Hej, har nyss köpt och installerat ga-p35-ds3r revision 2.1
Har innan haft ett abit Abit Fatal1ty F-I90HD som jag har fått spdif out från med hjälp av ac3filter.
Först provade jag med en ren installation av xp pro sp2 men får problem med windows's UAA Bus HD Audio.
Den hittas inte.
Min gammla installation av xp pro svalade att jag byte moderkort och installerade om chipset m.m
Har inga "?" i device manager på windows's UAA Bus HD Audio eller liknande.
Nån som har fått 5.1 ljud eller något ljud alls från optisk eller coaxial kabel från gigabyte p35-ds3r?
Jag får inget ljud alls från den optiska kabeln men jag får ljud ut från pc speaksers kopplade til vanlig grön ljudkontakt.
Tjena! Idag när jag botade upp Vista då hörde jag välkomst ljudet från förstärkaren sen startade jag upp VLC och spelade upp en *.mkv fil, funkar perfekt!
enda jag har gjort är att jag nu kör via en digital coaxial kabel, istället för optisk. Så haft fel inställt på förstärkaren?(men jag har spelat film med 5.1 ljud i 5 månader, så tycker jag kan VLC m.m. man bruka ju få ändra lite inställningar beroende ifall det är DTS eller DD på filmerna. Så rätt säker på att jag haft rätt inställt på förstärkaren när jag provade i går med en optisk kabel.
en annan sak. jag hör både analogt och DD/DTS ljud från förstärkaren. utan att skifta utmatningmodul. Läst många forums tråda i går där folk i Vista var tvungna att byta utmatningmodul ifall de skulle spela DD/DTS eller analogt.
Min Vista installation verka ju fixa det automatiskt. Jag har inte ändrat utmatningsmodul nu

Just nu är jag så glad så jag ska ut och springa en mil! ska kolla över mina inställningar sen.