Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Besluts ångest =(

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 March 2008 - 23:24

adrenalized
  • adrenalized
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej.
Jag ska köpa ny tv och har suttit hela kvällen och kollat på olika modeller på internet och googlat mig trött på det.
Nu är det så att jag vill lägga max 15.000 på en tv.

Det jag ska använda den till är. självklart Tv tittande men oxå PC och en del Playstation 3 och självklart massor av film (jag vet, jag har inget liv ) =) . Därför känns 1080p upplösning som en bra grej. Men sen kommer frågan som alla verkar ställa sig... Plasma eller LCD ?

Sen en fråga till, jag har bara strax över 2m mellan tv och soffa säg 2.5m om man lutar sig tillbaka =) Vad skulle en lämplig storlek vara? räcker det med en 40" tv om jag vill använda tv'n som pc skärm?

// Tack på förhand

Postad 29 March 2008 - 00:31

Phredreeke
  • Phredreeke
  • Forumräv

• 798 inlägg
  • 0
Tänker du kolla film på DVD eller Blu Ray? 1080p gör ingen nytta till DVD-filmer.

När det gäller PS3-spel så körs de flesta i 720p.

Vad för TV tittande? Digitalt eller analogt? Kabel, marksänd, parabol eller bredbands-tv?

Ska du surfa på datorn, eller ska du bara använda datorn som mediacenter? Om du ska surfa tycker jag du ska välja LCD pga den skarpare bilden. HD Ready plasma skärmar brukar ha 1024x768 i upplösning med "tjocka pixlar". För att få rätt aspekt ratio så måste du välja 1360x768 i upplösning på datorn, men du tappar 25% av den horisontala upplösningen då. Samma sak om du ska använda datorn till att skriva på.

De flesta verkar tycka att plasma är bäst. Själv har jag en LCD TV och ser inga fel med det, helnöjd med bilden.

Postad 30 March 2008 - 00:41

adrenalized
  • adrenalized
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Efter som jag har ps3 så blir det väl en del Blueray. tv-tittande är både digitalt via box och det som följer med i hyreshuset. När det gäller att koppla in datorn så var det tänkt att kunna sitta o surfa ja.

Har sett en full hd plasma för ca 14-15k panasonic. Okey men en lcd tv kanske är det jag ska titta efter?

Vidare till vilken storlek på skärm som skulle passa. någon som har något tips?

Postad 26 April 2008 - 13:01

Unregistered86205e34
  • Unregistered86205e34
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Efter som jag har ps3 så blir det väl en del Blueray. tv-tittande är både digitalt via box och det som följer med i hyreshuset. När det gäller att koppla in datorn så var det tänkt att kunna sitta o surfa ja.

Har sett en full hd plasma för ca 14-15k panasonic. Okey men en lcd tv kanske är det jag ska titta efter?

Vidare till vilken storlek på skärm som skulle passa. någon som har något tips?

Finns en tumregel på tittavstånd. Tummen på tv'n i centimeter x 2.5 skall vara lika med avståndet mellan dig o tv'n. En 40" är en bra storlek om du sitter 40 x 2.54cm x 2.5 = 2.5 meter bort som är soffavståndet.

Postad 26 April 2008 - 14:19

Stereotypen
  • Stereotypen
  • Forumräv

• 589 inlägg
  • 0
Tycker du skall satsa på en Pioneer plasma, har en sån själv, efter mycket sittande med inställningar ser t o m boxer bra ut (beroende på kanal). Har en PS3'a som går ganska mycket både med spel och film (BD). Det är bättre att du lägger pengarna på det som finns bakom panelen än själva panelen. Med den storleken som du är ute efter så ser du (vad jag har läst mig till) ingen skillnad på en Full-HD och en HD-ready på en 40-42" på ett avstånd på 2,5 - 3 m. Pioneer-tv är ju på väg utför.

Lycka till!

Postad 26 April 2008 - 14:19

sandos
  • sandos
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Jag skulle nog inte ge så mycket för den tumregeln. Fråga i ett projektor-forum och jag "tror" du får en helt annan tumregel :)

Postad 26 April 2008 - 14:29

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3680 inlägg
  • 0

Sen en fråga till, jag har bara strax över 2m mellan tv och soffa säg 2.5m om man lutar sig tillbaka =) Vad skulle en lämplig storlek vara? räcker det med en 40" tv om jag vill använda tv'n som pc skärm?

Jag har 2-2,5 m från "MIN" sweespot i fåtöljen till min 50" FHD Plasma och det funkar alldeles utmärkt... och frågar du runt så kommer du får många olika svar... det är ju upp till dig vad som passar just dig... men en tumregel är väl att det ALDRIG KAN BLI FÖR STORT...??? :)

Postad 26 April 2008 - 14:49

-Danne-
  • -Danne-
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Angående bildstorlekt så kan man alltid köra hur stort som helst. Det enda som begränsar är eget tycke och bildkvalitet. Ska du se på digital tv mycket så är det troligtvis din begränsande faktor. Jag har 2-3 m tll min tv och köpte 37", tyckte det verkade enormt men man vänjer sig enormt snabbt. I dagsläget skulle jag köpt en 42a men ej större pga att jag använder tvn 75% till boxer och dess bildkvalitet är ju lite under all kritik om du frågar mig...

Redigerat av -Danne-, 26 April 2008 - 14:50.

Postad 27 April 2008 - 20:16

Unregistered86205e34
  • Unregistered86205e34
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Jag skulle nog inte ge så mycket för den tumregeln. Fråga i ett projektor-forum och jag "tror" du får en helt annan tumregel ;)

Jag har en projektor själv, sitter ca 3m från en bild på 100 tum. Detta funkar fint. En tv har i flesta fall en betydligt större ljusstyrka än projektor, jag upplever att bilden blir alltför stark på en större tv jämfört med en projektorbild.

Har personligen suttit 1 meter från Sonys KDL-70X3000 dvs en 70-tums lcd tv och det var väldigt intensiv bild så man blir tvungen att backa. En bild kan inte bli för stor, som vissa kommenterat men den kan bli alltför ljusstark för att man skall kunna hantera att sitta särskilt närma..

Ps. Priset på 70-tummaren? ERP ligger på 415.000 kr..

;)

Postad 28 April 2008 - 13:02

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Ska du surfa på den är LCD självklart val. Tänk också på att runt 40" blir ganska smått med 1080p. Fundera över om inte en 1366*768 räcker för dina behov då det blir ganska behaglig storlek på allt runt 40" på ditt avstånd.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.