50

pappayan
  • pappayan
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0

Har själv Bladelius Thor 2 och något problem att framföra någon musikstil har ej denna best.
Angående matchning så är iallafall min uppfattning att den inte har så mycket egenheter för sig och därmed
torde den passa som slutsteg till olika apparater. Jag kör min tillsammans med en Rotel hembioförstärkare i multikanals läge, i två kanal använder jag mig endast av Bladeliusen.

En annan sak, skall du enbart använda den som slutsteg, eller göra som jag? För om du enbart ska använda den som slutsteg så rekommenderar jag att du tittar på slutsteget Balder då sparar du två tusen plus att du får 15 watt till.

Tanken är att göra som du gör.
Blaeliusen till frontarna när man lyssnar på stereo, och en hyffsad 5.1/7.1 när man ser film.
Jag tror inte att filmljudet har samma betydele vad gäller kvalitet. ( jag kan ha fel)
När du lyssnar på en sacd eller cd så anv. du bara ett sinne. ( Det är inte synen)
Jag har sett att dom har en som heter tyr, som skall vara en allätare med mer spelglädje än thor2, men med en "svagare" strömförsörjning.
Någon som vet vilken som är bäst när man skall lyssna på både akustisk ( Typ Jonny Cash) och när man spelar lite mer rockigt ( AC/DC).

Postad 29 March 2008 - 17:14

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 547 inlägg
  • 0

Tanken är att göra som du gör.
Blaeliusen till frontarna när man lyssnar på stereo, och en hyffsad 5.1/7.1 när man ser film.
Jag tror inte att filmljudet har samma betydele vad gäller kvalitet. ( jag kan ha fel)
När du lyssnar på en sacd eller cd så anv. du bara ett sinne. ( Det är inte synen)
Jag har sett att dom har en som heter tyr, som skall vara en allätare med mer spelglädje än thor2, men med en "svagare" strömförsörjning.
Någon som vet vilken som är bäst när man skall lyssna på både akustisk ( Typ Jonny Cash) och när man spelar lite mer rockigt ( AC/DC).

Tjena grabbs, har en liten fundering på hur ni kopplar ihop grejjerna.. Kör ni preout från reciever til steg och "stereo läget" i recievern vid 2-kanal? Förenklar ju en del att använda reciever + ett steg till både hemmabio och 2-kanal. Borde ju kunna mäta sig hyffsat bra mot ett dedikerat stereo försteg om man köper en bra reciever

Edit: Kan man använda subben när man kör stereo mode i recievern? Alltså fungerar crossover funktionen i vanligt stereo läge?

Redigerat av spuj, 29 March 2008 - 17:19.

Postad 29 March 2008 - 17:36

Unregistered1117
  • Unregistered1117
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har själv både Tyr och Syn i min anläggning,
Tyren klarar att driva det mesta på marknaden.
Så det är inga problem men om man vill ha lite extra krut kan man
ju alltid använda sig av Thoren eller ett slutsteg men då kostar det ju extra.
Men ljudet är det bästa jag hört, bättre än Primare tycker jag.
Låter kanon till all slags musik, den spelar mycket detaljerat och
även med mycket bas samtidigt så den passar till allt.
Tyren blev bland annat årets bästa förstärkare i Hifi & Musik 2006/2007.
Så det säger ju en del om den.

MVH:Hifi Perra

Postad 29 March 2008 - 21:40

PulseOne
  • PulseOne
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Hej!
Jag har själv både Tyr och Syn i min anläggning,
Tyren klarar att driva det mesta på marknaden.
Så det är inga problem men om man vill ha lite extra krut kan man
ju alltid använda sig av Thoren eller ett slutsteg men då kostar det ju extra.
Men ljudet är det bästa jag hört, bättre än Primare tycker jag.
Låter kanon till all slags musik, den spelar mycket detaljerat och
även med mycket bas samtidigt så den passar till allt.
Tyren blev bland annat årets bästa förstärkare i Hifi & Musik 2006/2007.
Så det säger ju en del om den.

MVH:Hifi Perra

Hej o hallå!

Är egentligen intresserad av samma sak som trådskaparn, då min prioritet är att få riktigt bra två kanal tillsammans med en bra hemmabio. Problemet som jag dock märkt kan uppkomma då man använder sin tvåkanalsförstärkare i hemmabion är att slutsteget i viss mån färgar ljudet. Bla var det nån här på prisjakt som använt Arcam A32 tror jag, tilsammans med en Marantz hemmabio. och det funkade enligt honom inte så bra för tvåkanalaren var för ljus. Nu vet väl de flesta att marantz och Arcam har helt olika ljudideal men lite orolig bllir man.
Har inte riktigt bestämt mig vilket det blir men funderar på Thor II eller Tyr. Thor har jag hört skall vara lite mer neutral, men vilken reciever skall man köra till dessa två förstärkare? Rotel sa nån innan och det låter intressant. Annars har jag funderat på Arcam AVR 300 till Tyren. Vilket märke skulle ni rekommendera för att få så bra klangmatchning mellan frontarna och centern som möjligt?

Och sen slår det mig hur dumsnåla hifitillverkarna är som tex i bladelius fall, där man alltså säljer förstärkare som kan användas i hemmabio men inte kan tillhandahålla ett trekanals-slutsteg med samma prestanda som i tex Thor, för att på så sätt få en perfekt klangmatchning med hjälp av att addera en processor.. Har inte hittat någon tillverkare som erbjuder detta mer än Arcam, just det enda märket som jag inte kan tänka mig !! :)

//

mvh

Postad 30 March 2008 - 09:19

barrman
  • barrman
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Tjena grabbs, har en liten fundering på hur ni kopplar ihop grejjerna.. Kör ni preout från reciever til steg och "stereo läget" i recievern vid 2-kanal?

Nej jag gör inte så eftersom jag vill ha två fristående anläggningar. Jag kör CD analogt in i Thoren och DVD digitalt in i recivern. Vid multikanal trycker jag på en knapp på fjärren så växlar thoren läge till slutsteg.

På så sätt kan anläggningarna växa fristående och du kan uppgradera den ena delen utan påverkan på den andra

Förenklar ju en del att använda reciever + ett steg till både hemmabio och 2-kanal. Borde ju kunna mäta sig hyffsat bra mot ett dedikerat stereo försteg om man köper en bra reciever

Säkert

Postad 09 April 2008 - 16:53

pappayan
  • pappayan
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0

Nej jag gör inte så eftersom jag vill ha två fristående anläggningar. Jag kör CD analogt in i Thoren och DVD digitalt in i recivern. Vid multikanal trycker jag på en knapp på fjärren så växlar thoren läge till slutsteg.

På så sätt kan anläggningarna växa fristående och du kan uppgradera den ena delen utan påverkan på den andra

Säkert

Jag är lite nybörjare på det här så här kommer några frågor till någon som vet.

Kopplas alla högtalare till Receivern?
Används Thor 2 med både för & slutsteg vid 2-kanalslyssning?
När man sedan spelar flerkanal och trycker på Thor fjärren, använs receivern eller Thoren till frontarna?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.