Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjäp med installation av KMPlayer, CoreAVC, Ac3filter och Haali mediasplite

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 March 2008 - 21:04

micke_sweden
  • micke_sweden
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej,

Jag är ny på det här med HTPC och ber därför vänligen någon med erfarenhet att hjälpa mig med följande frågor.

Jag vill kunna spela upp alla vanligt förekommande filmformat (.avi .mkv .mp4 h.264/x.264 etc) med subtitles. Bilden vill jag skicka ut via DVI till en 720p projektor och ljudet vill jag kunna skicka digitalt via SPDIF utgången till en extern receiver. Jag har läst flera trådar här på forumet och detta är den konfiguration som rekommenderats upprepade gånger:

KMPlayer
Haali mediasplitter
CoreAVC
Ac3filter

Nu till frågorna:

1. Vid installation av KMPlayer kan man välja vad som ska installeras. Ska jag välja att installera följande eller behövs de inte?
- KMPlayer Extender File.
- KMPlayer Internal Codecs.
- KMPlayer External Codecs.

2. Vilken uppgift har Haali mediasplittern? Finns det ingen splitter inbyggt i KMPlayer? Om det nu är så att Haali mediasplittern är bättre än den inbyggda splittern i KMPlayer, för vilka format ska jag använda Haali istället för den inbyggda?

3. Är det något vanligt förekommande filformat som jag inte kommer att kunna spela upp med denna konfigurationen?

4. Kommer jag att kunna visa subtitles (.srt) i samtliga av dessa filformat med denna konfigurationen?

5. I dagsläget har jag bara DivX Codec installerat, ska jag låta denna vara kvar eller kommer den inte att behövas längre?

6. Vad vinner jag på att även installera ffdshow? Kommer jag att kunna spela upp några fler filformat? Bättre bild? Etc…

7. Vilka inställningar behöver jag göra för att få KMPlayer att använda Haali mediasplittern, CoreAVC samt Ac3filtert samt när ska de användas?

Jag inser att det blev ganska många frågor. Hoppas ändå att det finns någon kunnig person som vill hjälpa en nybörjare en bit på vägen…

Tack på förhand!

Postad 31 March 2008 - 07:56

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Nu skall vi se här, jag kan bara tala från egen erfarenhet och har jag fel så är det fel - jag är ingen guru men är dock ändå mycket nöjd med min HTPC. Vi börjar med min konfiguration:

Vista MCE i botten, installerade ffdshow tryouts, följt av haali media splitter, mediacontrol och tillsist ac3filter. Skall du inte köra mce så kör med VSfilter istället för mediacontrol då båda fixar subs. Jag gjorde missen att installera båda först och fick dubbla subs - i olika storlekar.

Nu spelar jag samtliga format (inklusive .mkv) innifrån MCE, får ut både DD och DTS via coax samt .sub och .srt. Vill jag spela något utanför MCE kör jag mediaplayer classic. Har aldrig provat CoreAVC då mitt funkade direkt med ovan konfiguration. Sen om CoreAVC är snabbare/bättre vet jag ingenting om - jag är som sagt nöjd med det jag har och vågar inte ändra. Why fix something that aint broke? :)

Nu till dina frågor

2) Haali media splitter har som funktion att dela upp ljud och bild för att skicka till rätt dekoder. Det finns rätt många så kallade containers där du sparar ljud och bild i som inte alla spelare förstår - haali delar upp det till tolkningsbara spår. Mkv är exempel på en sådan container.

4) Ingen aning om hur de olika spelarna fixar subs - därav att jag kör mediacontrol så jag får in subs inne i MCE

5) Du kan gott avinstallera det - less is mroe när det gäller codeks. :)

Vill du prova mina inställningar så finns en bra guide på ffdshow tryouts hemsida som jag följde första gången jag konfigurerade htpcn. Lycka till och hojta om du vill ha mer hjälp!

Postad 05 April 2008 - 15:35

micke_sweden
  • micke_sweden
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tack för det utförliga svaret Dreadlock. Det gav svar på ett par av mina frågor. :)

Jag har själv XP MCE i botten men använder sällan MCE och vill därför kunna spela allt från en "extern" spelare. Den spelare som rekommenderas av flera här på forumet är KMPlayer, då man i denna enkelt ska kunna ställa in exakt vilken codec som skall användas till vilken mediatyp/format. Då jag började installera KMPlayer kom det upp en fråga om jag ville installera följande:

- KMPlayer Extender File.
- KMPlayer Internal Codecs.
- KMPlayer External Codecs.

Jag avbröt installationen då jag inte vet vilka av dessa tre jag ska installera/kommer att behöva. Är rädd att jag installerar onödiga codecs vilka kan kommer att skapa problem för mig i framtiden.

Någon som kör med KMPlayer som kan hjälpa mig i frågan?

Tack!

Postad 05 April 2008 - 22:55

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Tjena,

Jag installerade med de inbyggda filtrena men använder de aldrig. I de fall där inte Haali + CoreAVC fixar det (alltså icke .mkv) så kör jag med FFDShows filter.

Postad 06 April 2008 - 11:29

snesteg
  • snesteg
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0
KMPlayer finns i olika varianter. Den jag kör kommer som en zip-fil och behöver inte installeras. Då slipper man även frågan om codecinstallationer.

Haali läser och delar upp ljud/bild från olika filtyper. Det finns en inbyggd splitter i KMPlayer men jag är osäker på om den klarar mkv. Börja testa den inbyggda och installera Haali om du inte är nöjd.

Du kommer att kunna spela upp alla vanliga filformat men du bör även ha ffdshow installerat för att jämföra dess video decoder med andra. Jag tycker att den för det mesta slår KMPlayers inbyggda.

KMPlayer har inbyggt stöd för .srt-filer.

DivX behövs inte längre. Installera hellre ffdshow som klarar DivX och XviD (och utan spyware).

Filterinställningar görs i Preferences/Filter Control/Source Filter/The Rest för Haali. Preferences/Filter Control/Decoder Usage för video/audio-inställningar. KMPlayer väljer först en intern decoder om den är vald under Internal Video/Audio Decoder. Kryssa ur den där du vill använda External Video/Audio Decoder.
I External kan du se vilka filter som är interna resp. externa. De externa är markerade med *. T.ex. följer AC3Filter redan med KMPlayer så den behöver inte installeras separat om du inte behöver använda den i andra program.

Postad 05 August 2008 - 12:37

morberg
  • morberg
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0

Vista MCE i botten, installerade ffdshow tryouts, följt av haali media splitter, mediacontrol och tillsist ac3filter.

Vad är skillnaden på ffdshow audio och ac3filter? Jag noterade att ffdshows tips om andra mjukvaror bara hade med MPC, Haali och VSFilter.

Postad 05 August 2008 - 13:18

Unregisteredaa4c3e29
  • Unregisteredaa4c3e29
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Det är ingen egentlig skillnad på ac3 och ffdshow audio codec. Det handlar nog mest bara vad man trivs med att köra. Själv använder jag ffdshow till allting! Tycker att det ger mycket bättre bild/ingen tearing eller laggning än vad CoreAvc gör. Dessutom känns det bra att köra open source! =)

Postad 06 August 2008 - 08:18

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Märkligt - jag har precis tvärt om nu efter att datorn tog semester och totalvägrade för någon månad sedan. ffdshow ger mig tears, judder och lockups, men coreavc funkar super. Tror det börjar bli dags för att göra in ominstallation...

Postad 23 August 2008 - 09:41

Nielz Jemen
  • Nielz Jemen
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Tack för info men vad säger ni om CCCP (Combined Community Codec Pack) kontra AC3filter, ffdshow eller CoreAVC?

Postad 04 September 2008 - 19:45

Unregisteredd7ed33fa
  • Unregisteredd7ed33fa
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Jag bytte just från cccp till coreavc+ffdshow på grund av att ljudet hamnade i osynk i 1080p. Det problemet har försvunnit efter bytet. Så skulle rekomendera det före cccp.

Å andra sidan har ett nytt dykt upp. När det finns inbyggda subs i filmerna kan jag bara få fram default subben. Således sällan den svenska. Menysystemet fungerar inte, har testat på en film som fungerade i cccp.
Hur löser man detta?

Postad 05 September 2008 - 09:08

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Jag kör med hotmappat att byta subs på en av färgknapparna på fjärren - så jag har mer gått runt problemet än löst det.

Cccp ger jag inte mycket för då packs inte är min gebit.

Postad 05 September 2008 - 20:19

Unregisteredd7ed33fa
  • Unregisteredd7ed33fa
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Ingen som har nån idé? Är en vanlig pc så har ingen fjärrkontroll å inte har jag nån aning om vad hotmappa lr va det hette är heller :)

Postad 13 November 2008 - 08:17

Wiberg_D
  • Wiberg_D
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
nån som vet hur jag kan få surroundet att funka? varken ffdshow eller ac3filter ger något ljud i bakhögtalarna? jag har inte spdif utan kör analogt surround då min bärbara har hdmi digitalt eller 3 hål där fram.
är det några inställningar jag ska ändra på? har provat alla käns det som:( nån annan som har samma setup som kan berätta vad man ska göra? jag kör helst core avc och ac3filter, ffdshow har hackat lite för mig.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.