Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fjärrkontroller och makron, är det någon som fått det att fungera bra?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 March 2008 - 12:32

Unregistered25f2dc2d
  • Unregistered25f2dc2d
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har en lite äldre multifjärr som har stöd för makron. Jag har försökt att använda dem, ni vet drömmen om ett knapptryck för att se på film....

Men det fungerar inget vidare i mitt tycke, det är ju alltid så att någon apparat redan är tillslagen. Eller så måste man stega från ett läge till ett annat och antalet steg beror på utgångs läget.

Dvs. Säg att man vill ha ett makro för att slå på tvn, dvd, reciever, ställa in rätt kanal på tv:n, rätt mode på recievern, lagom ljudnivå på recievern, slå av ljudet på tv:n, etc..

Men allt beror ju på huruvida man kanske kollade på nyheterna på tv innan eller slog på dvd:n och stoppade i skivan först eller glömde slå av den kvällen innan.
Det är ju helt värdelöst att man skall behöva stänga de prylar som redan är i gång.

Finns det ingen fjärr som kan hålla koll på statusen som maskinerna borde vara i, förutsatt att det är den enda fjärren man använder?

Är det någon som fått det att fungera?

Just nu använder jag fjärren manuellt till alla grejor och det funkar ju hyfsat men funderar på om det är värt att byta ut fjärren mot en nyare.

Mvh
Andreas

Postad 02 April 2008 - 11:26

torvaldur
  • torvaldur
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0
Logitech Harmony fungerar precis på det sättet du vill. Du trycker på en aktivitet så startas det som ska startas samt byter ingångar etc. Den vet också vad du har på för tillfället om du använt fjärren sen du startade apparaterna så att den inte slår av tv:n när den tror att den startar den osv.

Tyvärr kan jag egentligen inte rekommendera Logitech till någon då deras mjukvara (du ställer in fjärren via datorn) är så dålig att den knappt går att använda. Den är seg, den kraschar, du måste bekräfta 100 ggr allt du gör, du måste gå igenom guideer för att ändra en enkel inställning som du vet exakt var den är osv. Plus att i alla fall den jag provat (Harmony 525) är väldigt seg i knapptryckningarna.

Postad 02 April 2008 - 21:21

Unregistered25f2dc2d
  • Unregistered25f2dc2d
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
ok, det verkar ju som om det är svårt att få det att fungera tillfredställande eftersom nästan inga svarar. Antar att det beror på att det är svårt att få det att fungera.

/Andreas

Postad 03 April 2008 - 14:43

yeah-sus
  • yeah-sus
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
såg den här tråden nu och jag kan rekommendera harmony 1000 om du inte har en motorstyrd projektorduk det är det enda den har gått i bet på men det har tagit en hel del tid och finjustering för att få den att bete sig som jag vill

Postad 28 April 2008 - 20:54

Unregistered099ce9b3
  • Unregistered099ce9b3
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Hur väl det fungerar beror väl på vad för utrustning man har och hur mycket tid man lägger ned på att få det att fungera. Jag har en Pronto TSU9400 och en RFX9600 extender och använder macron till alla funktioner, det fungerar till 100% men då skickas alla kommandon via det trådlösa nätverket till extendern som har ir sändare till alla apparater plus att extender har "power sense" funktion för att veta om en apparat är på eller av. Den senare funktionen behövs då en apparat endast har toggle knapp för on/off. Utan extendern fungerade det till 99% men det hände att vissa kommandon inte gick fram pga att någonting skymde IR signalen. Så om du har en fjärr med stark ir-sändare fungerar det i nästan alla situationer men ska man vara helt säker måste man nog ha en extender och sladdar till alla apparater.

Johan

Postad 04 May 2008 - 09:34

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Ett trix med macron med din enklare fjärr är ju att hitta diskreta koder för on och off. Då är det ju bara att köra on på alla enheter. Det går att hitta diskreta på/av för de flesta märken och modeller.

Postad 01 June 2008 - 17:30

ex-pat
  • ex-pat
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Som sagt ovan, det finns diskreta koder till de flesta nyare produkter. Tyvärr inte alla och i de lägena kan en power sensor fungera. Jag har själv ett liknande problem med ett xbox360 som inte verkar ha diskreta on/off koder, men jag har helt enkelt skippat det steget i macrot, eftersom "fläktlådan" ändå drar igång när du startar handkontrollen. Däremot så hjälper ju inte det när man ser på film...

Personligen ångrar jag inte en sekund de pengar jag plöjt ner i fjärren. Den skickar signaler via RF så du slipper rikta den mot mottagaren (tänk på att ett macro tar ett tag att utföra och kör du via IR så måste du rikta kontrollen mot motaggarna under hela macrot = inte särskilt användarvänligt). Dessutom så kan vänner och bekanta enkelt plocka upp en kontroll och med ett enkelt knapptryck se på TV, DVD, Game:a, lyssna på radio, spela musik på altanen, osv...
Med en bra fjärr är dessutom möjligheterna i stort sett oändliga. Planen för "steg två" här hemma är att kontrollera öppna spisen och belysningen med fjärren, men varför inte använda den tuill att stänga garageporten och spola muggen...?

Kunde den bara klippa gräset och tömma diskmaskinen så skulle jag gift mig med den. :(

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.